Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Skrevet
Litt rart spørsmål, men kan noen forklare meg hva Film-Noir er for noe? :p Jeg har nemlig en Ed Wood-film som tydeligvis skal være det (Jailbait).

Svart-hvitt filmer med voiceover med mord, mysterier, femme fatale, bra musikk, fine bilder, masse røyk og skygger.

FASIT.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den er vel en del av den nye bølgen av film-noir? Mener ihvertfall jeg har lest det en plass.

Det er vel kanskje denne bølgen som kalles neo-noir.

Endret av Infenso
Skrevet

Neo-noir inkluderer Sin City, The Spirit, The Ice Harvest, Kiss Kiss Bang Bang, Dark City, A History of Violence, Memento og Usual Suspects. Også Max Payne og flere Coen-filmer - spesielt The Man Who Wasn't There.

Som med alt annet kan man snakke om i hvilken grad de oppfyller kravene, men jeg rangert dem fra mest til minst neo-noir. Personlig synes jeg The Ice Harvest og Kiss Kiss Bang Bang er de som virkelig smaker klassisk noir a la The Big Sleep - den ultimate noiren.

Skrevet
Sin City er vel mer neo-ekspresjonisme.

Men Dorian, voiceover er da ikke et krav?

Ingen av delene er et krav, det er bare de elementene som utgjør sjangeren. Interessant å se hvor mange av elementene som brukes i filmer man ikke anser som noir, f eks Blade Runner.

Skrevet

Hollywood iverksetter sparetiltak ser det ut til;

Then there is comeback kid Mickey Rourke, who is poised to follow his Golden Globe-winning performance in "The Wrestler" with an offer to play the main villain in "Iron Man 2" — but at a lowball opening offer of $250,000 from Marvel; Marvel's tactics have already prompted Samuel L. Jackson to swear off playing Nick Fury because of a similarly low offer.

http://www.variety.com/article/VR111799882...yid=13&cs=1

Eliten blant skuespillere er som eliten i idrettsverden; overbetalt. 250.000 dollar for en film burde vært topptaket. Så kanskje vi hadde fått billigere kinobilleter (er jo lov å håpe, selv om sjefene sikkert tar hele profitten i egne lommer).

Skrevet

Kan ikke si meg enig, jeg liker at man presser opp prisene. Leste boken til Joe Eszterhas hvor man konkurrerte med Shane Black om hvem som kunne få mest for en screenplay, og synes det virket utrolig spennende. Jeg ser ingen grunn til at en film som tjener over 300 millioner dollar ikke skal betale 30-40% av den summen til skuespillerne som gjør filmen så fantastisk. $250 000 er halvparten av det Pacino fikk for Gudfaren 2 i '74, og da fikk han i tillegg 10%. Og pengene var i tillegg verdt mer da!

Skrevet (endret)

Det haien må være diger, når den sluker sånn 10 stk på 1 jafs.

Edit: Men ingenting slår

reaksjonen fra Troll 2. Endret av BadSmile
Skrevet
Det haien må være diger, når den sluker sånn 10 stk på 1 jafs.

Edit: Men ingenting slår

reaksjonen fra Troll 2.

Enig. Synes nesten den burde fått plassen for dårligste skuespill også.. Har faktisk lenge hatt lyst til å se Troll 2 :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...