Gå til innhold

BIOS-oppgradering blir enklere


Anbefalte innlegg

Jeg synes DOS er skummelt, brrr  :blush:

7081891[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Oppdatering av BIOS er noe av det skummleste jeg gjør på maskiner. Diskettstasjon fra forige årtusen, kabel fra en 486, diskett funnet i bunnen av en eske markert SC2000 DISK1 hvor den er så gammel at selve papirlappen har krøllet seg og limet er tørket ut mange år siden og så koble til dette og satse på at den voldelige skrivingen av de kritiske 800 kilobytene (som tar et minutt) går flott samtidig som du prøver å tenke ut gode måter for å overbevise noen om å få bruke deres maskin til å hotflashe brikken din dersom det går til helvete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes DOS er skummelt, brrr  :blush:

7081891[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Oppdatering av BIOS er noe av det skummleste jeg gjør på maskiner. Diskettstasjon fra forige årtusen, kabel fra en 486, diskett funnet i bunnen av en eske markert SC2000 DISK1 hvor den er så gammel at selve papirlappen har krøllet seg og limet er tørket ut mange år siden og så koble til dette og satse på at den voldelige skrivingen av de kritiske 800 kilobytene (som tar et minutt) går flott samtidig som du prøver å tenke ut gode måter for å overbevise noen om å få bruke deres maskin til å hotflashe brikken din dersom det går til helvete.

7082771[/snapback]

Det er nok ikke fullt så skummelt om du kjører det fra bootcd i stedet. En slik cd kan du for eksempel lage med Nero.
Lenke til kommentar

Det er seff meg det er noe galt med; Jeg syns så tydlig jeg ser i overskriften at "BIOS-oppgradering blir enklere". Med "oppgradering"/"oppdatering", (upp to date) forstår jeg en nyere BIOS-oppsett som er lastet ned, blir flashet eller (flash blir kjørt i Windows) lignende inn i CCMOS.

Her har små uregelmessigheter enten i nedlasting eller flashprogramer vært ganske fatale.

 

En annen ting er justering - ex. hvilke bootdisk. Men her vil jeg også si at man minst må ha examen som overklokker (ihvertfall økonomi) for å gjøre noe mer.

Lenke til kommentar
Det er seff meg det er noe galt med; Jeg syns så tydlig jeg ser i overskriften at "BIOS-oppgradering blir enklere". Med "oppgradering"/"oppdatering", (upp to date) forstår jeg en nyere BIOS-oppsett som er lastet ned, blir flashet eller (flash blir kjørt i Windows) lignende inn i CCMOS.

Her har små uregelmessigheter enten i nedlasting eller flashprogramer vært ganske fatale.

 

En annen ting er justering - ex. hvilke bootdisk. Men her vil jeg også si at man minst må ha examen som overklokker (ihvertfall økonomi) for å gjøre noe mer.

7082971[/snapback]

 

Men artiklen handler jo om muligheten til åoppgradere en BIOS når CPUen ikke støttes, det er det som er enklere. Dette står jo i artikkelen, det er jo ikke så rart det blir misforståelser, når man kun baserer på tittelen på tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar
..  det å legge inn ny BIOS kan være vanskelig for mange. Og det er ofte litt risikabelt også.

 

Det kan være greit å ha en UPS (avbruddsfri strømforsyning) for hånden i tilfelle strømmen skulle ryke det halve minuttet du faktisk skriver til brikken. (at jeg sier et halvt minutt er ingen nøyaktig "vitenskap"). Det er det mest kritiske tidspunktet å miste strømmen, eller om det skulle blinke i noen lyspærer f.eks.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fint at det blir enklere, men ærlig talt; hvor ofte erfarer en at maskinen skrur seg av pga. kuttet strømtilførsel? I mitt tilfelle skjer det kanskje to-tre ganger i året. Sist gang pga. en feil på ei ledning fra en trafokiosk til en annen. For å være ekstra sikker kan en vel ringe strømleverandøren og høre om de holder på med noe arbeid som kan føre til strømbrudd før en oppdaterer BIOS. Når det lyner kobler jeg maskinen fra strømnettet og tar frem den bærbare uansett, blir nok ikke noen BIOS oppdatering da nei:p

 

Jeg har hørt om folk som har fått strømmen kuttet under oppdatering, men da skal en være riktig uheldig.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Det er på tiden at BIOS blir gjort mer brukervennlig.

BIOS er ikke ment som noe "brukerprogram", men heller ment for at "teknikere" skal stille inn maskinen (pålinje med andre instillinger på hovedkortet).

7081575[/snapback]

La meg bare få påpeke at de fleste "teknikere" heller ikke vet nøyaktig hva de gjør i BIOS... Jeg har selv jobbet for et par OEM-produsenter, og mine tekniske kontakter hos distributør og produsent kan som regel ikke hjelpe meg de få gangene jeg går meg vill i BIOS-er. Skal du da forvente at alle på førstelinjesupport skal kunne dette?

Lenke til kommentar
..  det å legge inn ny BIOS kan være vanskelig for mange. Og det er ofte litt risikabelt også.

 

Det kan være greit å ha en UPS (avbruddsfri strømforsyning) for hånden i tilfelle strømmen skulle ryke det halve minuttet du faktisk skriver til brikken. (at jeg sier et halvt minutt er ingen nøyaktig "vitenskap"). Det er det mest kritiske tidspunktet å miste strømmen, eller om det skulle blinke i noen lyspærer f.eks.

7083469[/snapback]

 

Vurderer sterkt kjøp avUPS, ikke akkurat bare for bios-oppdatering, men etter å ha fått ramponert hele Windows etter å ha startet systemgjenoppretting og fikk strømbrudd midt i prosessen.

Anbefales ikke å prøve. Det ble blåskjerm.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...