Gå til innhold

Har bestilt en vare men fått for mye..


Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg lo litt når jeg leste alle innleggene her. Jeg hadde beholdt alt helt til avsender hadde sendt et krav mot meg, da hadde jeg sjekket lovverket og eventuelt sendt tilbake tinga. Før et eventuelt krav fra avsender kan du verken få fengsel eller en bot fra pelle politi. Og sjangsen for et krav er vel heller liten, alt etter hvor stor denne bedriften er. Å lese at noen virkelig mener at man får tilsendt for mye er selvforskyldt får meg til å undre en del over folks vinkling av ting.

7069912[/snapback]

Er snakk om du har samvittighet til å ta noe som ikke er ditt pga. en feil hos en ansatt eller ei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde holdt på CDene uåpnet til jeg hadde brukt opp det jeg hadde bestilt, så hadde jeg gått løs på resten, siden det vil ta ei stund burde de ha oppdaget feilen og sendt krav om dem...

 

Et lignende tilfelle gjelder om du kjøper 20 colaflasker i en butikk, du orker ikke ta opp hver enkelt for så å sette dem ned igjen, du teller og sier i fra hvor mange du har, så betaler du. Hvis du/kassadama da skulle ha telt/tastet 1-2 feil hadde jeg ikke gått tilbake hvis jeg oppdaget dette hjemme. Gjøre noe slikt med vilje er svært dårlig gjort, men alle mennesker gjør feil.

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Jeg må si jeg lo litt når jeg leste alle innleggene her. Jeg hadde beholdt alt helt til avsender hadde sendt et krav mot meg, da hadde jeg sjekket lovverket og eventuelt sendt tilbake tinga. Før et eventuelt krav fra avsender kan du verken få fengsel eller en bot fra pelle politi. Og sjangsen for et krav er vel heller liten, alt etter hvor stor denne bedriften er. Å lese at noen virkelig mener at man får tilsendt for mye er selvforskyldt får meg til å undre en del over folks vinkling av ting.

7069912[/snapback]

 

Det hadde du vel du ja. Du mener altså at uærlighet er den beste fremgangsmåten? Det er faktisk sånne som DEG som gjør at en får konflikter, og at butikken ikke tror på sine kunder. Men dette har vel med integritet å gjøre, er en først uærlig på ett område, så blir en det garantert på flere. "Det er greitt å være uærlig så lenge en ikke blir oppdaget". Jeg forakter slike holdninger...

 

Jeg har et eksempel fra den virkelige verden: en kunde hadde kjøpt en bærbar fra en nettbutikk jeg en gang jobbet i. Kunden fikk TO. Kunden sa ikke fra. Men kunden hadde beviselig fått to kolli fra Posten Norge, som veide ca 6 kilo hver. Kunden nektet først, men ga seg etter hvert. For ordet POLITI ble nevnt, og det løste seg umiddelbart.

 

Du syns altså slikt er ok?

Lenke til kommentar
Du syns altså slikt er ok?

7073696[/snapback]

 

Kom nå litt ned på jorda da, som sagt ovenfor så snakker vi kun om noen plater her....

 

Vet ikke om jeg selv hadde sagt i fra om platene men så klart hadde jeg sagt i fra om en bærbar PC, det sier jo seg selv. Synes sammenligningene dine er utrolig fjortiss....

Lenke til kommentar
Ja, fikk svar denne uken. De sa at de var svært takknemlige for at jeg ga beskjed og vi ble enige om at jeg skulle levere dem på et salgskontor. Siden jeg tok meg bryet å melde fra og levere, endte det med at jeg leverte 3 bokser (30 plater) tilbake og fikk beholde en boks (10 plater) :D Så nå sitter jeg med 20 DVD-plater beregnet for å holde i minst 100 år.

 

Super kundeservice det.

7068795[/snapback]

 

Hvis du skulle få problemer med noen kjøpte komponenter senere kan de sikkert se i sine logger at du er en ærlig kunde, og gi deg litt ekstra service. :yes:

 

Og de kan sikert få fiksert feilen i sine rutiner slik at feilsending bli redusert for oss andre. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er vel det samme om det er snakk om 100 eller 1.000 kr. her... det er holdningene og hva du gjør som teller og det er jo likegyldig om det er snakk om lite eller mye penger.

7073730[/snapback]

 

Man kan vel si det i teorien ja men i praksis vet vi alle at det ikke stemmer...

 

Her kan jeg selv komme med noen fjortiss ammenligninger:

 

Er det det samme å slå ihjel en flue som å kaste en ambolt på en katt..

 

Er det det samme å kjøre i 81 km/t i 80-sone som 200 km/t

 

Er det det samme å fike til noen å slå noen så hardt at man knekker på kjeve og det som er...

 

Er det det samme å beholde en tier du finner på gaten som når du finner en bunke med 1000-lapper...

 

 

Kanskje du skjønner tegninga her.... du kan bable i vei alt du orker om at det er holdningene som teller, men vet du hva. Mine holdninger er forskjellige i forhold til store verdier enn de er i forhold til små.

 

Som den kloke person jeg er er jeg faktisk i stand til å skille hver enkelt sak og situasjon og er ikke en programmert robot :whistle:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Det er vel det samme om det er snakk om 100 eller 1.000 kr. her... det er holdningene og hva du gjør som teller og det er jo likegyldig om det er snakk om lite eller mye penger.

7073730[/snapback]

 

Man kan vel si det i teorien ja men i praksis vet vi alle at det ikke stemmer...

 

Her kan jeg selv komme med noen fjortiss ammenligninger:

 

Er det det samme å slå ihjel en flue som å kaste en ambolt på en katt..

 

Er det det samme å kjøre i 81 km/t i 80-sone som 200 km/t

 

Er det det samme å fike til noen å slå noen så hardt at man knekker på kjeve og det som er...

 

Er det det samme å beholde en tier du finner på gaten som når du finner en bunke med 1000-lapper...

 

 

Kanskje du skjønner tegninga her.... du kan bable i vei alt du orker om at det er holdningene som teller, men vet du hva. Mine holdninger er forskjellige i forhold til store verdier enn de er i forhold til små.

 

Som den kloke person jeg er er jeg faktisk i stand til å skille hver enkelt sak og situasjon og er ikke en programmert robot :whistle:

7073920[/snapback]

 

 

Jaja, da skjønner jeg at moral er for deg et spørsmål om beløp og størrelse. Og akkurat der har vi helt ulike verdier, og det er greitt. Men nok om det, jeg er fornøyd med at trådstarter faktisk gjorde det rette da..

Lenke til kommentar
Det er vel det samme om det er snakk om 100 eller 1.000 kr. her... det er holdningene og hva du gjør som teller og det er jo likegyldig om det er snakk om lite eller mye penger.

7073730[/snapback]

 

Man kan vel si det i teorien ja men i praksis vet vi alle at det ikke stemmer...

 

Her kan jeg selv komme med noen fjortiss ammenligninger:

 

Er det det samme å slå ihjel en flue som å kaste en ambolt på en katt..

 

Er det det samme å kjøre i 81 km/t i 80-sone som 200 km/t

 

Er det det samme å fike til noen å slå noen så hardt at man knekker på kjeve og det som er...

 

Er det det samme å beholde en tier du finner på gaten som når du finner en bunke med 1000-lapper...

 

 

Kanskje du skjønner tegninga her.... du kan bable i vei alt du orker om at det er holdningene som teller, men vet du hva. Mine holdninger er forskjellige i forhold til store verdier enn de er i forhold til små.

 

Som den kloke person jeg er er jeg faktisk i stand til å skille hver enkelt sak og situasjon og er ikke en programmert robot :whistle:

7073920[/snapback]

 

Hehe. Var igrunn tenkt å drite i å kommentere dette videre da, fordi det siste innlegget ditt faktisk VAR fjortis som du skrev.

 

Er du en tyv hvis du kjører i 81 kmt?

Er du en tyv hvis du slår ihjel en katt?

Er du en tyv hvis du slår ned noen?

Er du en tyv hvis du beholder penger du finner på gata?

Det var vel det debatten gikk ut på.

 

Men jeg kan jo stille deg et spørsmål du faktisk burde listet opp selv da:

 

Er du en tyv hvis du stjeler 10 kroner? Eller går beløpsgrensen din på ca 1000 kroner?

Lenke til kommentar
*snipp*

7073979[/snapback]

 

Er du en tyv hvis du kjører i 81 kmt?

Er du en tyv hvis du slår ihjel en katt?

Er du en tyv hvis du slår ned noen?

Er du en tyv hvis du beholder penger du finner på gata?

 

Skal vi se her da

 

1. du er forbryter

2. du er dyremishandler og om mulig drapsmann

3. du er en mishandler

4. strengt tatt ikke noe, men er helt uvsentlig da det er hinsides all fornuft å lete etter eieren

 

5. 10 kr er forseelse og over er forbrytelse så vidt jeg husker. Selvfølgelig forskjell mellom simpelt og grovt tyveri da.

Lenke til kommentar
Vandal,15/10-2006 : 14:22]Jaja, da skjønner jeg at moral er for deg et spørsmål om beløp og størrelse. Og akkurat der har vi helt ulike verdier, og det er greitt. Men nok om det, jeg er fornøyd med at trådstarter faktisk gjorde det rette da..

7073951[/snapback]

 

 

Jeg...

 

-er meget høflig

-stjeler aldri (ikke etter 13 års-alderen ihvertfall)

-bryter ikke trafikkregler (med vilje)

-bruker alltid belte når jeg sitter i bil

-snakker aldri i mobil når jeg kjører

-møter opp på jobb (ikke fravær på 3 år)

-drikker sjelden

-røyker aldri

-tilbyr hjelp til de som trenger det

-reiser meg for eldre og gravide på bussen

-kaster aldri søppel i naturen, ikke en eneste papirbit

-resirkulerer, kaster aldri batterier i vanlig søppel

-tar alltid hensyn til andre

-stopper opp å tilbyr hjelp når noen står ved veikanten med åpent panser

-slipper andre forbi som sannsynlig vil kjøre fortere enn meg selv

-etc

 

Det kaller jeg moral... det er ikke nok å ha moral som du sier men det gjelder å la moralen ta kontroll i de rette situasjonene.

 

PS.

Lærte av en hendelse tidligere da jeg av bokklubben Villmarksliv ble sendt 2 bøker jeg ikke hadde bestilt. Ringte å sa i fra noe som endte med at jeg måtte sitte over en halvtime i telefon for vedkommede skulle finne frem forsendelsen for så å påstå at jeg hadde bestilt dem selv.

 

Det resulterte i:

Purring 1, purring 2, purring 3 (inkassovarsel) og til slutt inkasso fordi de nektet å betale returen. Moralen er da...

 

Hadde jeg den gang fått en hyggelig stemme som takket å sendte meg returalapp hadde kanskje denne saken sett annerledes ut for meg. Vel, har ihvertfall to fine bøker med en verdi på nesten 1000 kr, dårlig samvittighet.... LOL!!

 

Edit:

Respekterer uansett andre som ikke har samme verdier som meg å hinter ikke om at de har dårlig moral noe som du gjør.... vi er forskjellige og bra er nå det :thumbup:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Meh.

 

Får jeg noe jeg ikke har bestilt (... i tillegg, da.) beholder jeg det, så enkelt. Butikken kan ikke kreve at jeg returnerer det (men det er da helt greit hvis de kommer å henter det..), og tviler sterkt på at kundeforholdet mitt blir sååå mye bedre hvis jeg er ærlig.

Lenke til kommentar

Istedet for å lete etter veiledning til hva lovverket tillater, hadde jeg håpet at sunn fornuft ville kommet inn og satt folk i anstendighetens bane. Selvfølgelig vil varens verdi spille en rolle, og 1000 kr vil alltid være en liten sum for noen og betydelig for andre.

 

Kanskje jeg hadde for høye tanker om mannen i gata.

Lenke til kommentar

Blir sprø av alle som mener det er greit å beholde ting de ikke har krav på, og som pusher andre til å være like etisk bak mål. Neste gang jeg ser en tråd om noen som har bestilt 20 plater, men fått bare 5, så skal jeg være første mann inn og flire rått, og si at slik er verden, og det fortjener du!

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Får jeg noe jeg ikke har bestilt (... i tillegg, da.) beholder jeg det, så enkelt. Butikken kan ikke kreve at jeg returnerer det (men det er da helt greit hvis de kommer å henter det..), og tviler sterkt på at kundeforholdet mitt blir sååå mye bedre hvis jeg er ærlig.

7074220[/snapback]

Det er ikke for at man skal tjene på det man sier ifra, det er for å ha moral og integritet. Man skal selvsagt ikke "stresse" med å sende noe tilbake, man skal si ifra hva man har fått for mye, og at de kan komme å hente det, eller at man vil sende det hvis de betaler returporto og kanskje en kompensasjon for jobben med å sende det. Verdien på det man har fått for mye er bare relevant for butikken, siden det er de som må vurdere om de synes det er verd å få det tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...