Sunset Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Det er en ting jeg lurer på, hva gjorde den bussen lang der ute?
Alinoe Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Såvidt jeg forstod det hadde bussen engang blitt kjørt opp dit for å brukes som en slags jakthytte.
haarod Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 (endret) Er delvis enig i Alinoe sitt utsagn. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg har lest både boken og sett filmen, og jeg vil ikke kalle McCandless for en idiot, men det er ikke til å se bort i fra at døden hans lett kunne vært unngått. Han kunne forberedt seg bedre. Jeg husker blant annet at det sto, om den situasjonen hvor han skulle tørke kjøtt, at han brukte teknikker som han hadde lært fra han duden (var det South Dakota) til å bevare kjøttet som ikke egnet seg for klimaet i Alaska. I tillegg til dette med kart da. Endret 10. januar 2009 av haarod
athorb Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Man kan godt være enig i McCandless' idealisme, men det er ikke til å komme bortifra at han kanskje var litt for blendet av den selv.
Dotten Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Den diskusjonen er jo tatt før, jeg tror ikke folk alltid helt skjønner karens valg. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Mannen levde ikke for å unngå å dø, da hadde han blitt hjemme og tatt karrieren som var gjort klar for han. Fra han tok valget om å dra var aldri sikkerhet noe som ble prioritert. Han hadde hatt sikkerhet hele livet, med en familie som hadde planlagt livet hans. Alt var forutsigbart. At han da velger det uforutsigbare gjør han ikke til en idiot. Det er bevisst. Det meste av litteratur som er blitt skrevet kritisk om han er av folk som ikke har skjønt hvorfor han ikke tok slike forberedelser. Når hele livet er blitt forberedt for en så er det en bevisst reaksjonær måte å leve på. Og det gjorde han nok langt lykkeligere og livet langt mer verdt. Han likte ikke å planlegge, for livet frem til han dro var del av andres planer. Slik tolker jeg det og det gjør han ikke til en idiot, det gjør han til en reflektert og oppadgående ung mann
Hrundi V. Bakshi Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Skal se en Hitchcock-film. Valget står mellom Secret Agent, The Lady Vanishes eller Rich And Strange. Hvem er best? Se The Lady Vanishes. Og ikke hør på Dorian om han skulle si noe annet...han hadde bare en dårlig dag da han så den
Hamsterino Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Den diskusjonen er jo tatt før, jeg tror ikke folk alltid helt skjønner karens valg. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Mannen levde ikke for å unngå å dø, da hadde han blitt hjemme og tatt karrieren som var gjort klar for han. Fra han tok valget om å dra var aldri sikkerhet noe som ble prioritert. Han hadde hatt sikkerhet hele livet, med en familie som hadde planlagt livet hans. Alt var forutsigbart. At han da velger det uforutsigbare gjør han ikke til en idiot. Det er bevisst. Det meste av litteratur som er blitt skrevet kritisk om han er av folk som ikke har skjønt hvorfor han ikke tok slike forberedelser. Når hele livet er blitt forberedt for en så er det en bevisst reaksjonær måte å leve på. Og det gjorde han nok langt lykkeligere og livet langt mer verdt. Han likte ikke å planlegge, for livet frem til han dro var del av andres planer. Slik tolker jeg det og det gjør han ikke til en idiot, det gjør han til en reflektert og oppadgående ung mann Det virket jo som at han ikke ville gjøre det uten noe forberedelse, med tanke på at han tok seg tiden til å lære å tørke kjøtt som en annen nevnte. Jeg sitter jo med samme idealismen, og planlegger liknende utflukter, men jeg har lest og kommer til å lese tusenvis av sider og snakke med erfarne folk for å forberede meg så mye som mulig. Hvis man dør så går man jo glipp av mange fremtidige eventyr.
Batnobbit Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Skal se No Country for Old Men snart, lurte bare på om den er noe lignende Fargo. Elsket Fargo, og da jeg så at vi hadde NCfOM på BD så ble jeg utrolig giret. En liten ting, hvorfor kaller vi det BD og ikke BR?
Hrundi V. Bakshi Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Skal se No Country for Old Men snart, lurte bare på om den er noe lignende Fargo.Elsket Fargo, og da jeg så at vi hadde NCfOM på BD så ble jeg utrolig giret. En liten ting, hvorfor kaller vi det BD og ikke BR? NCFOM er vel ikke helt det samme som Fargo. Sistnevnte er mer av den typiske "oddball" stilen til Coen brødrene, mens NCFOM er mer en "straight" film (i alle fall på den coenske måten). Men det bør ikke stoppe deg, NCFOM er en genial film. Og liker du Fargo og andre Coen filmer, så er oddsene på din side for at du vil like den. BD står for Blu-ray Disc. Hadde Blu-ray vært skrevet Blu Ray så hadde kanskje BR vært mer "riktig". DVD står jo for "Digital Versatile Disc", men you get the point!
Batnobbit Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 (endret) Aah, burde jeg ha forstått. På samme måte som DVD står for Digital Video disc? har iallefall alltid trodd det Der tog btw bestefaren min en litt tørr vits om: BF: Hva står DVD for? Meg: Tror det er Digital Video Disc BF: Etter og dømme etter alle disse nymoderne filmene burde det hete Digital voldelig Død! Det ble sagt med skikkelig sinne i stemmen. Han er utrolig fan av gamle mafia filmer. Edit: Så at jeg hadde feil Men da tar jeg sjansen på den imorgen. Bør kanskje nevne at jeg aldri ble noen stor fan av O, Brother.. filmen. Endret 11. januar 2009 av Batnobbit
Hrundi V. Bakshi Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Aah, burde jeg ha forstått. På samme måte som DVD står for Digital Video disc? har iallefall alltid trodd det Vel, det var det som var meningen til å begynne med (i alle fall angivelig)... og de omtales nok som begge deler fortsatt. Så det er ikke helt feil og si det.
athorb Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Den diskusjonen er jo tatt før, jeg tror ikke folk alltid helt skjønner karens valg. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Mannen levde ikke for å unngå å dø, da hadde han blitt hjemme og tatt karrieren som var gjort klar for han. Fra han tok valget om å dra var aldri sikkerhet noe som ble prioritert. Han hadde hatt sikkerhet hele livet, med en familie som hadde planlagt livet hans. Alt var forutsigbart. At han da velger det uforutsigbare gjør han ikke til en idiot. Det er bevisst. Det meste av litteratur som er blitt skrevet kritisk om han er av folk som ikke har skjønt hvorfor han ikke tok slike forberedelser. Når hele livet er blitt forberedt for en så er det en bevisst reaksjonær måte å leve på. Og det gjorde han nok langt lykkeligere og livet langt mer verdt. Han likte ikke å planlegge, for livet frem til han dro var del av andres planer. Slik tolker jeg det og det gjør han ikke til en idiot, det gjør han til en reflektert og oppadgående ung mann Han skal jo ha credit for å faktisk gjøre noe, fremfor å bare godta livet og råtne bort i en tilværelse han ikke likte, noe altfor mange gjør. Men jeg mener nå at reaksjonen hans kanskje var en smule drastisk, Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor og i filmen innser han jo dette selv mot slutten (hele "happiness when shared"-greia. Som forøvrig er så sant som det kan bli, og det jeg personlig tar med meg som budskap fra filmen). Så, slik jeg ser det, er det hele et naivt og idealistisk ungdomsopprør som er både trist og inspirerende på samme tid.
DoktorBacon Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 (endret) Det virket jo som at han ikke ville gjøre det uten noe forberedelse, med tanke på at han tok seg tiden til å lære å tørke kjøtt som en annen nevnte. Jeg sitter jo med samme idealismen, og planlegger liknende utflukter, men jeg har lest og kommer til å lese tusenvis av sider og snakke med erfarne folk for å forberede meg så mye som mulig. Hvis man dør så går man jo glipp av mange fremtidige eventyr. På meg virker det som om de som kaller Chris McCandless en idiot oppfattet fyren som en slags selvgod survivorman som skulle overvinne naturen og vise at han var mesteren. Men den oppfattelsen deler jeg ikke i det hele tatt. Slik som Dotten sier så ville ikke Chris planlegge fremtiden ned til vær minste detalj. Ja, han gjorde visse forberedelser, men stort sett tok han ting på sparket. Ikke fordi han var fylt opp med et ego om at han ville klare seg selv uansett, men fordi det var slik han ville leve. Utifra et overlevelsesperspektiv var forberedelsenes hans idiotiske, men det var ikke det perspektivet Chris så ting fra. Endret 11. januar 2009 av DoktorBacon
Mastema Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 DVD står jo for "Digital Versatile Disc", men you get the point! DVD står ikke for noe:Some members of the DVD Forum (see 6.1) tried to express that DVD goes far beyond video by retrofitting the painfully contorted phrase "digital versatile disc," but this has never been officially accepted by the DVD Forum as a whole. The DVD Forum decreed in 1999 that DVD, as an international standard, is simply three letters. After all, how many people ask what VHS stands for? (Guess what, no one agrees on that one either.)
CypheroN Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 (endret) VHS = Video Home System. Endret 11. januar 2009 av CypheroN
Dotten Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Den diskusjonen er jo tatt før, jeg tror ikke folk alltid helt skjønner karens valg. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Mannen levde ikke for å unngå å dø, da hadde han blitt hjemme og tatt karrieren som var gjort klar for han. Fra han tok valget om å dra var aldri sikkerhet noe som ble prioritert. Han hadde hatt sikkerhet hele livet, med en familie som hadde planlagt livet hans. Alt var forutsigbart. At han da velger det uforutsigbare gjør han ikke til en idiot. Det er bevisst. Det meste av litteratur som er blitt skrevet kritisk om han er av folk som ikke har skjønt hvorfor han ikke tok slike forberedelser. Når hele livet er blitt forberedt for en så er det en bevisst reaksjonær måte å leve på. Og det gjorde han nok langt lykkeligere og livet langt mer verdt. Han likte ikke å planlegge, for livet frem til han dro var del av andres planer. Slik tolker jeg det og det gjør han ikke til en idiot, det gjør han til en reflektert og oppadgående ung mann Det virket jo som at han ikke ville gjøre det uten noe forberedelse, med tanke på at han tok seg tiden til å lære å tørke kjøtt som en annen nevnte. Jeg sitter jo med samme idealismen, og planlegger liknende utflukter, men jeg har lest og kommer til å lese tusenvis av sider og snakke med erfarne folk for å forberede meg så mye som mulig. Hvis man dør så går man jo glipp av mange fremtidige eventyr. Du skriver du tenker lignende utflukter, men det blir nok ikke det Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Han planla det ikke. I hvert fall ikke slik han ble portrettert i filmen. Han dro impulsivt. Vi nordmenn har jo fått hamret fjellvettregler og alt annet inn i skallen og lever vel de minst farlige og impulsive livene det er mulig å tenke seg (generelt sett), så det er vel for mange av oss litt vanskelig å helt "ta" tilstanden til McCandles. Det blir nok ikke helt det samme når det blir mer av den planlagte sorten. Men uansett, å dra på tur er ingen dum ide Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor og i filmen innser han jo dette selv mot slutten (hele "happiness when shared"-greia. Som forøvrig er så sant som det kan bli, og det jeg personlig tar med meg som budskap fra filmen). Så, slik jeg ser det, er det hele et naivt og idealistisk ungdomsopprør som er både trist og inspirerende på samme tid. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det han innser er ikke at han har levd livet feil, han skrev han hadde levd et godt liv han. Men han hadde ingen å dele lykken med, som var tabben. Ikke at han levde uforberedt og impulsivt, men at han ikke fant seg noen å dele lykken med. Som jo er ironien med det hele, han ville ikke binde seg til noen fordi han trolig var redd for å bli presset inn i mønsterlivet igjen (illustrert med at han stakk fra folk før han ble for knyttet til dem). Tidenes låt (for meg) oppsummerte egentlig det meste med filmen, jeg er glad de brukte den. Clicky
Hamsterino Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Det virket jo som at han ikke ville gjøre det uten noe forberedelse, med tanke på at han tok seg tiden til å lære å tørke kjøtt som en annen nevnte. Jeg sitter jo med samme idealismen, og planlegger liknende utflukter, men jeg har lest og kommer til å lese tusenvis av sider og snakke med erfarne folk for å forberede meg så mye som mulig. Hvis man dør så går man jo glipp av mange fremtidige eventyr. Du skriver du tenker lignende utflukter, men det blir nok ikke det Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Han planla det ikke. I hvert fall ikke slik han ble portrettert i filmen. Han dro impulsivt. Vi nordmenn har jo fått hamret fjellvettregler og alt annet inn i skallen og lever vel de minst farlige og impulsive livene det er mulig å tenke seg (generelt sett), så det er vel for mange av oss litt vanskelig å helt "ta" tilstanden til McCandles. Det blir nok ikke helt det samme når det blir mer av den planlagte sorten. Men uansett, å dra på tur er ingen dum ide Snakker ikke om en enkel tur i fjellet. Det jeg mener er at han kunne ha beholdt kjernen i idealismen, den ungdommelige eventyrlysten og det å gjøre det man drømmer om uansett hva andre sier, og fremdeles tatt noen forholdsregler. Han trengte ikke dra ut i villmarka med noe bedre utstyr, han kunne fortsatt ha brent pengene sine, men hvis han hadde satt seg litt inn i hvordan man skal overleve før han dro dit så hadde han overlevd og kunne gjort liknende seinere. Han hadde jo med seg oversikt over spiselige planter og alt det der, det var tydelig at han ville overleve i allfall. Jeg veit at det ikke var meningen i det hele tatt, men det var litt synd at han ikke gjorde det. Han valgte å ikke planlegge for ikke å distrahere fra det som var motivasjonen hans, men hvis han hadde vært litt mer tålmodig og kanskje prøvd så hadde han kanskje funnet ut at det gikk an å planlegge og beholde kjernen i det han ville gjøre. Han kunne kanskje dratt på en mindre tur før, bare for å se hvordan det var. Men det som er det fine med McCandless/Supertramp er at han er et symbol på ungdommelighet på en måte. Han var naiv, utålmodig, modig, idealistisk og dumdristig, noe som mange er tidlig i livet men som de mister seinere. Han innså det, og ville ikke slippe det, og det er det som gjør historien så inspirerende. Den virkelige verdenens Peter Pan.
Alinoe Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Jeg syns rett og slett han hadde for lite respekt for naturen han så gjerne ville leve i.
athorb Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor og i filmen innser han jo dette selv mot slutten (hele "happiness when shared"-greia. Som forøvrig er så sant som det kan bli, og det jeg personlig tar med meg som budskap fra filmen). Så, slik jeg ser det, er det hele et naivt og idealistisk ungdomsopprør som er både trist og inspirerende på samme tid. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det han innser er ikke at han har levd livet feil, han skrev han hadde levd et godt liv han. Men han hadde ingen å dele lykken med, som var tabben. Ikke at han levde uforberedt og impulsivt, men at han ikke fant seg noen å dele lykken med. Som jo er ironien med det hele, han ville ikke binde seg til noen fordi han trolig var redd for å bli presset inn i mønsterlivet igjen (illustrert med at han stakk fra folk før han ble for knyttet til dem). Jepp, det var sånn halvveis det jeg mente. Altså at han reagerer mot samfunnet han misliker ved å gjøre det helt motsatte. Men så ser han mot slutten at et kanskje var et litt drastisk valg, at han tok det helt til 10 der 6-7 hadde vært tilstrekkelig. Han har jo ikke levd livet feil, men han har gjort noen tabber og mindre fornuftige valg på veien (noe som selvsagt er uunngåelig). Det jeg likte ved filmen var at den ga et nyansert bilde av McCandless. For selv om man er enig/uenig i retningen han valgte, kan man ikke si at gjorde alt riktig/feil. Han valgte å ta farvel med menneskesamfunnet, men på sett og vis var det en flukt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå