Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav NRK-kvalitet for NextGenTel-kunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja da var det altså NGT sin skyld. De ville ha betalt av nrk fordi de får det fra tv2, derfor strupte de nrk pakkene fra NIX i et forsøk på å tvinge nrk til å betale for linje direkte til ngt. Dermed prioriterte ngt trafikk for fildelere høyere enn nrk brukere. Nextgentel kunne ha oppgradert linjen sin til NIX slik at nrk sin trafikk fikk plass der også.

 

Jeg er glad de snudde i denne saken, men det måtte altså et mediaoppslag til for at det skulle skje. Til tross for slagordet til ngt. "Skikkelig kraftig bredbånd - til alt du vil oppleve på nettet" *.

 

* (utenom nrk og andre som vi akkurat nå på å presse penger ut av)

Lenke til kommentar

Endelig kan vi se netttv på nrk i normal kvalitet. Mange har bidratt til å legge press på NGT for å unngå at de endrer spillereglene for internett og det har vist seg å være en suksess.

 

Tror likevel vi i fremtiden vil se flere forsøk fra dem og andre på å strupe trafikken på nett. For eksempel synes jeg Youtube.com har blitt tregere de siste ukene. Hva kan være årsaken til dette? Kan selfølgelig være de 100 mill brukerene som er innom :) som krever sitt. En annen mulighet er at populariteten har økt i Norge, slik at ISP'ene begynner å strupe inn. Hva vet jeg :roll:

 

I alle fall vant vi dette prinsippielle slaget, fikk forbrukerombudet på vår side, kanskje neste gang blir det konkurransetilsynet som griper inn. Vi får se...

 

Tvi tvi og lykke til med tvtittingen :)

Endret av OleNOR
Lenke til kommentar
Ja da var det altså NGT sin skyld. De ville ha betalt av nrk fordi de får det fra tv2, derfor strupte de nrk pakkene fra NIX i et forsøk på å tvinge nrk til å betale for linje direkte til ngt. Dermed prioriterte ngt trafikk for fildelere høyere enn nrk brukere. Nextgentel kunne ha oppgradert linjen sin til NIX slik at nrk sin trafikk fikk plass der også.

 

NRK har hovedkvarter noen få hundre meter fra NIX1 og kan ganske billig dytte 10gig med trafikk i sekundet ut i andres aksessnett. NGT på sin side sitter igjen med 0 kroner av NRKs salg og et behov for å oppgradere infrastrukturen i aksessnettet sitt. Det koster ikke NGT stort å få 10gig grensesnitt på NIX, men kronene ruller når trafikken skal videre ut i nettet.

Lenke til kommentar
Ja da var det altså NGT sin skyld. De ville ha betalt av nrk fordi de får det fra tv2, derfor strupte de nrk pakkene fra NIX i et forsøk på å tvinge nrk til å betale for linje direkte til ngt. Dermed prioriterte ngt trafikk for fildelere høyere enn nrk brukere. Nextgentel kunne ha oppgradert linjen sin til NIX slik at nrk sin trafikk fikk plass der også.

 

NRK har hovedkvarter noen få hundre meter fra NIX1 og kan ganske billig dytte 10gig med trafikk i sekundet ut i andres aksessnett. NGT på sin side sitter igjen med 0 kroner av NRKs salg og et behov for å oppgradere infrastrukturen i aksessnettet sitt. Det koster ikke NGT stort å få 10gig grensesnitt på NIX, men kronene ruller når trafikken skal videre ut i nettet.

7002785[/snapback]

En ting er at det finnes 10GbE på NIX1, men det har akkurat kommet og det finnes kun 4 av de. Og hvem gidder å kjøpe 10GbE-access på et knutepunkt hvor total trafikk ligger på rundt 6Gbit?

Og igjen... hvem gidder å bruke mer penger på NIX? De kule gutta peerer jo utenom NIX :)

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Hvem som har skylden her skal jeg ikke prøve meg på. Men det er begrenset kapasitet på NIX. F.eks. har NIX1 4 10Gbps porter, 28 1Gbps-porter og 48 100 Mbps-porter. NIX1 er den største og har de aller fleste ISP'ene i norge tilkoblet. Siden det bare er 4 10 Gbps tilkoblinger her vil det være mange ISP'er som har begrenset med kapasitet til NIX.

 

Tviler jeg paa, hvis du ser paa statistikken til NIX1

http://129.240.188.12/mrtg/nix1-switch.sum.html saa ser du at en kunde med 10Gpbs tilkobling alene kunne sluke all annen trafikk.

Lenke til kommentar

sumptrollet

NRK har hovedkvarter noen få hundre meter fra NIX1 og kan ganske billig dytte 10gig

Og igjen... hvem gidder å bruke mer penger på NIX? De kule gutta peerer jo utenom NIX :)

---------------------------

 

Så det var Ngt som kappa linja, det var det jeg trodde. Når jeg brukte winamp på nrk-mPetre og det hakka på 128k var det noe som skurra... Bra de åpnet igjen.

 

Heh fikk oppgraderingen i dag også :) Fra 1500 til 1800 = 2240/448 er ikke dårlig for 270,-

 

En uTorrent lå på 220k- i dag :) Må skryte litt på dem.

 

 

Sendte en melding til dem på kontaktskjema + http://forbrukerportalen.no/

 

 

Men tilbake til Nrk, jeg er ikke sikker på om hele skylden er Ngt sin:

 

http://www.nettavisen.no/it/article758799.ece

--------------

Quote:

Markedssjef Morten Ågnes i NextGenTel:

Det som har vært problemet er at forbindelsen har vært via NIX-en på Blindern. Vi har jobbet lenge med NRK for å få en direktelinje, og det ser det ut til at vi nå kan få til, sier Ågnes.

Quote:

 

-----------------

 

Er ikke dette en krangel om hva som går over nix-en ? Som alle deler ?

 

Jeg skjønner ikke det, er det ikke sånn at alle isp (internett tilbyderne) spytter inn penger og deler med hverandre?

 

Det jeg ikke likte var at Ngt sa at de ikke sponsa gratis innhold.

 

Men hva koster gratis innhold fra en internett side ? Båndbredde ?

 

Så da betyr det at vi må betale for å se Net-Tv Radio i fremtiden, fordi det tar så mye båndbredde?

 

Høres ut som vi ikke har bra nok NIX eller Backbone i Norge. Eller ?

 

Hva med linjene ut av Norge ? Har det blitt flere linjer ut av landet?

Jeg vet at før var det bare en linje ut av Norge via Sverige. Litt spett.

 

 

Ps

Men NRK tar ikke betalt for sine tjenester? Stod det i artikkelen !

 

Ehh ok.. jeg testa en eldre episode av Autofil, men da skulle dem ha penger ...

 

Denne er gratis

>

LAN 2006 – i Hangar 4 på Fornebu: http://www.nrk.no/underholdning/5786787.html

http://nrk.no/lan2006/

>

 

 

Edit: Quote

Endret av shakey
Lenke til kommentar

Dette er mitt svar fra NGTs "ros og ris":

 

Hei,

 

Vi takker for din tilbakemelding pε ros-ris.

 

Nεr det gjelder fremstillingen om at NextGenTel begrenser tilgangen pε nettet.

 

Vi prioriterer ikke betalt innhold, men vi kan ikke akseptere at NRK pψser kommersielt innhold (betalbart innhold) inn til vεre kunder over NIX'en uten noen form for avtale, kvalitetssikring, osv. pε en slik mεte at vi risikerer at dette innholdet jammer vεr forbindelse pε NIX'en og derved kan fψre til redusert kapasitet for ψvrig trafikk til vεre kunder.

NRK har etablert en direkte-peering mot Telenor, og vi krever det samme (konkurransevridning??). NextGenTel har ogsε direkte-peering til Telenor.

P.t. er taket mot NRK satt pε 400 Mb/s (skal ikke ha praktisk betydning)og vil ψkes til 1 Gb/s ved behov. Vi har nε 10 Gb/s over NIX'en (som en av de fε - vanligvis opereres det med 1 Gb/s totalkapasitet over NIX).

 

Du kan vζre helt trygg pε at vi i NextGenTel kjemper for riktig bruk og tilgjengelighet pε Internett!

 

Forutsetningen for tilknytning til NIX (gratis) er tanken om balansert trafikk - det er ikke tilfellet med NRK hvor den betalbare trafikken ogsε dominerer uten at dette er sikret pε noen som helst mεte (kvalitet, lokale servere, osv.) for kundene.

 

med vennlig hilsen

Avdeling for kvalitet og kundetilfredshet

NextGenTel

 

Hehe.. DusteNGT.. Glad de snudde p[ det.

Lenke til kommentar
Dette er mitt svar fra NGTs "ros og ris":

 

Hei,

 

Vi takker for din tilbakemelding pε ros-ris.

 

Nεr det gjelder fremstillingen om at NextGenTel begrenser tilgangen pε nettet.

 

Vi prioriterer ikke betalt innhold, men vi kan ikke akseptere at NRK pψser kommersielt innhold (betalbart innhold) inn til vεre kunder over NIX'en uten noen form for avtale, kvalitetssikring, osv. pε en slik mεte at vi risikerer at dette innholdet jammer vεr forbindelse pε NIX'en og derved kan fψre til redusert kapasitet for ψvrig trafikk til vεre kunder.

NRK har etablert en direkte-peering mot Telenor, og vi krever det samme (konkurransevridning??). NextGenTel har ogsε direkte-peering til Telenor.

P.t. er taket mot NRK satt pε 400 Mb/s (skal ikke ha praktisk betydning)og vil ψkes til 1 Gb/s ved behov. Vi har nε 10 Gb/s over NIX'en (som en av de fε - vanligvis opereres det med 1 Gb/s totalkapasitet over NIX).

 

Du kan vζre helt trygg pε at vi i NextGenTel kjemper for riktig bruk og tilgjengelighet pε Internett!

 

Forutsetningen for tilknytning til NIX (gratis) er tanken om balansert trafikk - det er ikke tilfellet med NRK hvor den betalbare trafikken ogsε dominerer uten at dette er sikret pε noen som helst mεte (kvalitet, lokale servere, osv.) for kundene.

 

med vennlig hilsen

Avdeling for kvalitet og kundetilfredshet

NextGenTel

 

Hehe.. DusteNGT.. Glad de snudde p[ det.

7016011[/snapback]

 

Hvis det NGT svarte der stemmer, så syns jeg det var et bra svar, og ikke alt for langt ifra hvordan jeg mistenkte at det var (selv om det ikke var nøyaktig det samme som jeg la frem teori om tidligere i tråden)

Lenke til kommentar

Hvis det NGT svarte der stemmer, så syns jeg det var et bra svar, og ikke alt for langt ifra hvordan jeg mistenkte at det var (selv om det ikke var nøyaktig det samme som jeg la frem teori om tidligere i tråden)

7017539[/snapback]

 

Et bra svar i den forstanden at det er korrekt, men ikke i den forstand at jeg synes de forsvarer seg særlig bra "disse folkene leverer masse tjenester gratis, som tar opp mye av båndbredden vår, til tross for at vårt levebrød nettopp er så selge båndbredde til kunder, så vil vi ikke "sponse" båndbredden som brukes til streaming fra NRK".

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...