Gå til innhold

Canons software dårlig


Anbefalte innlegg

Jeg er den hittil lykkelige eier av Canon EOS20. Kameraet har alltid fungert bra, og jeg har aldri hatt problemer med å hente filer til datamaskinen.

 

Men nå har jeg reinstallert maskinen. Jeg fant ikke den opprinnelige CDen. Og selvfølgelig, Canon gir ikke ut programvaren på sine hjemmesider.

 

Over noen dager har jeg brukt mange timer på å forsøke å løse dette problemet. Men det går ikke. Etter å ha googlet en del, ser jeg at det er VELDIG MANGE som sliter med Canon på denne måten.

 

I tillegg er det mange som sliter med feilmeldingen "The camera is busy and cannot respond." selv om kameraet ikke er opptatt. (Bare forsøk å google setningen og se hvor mange treff du får).

 

Spørsmålet er, hva kommer det av at Canon selger utstyr som er såpass dyrt, og deretter gjør software vanskelig tilgjengelig, og også har så dårlig software at man får en masse feilmeldinger når man endelig har den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er, hva kommer det av at Canon selger utstyr som er såpass dyrt, og deretter gjør software vanskelig tilgjengelig, og også har så dårlig software at man får en masse feilmeldinger når man endelig har den?

Tja, arroganse og/eller latskap? Uansett, du får masse programvare for å lese raw-filer, og en minnekortleser koster et par hundre kroner, så jeg ville gitt blaffen i å styre med Canon-styret. Mye enklere (og som oftest raskere) er det også :o)
Lenke til kommentar

Enig med trådstarter.

Det finnes sikker masse prog. som kan brukes. men det er ikke bestandig man har tid og lyst til å bruke nye programmer.

Da hadde det vært veldig enkel å bare laste det ned fra nettet.

Canon er den første produsenten av elektronikk der jeg ikke har funnet prog. og drivere på nettet, av utstyr som jeg har.

Jeg leiter enda etter org eske med prog, så jeg kan få instalert prog på ny data.

Lenke til kommentar
Bare si ifra hva slags Canon software du trenger,

kan sende deg over MSN om du vil.

 

Har all software til 350D, 20D, 5D & 1DIIn

 

Mvh

S

7070131[/snapback]

Ikke for å være pirkete.. men blir ikke dette egentlig piratkopiert software du tilbyr nå? Selv om du eier en lisens selv?

7071149[/snapback]

 

Han eier lisens selv da han har canon

Lenke til kommentar

Jeg har et litt banalt off-topic spørsmål.

Hvis man kobler et Canon dSLR til PCen via USB porten vil ikke da kameraet komme opp som en "mass storage device" eller masselagringsenhet eller hva det heter på norsk.

 

Mitt Ixus 750 kommer ikke opp som en masselagringsenhet, men heller som en "spesialisert" enhet hvor man bare har lov til å kopiere bilder fra. Det er ganske irriterende, spesielt under linux hvor jeg må trikse litt hver gang for å finne kameraet.

 

 

Ellers vil jeg si at det er synd at Canon ikke lar sin programvare være allment tilgjengelig på nett. Det er ikke snakk om så store programmer og det er ikke programmene de tjener penger på. Jeg vil si at det er litt arroganse fra Canon sin side.

 

Angående piratkopiering: brukeren som startet tråden hadde allerede programmet men har mistet CDen, altså ikke piratkopiering.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Bare si ifra hva slags Canon software du trenger,

kan sende deg over MSN om du vil.

 

Har all software til 350D, 20D, 5D & 1DIIn

 

Mvh

S

7070131[/snapback]

Ikke for å være pirkete.. men blir ikke dette egentlig piratkopiert software du tilbyr nå? Selv om du eier en lisens selv?

7071149[/snapback]

 

Han eier lisens selv da han har canon

7071281[/snapback]

Jo, selvfølgelig har han en lisens.

Lenke til kommentar

Har til nå holdt meg unna de programmene som fulgte med mitt EOS350D kamera. Men leste i en tråd her, anngående remote fotografering tilkobblet PC'en. Dette måtte jo forsøkes. Instalerte ZoomBrowser EX pluss noen addons fra canon sine sider.

Jeg holdt på i 2-3 timer i natt, avinstalerte, reboota. Lasta ned updates etc.

Ville holdt meg unna den updaten til ZoomBrowser EX, det fungerte overhode ikke. Men nå funker faktisk remote saken, men vil aldri bruke canon sin software når det gjelder nedlast av bilder etc. Photoshop er nok en ener der.

Lenke til kommentar
Har til nå holdt meg unna de programmene som fulgte med mitt EOS350D kamera. Men leste i en tråd her, anngående remote fotografering tilkobblet PC'en. Dette måtte jo forsøkes. Instalerte ZoomBrowser EX pluss noen addons fra canon sine sider.

Jeg holdt på i 2-3 timer i natt, avinstalerte, reboota. Lasta ned updates etc.

Ville holdt meg unna den updaten til ZoomBrowser EX, det fungerte overhode ikke. Men nå funker faktisk remote saken, men vil aldri bruke canon sin software når det gjelder nedlast av bilder etc. Photoshop er nok en ener der.

7104499[/snapback]

Hadde du lest bruksanvisningen til kameraet hadde du sett at du ikke bruker ZoomBrowser til remote-fotografering med pc'en.

Lenke til kommentar

Forstår ikke noen ting av all denne kritikken folk kommer med her. Jeg synes den program varen jeg har brukt fra Canon er helt topp.

Ikke er det vanskelig å finne frem til programmene på nettet heller slik det er beskrevet av trådstarter.

Komplikasjoner ved innstallasjon av ny programvare kan gjerne komme av en dårlig vedlikeholdt datamaskin.

 

For meg fungerer det ihvertfall helt utmerket...

Lenke til kommentar

>Forstår ikke noen ting av all denne kritikken

>folk kommer med her. Jeg synes den program

>varen jeg har brukt fra Canon er helt topp.

 

Fint at det fungerer bra for deg. Men om man googler litt, ser man at det er ekstremt mange som sliter veldig med dette problemet. Dette i seg selv er jo bevis nok, at Canon gjør noe galt - det skal liksom ikke være et utfording å finne riktig software.

 

>Ikke er det vanskelig å finne frem til programmene

>på nettet heller slik det er beskrevet av trådstarter.

 

Men den software er altså pirat. Poenget er jo at softwaren ikke er gratisprogramvare, det er derfor Canon selv kun har kun oppdateringer på sin hjemmeside. Det betyr at om du finner den gratis, er det piratprogramvare. Og det er altså det som er poenget: Jeg har ALDRI opplevd at software som er helt nødvendig for å bruke programmet (med mindre man vil bruke tredjeparts software) er betalprogramvare.

 

Dessuten er programvaren dårlig, selv når man har den. Jeg ser at det funerer ok for deg, men forsøk for eksempel å google feilmeldingen "camera is busy and cannot respond. If the LCD monitor of the camera is on, turn it off. Click retry to try again or click cancel to disconnect the camera", så ser man raskt hvor omfattende problemet med Canons software er. Forsøk også å google "transfer raw from eos", så ser du hvor mange som sliter med å flytte annet enn jpg (dvs raw) fra kameraet til datamaskinen.

 

Greit nok at det fungerer fint for deg, men selv om en due er hvit, så er ikke alle duer hvite. Om man løfter blikket og ser litt rundt i diverse fora på nettet, ser man at MANGE sliter veldig.

 

Selv har jeg nok gitt opp og heller kjøper en kortleser. Jeg gidder ikke bruker flere timer på dette.

Lenke til kommentar

>Du kan jo ta en titt der... For meg så det ihvertfall ut

>til at det meste du trenger ligger klar til å lastes ned fra

>Canon sine sider?

>

>Er det dette du trengte??

 

Det som ligger på Canons hjemmeside og på den linken du peker på, er kun oppdatering av ZoomBrowser. Installasjon forutsetter altså at man har en annen versjon allerede installert. Linken er altås kun til hjelp om man har CDen som fulte med kameraet eller om man laster ned en piratversjon et eller annet sted.

 

Så, nei, dette er ikke hva jeg leter etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...