Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøve i SK-A politikk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger hjelp til prøve jeg skal ha i SK-A. Har i forbindelse med denne fått noen spørsmål, som vil danne grunnlaget. Har greid å svare på mange av dem, men sliter med noen... Trenger ikke utfyllende svar, men så mange argumenter som mulig. På forhånd takk for hjelpen!

 

1.Hvilket inntrykk har du av norsk politikk i dag: er den preget av interessestrid eller av konsensus?

 

2. Diskuter om det er demokratisk å begrense flertallets rett til å bestemme i et demokrati.

 

3. Gjør rede for hva slags endringer i velgermassen som påvirker stemmefordelingen mellom partiene.

 

4. Gjør rede for hvordan valgordningen kan påvirke partisystemet i et land.

 

Alle hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: mitt inntrykk er at det er mye konsensus på Stortinget, men en større avstand til folket, ref fremveksten av FrP. Merk at journalister i Norge har et tyngdepunkt langt ut mot venstre i forhold til folket ellers, også dette påvirker inntrykk og hva som faktisk formidles.

 

Merk også stortingrepresentantenes (og journalistenes) pro-EU-instilling, igjen i kontrast til folket (ref. 2 stykk folkeavstemninger).

 

2: det ligger i ordet "demokrati" at det er folket som bestemmer. Jeg kan ikke i farten se når flertallets mening bør settes til sides, tvert om ser jeg at de folkevalgte tar seg tilrette.

 

3: endringer i velgermasse må vel være immigrasjon og eldrebølge. I USA er eldrebølgen nevnt som grunn til stort fokus på lov og orden, tror dette er en merkesak hos FrP.

 

4: valgordninger er så mangt: minstegrenser fjerner ekstremisme fra parlamentet, mens enkeltmannskretser kan til gjengjeld gi skjevheter. Stemmeautomater åpner for storstilt valgfusk.

Lenke til kommentar

2) Selvsagt burde det være rammer for hva flertallet skal få lov til å bestemme. Demokrati betyr folkestyre, ikke flertallsdiktatur. Beskyttelse av individer og minoriteter og generelle rettsstatsprinsipper er en del av hva de fleste legger i begrepet demokrati, typisk for liberale demokratier.

 

Du kan bruke valget i Algeria i 1992 som et case in point: et islamistisk parti vant landets første demokratiske valg og hadde som mål å avskaffe demokratiet.. Militæret tilsidesatte resultatet og borgerkrig fulgte.

 

4) Samfunnsvitenskapene har ikke mange "jernlover", Duverges lov er en av de tre man vanligvis sikter til. Den sier kort fortalt at flertallsvalg i enmannskretser vil lede til topartisystemer (tenk USA, Storbritannia) mens proporsjonale ordninger (som vi har her i landet) leder til et mer pluralistisk partilandskap.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...