Gå til innhold

Flere detaljer om AMD "K8L"


Anbefalte innlegg

Fin artikkel! Ang. Hypertransport - synes jeg husker at 4x4 Quadfather ville komme med en oppgradert HT mellom prosessorene. Var ikke det HT 3.0 da? Mulig jeg husker feil...

 

En annen ting som også er litt uklart, er i hvilken grad hastigheten på DDR2-støtten blir øket med H8L. Slik det er nå er det jo bare på de raskeste prosessorene (4600+ og oppover) at det er noen vits med DDR2 fremfor DDR. Sistnevnte er faktisk raskere på 3800+! Så her har vel AMD en del forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med DDR2 var vel aldri forventet å øke ytelsen spesielt mye. To kanaler med DDR var jo skjeldent noen merkbar flaskehals i desktop-applikasjoner.

 

AMD gjør små forbedringer hele tiden, blant annet på minnekontrolleren. Se f.eks på minneytelsen mellom følgende revisjoner: Clawhammer -> Newcastle -> Winchester -> Venice. For hvert trinn ble minnekontrolleren forbedret, noe som ga 1-2 prosent bedre ytelse her og der. Noe tilsvarende kommer nok til å skje med deres DDR2 minnekontroller. Den største forskjellen vil nok skje mellom 1. og 2. revisjon (rev F som selges nå og Rev H som kommer i løpet av året og er K8 på 65nm.)

Lenke til kommentar

Nå skal det jo sies at mye av grunnen til att C2D ble så mye bedre enn Netburst, nok ligger i att det ble foretatt store endringer, og K8L representerer jo tilsvarende endringer hos AMD, bare ett år senere. VI skal nok ikke se bort i fra att ytelsen kan øke ganske kraftig her.

MEns pr. i dag, tror jeg AMD må satse på å få klargjort 4X4, som nok kan bli en klar konkurent til Kentsfield.

Klarer de å levere "ekte" firekjerne CPUer samtidig som Intel, vil de ha ett veldig bra utgangspunkt for å henge med i dette kappløpet om antall kjerner.

Lenke til kommentar

Jeg er redd for at AMD vil sakke akterut i forhold til Intel i årene fremover når det gjelder yetlse pr. watt, og også total ytelse pr. prosessorflate (die). Grunnen til dette er at Intel ligger minst et år foran AMD når det gjelder å krympe prosessorene og her ligger selve nøkkelen til flerkjerneprosessorer. Jeg tviler ikke på at AMDs første firekjerners prosessor blir teknologisk overlegen Intels doble Conroe når den kommer. Men da er AMD så vidt kommet over på 65 nm og Intel står på terskelen til 45 nm.

 

Det blir et rått kjør fra Intels side mot en konkurrent som har mindre ressurser å ty til for å svare på teknologikappløpet. Så det blir interessant å se hvordan dette går... men jeg er redd for at Intel har overtaket.

Lenke til kommentar
Grunnen til dette er at Intel ligger minst et år foran AMD når det gjelder å krympe prosessorene og her ligger selve nøkkelen til flerkjerneprosessorer.

7078414[/snapback]

Dette kappløpet kan ikke vare i det evige. Jeg tipper fire kjerner blir det maksimale på stasjonære PCer før lufta går ut av dette kappløpet. AMD har riktignok en strategi om 8 kjerner for spillentusiaster, men den tror jeg ikke vil bli noen suksess sånn den ser ut nå. Lufta vil trolig gå ut allerede når folk finner ut at 4 kjerner er mer enn man får benyttet seg av. På samme måte som lufta gikk ut av GHz-kappløpet når ikke det ga noe mening lengre.

 

Ellers så er ikke en krymp en umiddelbar økonomisk suksess. Både det nye prosessutstyret, FoU må betales, samt at yield må modnes. Det gjør at det tar flere måneder fra f.eks 45nm introduseres til det gir bedre resultater enn 65nm-produksjonen.

Lenke til kommentar

Ellers så er ikke en krymp en umiddelbar økonomisk suksess. Både det nye prosessutstyret, FoU må betales, samt at yield må modnes. Det gjør at det tar flere måneder fra f.eks 45nm introduseres til det gir bedre resultater enn 65nm-produksjonen.

7079277[/snapback]

 

Er nok heller det motsatte av økonomisk i begynnelsen. Dyrt utstyr og muligens dårlige yields. Her er det nok for å komme forann AMD. Mindre effektforbruk, rom til å få flere kjerner, og også få høyere hastighet på kjernene.

Lenke til kommentar
Om AMD drøyer helt tik Q3 2007 med "K8L", så vil de kanskje tape markedsandeler.

7054981[/snapback]

Det går mye rykter, men jeg blir overrasket dersom vi må vente så lenge ettersom AMD allerede har vist frem wafere med firekjerners "Barcelona"-prosessorer. Og ifølge Hexus kan det også tyde på at datoen for lansering vil bli fremskyndet:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=7004

There is also a lot of confusion over when exactly AMD will be releasing its quad-core parts. Most sources are still saying the middle of 2007, but an AMD representative recently mentioned to me something about Q1, and there are even some rumours of a November 3rd launch. However, the latter could be confused with the launch of 4x4, which appears to be two dual-core Opterons on Socket F rebranded as Athlon 64 FX and placed on a dual-socket motherboard.

 

Either way, it does look like AMD’s quad-core ‘Barcelona’ CPUs will be with us sooner than a lot of people expected

(Ble det av snorreh forresten? Kom til å tenke på ham med alt dette AMD-snakket  ;P)

7055040[/snapback]

Jeg er tilbake! :ph34r:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dette kappløpet kan ikke vare i det evige. Jeg tipper fire kjerner blir det maksimale på stasjonære PCer før lufta går ut av dette kappløpet. [...] Lufta vil trolig gå ut allerede når folk finner ut at 4 kjerner er mer enn man får benyttet seg av. På samme måte som lufta gikk ut av GHz-kappløpet når ikke det ga noe mening lengre.

Ja, kanskje. På den annen side har vi Intels voldsomme planer for skalering frem til 2010. Vi får se om de holder det. Ellers tror jeg bedre funksjonalitet som prosessor load balancing i operativsystemer og hypervisorer vil motvirke tendensen med at en/flere kjerner går på "tomgang" fordi applikasjoner ikke er skrevet for flere kjerner.

 

Ellers så er ikke en krymp en umiddelbar økonomisk suksess. Både det nye prosessutstyret, FoU må betales, samt at yield må modnes. Det gjør at det tar flere måneder fra f.eks 45nm introduseres til det gir bedre resultater enn 65nm-produksjonen.

7079277[/snapback]

Klart. Det er voldsomt dyre investeringer som skal betales inn. Men jeg tror Intel har en bevisst strategi om å skvise ut AMD på ressursbruk. Bygge flere fabrikker, raskere overgang til krymping av prosessorer, raskere arkitekturskifter, og dermed også raskere utfasing av tidligere prosessorer. De har også råd til å tape mer på en slik strategi enn AMD - i hvertfall på kort sikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg er tilbake! :ph34r:

7081166[/snapback]

 

Bra. :thumbup:

Lurte på hvor du hadde blitt av i disse "hysteriske" Core 2 Duo "noobs" tider.. :D

Nå kan vi vel håpe på mer "insider" nyheter om AMD? :dribble:

Lenke til kommentar

16 kjerners vanlige CPUer blir nok ganske unødvendig, som noen her sa. DA tror jeg med på masse nye instruksjoener, og spesialiserte prossessorer kombinert, og pakket sammen i en enhet. Noe alla GPU og CPU i samme del, bare med prossesorer til forskjellige typer oppgaver.

 

Angående produsjonesteknikker bytter nok både AMD og Intel ut sine produksjonsmaskiner så ofte som det kan lønne seg å gjøre det.

Intel ligger jo ett steg foran her, men dette er ikke av all verdens betydning.

De pentium D som selges i dag f. eks. er jo 65 nm, mens AMD sine gammeldagse 90 nm. X2 har kjørt over de helt siden lanseringen.

 

K8L skal jo bringe store endringer i AMD sin arkitektur (forhåpentligvis til det langt bedre), og hvis de skulle klare å lage noe skikkelig bra, tror jeg ikke Intels overgang til 45nm. vil endre så mye på det.

 

Det er heller ikke lenge til K8 kommer på 65nm. men De beste AMD CPUene kommer ikke til å være 65 nm. før K8L kommer, tror jeg.

Lenke til kommentar
16 kjerners vanlige CPUer blir nok ganske unødvendig, som noen her sa. DA tror jeg med på masse nye instruksjoener, og spesialiserte prossessorer kombinert, og pakket sammen i en enhet. Noe alla GPU og CPU i samme del, bare med prossesorer til forskjellige typer oppgaver.

 

Angående produsjonesteknikker bytter nok både AMD og Intel ut sine produksjonsmaskiner så ofte som det kan lønne seg å gjøre det.

Intel ligger jo ett steg foran her, men dette er ikke av all verdens betydning.

De pentium D som selges i dag f. eks. er jo 65 nm, mens AMD sine gammeldagse 90 nm. X2 har kjørt over de helt siden lanseringen.

 

K8L skal jo bringe store endringer i AMD sin arkitektur (forhåpentligvis til det langt bedre), og hvis de skulle klare å lage noe skikkelig bra, tror jeg ikke Intels overgang til 45nm. vil endre så mye på det.

 

Det er heller ikke lenge til K8 kommer på 65nm. men De beste AMD CPUene kommer ikke til å være 65 nm. før K8L kommer, tror jeg.

7082509[/snapback]

 

Nå må du huske på at det er ikke pga produksjonsteknikken at X2 90nm kjørte fra 65nm Pentium. Der er det arkitekturen som spiller rolle.

 

2007 blir spennende. Ang Intels 45nm prosessering, så hjelper det dem til å kunne la Yorkfield (Native Quad-Core) få høyere frekvenser og lavere effektforbruk.

Lenke til kommentar

Spennende med mer informasjon om K8L.

 

Men det er også bra at AMD har gjort noen forbedringer på K8 på 65nm også:

Spyshots of the new processor revision also show it has some extra Level 2 circuitry, which allegedly includes redesigned branch predictors and prefetchers – one of the areas where the Core Microarchitecture improved over Netburst.
Så kanskje AMD klarer å henge litt mer med i svingene på 65nm?

 

snorreh: Vet du noe om når dobbelkjerne-varianten av K8L kommer? Samtidig som quad?

Lenke til kommentar

Jeg trodde lenge at dualcore skulle komme ganske lenge før quadcore, men nå sies det at de kommer samtidig:

 

According to the latest roadmap for Desktop processor from AMD, the first AMD’s K8L based Quad Core Altair will be available in Q3 2007. With 65nm SOI technology, Altair is introduced as Athlon 64 FX and Athlon 64 X4. The Athlon 64 FX (Socket F+) one is designed for performance enthusiast with 4x4 platform supported, while the Athlon 64 X4 (Socket AM2+) one targets for the mainstream segment with SMP (Symmetric Multi-Processor) technology. Altair would be clocked somewhere between 2.7-2.9GHz, with 512KB L2 Cache for each core such that 2MB L2 Cache in total, and shared 2M L3 Cache. With 65nm SOI technology, its TDP is designed in 125W.

 

Alongside with Altair, there are also K8L based Dual-Core Antares coming in Q3 2007 and Arcturus coming in Q4 2007.

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=67...ime=0&endtime=0
Lenke til kommentar
Jeg trodde lenge at dualcore skulle komme ganske lenge før quadcore, men nå sies det at de kommer samtidig:

 

According to the latest roadmap for Desktop processor from AMD, the first AMD’s K8L based Quad Core Altair will be available in Q3 2007. With 65nm SOI technology, Altair is introduced as Athlon 64 FX and Athlon 64 X4. The Athlon 64 FX (Socket F+) one is designed for performance enthusiast with 4x4 platform supported, while the Athlon 64 X4 (Socket AM2+) one targets for the mainstream segment with SMP (Symmetric Multi-Processor) technology. Altair would be clocked somewhere between 2.7-2.9GHz, with 512KB L2 Cache for each core such that 2MB L2 Cache in total, and shared 2M L3 Cache. With 65nm SOI technology, its TDP is designed in 125W.

 

Alongside with Altair, there are also K8L based Dual-Core Antares coming in Q3 2007 and Arcturus coming in Q4 2007.

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=67...ime=0&endtime=0

7084202[/snapback]

Det var lenge sagt at dobbelkjerne skulle kommer i Q1 og quad-kjerne rundt midten av året.
Lenke til kommentar
Jeg er tilbake! :ph34r:

7081166[/snapback]

 

Bra. :thumbup:

Lurte på hvor du hadde blitt av i disse "hysteriske" Core 2 Duo "noobs" tider.. :D

Nå kan vi vel håpe på mer "insider" nyheter om AMD? :dribble:

7082338[/snapback]

Hehe, jeg skal prøve mitt beste både på å holde meg selv og dere orientert om spennende ting som kommer :)

 

snorreh: Vet du noe om når dobbelkjerne-varianten av K8L kommer? Samtidig som quad?

7082986[/snapback]

Det går masse rykter, men mitt råtips er at dobbeltkjerne rev. G-prosessorer kommer omtrent samtidig som quadkjerne-versjonene. Og ettersom produksjonen etter sigende allerede er i gang vil jeg tippe at det tar maks 3-4 måneder før disse er i ordinært salg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Då har jag en undran som føljd av ønske om K8L sytem hemma..när det kommer. Hinner pcspill programerare med att lage spill till all denna nya hardwaren? Kommer hardwaren att accelerera från spillmarkedet?

 

Dual core och ddr2 nesten kom och gick..så blev det quad core och ddr3. Ikke minst skjerkort raser i pris o nytt kommer fortare än førr.

Lenke til kommentar
Då har jag en undran som føljd av ønske om K8L sytem hemma..när det kommer. Hinner pcspill programerare med att lage spill till all denna nya hardwaren? Kommer hardwaren att accelerera från spillmarkedet?

 

Dual core och ddr2 nesten kom och gick..så blev det quad core och ddr3. Ikke minst skjerkort raser i pris o nytt kommer fortare än førr.

7883316[/snapback]

Det er nok ingen som kan svare deg helt sikkert på dette. Det finnes riktignok en del indikasjoner. Valve har lekket en god del om den neste source-motoren, som ser ut til å bli godt parallellisert. Den vil antagelig ikke gi all verden på DC men vil kunne være meget god på QC, evt. 2xQC. John Carmack (id software) har også uttalt seg en del om temaet og indikert at de jobber med det, uten at like detaljerte planer/tanker har kommet frem.

 

Nå trenger du uansett ikke bekymre deg om dette før til sommeren, for verken Barcelona eller godt parallelliserte spill ligger an til å komme før da. Hvorvidt Barcelona eller Kentsfield (eller noe annet) er det beste valget finner du jo da tidsnok ut. Det systemet du allerede har ser ut til å skulle kunne kjøre alt av dagens spill på en meget tilfredstillende måte.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...