athorb Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Dust, du tok siste pressepasset. Nåja, da slipper jeg å skrive anmeldelser.
Speik Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 (endret) Nå finner jeg ikke den gamle Kulturo-anmeldelsen min av filmen, ikke å finne på audiovisuelt vertfall. Husker slutten som opptrekker, og jeg klaget ikke på skuespillet. Gav den 5/10. Edit: joda Respekt Johannes Joners regissørdebut er både eksperimentell og nyskapende, men fenger det? Respekt er en film om ungdom, med ungdom, for ungdom. Filmen er til og med basert på et teaterstykke oppsatt av ungdom. Og som om ikke det var nok, er hele handlingen lagt til et klasserom fyllt av ukontrollerte ungdommer. Filmens dristige premiss er blitt filmatisert delvis som en dokumentar, med innslag av fiksjon og reality. Regissør Johannes Joner brøyter nye veier innen filmskaping, men resultatet er desverre en film som kunne vært så mye mer. 12 Angry Kids Joner har samlet 12 ungdommer i et klasserom for en dag. Halvparten er vanlige ungdommer plukket opp fra gaten som tror de er med i et realityshow, mens resten er skuespillere innleid for å skape litt severdig handling. Filmen begynner tidlig på morgenen, hvor de seks hovedpersonene blir introdusert i en montasjesekvens som viser hver av dem på vei til skolen, men når de først er fremme, faller desverre spenningskurven ned til gulvet med enorm fart. En film om 12 personer samlet i et rom uten stort mer enn dialog som virkemiddel, kan minne om klassikeren 12 Angry Men, men sistnevntes suksess og klassikerstatus kom nettopp av et uforglemmelig manus, noe Respekt sliter litt med. Dialogen virker desperat og langtekkelig, og mange steder sliter den med å holde interessen hos seeren. Må undervise selv Klasse 3F er en spesialklasse fyllt av problemungdommer hvis skolen sliter med å finne villige lærere til å undervise. I dag er læreren deres syk, og når skolen ikke klarer å finne vikar må ungdommene undervise hverandre. Det er her filmens karakterer begynner å utfolde seg. De seks som driver filmen må ta hver sine ti minutter foran tavlen, hvor de alle ender opp med å røpe et sårt punkt fra fortiden sin. Alle som en har noe de helst ikke vil snakke om, men i løpet av all snakkingen kommer det meste frem på en klisjefyllt og forventet måte. Man blir etter hvert som filmen utfolder seg mer eller mindre uoppmerksom på de resterende seks ungdommene i klasserommet, spilt av personer uvitende om at dette er en film. Disse personene gjør seg usynlig og stille, nærmest pyntegjenstander for å fylle stolene. Det er tydelig at eksperimenteringen til Joner kunne ha gitt fra seg mye mer resultater. Sjangermiks "Respekt" er en veldig personlig og interaktiv film. Kameraene er håndholdt, og seeren føler seg tett på handlingen. Filmen kan føles som et vindu inn i en verden av plaget ungdom og manglende oppfølging fra skolene. Det er helt klart at det norske skolesystemet får sin dose kritikk her, og det uten at filmen føles for unaturlig. Dette er en situasjon som lett kan foregå på en av skolene rundt om i det ganske lang akkurat nå. Filmens styrke er dens autentisitet. Skuespillet er overraskende godt, karakterene er veldig troverdige og ekte. Dette er karakterer og situasjoner enhver kan kjenne seg igjen i, på et eller annet tidspunkt i filmen er man dømt til å identifisere seg selv med noe på skjermen, og derfor glitrer Joners filmeksperiment i perioder. Perioder er likevel et stikkord her, som nevnt blir enkelte situasjoner langtekkelige, og manuset overforklarer og trekker ut det meste. Denne miksen av dokumentar, reality og fiksjon er desverre å finne på en spinkel, dårlig DVD. Ekstramateriale består i sin helhet av en relativt dårlig musikkvideo, med en relativt dårlig låt. Man skulle gjerne likt å fått høre mer om dette interessante filmprosjektet, kommentarer fra regissøren og intervjuer med de uvitende ungdommene, men neida. Synd. Konklusjon "Respekt" er en høyst severdig film. Den inneholder fantastiske skuespillerprestasjoner, men spesielt filmens første halvdel kan til tider bli uinteressant og langtekkelig. DVD-en er spesielt dårlig, det eneste interessante er muligheten for engelsk tekst og alle de latterlige oversettelsene. 5/10 Endret 18. februar 2009 av Speik
Bob_3 The Builder Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Dust, du tok siste pressepasset. Nåja, da slipper jeg å skrive anmeldelser. My bad. Men du slipper ikke unna. Siden du camper hos meg, skal du skrive halvparten av anmeldelsene. Det er husreglene. Filmforumfyll(damn, skills) i forbindelse med Kosmorama, kanskje?
CypheroN Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Noen (Julenissen) som kan tipse om film som ligner på Yojimbo (ikke Kurosawa)? Tenkt å sjekke ut Zatoichi eller hva det heter..
Angeleno Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Ikke sett Yojimbo, men Zatōichi var fet. Altså den fra 2003.
Juleniss1 Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Noen (Julenissen) som kan tipse om film som ligner på Yojimbo (ikke Kurosawa)? Tenkt å sjekke ut Zatoichi eller hva det heter.. Du kan f.eks sjekke ut Dai-bosatsu tôge. Zatoichi anbefales absolutt. Den mest seriøse (hvis du er ute etter det) av filmene er nok den første, Zatôichi monogatari, men alle anbefales -- ikke minst den nyeste (som er en smule annerledes en de andre filmene).
CypheroN Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Noen (Julenissen) som kan tipse om film som ligner på Yojimbo (ikke Kurosawa)? Tenkt å sjekke ut Zatoichi eller hva det heter.. Du kan f.eks sjekke ut Dai-bosatsu tôge. Zatoichi anbefales absolutt. Den mest seriøse (hvis du er ute etter det) av filmene er nok den første, Zatôichi monogatari, men alle anbefales -- ikke minst den nyeste (som er en smule annerledes en de andre filmene). Takk!
CypheroN Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Ny film fra Pixar: Trailer Ser litt morsomt ut, men jeg er ikke helt overbegeistret.
Bob_3 The Builder Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Så traileren før Bolt, og det så virkelig ikke ut som noe å slenge ræva i taket for.
:---{D Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Jeg skjønner ikke helt hva som kan bli spennende med UP. Jeg forstår liksom ikke målet. Meeen det er Pixar, og det de har vist til nå har visst vært strålende, så jeg gleder meg.
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Synes det er falsk markedsføring når det heter Jason goes to Hell.....og så er han ikke i helvete i filmen i det hele tatt....burde ant meg :/
Hr. Jenssen Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Pixar har enda ikke servert meg et eneste stykke middelmådig film. Jeg stoler på dem, og regner med at Up også blir en fin film. Tvilsomt på høyde med Incredibles og Nemo, men den blir sikkert ikke verste.
Coffey Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Ny film fra Pixar: Trailer Ser litt morsomt ut, men jeg er ikke helt overbegeistret. Har du ikke hørt om den før nå? Ikke for å være kvalm eller noe, men det må da være ... 2 måneder siden jeg så traileren for første gang.
:---{D Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 (endret) Synes det er falsk markedsføring når det heter Jason goes to Hell.....og så er han ikke i helvete i filmen i det hele tatt....burde ant meg :/ Han står på rollelista. Sikker på at du ikke sovna? Endret 19. februar 2009 av :--{D
Hr. Jenssen Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Ny film fra Pixar: Trailer Ser litt morsomt ut, men jeg er ikke helt overbegeistret. Har du ikke hørt om den før nå? Ikke for å være kvalm eller noe, men det må da være ... 2 måneder siden jeg så traileren for første gang. Hva er poenget ditt? Jeg hadde fortsatt ikke sett traileren - eller hørt om filmen i det hele tatt for den saks skyld. Det finnes garantert andre mennesker som sitter mindre på PC'en enn meg her også, som heller ikke visste om traileren på forhånd. Ikke alle har tid til å sitte her eller surfe nettet konstant (neida, jeg sier ikke at du gjør det).
Infenso Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 (endret) Synes det er falsk markedsføring når det heter Jason goes to Hell.....og så er han ikke i helvete i filmen i det hele tatt....burde ant meg :/ Tittelen holder da det den lover. Selve filmen er uansett en klein spin-off. Endret 19. februar 2009 av Infenso
CypheroN Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Ny film fra Pixar: Trailer Ser litt morsomt ut, men jeg er ikke helt overbegeistret. Har du ikke hørt om den før nå? Ikke for å være kvalm eller noe, men det må da være ... 2 måneder siden jeg så traileren for første gang. Hr.Jenssen får det ganske greit ut, men jeg visste ikke om den før nå nei, og du var (hittil) den eneste som hadde sett det. Er uansett greit å dele trailere her synse jeg.
Bob_3 The Builder Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Heiheihei, jeg hadde da sett traileren. Riktignok på mandag, men rett skal være rett.^^
Dotten Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Den filmen der var meg ukjent. Så merkverdig ut. Funket som teaser, for jeg aner ikke hva den handler om men vil gjerne finne ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå