Gå til innhold

Canons software dårlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig med trådstarter.

 

Canon er den første produsenten av elektronikk der jeg ikke har funnet prog. og drivere på nettet, av utstyr som jeg har.

 

7069832[/snapback]

 

Merkelig greier dette. Kan ikke forstå at det skal være mulig å si noe slikt, ALT ligger ute på nettet, men det betinger at dere aktiverer mer enn èn hjernecelle. Jeg innehar de fleste camerasystemer, både fra Canon, Nikon, Minolta og Fuji, og kan bare si at Canon sine programmer ikke står tilbake for noen av de andre, alle har sine sterke og svake sider.

Igjen, program og drivere ligger på nettet.

Lenke til kommentar

>... det betinger at dere aktiverer mer

>enn èn hjernecelle.

 

Kanskje vi skal forsøke å opprettholde et saklighetsnivå, dvs unnlate å indikere at andre er dumme fordi de ikke får til ting like bra som deg?

 

>Igjen, program og drivere ligger på nettet.

 

Ja, men fordi ZoomBrowser ikke er gratisprogramvare, har Canon bare oppdateringer som forutsetter at man har filen fra før. Der man laster ned gratis, er det altså ikke legitimt. Og det er DET som er problemet, at nødvendig software for å hente filer fra kameraet, er et program man må KJØPE om man mister CDen. Det er det som er dårlig. Jada, man kan laste ned all programvare om man godtar illegitim software, men det burde ikke være nødvendig. Alt Canon hadde trengt å gjøre, var å legge gratisprogram for å hente RAW-filer (ZoomBrowser eller noe annet) på sin hjemmeside, så hadde alt vært greit.

 

Og som jeg har påpekt, du kan jo google de to feilmeldingene ovenfor samt "Transfer raw from EOS" el. så ser du at veldig mange sliter med dette.

 

Jeg skjønner at du mener disse ikke har aktivert mer enn én hjernecelle. Det må du få mene. Men omfanget av diskusjonstråder på forskjellige fora omkring dette problemet, viser at Canon ikke har lykkes å lage god software.

Lenke til kommentar
>Men nå funker faktisk remote saken, men

>vil aldri bruke canon sin software når det

>gjelder nedlast av bilder etc. Photoshop er

>nok en ener der.

 

Men hvordan gjør du det med Photoshop? Hvilken versjon bruker du (jeg har CS2.0) Får du også med RAW-filer?

7123781[/snapback]

 

 

Lasta ned en raw plugin fra canon sine sider, som jeg lima inn i Plug-Ins-->File Formats

 

Sleit litt med og laste ned RAW filer fra kameraet, men CS2 gjør jobben fint.

Lenke til kommentar

>Lasta ned en raw plugin fra canon sine sider,

>som jeg lima inn i Plug-Ins-->File Formats

 

Jeg har vært på canon nå. Gikk til Last ned programvare/drivere -> Cameras -> Eos20, men fant ikke noe som fremstod som slik plug in.

 

Kunne du kanskje mailet meg filen til [email protected]?

 

>Sleit litt med og laste ned RAW filer fra kameraet,

 

Det må har vært før du aktiverte mer enn en hjernecelle. ;)

Lenke til kommentar
Ja, men fordi ZoomBrowser ikke er gratisprogramvare, har Canon bare oppdateringer som forutsetter at man har filen fra før.

7125837[/snapback]

 

Canon HAR ZoomBrowser liggende til gratis nedlasting!!

Og den er ikke illegal.

Endret av Laban
Lenke til kommentar

Prøver for 2 gang.

Her er link til Zoombrowser fullversjon. http://www.foto-freeware.de/zoombrowser.php

 

Her er link til oppdatering til nyeste Zoombrowser

http://www.usa.canon.com/consumer/controll...ownloadIndexAct

 

Adobe raw file finner du her. Tar nå Eos400D også.

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

 

Da skal det ikke være noe problem for dere som er ute etter dette prog.

 

PS. Fullversjonen av Zoombrowser er på en tysk side, men programmet er engelsk.

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

Laban skrev:

 

>Canon HAR ZoomBrowser liggende til

>gratis nedlasting!! Og den er ikke illegal.

 

Jeg antar du mener fullversjonen, siden vi hele tiden har vært enige i at oppgraderingsversjonen ligger der. Så, HVOR på Canons hjemmesider finner du fullversjonen?

 

(Bare så det er nevnt, jeg har ringt Canons service på 22629321, og de bekrefter at de IKKE har fullversjonen på sine hjemmesider, så jeg blir ganske imponert om du kan fortelle meg hvor jeg finner den på Canons hjemmesider)

 

 

tness, tusen takk. Installerer nå, håper det ordner seg. :)))

Endret av jarlers
Lenke til kommentar

>jarlers: har maila deg den RAW fila

>jeg bruker i photoshop

 

Jeg har da lastet ned filen og lagt den i Adobe Photoshop CS2\Plug-Ins\File Formats. Jeg har knipset bilder i RAW+JPG, koblet kameraet til PCen, startet CS2.0, valgt fil->Open->Min datamaskin->20D. Jeg får da se bildene i jpg, men ikke de i raw.

 

Jeg forsøkte også å knipse bilder bare i RAW, da fikk jeg ikke se noen bilder i åpne-vinduet.

 

For øvrig, når jeg dobbeltklokken på en av jpg-filene, fikk jeg feilmeldingen "Could not complete your request because it is not the right kind of document".

Lenke til kommentar

Paalwa skrev:

>Prøver for 2 gang.

>Her er link til Zoombrowser fullversjon.

[...]

 

Jeg har forsøkt å gå gjennom dette. Men jeg får feilmeldingen "[CameraWindow] is not compatible with the detected camera." Denne softwaren du viser til fungerer altså ikke, dvs ikke for meg. Skjønner at den fungerer for deg, men...

 

Jo mer jeg jobber med dette, og jo mer jeg leser av diverse diskusjonsforum hvor folk sliter noe jævlig med å få RAW-bilder fra Canons kamera, jo mer frustrert blir jeg. Om man googler de feilmeldingene jeg har pekt på, og om man googler "transfer RAW from canon" el., ser man at det er utrolig mange som bruker timesvis på å forsøke å løse dette.

 

Er det virkelig så vanskelig for Canon å lage software som fungerer?

 

Jadajada, jeg vet at det er mange som får det til og som vil ile til å si at det er jo så enkelt. Gratulerer til dere, men det hjelper altså ikke meg og alle andre som sliter med Canons drittsoftware.

 

Siden Canon ikke klarer å lage noe så enkelt som OK software til overføring av bilder, får jeg heller kjøpe meg en card-reader.

post-110698-1162126559_thumb.jpg

Endret av jarlers
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har lagt inn Vista (Premium norsk) og nyeste Zoombrowser (6.0.1c), men Camerawindow gir beskjed om at kameraet ikke er kompatibelt når jeg kobler til via USB (samme feilmelding som i forrige innlegg). Det er bare jpg-filer jeg skal ha over forøvrig.

 

Foretrekker å bruke Camerawindow pga mappenavn den gir til det jeg laster ned. Har mange kameraer som jeg bruker samtidig så erfaringsmessig er det enkelst å bruke "originale" programmer siden det bare er å koble til og så legger alle filer seg der jeg vil uten noe mer mikkmakk.

 

Jeg har en EOS 350D og alt fungerte helt flott med XP/Zoombrowser.

Endret av Storeulv
Lenke til kommentar
Er det virkelig så vanskelig for Canon å lage software som fungerer?

 

Jadajada, jeg vet at det er mange som får det til og som vil ile til å si at det er jo så enkelt. Gratulerer til dere, men det hjelper altså ikke meg og alle andre som sliter med Canons drittsoftware.

 

Siden Canon ikke klarer å lage noe så enkelt som OK software til overføring av bilder, får jeg heller kjøpe meg en card-reader.

 

Hva i huleste er poenget med å koble kameraet til PC-en for å kopiere over bilder?

For det første er det mye enklere med en kortleser, for det andre så går det raskere med en kortleser og for det tredje så tapper man ikke batteriet på kameraet når man overfører bilder med en kortleser. :)

 

Til RAW konvertering så brukes F.eks Photoshop eller lignende.

 

Andreas

Lenke til kommentar

For min del så foretrekker jeg å koble til kameraet direkte fordi CameraWindow lager mapper etter et system som jeg liker.

 

Jeg har lagt inn Adobe Photoshop Elements, men siden jeg bruker mange forskjellige kameraer, mobiltelefoner osv og skal ha filene fra disse i forskjellige kataloger så blir det mye klikking osv for å stille inn riktig kataloger i hvert tilfelle.

 

Det er vel heller ikke så mye forlangt at programmer som en produsent sier skal virke under gitte forhold faktisk virker.

 

Uannsett: er det noen som har fått dette til å virke under Norsk Vista???

Endret av Storeulv
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet her

 

a) Canon har meget god programvare

b) all programvare ligger på nettet (fant ihvertfall alt til 350D der + cameraraw-oppdateringer etc)

 

 

I tillegg liker også jeg å koble kameraet til pc for overføring av bilder. går kjapt, enkelt og mappene lages automatisk og ryddig.

mittnavn/bilder/år/måned/dag/IMG_09787 osv

 

Helt topp

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet her

 

a) Canon har meget god programvare

b) all programvare ligger på nettet (fant ihvertfall alt til 350D der + cameraraw-oppdateringer etc)

 

 

I tillegg liker også jeg å koble kameraet til pc for overføring av bilder. går kjapt, enkelt og mappene lages automatisk og ryddig.

mittnavn/bilder/år/måned/dag/IMG_09787 osv

 

Helt topp

 

 

Ganske så enig. Jeg har aldri opplevd problemer med Canon sin programvare, men klart det finnes så mange varianter av PC hardware, drivere, USB varianter, USB hub'er, Operativsystemer, Hvilke Windows update versjoner er lagt inn og hvilke Service packs etc etc. Så det er klart at det fort kan oppstå en konflikt under gitte situasjoner. Derfor det kommer oppdateringer av OS, programmer, drivere etc.

 

Eneste negative jeg har opplevd sånn sett er at man må ha orginal CD eller laste ned fullversjonen via uoffisielle sider for å kunne kjøre inn oppdateringene. Kjøpte brukt ett 350D til samboeren og han som solgte meg deg glemte å legge med 350D CD'ene i første pakken. Orginal CD'ene ble ettersendt når vi oppdaget problemet så alt i orden, men når man da stod der uten Software CD-er så stod man litt på bar bakke.

 

Enig at EOS utilitien er veldig fin til å ordne automatisk mapper og slikt og jeg kjører samme som Crazysteps nevnte over, bare at jeg slenger dem på

 

F:\Bilder Canon 30D\år\måned\dag\filnavn.cr2.

 

Deretter endrer jeg mappenavnet for "dag" til "dag - bursdag lillesøster 31 år". Alternativt så kan jeg lage flere mapper med samme dag og endrer navnet til annet tema og flytter de over dit. Alternativt så kan man skrive flere topics i mappenavnet.

 

Dette gjør det hele enklere å bruke søkefunksjoner til å finne det man leter etter. :)

Lenke til kommentar
Pølsevev. Programvaren som følger med EOS-kameraene er meget respektabel. Regnes for å være den beste som følger med et DSLR.

Jeg har i flere år brukt Zoombrowser til 5 ulike Canon kameraer (Har nå EOS 400D, og ixus 850, bruker samme ZB til begge og samme USB ledning til kameraene). Jeg er kjempefornøyd med den. Laster alltid inn bilder slik at de åpnes i rett mappe i ZB. Den er kjekk til å sende bildene ut i mail fra også. Litt Editing kan man også gjøre i første omgang "der inne". Selv om jeg har flere kortlesere, PS 7.0 og en del andre billedredigeringsprogrammer, blir alltid ZB første stasjon..og det nærmer seg snart 10 år jeg har brukt den nå, så har det aldri vært noe problemer. Har alltid siste versjon.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...