Gå til innhold

Lettere overgang til Vista


Anbefalte innlegg

Helt klart et lurt tiltak for de som ikke har så mye datakunnskap. Forøvrig en smart måte å tjene penger på av Microsoft også, hvis de selger den USB-kabelen under eget merke. Men strengt tatt kan det vel ikke være nødvendig å med en spesiell kabel. I OS-X kan man benytte en helt vanlig FireWire kabel for å overføre info fra en Mac til en annen. Hvorfor er ikke dette mulig i Windows, eller med vanlig USB?

7159527[/snapback]

Spesielle USB-kabler av den typen som her omtales har vært i handelen i mange år, så det er ikke noe nytt i og for seg. Vanlige USB-kabler kan ikke brukes, fordi en PC ikke kan være et USB-device for en annen PC. Det må være en elektronikk-dings i mellom som ser ut som et USB-device sett fra begge PC'ene, og tilpassede device-drivere på begge maskinene.

 

Overføringen fra XP-maskin til Vista-maskin kan også skje over nettet. Og ettersom Windows kan kjøre TCP/IP over FireWire, så kan du dermed også bruke en FireWire-kabel mellom de to maskinene. No problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dette var et lurt tiltak for folk som ikke har så mye datakunnskap, slik at de slipper bryet hvis de ønsker å flytte over "configen". Personlig har jeg backup av alle "configer" (tar kopi av hele firefox/thunderbird-mappen i documents and settings, etc). Kjekt å ha etter formatering.

 

Kjekt å ha er mildt sagt. Man beholder alle login sesjoner, bokmerker, cookies, historie, passord, plugins, knappe layout, skins og sertificater. Ved å skifte til Firefox slipper jeg å laste ned sertifikat fra Skandiabanken hver gang jeg installerer Windows.

 

Helst liker jeg programmer som legger alt i sin egen mappe og å ha dem på D:\Programs, da slipper jeg å huske å kopiere Application Data mappen før jeg formaterer, og Application Data er skjult, og inneholder også ting jeg ikke vil ha over.

 

http://jooh.no/programs_on_d.html

 

 

mount -t nfs 10.0.0.5:/home /mnt/remote_home

cp -Rf /home/* /mnt/remote_home

 

nice. Under /home ligger også instillingene til programmer og window manager i gjemte . mapper så da får du med alt "ditt". jeg har ingen tvil om at Linux kan spare tid og er super effektiv og digg men tar litt tid å lære grrr

Lenke til kommentar

Uansett hvilken måte dette løses på så synes jeg dette virker som et positivt tiltak fra Microsoft. Det er bare litt trist at Microsoft ikke tenkte på flytting av brukerdata og brukerprofiler for lenge lenge siden.

 

Hadde det ikke vært enklere at dataene lå i en bestemt katalog med filer? Og at brukeren bare kunne flytte alle filene sine, for så at operativssystemet automatisk, eller halvautomatisk fant filene ved litt bruker interaksjon.

 

Jeg tenker nå på ett litt mindre komplekst eksempel. La oss sammenlikne dette litt med hvordan en kan få eksportert bokmerker i Mozilla Firefox over i en HTML-fil. Denne HTML-filen kan du ta med deg over i hvilken som helst Mozilla Firefox installasjon og på en hvilken som helst maskinvare- og OS-plattform. Det bare fungerer smertefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...