Gå til innhold

Creative lanserer Xmod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som sagt, "hakk" er rippe-feil, bruk en skikkelig ripper med gode instillinger (EAC), og problemet forsvinnner.

 

AtW

7031175[/snapback]

Åja, men da er jo alt i skjønneste orden her. Bruker EAC, flac og Lame.. :cool:

7032257[/snapback]

 

Hvike instillinger har du da? (nå tenker jeg spesielt på "drive options - extraction method".)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jaja, enda en flott måte å lyve på fra Creative. Hvordan de med denne boksen skal magisk trylle inn den informasjonen som gikk tapt i downsampling eller lossy compression er over mitt hode i hvertfall. Det eneste den kan hjelpe til med er å mikse multiple lydkanaler med en høyere presisjon og dermed få mindre tap.

 

Hvis de driver såkalt equalizing (med høyere volum på bass og diskant) som default og da kaller lyden "bedre" så er det jo en fantastisk løgn. Det er ikke all musikk som trives så godt med denne såkalte pop-modusen nei. Det finnes faktisk musikere som lager musikk som bruker hele det dynamiske spekteret lyd faktisk representerer. Men dette produktet er nok myntet mot en annen brukerskare enn de som bryr seg om at musikken skal reproduseres slik artisten mente at den skulle spilles av.

 

Generelt er jo all lyd også relativ til ørenes tilpasning også, samt at en god del lyd går jo tapt - noe Sony markedsførte kraftig med sitt kompersjonsformat da de introduserte minidisk i sin tid. Som øynene blir jo ørene også lurt en del - bare lytt til en gjennomsnittlig CD i bilen hvor man har motordur i bakgrunnen hele tiden. Det resulterer i at man ofte må ha mer styrke på visse frekvenser og dermed en default "loudness" funksjon på de fleste spillere. Kan hende dette også trengs på råtne PC høyttalere så Creative får nok solgt til folk med slike også.

Lenke til kommentar
Hvike instillinger har du da? (nå tenker jeg spesielt på "drive options - extraction method".)

 

AtW

7032267[/snapback]

Nå føler jeg vi er litt OT her men: Jeg har ikke hatt problemer selv med hakking, bortsett fra ripete CD'er. Lurte egentlig på om man kunne få "hakk" i mp3-filer (eller flac for den sakens skyld) hvis man kjørte andre programmer under encoding..

 

Innstillinger jeg har nå i EAC er Secure mode, med accurate stream og cahing av data, ikke C2.

 

Det som hadde vært kult, var om Creative sitt produkt klarte og fjerne slike hakk fra avspillingen slik at man slapp og høre dem.. :roll:

Lenke til kommentar
Signalet vil følge kurver som representerer lydsignalet mye bedre enn om det ble sendt "trappetrinn" til høytaleren.

7024981[/snapback]

 

Det som er litt interessant er jo klasse-D-forsterkere, som om jeg har forstått det rett ikke sender signalet til hyttaleren som en "jevn bølge", da de bare operer i to moduser, på og av. (igjen med forbehold om at jeg ikke har helt stålsolid kunnskap om slike forsterkere). Disse har endel bedre effektivitet, og blir nok mer og mer vanlig (mener å huske det var en nyhetssak om noen abit-høyttalere med en slik innebygd forsterker på hw.no for litt siden).

 

AtW

7024999[/snapback]

 

Det prinsippet stemmer nok det ATW, med det unntak at signalet glasset i et høypassfilter før det når høytalerne. du vil kjenne morsomme lukter fra diskantelementene dine om det ikke ble gjort.

 

det filteret gjør, og som også er med digital lydreproduksjon, samplede signaler er å å fjerne trappetreinnene i signalet, som i essens er høyfrekvent på en bærebølge. jevn ut de og signalet blir som det var.

 

du har kanskje hørt begrep som "non over sampling", "filterless dac" ect, som er fantasstisk dålige ideer, som ulogiske mennesker har kommet opp med for å forbedre lyden, og som har roten i et ønske om å ikke forklare alt her i verden med regler og mattematikk\fysikk. creative tar en lignende rute her.

 

det er fantastisk at menneskets søken etter litt magi i hverdagen er det som gjør at slikt møkk som dette selger.

 

-Marius, back on the forum

Lenke til kommentar

Grunnen til at denne enheten kan fungere "out of the box" uten drivere og bare sekunder etter at den er plugget inn i maskinen, er nok fordi den støtter USB audio device class, noe de aller fleste lyd-enheter med USB-tilkobling gjør (f.eks. hodetelefoner). Dessuten setter Windows XP automatisk sist innstallerte lydkort som default automatisk, slik at når Xmod kobles til, så vil lydkortet automatisk bli innstallert og satt som default og all lyd i PC-en vil deretter rutes til dette. Enkelt og greit og ikke mystisk i det hele tatt.

 

Noe som imidlertid er mystisk er at lydkvaliteten skal bli bedre. Det er ikke helt usannsynlig at de får det til, dog, noe Philips har bevist med sin "Pixel+"-teknologi, som faktisk hever bildekvaliteten (eller i hvert fall oppfattelsen av den) over DVD eller hva annet man måtte finne på å vise frem.

Lenke til kommentar
Hahaha, jeg blir svimmel av all kritikken som går an å gi uten å ha prøvd det faktiske produktet i praksis. :roll:

 

Den franske Tom's hardware siden har testet det:

 

orange_160_8.jpg

Link til konklusjon (fransk)

 

Ser bra ut, de skriver bl.a. at mp3 lyden faktisk blir mye bedre. Jeg tenker å bestille meg en når lommeboka mi blir enig med meg om det... :)

7141716[/snapback]

 

Ingen har vel protestert på at å forandre lyden kan høres subjektivt bedre ut, men creative sine påstander er i mine øyne tåplige, hva er "bedre en CD-kvalitet", om det skal gi noe mmening må det nesten være teknisk bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
"Bedre enn CD-kvalitet" kan vel tolkes på flere måter. Kanskje de mener at avspillings kvaliteten av mp3 blir bedre på pc, enn om du skulle brenne ut mp3'ene på cd. :p

7144003[/snapback]

 

Ja, det er det som er poenget mitt, den eneste meningsfylte måten å si at det er bedre er om det er teknisk bedre, noe det er liten grunn til å anta at det blir, om noen liker at 1000 hz økes 10 db, så synes de sikkert at en mp3 der dette er gjort er bedre enn CD også, men jeg synes det blir meningsløst av produktet å skryte av det av den grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...