Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav NRK-kvalitet for NextGenTel-kunder


Anbefalte innlegg

Sjekk denne artikkelen. Har den siste tiden slitt med at alt innhold på NRK har vært umulig å se på maksinnstillingene (900kb). Dette til tross for at jeg har NGT sitt bravo abb. Kom i dag over denne aftenposten artikkelen som forklarte at dette skyldtes at NGT begrenser hastigheten til NRK. Antakelig fordi de har en avtale med TV2 om kjøp av tv-innhold på nett.

 

Mitt utgangspunkt er at når jeg betaler en nettleverandør for bredbånd, så skal jeg ha den linjen jeg faktisk betaler for, også er det opp til meg å definere bruken av dette. fortsetter trenden som vi ser med Telenor kabel bredbånd og NGT ender vi vel til slutt opp med å ha ADSL+ linje som kun kan brukes til å laste ned nettaviser :mad:

 

Tenker det er en del andre NGT kunder her på forumet som har opplevd det samme. Kanskje vi skal klage til forbrukerrådet, kan jo ikke være lov å sette slike begrensinger på bruken av internett en faktisk betaler for!

 

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snusk og fanteri! Dette er så utspekulert at jeg blir småirritert. Men de har vel all rett til å bestemme hva jeg skal bruke min betalte båndbredde på selvom jeg ikke kan huske dette nevnt da jeg kjøpte tjenesten.

Tilslutt sitter vel vi igjen med kun dugelig tilgang til broadpark.no - det hadde faenhentemeg vært helt OK det også!

 

:hrm:

Lenke til kommentar

Vel, dette er ikke noe nytt fenomen da. Alt for mange ISPer fatter kort og greit ikke endel av det internett går ut på og ønsker å begrense enkelte ting for å fremme egne tjenester. Internett er et fellesskap bygget på fri flyt, ikke noe man setter seg ned å begrenser. Men men, de får nå få lov til å prøve ... og feile så det braker.

Lenke til kommentar

Kopi av mail til ros-ris@'ngt'

------------------------------------------------------------

 

Her ser jeg på NRK nettnyheter og bildet ser ut som det kommer fra en eller annen luguber kommuniststat. Hva er vitsen med å ha ADSL2+ fra dere da?

 

Det nevnes i Aftenposten at dere ikke vil bygge ut kapasitet på en gratistjeneste. Hva med oss som er kunder hos NGT, skal vi bare godta at landets viktigste TV-kanal ikke kan streames i mere enn frimerkeformat uten at man får svært synlige problemer med grums og artifacts?

 

Fortsetter dette, så ser jeg meg nødt til å bytte ISP. Som bevisst kunde er jeg ikke mere trofast enn at jeg bruker den som tilbyr meg det beste produktet.

 

Dette holder rett og slett ikke mål Nextgentel!

 

Hilsen

Per-Einar Dahlen

Kundenr: xxxxxx

Lenke til kommentar

Tror faktisk ISP'ene er nødt til å tegne en avtale med NRK for å få de høyeste bitratene tilgjengelig for sine kunder, og dette koster penger.

 

Hvis NGT ikke lenger har det streaming-tilbudet til NGT-kunder kan dette tyde på at de har sagt opp en avtale med NRK.

 

Jeg testet NRK-streaming senest i går og får 900 Kbps fra min ISP

Endret av tole
Lenke til kommentar

Ser i dag når jeg går inn på NRK netttv at jeg ikke får høyere kvalitet enn 650 kbs. Det er etter at melding om begrensning fra NGT er kommet opp på NRK sine sider. Tidligere denne uken streamet NRK autmatisk høyeste kvalitet på 900 kbs på min linje som har 3500 kbs hastighet, men da hakket og stoppet sendingene opp, så jeg likevel måtte sette hastigheten ned til 650 kbs for å få sett noe.

 

Tror NRK nå har satt maks hastighet på 650 kbs for NGT fordi mange NGT kunder har klaget til NRK på at de ikke får sett netttv på nrk. (de som ikke forstår at de manuelt selv må sette ned hastigeten via innstillingene).

 

Hvis det faktisk er slik at NRK begrenser hastighetene til de ISP'ene som ikke betaler for høyere hastighet, så burde det kommet klart frem et sted, eksempelvis i Aftenpostenartikkelen.

 

Ps: SJekket streamingen til TV2, de sammarbeider med NGT og her får jeg 1300 kbs hastighet uten at noe lugger. Spørsmålsstillingen er hva i alle dager NGT forventer at vi skal bruke den "skikkelig raske bredbånden" til når det kun er deres "samarbeidspartner" som NGT tillater at en får slike hastigheter?

Endret av OleNOR
Lenke til kommentar

For å si det sånn, så stoler jeg 100 ganger mere på NRK enn NGT i denne saken...

Det virker som om at NGT skal spare noen tusenlapper og ofre brukernes opplevelser på nett.

Tidligere har jo vi NGT brukere slitt med dårlig ping/hastighet i utlandet pga NGT's 'smarte' besparelser på routing. Trafikken til Sverige over GBLX i Danmark er jo et kapittel for seg selv.

Lenke til kommentar

Tja, slik jeg forstår dette så vil NRK at NGT skal betale for internett linjene til NRK. Sannsynligvis har NRK en "forettningsstrategi" at de store isp'ene skal etablere en egen internett forbindelse til NRK. Dette for at NRK ikke skal behøve å ta kostnaden med å oppgradere sin egen internett forbindelse mot Internett på egenhånd.

 

F.eks. så kan NGT ha en allerede eksisterende linje mot NRK på f.eks. 500 Mbps, der båndbredden har nådd taket i peakperiodene. Og NGT er ikke villig til å betale de nødvendige kostnadene (til muligens NRK også) for å utvide denne linjen.

 

Så er det selve kjernen skal ISP'ene våre betale egne linjer til alle de store tilbyderene (NRK, TV2, TVNorge, Dagbladet, CNN, BBC, PirateBay, etc) når de tilbyderene kunne ha tilbydt hele den nødvendige båndbredden til det åpne internettet (slik at de små/mellomstore ISP'ene også kunne fått økt hastighet). Istedenfor at ISP'er som Telenor, NGT, etc må betale bompenger til de ulike aktørene for å tilfredstillende båndbredde mot de.

 

Sitat ifra Aftenpost-artikkelen:

--------

Årsaken til den reduserte hastigheten er at NGT ikke vil investere i høyere kapasitet i nettforbindelsen med NRK.

 

- Årsaken er at vi ikke kan øke kapasiteten på våre linjer i takt med NRKs gratistilbud. Når det gjelder Tippeligaen er dette en betalingstjeneste, og da får vi betalt for å overføre sendingene til våre kunder. Dette dekker investeringene våre. Når mediet, som NRK, legger ut gratisinnhold, har vi ikke samme motivasjon for å ta slike investeringer, sier Ågnes.

---------

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg ikke kan bruke nrk nettradio i winamp lenger :(

Digga P3 og Mp3. Gamle linkene i winamp hakker...

 

Ok Ngt

Hvem/hvor har dere Backbone hen da?

 

Tull at Nrk skal ha betalt.

Hm lurer på hvor lenge jeg blir kunde i ngt.

 

Hm må sjekke routing til nrk.

 

tracert www.nrk.no

 

Tracing route to nrk.no [160.68.205.231]

over a maximum of 30 hops:

 

1 <10 ms 10 ms <10 ms 10.0.0.1

2 10 ms 20 ms 20 ms 1.80-202-91.nextgentel.com [80.202.91.1]

3 10 ms 20 ms 20 ms 80-202-3-33.dd.nextgentel.com [80.202.3.33]

4 10 ms * * 217-13-0-2.dd.nextgentel.com [217.13.0.2]

5 20 ms 20 ms 20 ms 193.156.90.50

6 * * * Request timed out.

7 * * * Request timed out.

8 * * * Request timed out.

9 * * * Request timed out.

10 * * * Request timed out.

11 * * * Request timed out.

12 * * * Request timed out.

13 * * * Request timed out.

14 * *

 

----------------

 

Tracing route to nrk.no [160.68.205.231]

over a maximum of 30 hops:

 

1 <10 ms 10 ms <10 ms 10.0.0.1

2 10 ms 20 ms 20 ms 1.80-202-91.nextgente

3 10 ms 20 ms 20 ms 80-202-3-33.dd.nextge

4 10 ms * * 217-13-0-2.dd.nextgen

5 20 ms 20 ms 20 ms 193.156.90.50

6 * * * Request timed out.

7 * * * Request timed out.

8 * * * Request timed out.

9 * * * Request timed out.

10 * * * Request timed out.

11 * * * Request timed out.

12 * * * Request timed out.

13 * * * Request timed out.

14 * * * Request timed out.

15 * * * Request timed out.

16 * * * Request timed out.

17 * * * Request timed out.

18 * * * Request timed out.

19 * * * Request timed out.

20 * * * Request timed out.

21 * * * Request timed out.

22 * * * Request timed out.

23 * * * Request timed out.

24 * * * Request timed out.

25 * * * Request timed out.

26 * * * Request timed out.

27 * * * Request timed out.

28 * * * Request timed out.

29 * *

 

-----------------------------------------------------

Gidder ikke mere, den tok laaang tid.

 

Dritt Ngt. ?

Hva blir det neste sperra dah?

Får jeg lov og lese VG ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...