Gå til innhold

Den store P5W DHD tråden


Klingon

Anbefalte innlegg

Akkurat det der har jeg og fundert på.

7751900[/snapback]

 

 

Vel da kan det hende jeg har funnet løsningen;

 

I assume that you have the BIOS set to 'Configure SATA As[AHCI}' so that you utilize your sata drives? If it's set to standard IDE then you will get a performance hit because SATA will be emulated as PATA.

 

This is one way: Put your new SATA HDD on the SATA_RAID1 port and enable the JMicron controller in BIOS as shown on page 4-29 of the manual.

You may need to check out this post to get your drive to show up in windows.

 

Another way: You should be able to put the drive on the EZ_RAID1 port, but that requires jumper settings change.

7752249[/snapback]

 

TAKK!

 

Akkurat det der har jeg også tenkt litt på. For jeg har mine SATA disker og SATA DVD-r koblet opp.

 

Oppsettet mitt er som følger:

--Bootdisk på SATA1 (master)

--DVD-r på SATA2 (master)

--Second disk på SATA3 (slave)

 

Og jeg har satt SATA til å virke som IDE (ATA). Dette fordi jeg måtte, da jeg allerede hadde installert Windows Vista og kom over settings litt for sent. Men jeg har allerede forstått at den skal settes til AHCI. Syntes det var litt treig diskrespons og at ting gikk litt sakte, så jeg får heller rette på det til neste installasjon av Vista.

 

Forøvrig har jeg ASUS P5B deluxe, men settings på disse hovedkorta er de samme, stort sett.

 

Det kan tenkes at en del vil oppleve problemer med disse instillingene, men jeg vil da påpeke at en ny installasjon av Windows nærmest er påkrevd. Om jeg tar feil her, så rett meg gjerne :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette diskene som Configure SATA As [AHCI] krever at Windows reinstalleres fra scratch ja.

Jeg fikk BSOD med en gang jeg forandret på disse instillingene fra Standard IDE (S-ATA) til AHCI

 

Men alikevell burde det fungere med å sette en 3 SATA HD på SATA-RAID1 kontakten uten videre problem.

 

EDIT;

 

Måten dette kan gjøres etter at Windows ER installert; (no need for re-install)

 

He can do it after install of windows XP.

1.Download floppy version of intel matrix.

2.Extract the drivers to a floppy then to a map on your disc.

3.Update the IDE/SATA driver to Intel 82801GR/GH SATA AHCI from the extracted floppy.

4.Reboot and enter BIOS and set the IDE to AHCI.Save and exit.Now windows will boot and find a new hardware and will reboot again.

5.Install Intel Matrix Storage Manager latest (CD version) and reboot.

Finished.

Endret av t-bird
Lenke til kommentar

BIOS 1803 er ute og kan lastes ned ved å følge linken som er lagt ut på XS. Ingen kommentarer så langt på hvilke endringer som er gjort i forhold til 1707, men dersom noen installerer denne, kan dere sjekke om det er mulig å endre multiplier utover 10/11 for X6800/QX6700/ES...

 

DutchBBQ just alerted me to 1803 Bios which was on a German site.

Here's a rapidshare link: http://rapidshare.com/files/12544296...eluxe-1803.rar

 

Fortsatt god helg!

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar
DutchBBQ just alerted me to 1803 Bios which was on a German site.

Here's a rapidshare link: http://rapidshare.com/files/12544296...eluxe-1803.rar

7762785[/snapback]

 

"File NOT found" på den linken :hmm:

 

Kimmer

7762996[/snapback]

Beklager dette og vet ikke hva som er skjedd. Men dere finner i alle fall filen i første post i følgende tråd - BIOS archive...

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...&highlight=1503

Lenke til kommentar

Noen her som opplevelt at usb mus alså en logitech g5 sak blir disconnet heller tiden og der kommer unkjent usb gjenstand opp på verktøy linjen osv.

 

Og

at du får Pio modus på dvdbrenneren en nec7310 selv om det står dma i bios.

 

Bios versjon er 1705

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Da var pcen min iorden igjen, kjører alt stock nå :p

 

Viste seg at jeg hadde en kortsluttning på baksiden av hovedkortet. Det skjedde på den måten at det gikk hull i isoleringen mellom festeplata til Mach2'en og hovedkortet sånn at ett punkt fikk kontakt med metallet plata er lager av :p

 

Alt funker fint som bare det nå! :D :D :D :D

Endret av MasterMind2k
Lenke til kommentar

Da er der oppgradert til BIOS 1803.

 

Et par endringer i forhold til 1707 (som jeg finner):

1. Er nu muligt å justere multiplier fra 6 til 20 !! Dette er muligt første gang man går i BIOS efter flash. Herefter blir den 'grået ut' og man må sikkert flashe igen for å få mulighet for å justere igen !!

Edit\ Muligt dette 'grået ut' skyldes at E6600 ikke er låst opp mht økning av multiplier. :blush:

 

2. Der er komt en ny innstilling "Remap Memory" som kan stilles for 32bit eller 64bit OS.

3. FSB kan stilles opp til 550Mhz (muligt at man ku det før også - husker ikke)

4. On-board lyd kan stilles i 'Vista-mode'

 

 

Ser ut tiil at de har fikset noget på SATA kontrollerne. Måtte bytte rundt på kontakterne - for at WinXp ville 'se' den ene SATA disk.

 

Oppdaterte via ASUS WinUpdate (Load BIOS from file)

Klokket opp til samme innstillinger som jeg hadde med BIOS 1707 uten problemer.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Har installert BIOS 1803 i dag og kan avkrefte at det er mulig å sette multiplier høyere enn 10 i denne BIOS. For min egen del rullet jeg tilbake til 1601 som har åpen multiplier opp til 20. Ellers ingen problemer med 1803 den forholdsvis korte stunden jeg hadde den installert.

Lenke til kommentar
Har installert BIOS 1803 i dag og kan avkrefte at det er mulig å sette multiplier høyere enn 10 i denne BIOS. For min egen del rullet jeg tilbake til 1601 som har åpen multiplier opp til 20. Ellers ingen problemer med 1803 den forholdsvis korte stunden jeg hadde den installert.

7782681[/snapback]

 

Hvordan utartet det sig hos deg med den multiplier efter oppdatering. Var der ikke noget i det hele tatt?

 

Hos meg hadde jeg valget men funket ikke siden E6600 ikke støtter dette.

 

Kimmer

Lenke til kommentar
Har installert BIOS 1803 i dag og kan avkrefte at det er mulig å sette multiplier høyere enn 10 i denne BIOS. For min egen del rullet jeg tilbake til 1601 som har åpen multiplier opp til 20. Ellers ingen problemer med 1803 den forholdsvis korte stunden jeg hadde den installert.

7782681[/snapback]

 

Hvordan utartet det sig hos deg med den multiplier efter oppdatering. Var der ikke noget i det hele tatt?

 

Hos meg hadde jeg valget men funket ikke siden E6600 ikke støtter dette.

 

Kimmer

7783292[/snapback]

Umiddelbart etter å ha flashet BIOS så det ut til at multiplier var åpen mellom 6 - 20, det var i alle fall det som sto i teksten rett over der hvor man setter multiplier. Men etter loading av default settings og restart viste det seg at multiplier kun var åpen mellom 6 - 10.

 

Forstår ikke helt hvorfor ASUS har endret dette, ei heller hvorfor de ikke føyer til noe så grunnleggende som f.eks. tRFC og tRD under RAM settings. Men det er vel ikke alt en skal forstå heller... sukk...

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt nå,bestilte dette kortet fra komplett som demovare.Alt fulgte med i esken bortsett fra det dekselet bak til alle portene osv.Men ikke det som er problemet.Jeg har nå installert windows xp,men så fort jeg prøver asus cden med drivere,så får jeg opp masse error,det nyttr ikke å kjøre noen av .exe filene fra cden osv..Å ramma mine som er pc6400 kjører bare på 5300...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@oizann:

Av og til kan det være feil med driver-CD.

Da er det kjekt å vite at alt av drivere kan lastes ned fra Asus.. :)

Her.

Det er ikke noen automatikk at dine pc6400-brikker skal kjøre på den hastigheten.

Slikt er avhengig av hvordan Bios (versjon) håndterer "Auto".

I ditt tilfelle har du en CPU som default skal kjøre på FSB266.

Editert etter korreks fra Andrvas: :blush:

266x2=532=PC4300 aka 1:1 (FSB:RAM).

I ditt tilfelle gir "auto" 333x2=PC5300 aka 4:5 (FSB:RAM).

Les igjennom denne tråden nøye.. samt den på xs.org.. maualen også.. og diverse "klokke-guider" først.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
266x2=532=PC5300 aka 1:1 (FSB:RAM).

Les igjennom denne tråden nøye.. samt den på xs.org.. maualen også.. og diverse "klokke-guider" først.

:)

7795865[/snapback]

 

Stemmer ikke helt det der tl1000s, 533MHz er PC4300, 667MHz er PC5300 og 800MHz er PC6400 :)

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
266x2=532=PC5300 aka 1:1 (FSB:RAM).

Les igjennom denne tråden nøye.. samt den på xs.org.. maualen også.. og diverse "klokke-guider" først.

:)

7795865[/snapback]

 

Stemmer ikke helt det der tl1000s, 533MHz er PC4300, 667MHz er PC5300 og 800MHz er PC6400 :)

7796462[/snapback]

 

 

Uffda.. :blush:

Takk for korreksen.. Svarte litt fort å gæli der ja..

Lenke til kommentar
@oizann:

Av og til kan det være feil med driver-CD.

Da er det kjekt å vite at alt av drivere kan lastes ned fra Asus.. :)

Her.

Det er ikke noen automatikk at dine pc6400-brikker skal kjøre på den hastigheten.

Slikt er avhengig av hvordan Bios (versjon) håndterer "Auto".

I ditt tilfelle har du en CPU som default skal kjøre på FSB266.

Editert etter korreks fra Andrvas: :blush:

266x2=532=PC4300 aka 1:1 (FSB:RAM).

I ditt tilfelle gir "auto" 333x2=PC5300 aka 4:5 (FSB:RAM).

Les igjennom denne tråden nøye.. samt den på xs.org.. maualen også.. og diverse "klokke-guider" først.

:)

7795865[/snapback]

 

Det viste seg at det faktisk var dvdbrennern det var noe galt med.Den ble skrudd ut av gamle maskin igår å da virket den jo fint,har vel kanskje fått seg en trøkk i all hast da:\

 

Men nå er det noe annet jeg ikke finner ut av her,jeg finner ikke wireless delen i windows?`den dukker jo ikke opp i device manager engang..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men nå er det noe annet jeg ikke finner ut av her,jeg finner ikke wireless delen i windows?`den dukker jo ikke opp i device manager engang..

7800717[/snapback]

 

Jeg husker ikke hvor i BIos (sannsynlig "Integrated pheripals"?.. elns), men jeg *tror* default i BIos er at denne er "disabled". Det er ihvertfall det som normalt skyldes at en device ikke vises i Windows.

Lenke til kommentar
Men nå er det noe annet jeg ikke finner ut av her,jeg finner ikke wireless delen i windows?`den dukker jo ikke opp i device manager engang..

7800717[/snapback]

 

Jeg husker ikke hvor i BIos (sannsynlig "Integrated pheripals"?.. elns), men jeg *tror* default i BIos er at denne er "disabled". Det er ihvertfall det som normalt skyldes at en device ikke vises i Windows.

7800765[/snapback]

 

 

Mulig jeg bare er trøtt nå,men jeg fant ikke noe i bios som heter "Integrated pheripals" :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mulig jeg bare er trøtt nå,men jeg fant ikke noe i bios som heter "Integrated pheripals"  :blush:

7800790[/snapback]

 

OK.. jeg brukte ikke akkurat rett navn på hvor det står ser jeg.. (men jeg kan da ikke huske alt heller...) :D

 

Det skulle vel stått under "fanen" Advanced og submenu "Onboard devices configuration", men det gjør det jo ikke.. :)

 

Får sjekke manual.. evt. lete i denne tråden.. eller tråden på xs.org (linket til på første side i denne tråden).

 

Edit:

Ifølge manual(er) for hk'et og egen manual for "Wi-Fi Solo" så skal man installere drivere og så "automagisk" dukker enheten opp (som det av og til må gjøres for enkelte "tvilsomme" enheter man installerer.. gjerne typ USB).

 

Fra manualen.

Because the WiFi-AP Solo™ wireless LAN adapter comes embedded in your ASUS motherboard, no hardware installation is needed. Just install the drivers and utilities from the motherboard support CD and start computing wirelessly in no time.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...