Gå til innhold

Fortell hva du EGENTLIG vil/ville bli!


Propofol

Anbefalte innlegg

Har så lyst på så mye rart, selv om jeg studerer historie nå og antagelig ender opp som lærer vet jeg ikke om det er det jeg egentlig vil. Men tror det hadde vært sånn uansett hva jeg studerte. FN hadde vært en liten drøm her også.

 

Er dessuten krevende og spennende. Et yrke man aldri går lei av.

De fleste som har vært i krig sier de bare syntes det var spennende før og kanskje under den første ildkampen. Etter det går det opp for dem hvor farlig det er, og så blir det hovedsaklig en kamp for å overleve. Mange får psykiske senskader. Dette er noe Forsvaret er veldig lite villige til å innrømme, som man bl.a. ser av rettsaken som har pågått der en tidligere FN-soldat krevde erstatning.

 

Jeg synes derfor du bør snakke med noen som har vært i krig, og som ikke jobber i Forsvaret, før du binder deg for mye.

7122500[/snapback]

Støtter meg til det Nils sier.

7122673[/snapback]

"War is sweet to those who have never experienced it." - Pindar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dessuten krevende og spennende. Et yrke man aldri går lei av.

De fleste som har vært i krig sier de bare syntes det var spennende før og kanskje under den første ildkampen. Etter det går det opp for dem hvor farlig det er, og så blir det hovedsaklig en kamp for å overleve. Mange får psykiske senskader. Dette er noe Forsvaret er veldig lite villige til å innrømme, som man bl.a. ser av rettsaken som har pågått der en tidligere FN-soldat krevde erstatning.

 

Jeg synes derfor du bør snakke med noen som har vært i krig, og som ikke jobber i Forsvaret, før du binder deg for mye.

7122500[/snapback]

 

Tror ikke du kan sammenligne FN- soldater med hærens spesialstyrke. FN- Soldatene bestod før av mennesker som ikke var kvalifisert psykisk til å oppholde seg i en krigssone og da går det fort galt.

 

HSJ, slik som en hver annen spesialstyrke krever at man består en rekke ulike intervjuer/psykiske tester før de vurderer om du har det som er nødvendig. Husk at bare rundt 10% av søkerne klarer å bestå kurse, der de fleste knekkes mentalt (lite søvn/mat, store fysiske påkjenninger og veldig mye skriking/bråking)

 

Har snakket med en som var i libanon på midten av 80- tallet. Han har fått påført seg store psykiske skader, slik mange andre fra denne perioden men anbefalte meg fortsatt utenlandstjeneste. Han begrunnet det med at forsvaret har blitt mye flinkere til i å skille ut personene som ikke egner seg.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
drømmer om å bli en musikk artist. prøver men tror neppe jeg kommer noe langt

7128178[/snapback]

Ikke for å knuse drømmen din, siterer fra en kar på "alt for Rognan" på nrk1 forleden:

"for å kunne leve av musikk så må du enten kunne det meste om alt, eller du må finne deg et band som av en eller annen grunn ryker rett til topps".

Lenke til kommentar

Drømmen var å bli murmester men fant ut etter at jeg tok fagbrevet at dette yrket vil ta livet av meg før jeg blei 30.

 

Så nå driver jeg med vannskader og rivningsarbeider noe som faktisk er et veldig givende yrke, man ser så ufattelig mye rart hos folk.

Men det er mye tungt og kjedelig arbeid der også, men angrer ikke at jeg tok den retningen.

Også er lønna ikke så verst heller.

Lenke til kommentar
drømmer om å bli en musikk artist. prøver men tror neppe jeg kommer noe langt

7128178[/snapback]

Ikke for å knuse drømmen din, siterer fra en kar på "alt for Rognan" på nrk1 forleden:

"for å kunne leve av musikk så må du enten kunne det meste om alt, eller du må finne deg et band som av en eller annen grunn ryker rett til topps".

7129763[/snapback]

 

 

vet . vansklig å slå igjennom når det gjelder norge, så derfor må du legge merke til at jeg skrev drømmer :)

Lenke til kommentar

- Flyger

Enten helikopter- eller flypilot. Har bare alltid vært fascinert og kommer nok alltid til å være det. Husker blandt annet at det var 'drømmejobben' når jeg var liten og gikk på barnehagen. Alle de andre skulle bli politi, brannmann og lignende, og de mobbet jo såklart meg, siden jeg 'kom til å dette ned fra himmelen og krasje'.

 

Ellers så har jeg ønsker om å bli noe innen TV, radio, avis eller nettavis. Jeg går medier & kommunikasjon, og jeg har vært utplassert (blandt annet hos Rubicon TV) hvor jeg har gjort utrolig mye artig, og det blir jo tydeligvis bare kjekkere og kjekkere.

Lenke til kommentar
- Flyger

Enten helikopter- eller flypilot. Har bare alltid vært fascinert og kommer nok alltid til å være det. Husker blandt annet at det var 'drømmejobben' når jeg var liten og gikk på barnehagen. Alle de andre skulle bli politi, brannmann og lignende, og de mobbet jo såklart meg, siden jeg 'kom til å dette ned fra himmelen og krasje'.

 

Ellers så har jeg ønsker om å bli noe innen TV, radio, avis eller nettavis. Jeg går medier & kommunikasjon, og jeg har vært utplassert (blandt annet hos Rubicon TV) hvor jeg har gjort utrolig mye artig, og det blir jo tydeligvis bare kjekkere og kjekkere.

7152232[/snapback]

 

Høres ut som du har hatt en traumatisk oppvekst stakkar! ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil egentlig bli forfatter, men jeg mangler både talent og tolmod :)

Jeg prøver å skrive litt på fritiden, men den blir det jo trangt med. Hvis jeg vinner i lotto tipper jeg at jeg ville tatt ett friår, reist ett sted der det er varmt og billig å bo/leve og prøvd å skrive.

6968497[/snapback]

 

Forfatter er jo noe du kan begynne med når du vil, gjennom hele livet. Krever ingen utdanning og du blir aldri for gammel.

 

Jeg har lyst til å bli kirurg, pilot eller noe innen politiet.

Pilot er vel allerede uaktuelt siden alt det fysiske må være på topp, noe det ikke er hos meg (ser dårlig).

Kirurg er noe jeg har veldig lyst til å bli siden det er et givende yrke, men du må være ganske sterk for å takle alt du må se hvis du jobber på intensiven.

Politi er fortsatt noe jeg tenker på, og hvis jeg finner ut at det er det jeg vil bli er det bare å søke seg inn på politiskolen.

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar

snart ferdigutdannet psykolog, men hvem vet hva jeg holder på med om 20 år ;)

 

Hva angår embetsstudiet i psykologi er det absolutt å anbefale!

 

PS: Mine opprinnelige intensjoner var å bli grafisk designer, noe jeg faktisk gjennomførte ett halvt år av i Gjøvik. Men, var absolutt ikke noe for meg :)

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

Har vokst opp med data på skiva, så fundere å starte egen bedrit. Har prøvd en gang før, men det gikk ikke så heldig i og med at min kolega plutselig satsett på proffsykkling. Men fikk lære av våre feil, og fikk smake på markedet - så tror nok absoultt det er rom for ett beta-prosjekt.

 

Går atm allmenn VG1 og er drittlei. :-) Skipper muligens resten av året - og prøver meg på egen bedrift. Går ikke det, hoppe jeg på mekkanisk og bli MC-mekkaniker.

 

Og viss alt krasjer: tja, trailer/buss-sjåfør <3

 

Leiemorder krever forresten heller ingen utdanning. :tease:

Lenke til kommentar

hadde en gang lyst til å bli lege når jeg var rundt 10 år.. men nå orker jeg ikke tanken av det :p hadde også lyst å bli mekaniker da jeg var 13, men det virket for kjedelig xP har lurt litt på å bli skipper ;)

 

drømmer om å bli kaptein på et cruise skip fra royal caribbean slik som pappa :) han er kaptein på navigator of the seas, og av og til voyager/mariner/freedom of the seas :)

 

...selv tror jeg ikke jeg klarer mer enn styrmann på en ferje eller noe ><

Endret av Storleer
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe som politi. Desverre har jeg en dårlig rygg og kommer derfor ikke inn på politihøyskolen.

 

For tiden utdanner jeg meg til spillprogrammerer. Noe ganske annerledes, men jeg får lov til å være kreativ, jeg får utfordringer og forhåpentligvis noe jeg kan se tilbake på og være stolt av at jeg var med på.

Lenke til kommentar
I hvilken grad spiller matematikk og fysikk inn i pilot utdanningen? (Hva i 2mx og 2fy er essensielt) Hvis man har planer om å ta utdannelse i statene, hvilken gjennomsnitts karakter er nødvendig for inntak?

7149863[/snapback]

 

Jeg begynner nå å merke at det hjalp å ha en god bakgrunn fra 3MX og 3FY. Egentlig får du alle amerikanske sertifikater uten å måtte kunne stort sett mer enn litt pluss og minus, mens jeg leser på den europeiske kapteinsteorien nå (JAR-ATPL) og det er det en del matematikk og fysikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...