Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 10-20mm


Anbefalte innlegg

En viss forvrengning må man regne med på supervidvinkelobjektiver, så det er ganske normalt. Sikkert bedre på Nikon og Canon sine originale, men så koster de mer også da. Tokina sin 12-24 og Tamron 11-18 har jeg ikke spesielt mye kjennskap til.

 

Men kantskarpheten er vel de jeg reagerer mest på (verst på høyre side). Og til han som mente han bare kunne kutte det vekk... hva skal du med vidvinkel om du allikevel skal beskjære bildet? Men alt i alt tror jeg dette er det beste alternativet av uoriginale, ettersom Tokina omtrent ikke er å oppdrive i Norge (tror man må til Sverige og f.eks Cyberphoto for å få tak i Tokina). Hadde Tokina vært tilgjengelig i Norge, ville jeg anbefalt dette fremfor Sigma (og Tamron) på bakgrunn av Tokina generelt, og det jeg har lest av tester og omtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første som slår meg er iallefall at Sigma 10-20mm ikke later til å være noe objektiv man skyter arkitektur med!

7124363[/snapback]

Nå bruker man vel ikke såpass ekstrem vidvinkel på arkitektur generelt uten noen korrigeringsmekanismer.

 

For de fleste så er jo også pris en faktor. Når alternativene er Sigma/Tamron til rundt 4000 eller Nikon sitt til 10.000+ så er jo ofte spørsmålet om man vil ha en vidvinkel (som sikkert er litt dårligere enn det dyrere alternativet) eller om man ikke vil ha vidvinkel i det hele tatt...

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Det første som slår meg er iallefall at Sigma 10-20mm ikke later til å være noe objektiv man skyter arkitektur med!

7124363[/snapback]

Nå bruker man vel ikke såpass ekstrem vidvinkel på arkitektur generelt uten noen korrigeringsmekanismer.

 

For de fleste så er jo også pris en faktor. Når alternativene er Sigma/Tamron til rundt 4000 eller Nikon sitt til 10.000+ så er jo ofte spørsmålet om man vil ha en vidvinkel (som sikkert er litt dårligere enn det dyrere alternativet) eller om man ikke vil ha vidvinkel i det hele tatt...

7125353[/snapback]

 

 

Schlapp av folkens - jeg kom med en helt relevant bemerkning, ikke pistolen mot tinningen!

 

Forøvrig har vi jo en faktor til som kanskje ikke ofte blir nevnt: salgsverdi?

3.partsobjektiver har jo så langt ikke holdt seg like bra på bruktmarkedet i pris som orginaloptikk. Selvsagt er dette bare et resultat av jåleri fra (spesielt nikon?)brukerne, men like fullt en faktor i regnestykket. Er man bombesikker på at man ønsker å besitte Sigma el. Tokina til dens død er det jo helt klart god økonomi. For min egen del har jeg enda såpass lite erfaring med nikons objektiver at jeg enda ikke vet med sikkerhet hva slags utstyr jeg vil ha i sekken om et par års tid når den verste eksperimenteringen/ utforskninger er over. Derfor har jeg konsekvent skaffet meg orginallinser- og jeg har faktisk endt opp med å tjene penger på en linse ved andre grads salg!

 

Men tilbake til vidvinkel og linjer. Noen (meg inkludert) synes fordreinging er spennende, og noe av det som gir supervidvinkel sin sjarm- For andre er tanken på denslags uhumskheter og eventuelt etterarbeid døren utslagsgivende. Jeg synes uansett DETTE viser et eksempel på hvor uforskammet vakkert bilder rett fra kamera på D2X + 12-24mm kan bli. Sa noen RETTE linjer?

 

Denne diskusjonen understreker vel uansett min lengsel til fullformat 35mm, optikken ser ut til å leve et enklere liv der.

Lenke til kommentar

flotte bilder fra engekri og oysteinw, men knapt nok typen bilder man kan vurdere nevnte objektivets kvalitet fra med tanke på både bildestørrelse og eventuelt digitalt etterarbeid.

 

Men som nevnt tidligere, det er ingen tvil om de ekstra 2mm i den vide enden hos Sigma vises.

 

For min egen del sparer jeg ultravid-dyden min til jeg føler jeg har nok kontroll i resten av spekteret, og kan påkoste meg en 12-24 eller tilsvarende fast nikonoptikk.

Lenke til kommentar
Med sigma 10-20?

Skremmende likt utsnitt. Ser ut i fra skyggene at du har vert en del timer tidligere på dagen..

7161497[/snapback]

Ja, knipset med Nikon D50 og Sigma 10-20mm. Tatt fra toppen av Empire State Building, vendt nordover slik at det viser store deler av Manhattan upper west side. Bildet ble vel tatt i 11-12-tida om formiddagen.

 

Ja, det er faktisk nesten litt skremmende... :hmm:

Lenke til kommentar
HSM er en bra greie på dette objektivet.

Jeg har solgt dette brukt to ganger før, det har ikke vært store tapet. Og det har vært blåst med en gang.

 

Kjøp deg Sigmaen du og du får et kremobjektiv til en gunstig pris.

7119276[/snapback]

 

Høres bra ut:) To kjappe spørsmål:

 

Hva er HSM forkortelse for? (High speed...?)

Har du opplevd noe av den uskarpheten i hjørnene som det er snakk om?

7119353[/snapback]

 

HSM er en super rask og stillegående Zoom motor.

7119389[/snapback]

Zoom-motor? Innbiller meg at det ikke finnes dSLR med muligheten til å zoome automatisk, slik som med kompakt- og videokamera.

Det er en stillegående og rask autofokusmotor. HSM står vel får Hypersonic Motor.

Lenke til kommentar
Med sigma 10-20?

Skremmende likt utsnitt. Ser ut i fra skyggene at du har vert en del timer tidligere på dagen..

7161497[/snapback]

Ja, knipset med Nikon D50 og Sigma 10-20mm. Tatt fra toppen av Empire State Building, vendt nordover slik at det viser store deler av Manhattan upper west side. Bildet ble vel tatt i 11-12-tida om formiddagen.

 

Ja, det er faktisk nesten litt skremmende... :hmm:

7161992[/snapback]

 

 

Kult! Jeg var der litt senere på dagen ja, syntes det ble tøft med skyggen av Empire State som gikk parallellet med avenyene nordover på Manhattan. Nå er vi sikkert ikke de eneste turistene som har bilder med det utsnittet der, dog... :) Jeg syntes det var utrolig moro med 10-20'en på Manhattan, det egner seg perfekt til storby/arkitektur-shots - jeg gikk helt "bananas" med dette objektivet der ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...