Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva har en vekter lov til?


CurSe

Anbefalte innlegg

Vektere på ferjene som går utenlands ("danskebåtene") har begrensa Politimyndighet.

 

Jeg betviler de er gitt BP slik det er ment i poltiloven § 20. Dette da det først og fremst er sjeldent at det gis BP til vektere. Om de alikevel er gitt slik går jeg ut ifra at de bærer politilegitimasjon da begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen.

7120588[/snapback]

 

 

Ifølge kollegaer jeg har prata med som jobber på danskeferja, så har de begr. politimyndighet. Deres "foresatte" på båten er kapteinen, som har politimyndighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror neppe at en helt vanlig person med en basic vekterlapp (50 timer teori+30 timer praksis) kan begynne og jobbe som vekter på flyplasser, i pengetransporter ect. Dette vet jeg fordi jeg nettop har tatt vekterlappen selv. På voksenopplæringa i militæret :!:

7098722[/snapback]

 

Med 'basic vekterlapp' kan man fint jobbe på flyplass. Faktisk vet jeg om flere vektere som jobber uten noe som helst kursing. Slik jeg har forstått det holder det om man tar kursingen innen 6 månder etter startet jobb.

Lenke til kommentar

Det stemmer det. Kapteinen har politimyndighet, men jeg er usikker på i hvilken grad vekterne har det. Hadde vært kjekt å vite da mine kunnskaper på akkurat dette området er begrenset.

 

Men slik BP hos de vekterne vil vel da uansett ikke være med hjemmel i politiloven(?), men går heller på hva slags myndighet de er gitt av kapteinen. Vil jeg tro.

 

Hadde vært interessant å vite i hvilken utstrekning kapteinen kan gi vekterne ombord BP.

Lenke til kommentar
Det stemmer det. Kapteinen har politimyndighet, men jeg er usikker på i hvilken grad vekterne har det.

7120926[/snapback]

Hvis kapteinen ombord har politimyndighet og vekterene er underlagt han, kan det jo være slik at vekterene må få tillatelse av kapteinen før de evt. kan utføre makt? Bare en teori..

Endret av supern-
Lenke til kommentar
Det stemmer det. Kapteinen har politimyndighet, men jeg er usikker på i hvilken grad vekterne har det.

7120926[/snapback]

Hvis kapteinen ombord har politimyndighet og vekterene er underlagt han, kan det jo være slik at vekterene må få tillatelse av kapteinen før de evt. kan utføre makt? Bare en teori..

7135592[/snapback]

 

Den er nok ikke bort i natta den teorien der vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Det er ekstremt lite innsyn inn rettighetene til en vekter her. Folk buser ut uten kunnskap i det hele tatt.

 

Kan sette opp en meget enkel formel for dere: V(ekter) = E(iers) + B(orgers) rettigheter.

Kan først ta for meg eiers rettigheter. Når vekter er ansatt f.eks. På ett kjøpesenter har eieren av dette kjøpesenteret satt vilkår. Dette har han lov til. Vekter som er leid inn på eiendom har rett til å nekte adgang og bortvise fra området.

 

Vektere har også borgers rett, dette vil si at du kan pågripe folk HVIS 3 punkter er oppfylt(dette gjelder alle)

- Personen begår en rettstridig handling

- Det er fare for unndragelser(dvs. stikke av)

- Strafferammen er over 6 mnd'er.

 

La oss si du stjeler en tyggis. Du går ut av butikken og har dermed passert siste betalingspost. Du har dermed nasket, for verdien du har tatt er under 3000,-(dette gjelder i Oslo, andre distrikter kan ha en lavere grense).

Du har nå begått en rettstridig handling, strafferammen for naskeri er opp til 6 mnd'er + bøter. dvs. 2 av punktene i listen vår er alleredet oppfulgt.

 

La oss si vekteren stopper deg, du nekter å fremlegge tyggisen din. Vekter spør pent om du kan bli med inn på bakrommet for å skrive en anmeldelse(for hadde ikke han stoppet deg, hadde du jo gått fra senteret). Altså, alle punktene våre er oppfulgt, og vekter velger å ikke pågripe deg, for ditt eget beste. Du nekter å bli med inn, da har DU gjort så vekter trolig vil pågripe deg, da vil vekter f.eks. Si: Du er nå pågrepet, og du blir her til politiet ankommer. Hvis du nå prøver å gå vekk fra stedet, kan vekter holde deg igjen med fysisk makt. Det vil ikke si at han slenger deg i bakken, men han kan med full rett holde deg fast.

 

Hvis vi sier at du blir meget sur på denne vekteren, og dytter til han. Du vil kanskje også prøve å slå han. Nå kan vekter handle i nødverge og legge deg i bakken, evnt. Med håndjern om du ikke gir deg.

Du har nå eskalert situasjonen opp fra en bot, til en voldsdom. Og vekter har gjort ALT med loven i ryggen.

 

Vektere har faktisk rett til å vise deg vekk fra ett senter, de har rett til å nekte deg inngang. Og de vil etterfølge vilkår som er satt av eier.

Utenom det, så handler vektere utifra kunnskap om borgers rettigheter, og etter å ha lest denne tråden ser jeg helt klart at dere ikke besitter den kunnsakapen.

- Shamru

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Snip"

 

Tusen takk for at vi endelig fikk svar på dette her. Når har vi ventet i FEM (5) lange år på å få riktige opplysninger, søvnløse og frustrerte.

 

Du er vel klar over at du har bumpet en 5 år gammel tråd? Eller kanskje ikke?

 

Ps. det har vært ørten andre tråder om det samme emnet imellomtiden, men takk likevel, nå har jeg endelig fått nattesøvnen tilbake.

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når tråden nå likevel er bumpet etter 5 år... :)

 

For de som har ligget søvnløse i de siste 5 år og lurt på hvilken lovhjemmel en kaptein på et skip har i forhold til politioppgaver:

 

"Forskrift om skipsførerens og rederiets plikter i tilfelle straffbare handlinger av alvorlig art begås om bord og melding om savnede personer", ref http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20050301-0235.html .

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ekstremt lite innsyn inn rettighetene til en vekter her. Folk buser ut uten kunnskap i det hele tatt.

 

Vektere har også borgers rett, dette vil si at du kan pågripe folk HVIS 3 punkter er oppfylt(dette gjelder alle)

- Personen begår en rettstridig handling

- Det er fare for unndragelser(dvs. stikke av)

- Strafferammen er over 6 mnd'er.

 

 

Når du først bumper en fem år gammel tråd bør det du skriver være riktig. Det bør også være riktig når du flere ganger påstår at alle andre tar feil.

 

Jeg ser hvor du har fått disse punktene fra, men du har nok misforstått noe.

 

Straffeprosessloven sier noe om hvem som pågripe når. Strpl §171 sier: Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:

1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,

2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,

3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,

4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.

Det er gjerne nr 1, 2 og 3 som er praktisk gjennomførbare for vektere. En av disse er stort sett alltid oppfylt.

 

Hjemmelen for at vektere (og privatpersoner) kan pågripe finner vi i §176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

Dette er enhver borgers rett, og siden vektere ikke har noen annen myndighet enn en potet med bein gjelder denne paragrafen for dem og.

 

Så summa summarum må handlingen ha en strafferamme på over 6 mnd, nr 1, 2, 3 eller 4 i §171 være oppfylt og personen må treffes på fersk gjerning eller på friske spor. Pågripelsen må heller ikke være uforholdsmessig etter §170a.

 

Det bør i denne sammenhengen nevnes at vektere (som ikke er ansatt av det offentlige) IKKE har noen rett til å be noen om legitimasjon.

 

Sånn, da var det avklart. God kveld :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå gir vel ikke sniking på buss/tok/trikk mer enn 6 måneder i fengsel. Ergo, vektere kan ikke gjøre en dritt.

 

Feil! Hvis du tenker på blant annet tilbakeholdelse av passasjerer som ikke kan framvise gyldig billett, så er dette hjemlet i yrkestransportloven §33.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå gir vel ikke sniking på buss/tok/trikk mer enn 6 måneder i fengsel. Ergo, vektere kan ikke gjøre en dritt.

Det er egne regler på offentlige transportmiddel som trikk, skjønner du vel.

 

Ja, om jeg ikke tar feil så kan sjåføren nekte å åpne dørene til politiet ankommer. Det har han lov til. Men vekterne har ikke lov til å holde igjen med fysisk makt. De kan anmode deg om å bli, men om du prøver å bare gå rolig vekk så har du lov til det. Blir de voldelig så skal de anmeldes for det.

Lenke til kommentar

Men vekterne har ikke lov til å holde igjen med fysisk makt. De kan anmode deg om å bli, men om du prøver å bare gå rolig vekk så har du lov til det.

 

Feil igjen!

 

"Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du "holdes tilbake" betyr? Enhver person kan bruke håndjern ved en pågripelse, om man oppfyller kravene til sivil pågripelse selvsagt. Nå tviler jeg uansett på at billettkontrollørene bærer håndjern.

 

Pepperspray er det kun Politiet og Forsvaret som kan bruke uansett, så det er ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står der at de kan holde deg igjen. Nøyaktig hva det vil si står åpenbart ikke i loven (slik er ikke lover oppbygget), men i forarbeidene står følgende:

Når det gjeld retten for kontrollørane til å utøve fysisk makt når reisande vert haldne tilbake er det klart at retten må vere svært avgrensa. I utgangspunktet skal kontrollørane berre komme med ei oppmoding til den reisande om ikkje å forlate staden før politiet kjem. Dersom den reisande motset seg å vente på politiet, må det aksepterast at kontrollørane stiller seg i vegen for vedkommande dersom han eller ho prøver å forlate staden. Først når den reisande sjølv utøver fysisk makt ved å prøve å bryte seg veg forbi kontrollørane kan det aksepterast at kontrollørane fysisk held i den reisande. Og i slike tilfelle bør kontrollørane vere svært varsamme med å gripe inn fysisk. Dersom den reisande utøver fysisk makt mot kontrollørane vil ein dessutan kunne komme i ein situasjon der straffeprosesslova sine reglar om pågriping kan nyttast.

 

Du kan altså løpe, men om du prøver å komme deg gjennom sperringer, kan de holde deg igjen. Vektere er trent i å utvise begrenset fysisk maktbruk, så du har nok ingen sak om de holder deg igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det en vekter kan gjøre avhenger av hva denne blir ansatt til å gjøre. Det kommer an på hva kunden vil..

 

En vekter kan kun gripe inn (legge folk i bakken å pågripe), hvis vekteren har tatt "x" på fersk gjerning.

 

En vekter kan spørre om legitimasjon, men hvis vedkommende ikke vil vise, har ikke en vekter rett til å se det, så lenge vekteren ikke er ansatt til adganggskontroll. Men som sagt, det må kunden som ansetter sette en instruks for.

 

Hilsen forholdsvis fersk "tyttebærpoliti".. tongue.gif

Det en vekter kan gjøre avhenger av hva denne blir ansatt til å gjøre. Det kommer an på hva kunden vil..

 

En vekter kan kun gripe inn (legge folk i bakken å pågripe), hvis vekteren har tatt "x" på fersk gjerning.

 

En vekter kan spørre om legitimasjon, men hvis vedkommende ikke vil vise, har ikke en vekter rett til å se det, så lenge vekteren ikke er ansatt til adganggskontroll. Men som sagt, det må kunden som ansetter sette en instruks for.

 

Hilsen forholdsvis fersk "tyttebærpoliti".. tongue.gif

Hvis vedkommende nekter og vise legitimasjon så skal Politiet kontaktes
Lenke til kommentar

Det er ekstremt lite innsyn inn rettighetene til en vekter her. Folk buser ut uten kunnskap i det hele tatt.

 

Kan sette opp en meget enkel formel for dere: V(ekter) = E(iers) + B(orgers) rettigheter.

Kan først ta for meg eiers rettigheter. Når vekter er ansatt f.eks. På ett kjøpesenter har eieren av dette kjøpesenteret satt vilkår. Dette har han lov til. Vekter som er leid inn på eiendom har rett til å nekte adgang og bortvise fra området.

 

Vektere har også borgers rett, dette vil si at du kan pågripe folk HVIS 3 punkter er oppfylt(dette gjelder alle)

- Personen begår en rettstridig handling

- Det er fare for unndragelser(dvs. stikke av)

- Strafferammen er over 6 mnd'er.

 

La oss si du stjeler en tyggis. Du går ut av butikken og har dermed passert siste betalingspost. Du har dermed nasket, for verdien du har tatt er under 3000,-(dette gjelder i Oslo, andre distrikter kan ha en lavere grense).

Du har nå begått en rettstridig handling, strafferammen for naskeri er opp til 6 mnd'er + bøter. dvs. 2 av punktene i listen vår er alleredet oppfulgt.

 

La oss si vekteren stopper deg, du nekter å fremlegge tyggisen din. Vekter spør pent om du kan bli med inn på bakrommet for å skrive en anmeldelse(for hadde ikke han stoppet deg, hadde du jo gått fra senteret). Altså, alle punktene våre er oppfulgt, og vekter velger å ikke pågripe deg, for ditt eget beste. Du nekter å bli med inn, da har DU gjort så vekter trolig vil pågripe deg, da vil vekter f.eks. Si: Du er nå pågrepet, og du blir her til politiet ankommer. Hvis du nå prøver å gå vekk fra stedet, kan vekter holde deg igjen med fysisk makt. Det vil ikke si at han slenger deg i bakken, men han kan med full rett holde deg fast.

 

Hvis vi sier at du blir meget sur på denne vekteren, og dytter til han. Du vil kanskje også prøve å slå han. Nå kan vekter handle i nødverge og legge deg i bakken, evnt. Med håndjern om du ikke gir deg.

Du har nå eskalert situasjonen opp fra en bot, til en voldsdom. Og vekter har gjort ALT med loven i ryggen.

 

Vektere har faktisk rett til å vise deg vekk fra ett senter, de har rett til å nekte deg inngang. Og de vil etterfølge vilkår som er satt av eier.

Utenom det, så handler vektere utifra kunnskap om borgers rettigheter, og etter å ha lest denne tråden ser jeg helt klart at dere ikke besitter den kunnsakapen.

- Shamru

 

Når fikk vektere domsmyndighet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...