Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De er ikke unødvendige, da de viser flere sider ved krigen.

Men jeg liker dem ikke alikevel. Blir ganske drøye.

Men det har jo ikke noe med filmen Apocalypse Now og gjøre.

Det blir en drøy påstand. Den kommer med et viktig perspektiv i filmens kontekst, og er dermed en svært viktig scene, vil jeg påstå, da den skaper dybde. At den ikke passer inn i filmens rytme er en annen sak, men det er nå slik.

Skrevet
Tuller du? Slutten er det beste med hele filmen. De siste 20 minuttene av filmen er 11/10.

Der er jeg veldig enig. Alt som omhandler Kurtz og Willard og den endelige konfrontasjonen må være noe av det beste som noensinne er festet på lerretet, og det desidert beste Coppola har gitt oss, bedre enn Brandos første scene i Gudfaren, bedre enn det meste i film generelt. Scenen med franskmennene er ikke unødvendig da den viser krigens påvirkning på mer enn bare det ytre, og gir flere aspekter til filmen, men den er noe langdrøy.

Skrevet
Tuller du? Slutten er det beste med hele filmen. De siste 20 minuttene av filmen er 11/10.

Der er jeg veldig enig. Alt som omhandler Kurtz og Willard og den endelige konfrontasjonen må være noe av det beste som noensinne er festet på lerretet, og det desidert beste Coppola har gitt oss, bedre enn Brandos første scene i Gudfaren, bedre enn det meste i film generelt. Scenen med franskmennene er ikke unødvendig da den viser krigens påvirkning på mer enn bare det ytre, og gir flere aspekter til filmen, men den er noe langdrøy.

De siste minuttene med Kurtz drar filmen opp flere hakk for min del. Fantastiske prestasjoner der av både Sheen og Brando. Jeg digger Duvall som Sgt. Kilgore tidlig i filmen også. Rett og slett en kongefilm.

Skrevet
Den siste halvtimen er ikke annet enn enorm. De scenene vi får servert mot slutten utgjør helt klart filmens mest minneverdige del.

+1

Mens vi først er inne på Apocalypse Now! må jeg få lov til å si at Laurence Fishburne er minneverdig god, han også.

Harrison Ford begynte jeg bare å le av.

Skrevet
Så.. jeg burde se Redux først? Og så originalen? Eller omvendt?

Spiller egentlig ingen rolle. Redux inneholder vel franskmennene, Kurtz som leser Time Magazine og masse småplukk.

Jeg hadde gått for Redux for å få med meg absolutt alt filmen har å by på, siden den er så fantastisk.

Skrevet

Nå har jeg kun sett Redux, og er veldig fornøyd med at jeg så den! Selv om filmen blir lenger av å se Redux, har jeg vanskelig for å tro at filmopplevelsen kan bli noe dårligere av å se den. Om den blir bedre kan jeg ikke svare på da jeg ikke har sett originalen, men neppe dårligere.

Skrevet (endret)

I Redux versjonen legges det til noen ekstra minutter på slutten som jeg mener hamper litt for tempoet og den totale opplevelsen. Jeg har alltid vært størst fan av turen frem til Kurtz, fremfor møtet med Kurtz selv. Men uansett hvordan man vrir og vender på det så er begge versjonene sterke konkurrenter til tidenes krigsfilm, så man kan vel vanskelig gå feil.

Endret av DoktorBacon
Skrevet

Jeg pleier ikke å like DCer med mindre de har noe ekstra å tilby. Jeg trenger ikke å se Wedding Crashers: Uncorked Edition, men jeg ser I Am Legend med ny slutt og Apocalypse Now! Redux fordi de finnes av en grunn. DCer flest er bare regissøren som inkluderer scener han synes var gode eller som han har en spesiell tilknytning til som klipperen og studioet ikke mente passet til filmens stemning eller tempo, og det er neppe noe vanskeligere enn å klippe sin egen film og holde seg subjektiv. Jeg har oppdaget at en del DCs jeg har sett har en for dårlig pace og dveler mye på småting.

Skrevet
Så.. jeg burde se Redux først? Og så originalen? Eller omvendt?

Hvorfor ikke se orginalen først også kan du se Redux utgaven og gjøre deg opp en mening om de ekstra 40 minuttene er noe som gjør filmen bedre, jeg synes ikke det.

Skrevet (endret)
Har noe problem med DVD Profiler, når jeg legger til en film å oppdaterer online så ligger ikke filmen opperst på listen, klarer heller ikke finne den lengre nede, noen som vet hva problemet kan være?

EDIT: Fant ut at problemet var at jeg hadde noen plasser hvor jeg hadde slettet en film så ble den nye filmen satt inn der :D

For å slippe det neste gang så er det bare å gjøre følgende hvis du har fjernet en film, på meny linjen helt øverst så er det bare å trykke på:

Collection --> Reassigne Collection Numbers --> Partial reassignment --> så lar du haken stå der det står Eliminate Gaps mens du fjerner på de to andre som er huket av.

Da vil alle tallene hoppe et eller flere hakk nedover, kommer ann på hvor mange filmer du har fjernet.

Skal prøve det :)

Er det ikke mulig å handle mer en 11 filmer pr gang hos play? Når jeg legger til 12, så hopper det automatisk tilbake til 11 at en film detter vekk.

Endret av Cortese
Skrevet
Jeg pleier ikke å like DCer med mindre de har noe ekstra å tilby. Jeg trenger ikke å se Wedding Crashers: Uncorked Edition, men jeg ser I Am Legend med ny slutt og Apocalypse Now! Redux fordi de finnes av en grunn. DCer flest er bare regissøren som inkluderer scener han synes var gode eller som han har en spesiell tilknytning til som klipperen og studioet ikke mente passet til filmens stemning eller tempo, og det er neppe noe vanskeligere enn å klippe sin egen film og holde seg subjektiv. Jeg har oppdaget at en del DCs jeg har sett har en for dårlig pace og dveler mye på småting.

Det er ikke alltid DC's akkurat tilfører filmene noe spesielt nytt eller banebrytende - men 2 filmer som er noe helt annet (og bedre) i DC, er Cinema Paradiso og Kingdom of Heaven!

Skrevet

Aliens DC gjør filmen mye bedre. Bl.a. scenen med auto-turretene som går av i korridorene mens menneskene sitter og hører på screechinga og turretene som fyrer avgårde mens de ser på ammo-statusen, og det virker helt håpløst..men så stopper ammo-telleren når begge nesten er helt tomme, og alle puster lettet ut.

Den scenen er ikke med i den vanlige versjonen.

Skrevet

Kingdom of Heaven er nok et eksempel på en film som er rimelig kjent for å ha en DC verdt å sjekke ut, så jeg ville nok absolutt valgt den versjonen hvis filmen først fristet. Cinema Paradiso har jeg kun sett DC av, og den ble litt i lengste laget - det er mulig jeg foretrekker den korte versjonen.

Skrevet

Til de som diskuterer 'Apocalypse Now!' anbefales dokumentaren 'Hearts of Darkness', den absolutt beste dokumentar om en filmproduksjon jeg har sett.

Skrevet (endret)
Til de som diskuterer 'Apocalypse Now!' anbefales dokumentaren 'Hearts of Darkness', den absolutt beste dokumentar om en filmproduksjon jeg har sett.

Den anbefales på det sterkeste ja!

For de som har en sonefri spiller og ikke har Apocalypse Now fra før, så anbefales følgende også på det sterkeste;

51B6WVP63GL._SL500_AA240_.jpg

Apocalypse Now - The Complete Dossier (Two-Disc Special Collector's Edition) - $13.99 fra amazon

51PPrDmpf0L._SL500_AA240_.jpg

Hearts of Darkness - A Filmmaker's Apocalypse - $18.99 fra amazon

The Complete Dossier utgaven inneholder både den vanlige utgaven og Redux.

Ca. 96 kroner + frakt for filmene og ca. 130 kroner + frakt for dokumentaren er money well spent!

Endret av mjau
Skrevet

Jeg sliter alltid så innmari med å bestemme meg for hvilken film jeg skal se...

I kveld står det mellom:

Days Of Heaven

Milk

Ferris Bueller's Day Off

Barton Fink

Charlie Wilson's War

Platoon

The Thin Red Line

XXY

Five Easy Pieces

Chinatown

Citizen Kane

Dr. Strangelove

Er egentlig litt trøtt, så er litt skeptisk til de 2-3 siste på lista, men har samtidig veldig lyst til å se dem. Har lyst å se en film som jeg engasjerer meg i gjennom hele filmen, liker å ca glemme tid og rom når jeg ser på film :p

Jeg kommer til å se alle filmene til slutt, så det er ikke nødvendig å påpeke at jeg MÅ se Citizen Kane f.eks fordi den er en klassisk must-see-before-you-die film...

Trenger hjelp til å velge en film som passer akkurat i kveld bare... :p

Noen anbefalinger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...