Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lammelse i hender og armer hvis du sover på dem


ChrML

Anbefalte innlegg

Har opplevd et par ganger i løpet av mitt korte liv at jeg har sovna med armen liggende under hodet på en spesiell måte (som jeg ikke husker nå) som gjorde at når jeg våkna opp så var armen helt lam de første minuttene. Det vil si at det er helt umulig å bevege den uansett hvor hardt man prøver og at jeg ikke kjenner at armen er der i det heletatt. Etter et minutt eller noe sånnt kommer følelsen sakte men sikkert tilbake.

 

Hva er årsaken til dette og hvordan kan man få det til å skje med vilje? Kan det være farlig å fremprovosere ofte?

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke slik at du ikke får nok blod til armen, slik at nervesystemet elns slutter å funke? det er ivvertfall min teori, men hvis det ikke er det så aner jeg ikke :p

 

Men når du er på vei til å få igjen følelsen, hvorfor er det så jævlig å røre på handa? du får jo en merkelig kile/vondt følelse...

Lenke til kommentar
er det ikke slik at du ikke får nok blod til armen, slik at nervesystemet elns slutter å funke? det er ivvertfall min teori, men hvis det ikke er det så aner jeg ikke :p

 

Men når du er på vei til å få igjen følelsen, hvorfor er det så jævlig å røre på handa? du får jo en merkelig kile/vondt følelse...

7157730[/snapback]

Tviler på at blodtilførselen stopper med tanke på at cellene ikke lever så lenge uten. Da hadde hånda vært ganske permanentdød neste morgen kan jeg tenke meg :). Men mulig du er inne på noe det med nervesystemet. Det er nerver som transporterer kommandoene mine til musklene og følelsene tilbake til hjernen tross alt.

 

Det er umulig å røre på hånda som i at jeg prøver mentalt alt jeg kan å bevege den, men den flytter seg bare ikke. Jeg kan ta på den så mye jeg vil men jeg kjenner absolutt ingenting. Når den begynner å komme seg etter et minutt føles armen øm og følelsene og bevegeligheten kommer sakte men sikkert tilbake. Armen kan være svakere enn vanlig i kanskje 10 minutter etterpå.

Lenke til kommentar

du sier noe der :p

hadde blodet stoppa, hade jeg nok ikke hatt armer nå :p

 

men kanskje blodtilførselen minker, du må jo sperre for noe, og kroppen skrur av nervesystemet elns, for å få matet cellene med det de trenger, og skrur av det uviktige...

 

Men ellers så er det hysterisk arti å klemme å klype å slenge rundt med armen når den sover :p

Lenke til kommentar

Tror faktisk blodtilførselen blir stoppa om mulig ikke 100% så ganske så nært.

Har opplevd dette en del ganger og ofte er armen helt kald samtidig med at den ikke virker.

Husk nå at muskel og nerveceller ikke dør umiddelbart etter at de mister oksygentilførselen, det kan ta mange timer før rigor mortis setter inn.

Dette er jo selvsagt bare mine kvalifiserte gjetninger så om noen har noe konkret og komme med så tusen takk.

Lenke til kommentar

Fra en side:

Question: What makes your arm fall a sleep?

 

 

Answer: Your arm falls asleep when, for example, you drape it over the back of a

chair or sleep on it for a long time. This is caused by cutting off the blood supply

to the nerves, which then stop working. When the nerves don't work, you can't feel

sensations in the arm or move it very well, if at all. When the blood supply is

restored, the nerve cells carrying pain information recover first, so you get pain

and tingling sensations before you recover fine movement. Very occasionally, paralysis

can be permanent if the blood supply is cut off for a long time. This is sometimes

called "drunkard's paralysis" because people who are drunk sometimes pass out in such

positions for a long time. --ProfBill :p

Lenke til kommentar
Jeg merker dette om jeg sitter med beina på skrivepulten for lenge. Da sovner foten min fullstendig og jeg kjenner null, niks og nada, og jeg kan ikke bevege den. Meget irriterende om jeg må gå opp trappa, det ender ofte med knall og fall.

7161378[/snapback]

Da må du ha en hard stol!

Jeg får det når jeg sitter på do og leser, tar ikke mer enn 15min så har jeg "maur i beina" hehe

Lenke til kommentar
Jeg smalt armen så hardt i pulten på barneskolen at jeg forstua håndleddet... men det var verdt det! Drit morro!  :!:

7163543[/snapback]

hahaha :!:

sikkert digg å ikke kjenne noe da :p sikkert vert enda artigere hvis du hadde brukket den.

"Faen, armen min er messom ikke helt rett... :dontgetit: "

Lenke til kommentar

Det har noe med at blodet ikke får sirkulert ordentlig, tror jeg. Vi har jo sånne klaffer inni blodårene som åpner seg når blodet blir sendt opp til hjernen, når man holder kroppen helt i ro så er det et eller annet som stopper opp, og man får ikke sendt de signalene til hjernen..

 

Æsj, er så dumt at jeg ikke klarer å følge ordentlig med i timene, vi hadde jo om dette for et par dager siden :ermm:

Lenke til kommentar
Det har noe med at blodet ikke får sirkulert ordentlig, tror jeg. Vi har jo sånne klaffer inni blodårene som åpner seg når blodet blir sendt opp til hjernen, når man holder kroppen helt i ro så er det et eller annet som stopper opp, og man får ikke sendt de signalene til hjernen..

 

Æsj, er så dumt at jeg ikke klarer å følge ordentlig med i timene, vi hadde jo om dette for et par dager siden :ermm:

7164764[/snapback]

Les posten min over da vel!

Lenke til kommentar
Har opplevd et par ganger i løpet av mitt korte liv at jeg har sovna med armen liggende under hodet på en spesiell måte (som jeg ikke husker nå) som gjorde at når jeg våkna opp så var armen helt lam de første minuttene. Det vil si at det er helt umulig å bevege den uansett hvor hardt man prøver og at jeg ikke kjenner at armen er der i det heletatt. Etter et minutt eller noe sånnt kommer følelsen sakte men sikkert tilbake.

 

Hva er årsaken til dette og hvordan kan man få det til å skje med vilje? Kan det være farlig å fremprovosere ofte?

7157492[/snapback]

 

Dette så jeg på skade-akutten for noen uker siden. Overlegen kalte det for "saturday night syndrome".

Det er som "jazzfudge" allerede har sagt; radialisnerven kommer i klem. Dette kan skyldes feil sovestilling (armen i hevet stilling og samtidig i påvirket tilstand!) eller at en annen person sover på armen din :cool:

Det kan ta noen uker før man får tilbake full førlighet og motorikk.

Link: http://www.patient.co.uk/showdoc/40001159/

 

Det har lite eller ingenting med blodtilførselen å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg merker dette om jeg sitter med beina på skrivepulten for lenge. Da sovner foten min fullstendig og jeg kjenner null, niks og nada, og jeg kan ikke bevege den. Meget irriterende om jeg må gå opp trappa, det ender ofte med knall og fall.

7161378[/snapback]

Da må du ha en hard stol!

Jeg får det når jeg sitter på do og leser, tar ikke mer enn 15min så har jeg "maur i beina" hehe

7163518[/snapback]

Neida, men jeg har en ganske høy pult som jeg slenger beina oppå. Den eine foten oppå den andre. Etter ei stund så sovner den eine, men jeg merker det som oftest ikke før jeg skal bevege på liket :(

Lenke til kommentar

Jeg har hatt saturdaynight syndrome, det er ikke å anbefale :nei:

 

Selvom det blir en jævlig god historie ut av det da, jeg feira semester slutt litt tidlig, litt for hardt, sovna litt feil på nach og skjønte noe var galt da jeg ikke klarte å skrive under på taxi regninga da jeg skulle hjem.. Måtte stå over en eksamen og, hehe. Tok ca 3 mnd med skinne før den ble ok. Scary shit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...