Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trøtt, pisser mye og er tørst "hele" tiden.


jvik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Type 1 kan hvem som helst, når som helst få.. ;)

7122259[/snapback]

Det stemmer. Min mor fikk type 1 i en alder av 42. Det er mulig å gå med begynnende type 1 veldig lenge, fordi kroppen fremdeles produserer insulin, men produksjonen er på vei ned. Man våkner ikke plutselig en dag med dårlig syn og dårlige bein. Det er ikke sånn det fungerer.

 

Angående testing, så er det vanligst å måle blodsukkeret fastende. Det betyr null inntak av noe som helst, verken vann, røyk eller tannpuss. Grenseverdiene der har inntil nylig vært på mellom 2 og 6, det er det som er normalt for et menneske uten diabetes. I den siste tiden er dette endret litt på, og man skal vel helst ha over 7 for at det skal settes i gang tiltak.

 

Noe av det første som gjøres er en glukosebelastning. Det er en god del glukose, blandet ut i alt for lite vann. Det kan vel helst minne om et glass cola med 2 dl sukker oppi... Dette drikkes, og så måler man blodsukkeret etter to timer. Her skal det vel aller helst være over 10 for at det kan være mistanke om diabetes. Jeg kom aldri lengre enn dette, for mitt blodsukker lå på 7,2 fastende, og 7,5 etter glukosebelastningen. Den videre gangen vil bestå av blodprøver og ytterligere testing, blant annet for å fastslå hvilken type det er. Og typebestemmelsen trenger ikke være riktig engang. Kan godt hende man har type 1, selv om man er godt voksen og har et råttent kosthold.

Lenke til kommentar
Type 1 kan hvem som helst, når som helst få.. ;)

7122259[/snapback]

*snip*

7221573[/snapback]

Først av alt, jo man kan våkne plutselig en dag med dårlig syn.

 

Hva er alt dette andre du snakker om egentlig? Testing for å sjekke ut om man har diabetes? Det enkleste er vel bare å måle langtidsblodsukkeret tenker jeg.. Det ble gjort på meg hos legen, og han så med en gang at jeg hadde diabetes, da bar det rett til sykehuset.

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Alt det andre jeg snakker om er sånn som er vanlig å gjøre ved mistanke om diabetes der det finnes symptomer, men de ikke er så veldig framtredende ennå. For å våkne opp med dårlig syn, så har det gått ekstremt langt allerede, og da blir det nok slik som du har gått gjennom.

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke innlagt da jeg fikk diabetes. Fikk beskjed om å hente insulin på apoteket og begynne behandlingen. Funka fint for meg, har ingen store problemer med høyt eller lavt blodsukker.

 

Håper det går bra med han, unner ingen å få diabetes.

Endret av @Lee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...