Gå til innhold

Bedre GSM signal på hytta


Anbefalte innlegg

Vi har laget en hytte, problemet er at den er plassert en plass der mobiltelefonsignalet er ganske dårlig. Jeg kunne tenke meg å lage en slags forsterker eller repeater. Jeg har aldri gjort noe lignende før, men jeg har likevel startet optimistisk ved å kjøpe en Yagi rettnings antenne for mobiltelefon på clasohlson. Når jeg kobler den på mobilen har jeg supert signal. Men, jeg ønsker ikke koble mobilen til antenna hver gang jeg skal ringe. Er det mulig å forsterke signalet og sende det ut igjen med en annen antenne plassert rett utenfor eller inne i hytta? Jeg ser for meg at jeg trenger en forsterker som klarer å forsterke signaler på 900-1800 Mhz området. :hmm:

 

De antenne forsterekerene jeg har sett til TV signaler går ikke lenger enn til rundt 850 Mhz.

 

Noen radio eksperter her som vet om dette er mulig? Eller har noen tips!?

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok teoretisk mulig, men det er forbudt!

 

900 og 1800 båndet er lisensert i Norge, og det er derfor forbudt å bruke sendere i dette området så lenge du ikke har lisens (det er det NetCom og Telenor osv. som har)

 

Slikt utstyr er heller ikke tilatt solgt i Norge. Det samme gjelder forresten GSM jammere.

 

Du kan jo alltids bruke et Bluetooth headset, men da har du ikke så god rekkevide.

Lenke til kommentar
Det er nok teoretisk mulig, men det er forbudt!

 

900 og 1800 båndet er lisensert i Norge, og det er derfor forbudt å bruke sendere i dette området så lenge du ikke har lisens (det er det NetCom og Telenor osv. som har)

 

Slikt utstyr er heller ikke tilatt solgt i Norge. Det samme gjelder forresten GSM jammere.

 

Du kan jo alltids bruke et Bluetooth headset, men da har du ikke så god rekkevide.

6958449[/snapback]

 

Men 2.4 Ghz-området er jo ikke regulert... Problemet er: Hvordan kan man få tak i "pluggen" man kopler inn en blåtann-antenne?

 

Evt. så er det jo en del som bruker gamle, fastmonterte (ofte NMT, men det er kansje faset ut) (mo)Bil-telefoner på avsidesliggende hytter...

 

En helt annen ting - har du prøvd å høre med Telenor? Har hørt at de fleste GSM-senderne sender på 1/3 effekt av diverse grunner. Hender vist de er greie og "skrur" litt på "effektknappen" til senderen, om noen spør.

Lenke til kommentar
Raptor' date='28/09-2006 : 16:35']Det er nok teoretisk mulig, men det er

Men 2.4 Ghz-området er jo ikke regulert... Problemet er: Hvordan kan man få tak i "pluggen" man kopler inn en blåtann-antenne?

 

Evt. så er det jo en del som bruker gamle, fastmonterte (ofte NMT, men det er kansje faset ut) (mo)Bil-telefoner på avsidesliggende hytter...

6960221[/snapback]

2.4 GHz som Blåtann bruker er åpent ja, men vanskelig å mekke antenne både på headset og mobil.

 

NMT (både 450 og 900) er stengt for lengst.

 

Satelittelefon fungerer jo da, men det koster flesk. Har selv brukt endel Iridium på steder uten mobil dekning.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg har ikke snakket med noen som bruker en håndlaget celle booster, men jeg personlig har AnyTone 800 (jeg bestilte den fra myamplifiers.com :thumbup: ) og jeg er veldig fornøyd. Hvorfor ikke prøve en profesjonell og pålitelig enhet?

Slike enheter er forbudt å bruke i Norge!

 

Du kan lese mer om det på Post og Teletilsynets sider:

 

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO_HOME/_PAG_NPT_NO_VIS_NYHET?p_d_i=-121&p_d_c=&p_d_v=117305

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...