Gå til innhold

Webshoptesten 3. kvartal 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HW. no skulle heller laget en greie der alle forumbrukerne stemmer frem hvem de mener er best hver 3 mnd. Vil vel være en mer "riktig" vinner da.

6992944[/snapback]

 

Greit å ha denne her,men er enig at det kunne vært laget en i tillegg der brukerne stemte frem beste webshop på bestemte kriterier,som feks,hvor raskt de leverte,support og service + tilgjengelighet pr tlf/mail.

Lenke til kommentar
HW. no skulle heller laget en greie der alle forumbrukerne stemmer frem hvem de mener er best hver 3 mnd. Vil vel være en mer "riktig" vinner da.

6992944[/snapback]

 

Greit å ha denne her,men er enig at det kunne vært laget en i tillegg der brukerne stemte frem beste webshop på bestemte kriterier,som feks,hvor raskt de leverte,support og service + tilgjengelighet pr tlf/mail.

6993004[/snapback]

 

Det hadde kanskje vært interessant, men da bør man legge det opp på en smart måte for å sørge for at de små butikkene ikke blir "glemt", om alle kundene dine er superfornøyde, så hjelper ikke det om det bare er 100 av de, og 100 stemmer ikke er nok til å nå opp i en slik undersøkelse, samtidig vil jo en prosentsammenlikning kunne gjøre det lettere å manipulere resultatene om det er få stemmer.

 

AtW

Lenke til kommentar
HW. no skulle heller laget en greie der alle forumbrukerne stemmer frem hvem de mener er best hver 3 mnd. Vil vel være en mer "riktig" vinner da.

6992944[/snapback]

 

Greit å ha denne her,men er enig at det kunne vært laget en i tillegg der brukerne stemte frem beste webshop på bestemte kriterier,som feks,hvor raskt de leverte,support og service + tilgjengelighet pr tlf/mail.

6993004[/snapback]

Sleng meg på den ideen.

ATW: Ev. ei stor spørjeundersøking.!

 

Handler mest hos MPX og det MPX ikke har hos PsData. MPX har greie priser, er kjappe både når det gjelder levering og retur.

 

pixmania er eg heller skeptisk på :thumbdown:

Endret av meron
Lenke til kommentar
HW. no skulle heller laget en greie der alle forumbrukerne stemmer frem hvem de mener er best hver 3 mnd. Vil vel være en mer "riktig" vinner da.

6992944[/snapback]

 

Greit å ha denne her,men er enig at det kunne vært laget en i tillegg der brukerne stemte frem beste webshop på bestemte kriterier,som feks,hvor raskt de leverte,support og service + tilgjengelighet pr tlf/mail.

6993004[/snapback]

 

Det hadde kanskje vært interessant, men da bør man legge det opp på en smart måte for å sørge for at de små butikkene ikke blir "glemt", om alle kundene dine er superfornøyde, så hjelper ikke det om det bare er 100 av de, og 100 stemmer ikke er nok til å nå opp i en slik undersøkelse, samtidig vil jo en prosentsammenlikning kunne gjøre det lettere å manipulere resultatene om det er få stemmer.

 

AtW

6993042[/snapback]

 

 

Kunne sikkert funnet på noe der også,feks dele dem inn etter størrelsen,( bare en spontan ide)

Lenke til kommentar

Som mr snekker holder jeg meg til de samme leverandørene.

God kundeservice, god på levering og pris.

 

Selv er jeg utrolig skeptisk til hele denne "konkuransen" til hw.no imellom nettbutikkene.

 

Nå skal jeg ikke slenge "dritt", men vet av personlig erfaring at det er mye snusk i itbransjen, og det ville ikke ha sjokkert meg om det viser seg at det er avtalt spill mellom hw.no nettverket og enkelte nettbutikker.

 

Vil understreke at dette er et generelt utsagn basert på egne erfaringer innen itbransjen og du kan bytte ut hw.no med et hvilket som helst annet nettsted av kommersiell natur som driver lignende "undersøkelser".

Lenke til kommentar
Som mr snekker holder jeg meg til de samme leverandørene.

God kundeservice, god på levering og pris.

 

Selv er jeg utrolig skeptisk til hele denne "konkuransen" til hw.no imellom nettbutikkene.

 

Nå skal jeg ikke slenge "dritt", men vet av personlig erfaring at det er mye snusk i itbransjen, og det ville ikke ha sjokkert meg om det viser seg at det er avtalt spill mellom hw.no nettverket og enkelte nettbutikker.

 

Vil understreke at dette er et generelt utsagn basert på egne erfaringer innen itbransjen og du kan bytte ut hw.no med et hvilket som helst annet nettsted av kommersiell natur som driver lignende "undersøkelser".

6993293[/snapback]

 

Jeg er også skeptisk til denne "konkurransen" av flere grunner, og den primære grunnen er at man har en "uavhengig" prisguide hvor det koster penger å være oppført. Personlig mener jeg at prisguiden, for å være en ordentlig prisguide for oss forumbrukere, burde vært fullstendig gratis å være oppført i. Og denne "webshop-testen" er ikke noe unntak. De tester jo kun butikker som befinner seg i prisguiden, og som da betaler for å være med der.

 

Forøvrig så er det ikke bare it-bransjen det er mye snusk i. I følge Eva Joly (korrupsjons-jeger) så har Norge nesten like mye korrupsjon som hvilket som helst U-land. Noe jeg ikke tviler et sekund på. Vil også presisere at jeg ikke har noen grunn til å tro at noen tvilsomme avtaler er inngått i denne saken her, selv om flere forumbrukere stiller store spørsmålstegn ved "vinneren" av konkurransen.

Lenke til kommentar

Pixmania.com fortjener ikke førsteplassen. Jeg synes forøvrig ikke SHG fortjener tredjeplassen heller.

 

Pixmania sender varer med DHL, og de er det bare tull med for private kunder. Kort fortalt: Jeg bestilte en cd-spiller 5 september, den fikk ikke jeg før 22 september, ETTER at jeg hadde tatt kontakt med Pixmania 1 gang og DHL 3 ganger, og ETTER at jeg skjelte ut vedkommende på support hos DHL (de hadde tabbet seg ut 2 ganger). Det kommer forøvrig toll i tillegg på varene! (DHL tar kun kontant og de veksler heller ikke.) Siste gang jeg bestiller derifra, og jeg oppfordrer ALLE til å aldri bestille der. Jeg kan legge til at budmannen som leverte pakken til meg var fullt klar over at DHL gir langt fa*n i private kunder og det er mange som opplever problemer med de. Hvis ikke DHL hadde surret såpass som de gjorde kunne pakken vært mottatt 12 sept.

 

SHG, vel, de surrer mye. Det står på nettsiden at varer er på lager når de ikke er det, som betyr ekstra venting for kunder som kanskje har dårlig tid og kunne bestilt varen fra en annen butikk. Deres support er elendig (2-4 dager på svar på epost, kundekonsulenter per tlf gir ikke tilbakemelding som lovet, pratet med 2 stk på 2 dager). SHG har dessuten en veldig uoversiktlig nettside.

 

Oppsummert: Pixmania bør endre transportfirma, til f.eks. UPS som jeg kun har gode erfaringer med, og SHG bør definitivt gjøre noe med nettsiden sin samt lagerstatus, og skjerpe supporten.

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med Pixmania. Prisene de oppgir er INKL moms. Men når du går til kassen for å bestille varene (og betale) blir momsen trukket fra. Den skal først betales når DHL kommer på døra.

DHL derimot har jeg delt erfaring med, men sist gang gikk det faktisk knirkefritt. Varene kom et par dager før jeg hadde regnet med, noe som er uhørt fra DHL sin side... :hmm:

 

Kan ta et litt mer praktisk eksempel, kjøpte meg en cd-spiller til bilen fra Pixmania. Den kostet meg 2500,- INKL moms og frakt fra Pixmania. Billigste pris i Norge?? 3499,- INKL moms men UTEN frakt!! Så Pixmania er absolutt verdt det på visse ting. Men å handle noe som er 5 kroner billigere der for så å betale 2x frakt sammenliknet med postens servicepakke blir tull. :) Frakten på den bilspilleren kom forresten på bare kr 190,- så det koster ikke kr 5-600,- samme hva du bestiller fra Pixmania.

 

Stiller meg allikevel tvilende til at Pixmania vinner priskonkurransen fordi ofte ligger de kun kr 5-20,- under norske konkurrenter og tar man hensyn til frakten så blir prisen vesentlig høyere enn de billigste norske alternativer. Men som jeg har sagt tidligere i denne posten, det finnes eksempler hvor man sparer mye på å handle fra de.

 

Har kun en ting å si om lojalitet til forhandler: Det er gammeldags!! :tease:

Lenke til kommentar

Jeg bestillte en pioneer 111D der. De brukte 3 uker på og levere den fra frankrike. Den ble sendt gjennom 3 forskjellige land med fly og så til norge der den ble fortollet.

 

De fra DHL kom til feil plass 2 ganger, de trodde jeg var på hjemme når jeg var på jobb og omvendt.

 

Når jeg fikk pakken så inpakningen ikke ut. Betalte 150kr ekstra for toll og mva.

 

Dårlig egentlig.

 

Pixmania fortjener IKKE førsteplassen. Førsteplass for pris men siste plass for levering og support.

Lenke til kommentar

Hei og takk for tilbakemeldinger.

 

"Webshoptesten" har alltid hovedsakelig vært en pristest. Det vil si at faktorer som service, butikkløsning, leveringstid, fraktkostnader, fraktmuligheter m.m. ikke er tatt i betraktning.

 

Man må ikke være med i prisguiden vår for å være med i webshoptesten. F.eks. er Elkjøp med flere med - og disse er jo ikke med i prisguiden. Det holder at man er oppført i webshopguiden - noe som er helt gratis og åpent for alle.

 

Pixmania fortjener førsteplassen i testen - rett og slett fordi de kom best ut av de krtieriene vi har satt. Og igjen - husk at dette er en ren pristest, som ikke tar hensyn til frakt/leveringskostnader. Men som alltid anbefaler vi å sjekke ut erfaringene på butikkene på webshopguiden. Det er f.eks. slett ikke sikkert det er samsvar mellom lav(est) pris og best service.

 

Vi er lutter øre for forslag til alternative gjennomføringsformer for webshoptesten. F.eks. er en mulighet, som også er forelslått her, at det er leserne/brukerne selv som stemmer frem vinneren.

 

Dersom dere har gode eller dårlige erfaringer med nettbutikker, flott om de legges inn i webshopguiden.

 

Igjen, takk for alle tilbakemeldingene! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sorry Espen/Hw.no.. :)

 

Dere *må* ta hensyn til fraktpriser i en slik test.

Dette er noe jeg opplever gang på gang når jeg ser ett tilsynelatende godt tilbud.. og velger "Kjøp-knappen".. -> "Til kassen".. Når jeg da står på "bekreft-fanen" (eller tilsvarende) og ser en fraktpris på over kr.200 da er det "cancel".. :D

 

Så da blir det "safeing".. Komplett, PS-Data.. evt. Netshop Oslo (0 i frakt da jeg kjører forbi Stanseveien til jobb).. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hei og takk for tilbakemeldinger.

 

"Webshoptesten" har alltid hovedsakelig vært en pristest. Det vil si at faktorer som service, butikkløsning, leveringstid, fraktkostnader, fraktmuligheter m.m. ikke er tatt i betraktning.

 

Pixmania fortjener førsteplassen i testen - rett og slett fordi de kom best ut av de krtieriene vi har satt. Og igjen - husk at dette er en ren pristest, som ikke tar hensyn til frakt/leveringskostnader.

 

 

Jeg skjønner argumentet ut fra et ønske om et praktisk & "enkelt" oppsett for innhentingen av dataene. Men å hevde at frakt ikke er den del av prisen, er å trekke den litt vel langt. Prisen er det jeg til syvende og sist betaler, ikke hva som står på "prislappen". Og Pixmania som "vinner" er fullstendig håpløst. Så på en DVD/Hd-opptager som hadde en gunstig "prislapp" der, til og med et "tilbud", men kom til kassa og da slang de på 5-600kr i frakt (med DHL)!! Og endte da opp med omtrent samme prisen som på Smartclub. Ser overhdet ingen grunn til å handle derfra. Det oser trøbbel og lite ingjen for de 10-erne du kanskje sparer.

Lenke til kommentar

Hei og takk for tilbakemeldinger.

 

"Webshoptesten" har alltid hovedsakelig vært en pristest. Det vil si at faktorer som service, butikkløsning, leveringstid, fraktkostnader, fraktmuligheter m.m. ikke er tatt i betraktning.

.

trodde dette var av virkelig stor inntresse for forbrukern, vil si at denne testen er er ikke relevant for en forbruker.

 

 

Vi er lutter øre for forslag til alternative gjennomføringsformer for webshoptesten. F.eks. er en mulighet, som også er forelslått her, at det er leserne/brukerne selv som stemmer frem vinneren.

.

synes dere må ta høyde for forbrukern og ikke hva som er greit og enkelt for dere i redaksjonen

 

Dersom dere har gode eller dårlige erfaringer med nettbutikker, flott om de legges inn i webshopguiden.

 

ser ikke ut som dere leser disse.

nå var jeg kvass.

Endret av kvase
Lenke til kommentar
Sorry Espen/Hw.no.. :)

 

Dere *må* ta hensyn til fraktpriser i en slik test.

Dette er noe jeg opplever gang på gang når jeg ser ett tilsynelatende godt tilbud.. og velger "Kjøp-knappen".. -> "Til kassen".. Når jeg da står på "bekreft-fanen" (eller tilsvarende) og ser en fraktpris på over kr.200 da er det "cancel".. :D

 

Så da blir det "safeing".. Komplett, PS-Data.. evt. Netshop Oslo (0 i frakt da jeg kjører forbi Stanseveien til jobb).. :)

6997342[/snapback]

 

Jeg er litt enig iat fraktprisen burde vært tatt med, men problemet er gjennomføringen, hva skal man anta er gjennonsnittsprisen på en pakke feks?

 

Ellers opplever jeg selv ofte som du gjør, at den "billigste" sjappa tar såpass mye mer i frakt at det ikke lønner seg å handle der allikevel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Pixmania har ikke "etablert seg" i Norge i det hele tatt, de bare sender hit og lar forbrukerne ta støyten fra evt. tollere og transportører. Jeg ber igjen hw.no om å fjerne pixmania fra prisguiden.

6991554[/snapback]

Helt enig! Det er derfor jeg reagerte med vantro på at Pixmania kom på topp. Det burde ha vært et ufravikerlig krav at skal butikken være med, må butikken være etablert her, helst med eget lager. SHG er vel på grensen, men man slipper iallefall å ta seg av toll og slikt personlig.

 

"Webshoptesten" har alltid hovedsakelig vært en pristest. Det vil si at faktorer som service, butikkløsning, leveringstid, fraktkostnader, fraktmuligheter m.m. ikke er tatt i betraktning.

6996463[/snapback]

Ja, jeg er enig her også. Og jeg har alltid sett på Webshoptesten som en rein pristest, ikke alt det andre ettersom det blir nærmest umulig å gjennomføre. Men se det jeg skrev over... Da kan man like gjerne ta med de andre utenlanske butikkene også; forskjellen ligger i at Pixmania har fått noen til å oversette siden sin til norsk...

Lenke til kommentar
Så prisene som er oppgitt for pixmania i prisguiden er uten moms?

6992219[/snapback]

 

Nei. Prisene i prisguiden er inklusive moms. Prisene på websiden var derimot tidligere uten moms, jeg vet ikke hvordan det er nå.

 

Jeg vil støtte Hardware.no som jeg nå synes får litt urettferdig kritikk. Bare fordi dere ikke liker en spesifikk butikk eller deres salgsbetingelser, betyr ikke det at pristesten skal endres på - det skal være prisene som avgjør en test basert på priser.

 

Om det er noe som skal korrigeres i forhold til Pixmania i denne testen så måtte det være å legge til en kommentar om at ekspedisjon kan være høyere fra Pixmania fordi de sender fra utlandet.

 

Vil komme med en del observasjoner, både spesifikt for Pixmania og generelt for websjåpper:

 

- Det er mange som er misfornøyde med Pixmania/Nomatica fordi de som kunder har oversett porto, mva og toll. Såvidt jeg kan se er Pixmanias instruksjoner klokkeklare på disse tingene - jeg har aldri bestilt noe der selv men har likevel fått med meg dette. Kanskje er det nettopp fordi det står såpass klart på websidene, at jeg har holdt meg unna å kjøpe derfra. Desverre er det mange som overser kundevilkårene. Du inngår ikke en kjøpekontrakt uten å lese det som står med STOR skrift!

 

- Det er også mange som er misfornøyde med Pixmania og ITButikken fordi de har erfart slett kundebehandling. Selv vil jeg ALDRI handle hos ITButikken igjen, uavhengig av pris. Slike erfaringer er det masse av på forumet her. Det er faktisk selve grunnen til at forumet eksisterer. Først finn hvilken vare du skal ha, dernest finn hvem som er billig på den varen, og til slutt sjekk at denne butikken er til å stole på. Et raskt søk her på forumet viser raskt fornøyd/misfornøyd-andelen.

 

- Porto fra utlandet KAN i enkelte tilfeller være billigere enn porto innad i Norge. Frakt og ekspedisjonsgebyrer er ofte større enn verdien på varen. Sjekk sluttsummen før du bestiller. Husk at tunge varer er dyre i frakt, slike er det ofte en fordel å kjøpe lokalt.

 

- Noen bedrifter har porto inkludert i prisen. De vil aldri toppe prisguiden, men de kan være billig dersom du skal kjøpe bare en eller to varer. Ha oversikt over slike, play.com er et fint eksempel. Noen sender også gratis frakt dersom du kjøper for mer enn et gitt beløp, men de er ofte overpriset i utgangspunktet.

 

- Varer bestilt fra utlandet må betales moms på - dette er like selvsagt som at varer bestilt fra sørlandet må betales moms på. Det finnes imidlertid to unntak. Det er en tollfrigrense ved 200 kroner EKS PORTO, varer under 200 kroner kan derfor ofte være billigere å bestille fra utlandet. Og denne tollfrigrensen øker dersom varen er en gave.

 

- Var det ikke Pixmania eller Nomatica som opererte med gratis frakt hvis du kjøpte et pakketilbud? Pakketilbudet kunne være at du brukte 15 kroner på kluter til å tørke av skjermen med...

 

- Pixmania er ikke billigst på alle varer, noen er de faktisk ganske dyre på. Men er nå det noe å gjøre et poeng på i denne diskusjonen? De er billigst på et utvalg, testen lyver ikke. Ingen er like billig på alle varer. PSData er heller ikke billigst på alle varer. Hadde de vært blant de 5 beste på alle varer, slik som noen påstår, hadde jeg aldri brukt andre butikker enn PSData. Fordi...

 

- Pris er ikke alt. Som jeg allerede har sagt, er det et godt utgangspunkt å finne varen først, dernest en liste over hvem som er billig, før du til slutt velger en av disse basert på ALLE ANDRE HENSYN enn de som kommer opp i denne testen.

 

Så, kort sagt...

 

SLUTT Å SYT! Denne testen sier noe om hva slags priser de forskjellige nettbutikkene har, ikke noe mer. Hvis de skal begynne å vekte denne testen etter hvor god service hver butikk leverer, så er det plutselig ikke fakta vi snakker om lengre, men synsing. Kostnaden av god service måles objektivt, men opplevesen av service er subjektivt.

 

.t

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...