Gå til innhold

80-kjerners Intel-prosessor


Anbefalte innlegg

På linje med THz CPUen er vel dette bare ment å være ett forskningsprosjekt hvor de antageligvis vil bruke noen resultater i nye produkter i nær fremtid, andre på lang sikt og noe er kanskje ikke praktisk å bruke i det hele tatt.

 

Man har sikkert flere prosjekter som er like/mer interessante som dette rent teknisk sett, men det er garantert ikke tilfeldig hvilke som "lekker" ut i offentligheten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er redd det blir alt for mye fokus på antall kjerner. Jeg tipper at folk flest vil si "Den cpuen har bare X kjerner" om noen år, akkurat som folk sa og ennå sier "bare X GHz".

 

Men jeg kunne godt tenkt å se tester av denne prosessoren.

 

Forresten, for noen måneder siden las jeg om noen som hadde laget et prosessor med 256 kjerner, riktig nok veldig små.

Lenke til kommentar
Ser også at Intel har fått en rekord-ramp med sine Core prosessorer.

6950306[/snapback]

Next week Intel will have shipped its 40 millionth 65nm chip, and it was quick to point out that the rest of the industry has yet to ship a single 65nm chip. Of its 40M 65nm chips, only about 5 million of them have been Core 2 based processors, really putting into perspective the vast number of Intel processors that are still NetBurst or Yonah based.

5 millioner siden lansering for 2 måneder siden er ikke særlig stor prosentandel når man tenker på at intel selger totalt over 3 millioner prosessorer per uke. Sansynligvis inkluderer de 5 millionene den millionen med Core-prosessorer som er solgt som woodcrest.

 

Jeg fant noen plansjer som viser hvor stor andel av intels prosessorer de tenker seg å selge i form av Conroe og Merom i løpet av året:

 

Conroe:

502_large_inteldesktopcpu2.jpg

 

Merom:

483_large_mobileprocessorproductmix.jpg

 

Kilde 1 og kilde 2

Lenke til kommentar
Selv om dette sikkert ikke er ment for almenn folk med det første, så kan man jo lure på om det noengang kommer... Husker for leeenge siden de snakket om 5ghz uten engang å trenge en vifte.

 

Og der var den ja... http://www.hardware.no/nyheter/feb02/5ghz.html

6949984[/snapback]

Ja, du sier noe. Det er ikke første gang Intel har kommet med store ord og lite ull, men den der tar vel kaka! 5 GHz på 130nm uten kjøler høres ut som rent oppspinn. Det er slike ville utsagn børskommisjonen hos NASDAC burde etterforske. Det er ikke lov for børsnoterte selskaper å villede aksjemarkedet på denne måten.

Lenke til kommentar

Simen1.

Da må du huske på at Intel også lager mange flere prosessor-varianter på 65nm, som inngår i de 40 millionene.

 

Intel har sendt 36 mill 65nm prosessorer på 10 måneder. (Ikke Core 2 Duo).

 

Core 2 Duo, desktopversjonen har sendt 4 mill på 2 måneder.

 

Når du tar det i tenkningen, så har Core 2 Duo Conroe hatt en kjapp ramp. Noen som har rampet kjappere?

Lenke til kommentar
Simen1. Da må du huske på at Intel også lager mange flere prosessor-varianter på 65nm, som inngår i de 40 millionene.

6950606[/snapback]

Jeg er klar over det. Enten 32bit-prosessorer til bærbare eller varmeovner til desktop.

 

Det var du som nevnte at core-prosessorene hadde rekord-ramp.

Ser også at Intel har fått en rekord-ramp med sine Core prosessorer.

6950306[/snapback]

Lenke til kommentar
Simen1. Da må du huske på at Intel også lager mange flere prosessor-varianter på 65nm, som inngår i de 40 millionene.

6950606[/snapback]

Jeg er klar over det. Enten 32bit-prosessorer til bærbare eller varmeovner til desktop.

 

Det var du som nevnte at core-prosessorene hadde rekord-ramp.

Ser også at Intel har fått en rekord-ramp med sine Core prosessorer.

6950306[/snapback]

6950872[/snapback]

 

Du ser jo vel selv at å shippe 4 mill Core 2 Duo på 2 måneder er mye.

 

Når tilsammen 3 andre varianter; Pentium D, Pentium 4 og Core Duo (65nm) samlet har stått for kun 36 mill prosessorer shippet på 10 måneder.

 

Kan du nevne en arkitektur (prosessor) som har rampet bedre på de 2 første månedene? Derfor jeg skrev som følger; rekord-ramp.

 

Og ja edit: For 64-bit har gitt oss så mange fordeler til nå. :roll:

Og èn til: Varmeovner får alle som kjøper FX-62 og sånt også. Vil gå att og frem hvilken som har de prosessorene som lager mest varme.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Men en ting, er det bare meg eller synes flere det er rart at Intel viser frem at de har teknologi i dag til å lage en 80kjernes CPU der hver kjerne kjører på 3,1 Ghz, mens den hefitgste 2 kjerneprosessoren de har greid å slippe har en klokkefrekvens på 2,73 (eller noe) ghz?

Burde vi ikke kunne forvente 3-4 Ghz i en dobbelkjerne fra Intel?

 

?? eller er jeg helt på jordet pga arkitektoniske differanser ol?

Lenke til kommentar
Hvis vi følger Intels logikk med å kalle dobbeltkjerne for Core2Duo og firekjerne for Core2Quadro, hva i all verden skal vi kalle dette for da? :p

6953396[/snapback]

Core2Plenty :p (Om den hadde vært Core-basert, noe den ikke er)

 

Mazrim Taim: Dette er mer som en GPU. Den regner veldig mange parallelle enkle flyttallsoppgaver veldig raskt. De raskeste av dagens GPUer er omlag 100 ganger raskere enn de raskeste CPUene, men de kan bare gjøre spesielt enkle oppgaver uten kompliserte sammenhenger. Hvis man prøver å kjøre generell kode på de vil det gå kanskje 10 ganger tregere enn på en CPU.

 

En annen ting er at Intel har dobbeltkjerner "Cedar mill" på opp til 3,73GHz.

Lenke til kommentar
Du ser jo vel selv at å shippe 4 mill Core 2 Duo på 2 måneder er mye.

6951237[/snapback]

Ja, men siden dette er en helt ny prosessorserie, må lagrene hos distributører og forhandlere fylles opp fra tomt til "forventet salg" først. Den egentlige pekepinn på hvor godt disse prosessorene selger, får vi først når distributørene etterbestiller flere av samme vare hos Intel. Jeg tror ikke at Core 2 Duo flopper på markedet - snarere tvert i mot - men vi vet ennå ikke nøyaktig hvor populære de blir.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Det som vel er av størst interesse her, trådens vinkling til tross, er vel at Intel har utviklet routing for svært mange kjerner per die i grid topologi samt at de har klart å plassere SRAM på egne brikker i en stack under kjernene. Ser vel frem til fremtidige multicore prosessorer med fullskala kjerner i hver "tile" (tile = knutepunkt + core) samt delt/dedikert cache (gjerne software styrt?) stacket opp i flere lag under kjernene. Poulson anyone?

Lenke til kommentar

Stabling av kjerner kan nok bli interressant, ikke bare for Itanium "poulson". Det er veldig lite info å finne om poulson på nettet men det kan hende den er en hetrogen prosessor basert på IA64 + disse 80 minikjernene.

 

Håper jeg ikke virker for AMD-sentrert når jeg sier at Itanium Tukwila minner litt om det AMD har gjort de siste årene: Opteron, siden tukwila skal få integrert minnekontroller og CSI-buss (et svar på AMDs HT-buss). Om poulson følger etter med massivt parallelle PF-kjerner så minner det litt om 2P+ Opteron med Xilinx Virtex4, bare at det kommer ca 4 år etter. Konkurranse er en bra ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...