Gå til innhold

Hvem andre har fått Nikon 18-200 VRII objektivet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har bestillt meg den 70-300 med VRII, men jeg lurer på om hvordan bildestabilisatoren virker. Er det kun for "rolige"-objekter, eller er det en sånn panorerings-funksjon på de? (håper dere skjønner hva jeg mener..)

7529591[/snapback]

 

VR virker bare for dine egne bevegelser (ustødigheter). For motiver som beveger seg er det lite hjelp i VR. Panorering går fint, men hvis motivet beveger seg i samme slengen blir det værre. Det går sikkert, men krever både dyktighet og trolig også litt flaks :-)

 

Har du fått noen leveringsdato på 70-300VRII'n din?

Lenke til kommentar
Er det mange som har fått dette objektivet nå? Jeg fikk mitt i går (butikken) men er borte i ca to uker til, så får ikke hentet det før denne tid.

 

Ser at det fortsatt står ubekreftet i de fleste nettbutikker.

6947801[/snapback]

 

 

Hei

 

Japanphoto i Drammen har 4 stykk på lager vet jeg

 

MVH Thomas

Lenke til kommentar

VR virker bare for dine egne bevegelser (ustødigheter). For motiver som beveger seg er det lite hjelp i VR. Panorering går fint, men hvis motivet beveger seg i samme slengen blir det værre. Det går sikkert, men krever både dyktighet og trolig også litt flaks :-)

 

Har du fått noen leveringsdato på 70-300VRII'n din?

7530753[/snapback]

 

Skjønnte ikke helt den forklaringa de men, det jeg tenker på er å ta bilde fra billøp o.l.

 

Har ikke fått noe leveringsdato på'n nei..

Lenke til kommentar

VR virker bare for dine egne bevegelser (ustødigheter). For motiver som beveger seg er det lite hjelp i VR. Panorering går fint, men hvis motivet beveger seg i samme slengen blir det værre. Det går sikkert, men krever både dyktighet og trolig også litt flaks :-)

 

Har du fått noen leveringsdato på 70-300VRII'n din?

7530753[/snapback]

 

Skjønnte ikke helt den forklaringa de men, det jeg tenker på er å ta bilde fra billøp o.l.

 

Har ikke fått noe leveringsdato på'n nei..

7536456[/snapback]

 

Billøp på dagtid er ikke noe problem. Da vil lukkertiden uansett være så kort at du får frosset bevegelsene til bilene. VR får ikke motiv til å stå i ro. Det er det bare rask lukkertid som gjør. Rask lukkertid får du bare med godt lys, høy ISO eller stor blender (lysåpning).

 

Vet ikke om det ble godt nok forklart..

 

Chico

Lenke til kommentar
Billøp på dagtid er ikke noe problem. Da vil lukkertiden uansett være så kort at du får frosset bevegelsene til bilene. VR får ikke motiv til å stå i ro. Det er det bare rask lukkertid som gjør. Rask lukkertid får du bare med godt lys, høy ISO eller stor blender (lysåpning).

Det han muligens tenkte på, var om objektivet har en panoreringsfunksjon, à la den som er på f.eks. dyrere Canon-objektiver med IS. Litt usikker på hvordan den virker, om det bare er en "active mode" elns, men den gir i hvert fall bedre virkning når man aktivt følger motivet med kameraet. Den funksjonen tror jeg ikke dette objektivet har.
Lenke til kommentar

70-300 har samme innstillinger av VR som 18-200 har, dvs "Normal" og "Active".

 

Les f.eks hva Ken Rockwell skriver om VR på sin 18-200.

 

Edit. Klippet fra Nikon.

 

The new Nikon Vibration Reduction (VRII) system enables users to take substantially sharper handheld pictures at slower shutter speeds. With the new VRII system, users can take sharp pictures at shutter speeds approximately 4 stops slower* than would otherwise be possible. For VR shooting, users can select two VR modes to match shooting conditions. Normal Mode primarily reduces camera shake in handheld shooting, detecting panning automatically. Active Mode can compensate for vibration when shooting from, for example, a moving vehicle.

 

Og et bilde fra 70-200, kan tenke meg at 70-300 er tilnærmet identisk.

 

nikkor70-200VR-3.jpg

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
70-300 har samme innstillinger av VR som 18-200 har, dvs "Normal" og "Active".

 

Les f.eks hva Ken Rockwell skriver om VR på sin 18-200.

 

Edit. Klippet fra Nikon.

 

The new Nikon Vibration Reduction (VRII) system enables users to take substantially sharper handheld pictures at slower shutter speeds. With the new VRII system, users can take sharp pictures at shutter speeds approximately 4 stops slower* than would otherwise be possible. For VR shooting, users can select two VR modes to match shooting conditions. Normal Mode primarily reduces camera shake in handheld shooting, detecting panning automatically. Active Mode can compensate for vibration when shooting from, for example, a moving vehicle.

 

Takk for svar! :) Ja, jeg mente å panorere med bilen jeg skal ta bilde av. Fra banekjøring er det kjedelig med bilder av biler hvor felgene står "stille" på bildet. ;)

Lenke til kommentar

Nikon 18-200 står faktisk registrert som "på lager" på webshopen til japan photo nå. Utrolig! Tror det begynner å løsne ordentlig på mangelen nå. Bare en måned før jeg fikk min så var det 50 stykker før meg i køen. Jeg regna med å vente over et halvt år til hvis det fortsatte i samme hastighet som tidligere.

Lenke til kommentar

Hentet ifra https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=672478

 

Hei budget & Jamm,

 

thanks for the flowers! Often it is the customers with bad experience who are "informing" the public about their experiences, not the happy customers...;-)

 

Just to clarify some points that are discussed quite often in the forum:

 

1.) Japan Photo has never stated that we have finnished with "Gråimport" - and we will never do.

 

2.) Japan Photo is buying as much as possible directly in Norway. We have exellent relationships with Canon Norge, Nikon Norge, Sony Norge, Olympus Norge, Casio Norge, Leica, Tamron etc.

 

3.) We import ourself if one of the two circumstances occur: a) The product is not available in Norway (I.e. partly Nikkor 18-200, Tokina 18-24, Bilora products, Canon Flashes,...) or the buying/selling prices are unjustified high in Norway (HP cameras, Fuji cameras, Panasonic cameras,...)

 

4.) In any case, there is no single difference for the customer exept sometimes english manual instead of nordic. Warranty/Reklamationsrett is exactly the same. Repairment times and handling are exactly the same, imported or not.

 

5.) It is not a miracle that we can get hold of rare products, as our mother company CeWe Color is active in 17 european countries with producing/selling pictures. If you know the retailers that sell pictures, you automaticly get good contacts for buying also. So no miracles at Japan Photo, just good contacts to the large markets that are often in prefferred supply by the large camera producers.

 

Thanks again and have a nice evening

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

 

PS: we are written with "ph" for 15 years, why is e v e r y body spelling us with "f"?  Our marketing guy always gets mad ;-)

7553846[/snapback]

 

Ifølge japanphoto så er noen av 18-200vr objektene grå import. Hvilket land importerer de Nikon 18-200 ifra, Hong Kong/Asia?

Endret av m3
Lenke til kommentar
Ifølge japanphoto så er noen av 18-200vr objektene grå import. Hvilket land importerer de Nikon 18-200 ifra, Hong Kong/Asia?

7562211[/snapback]

Å hva så... ? Spiller det noen rolle hvor objektivene kommer fra? :roll:

Mitt individ er "Made in Thailand".

For meg som kunde så er det å få kjøpt produktet når jeg trenger det som gjelder. Japan Photo selger i.h.t. Norske lover. Ikke noe tull eller svada som "Viktig: Nordisk Modell / Nordisk garanti - men uten Norsk meny."

Var på vei til å kjøpe selv fra Hong Kong for jeg trengte varen nå.

Har også lovet å aldri handle hos de som markedsfører "Viktig: Nordisk Modell / Nordisk Garanti - men ikke Norsk meny" :thumbdown:

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Å hva så... ? Spiller det noen rolle hvor objektivene kommer fra?  :roll:

Mitt individ er "Made in Thailand" akkurat som to andre Nikon objektiver jeg har.

For meg som kunde så er det å få kjøpt produktet når jeg trenger det som gjelder. Japan Photo selger i.h.t. Norske lover. Ikke noe tull eller svada

Skulle Japan Photo gå konkurs, og produktet du har kjøpt derfra er "gråimport", så har du ingen rettigheter overhodet ut over normal garantitid på et år. Reklamasjonstiden på fem år bortfaller da importøren i Norge ikke er ansvarlig overfor produkter kjøpt fra importører i utlandet, selv om du har kjøpt fra norsk butikk.

 

Nå regner jeg ikke med at Japan Photo går konkurs i løpet av de første årene, men dette gjelder jo alle butikker som importerer selv. Click-kjeden var det vel ingen som regnet med skulle si takk og farvel, men plutselig var de borte (vet ikke om de importerte selv, men bare som et eksempel).

Lenke til kommentar

hmm. et lite sidespor.

 

befinner meg for tiden i Warshawa. Var i dag innom en fotobutikk i Warshawas største kjøpesenter for å kjøpe et ekstra minnekort.

 

Ingen problem å få kjøpt nevndte objektiv der i gården. Prisen var ca det samme som i norge. 2999 zloty ( ca 6.500,-)

 

 

Så også samme objektiv sto utsilt i en annen foretning i det samme kjøpesenteret,dog uten prislapp.

 

Virket ikke som at de slet med levering...

Endret av oslotiger
Lenke til kommentar

Har begynt å se litt på dette nå, da jeg er ute etter en tele, men siden jeg kommer til å reise en god del det neste året hadde det vært strålende å fått et objektiv som kan erstatte 18-70'en min, så jeg kun trenger Tokina 12-24 og f.eks. Nikon 18-200 VR.

 

Hva har dere som har kjøpt dette betalt?

 

Er egentlig utrolig at ikke Nikon har kapasitet til å produsere mer. Er ikke det eneste objektivet det er stor etterspørsel etter, og så mye som speilrefleks-markedet øker bør det vel være lønnsomt å utvide fabrikker? Vet det ikke er så enkelt, men begynner nesten å angre på at jeg valgte Nikon når det er så vanskelig å få tak i objektiver!

Lenke til kommentar
Er egentlig utrolig at ikke Nikon har kapasitet til å produsere mer. Er ikke det eneste objektivet det er stor etterspørsel etter, og så mye som speilrefleks-markedet øker bør det vel være lønnsomt å utvide fabrikker? Vet det ikke er så enkelt, men begynner nesten å angre på at jeg valgte Nikon når det er så vanskelig å få tak i objektiver!

7601696[/snapback]

Betalte 6999.- + Express porto fra Japan Photo.

Det er ikke noe problem å få kjøpt Nikon optikk eller Nikon tilbehør, problemet er å få kjøpt her i Norge. :hmm:

Ebay har sider opp og ned med Nikon optikk og tilbehør, faktisk en litt mer behagelig pris også.

 

Det at varen finnes andre plasser må forhandlerene ta opp med Nikon Norge.

 

 

PS!! Veldig skuffende byggkvalitet på mitt eksemplar. Faktisk den dårligste jeg noen gang har håndtert. :thumbdown:

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Kanskje ikke umulig å få tak i via eBay, men ser at det ikke er så veldig enkelt heller på mange objektiv. Det billigste jeg klarer å finne gjeldende objektiv for er 6000 på eBay, eks. mva., gebyr osv.

7602091[/snapback]

Den prisen var ikke behagelig. Men dersom det er inklusiv FedEx/UPS så har du en leveringsdato. Da må man vudere pris opp mot leveringstid.

Kjøpte en Nikon 85/1.4 og sparte nesten 1800.- + porto

 

Er raskere å få levert med FedEx fra Hong Kong enn som postoppkrav fra Sandefjord til Øst-Finnmark. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...