Gå til innhold

Hvem andre har fått Nikon 18-200 VRII objektivet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mange som har fått dette objektivet nå? Jeg fikk mitt i går (butikken) men er borte i ca to uker til, så får ikke hentet det før denne tid.

 

Ser at det fortsatt står ubekreftet i de fleste nettbutikker.

6947801[/snapback]

 

Hei,

jeg har lurt litt på å kjøpe dette objektivet men har latt vært pga at det virker som det er lange leveringstider. Når bestillte du dette? Folk som har fått det kan kanskje ta med hvor lenge de måtte vente før de fikk det? :)

Lenke til kommentar

En teori, ihvertfall, er at dette objektivet inneholder et materiale som faller inn under EU sine nye regler om giftige/naturskadelige materialer og at Nikon derfor må lage et "nytt" objektiv før det er tillatt for EU. Det kan være grunnen til såpass store forsinkelser, og det er ikke bare Norge som har disse problemene. Flere av Nikons produkter har måttet bli trukket fra det europeiske markedet fordi de inneholder et nå ulovlig materiale.

 

Regner med at Nikon sine teknikere jobber på spreng for å finne frem til et materiale som gjør objektivet godkjent i EU (om dette nå er tilfellet). Kan også være en grunn til at det faktisk ser ut til å være mulig å få tak i objektivet fra Hong Kong (vil imidlertid være forsiktig med å anbefale kjøp fra utlandet).

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke at noen kan kjøpe et objektiv til over 6000 spenn i utlandet og på denne måten sette garantien til side...hvis det skulle skje noe med objektivet er det seks tusen spenn rett ut i det store intet. Ikke har objektivet fått topp kritikk heller...

6966951[/snapback]

 

Mister da ikke garanti. Man mister retten til å bruke Forbrukerkjøpsloven, altså reklamasjonsretten. Garanti gis av produsent, ikke myndighet.

 

Dessuten selges mange av objektivene på Ebay med Mack-garanti i opptil 7 år worlwide, så tar man forholdsregler er det ikke akkurat penger ut av vinduet, det kan gi bedre betingelser.

 

At kompromissene i objektivet er mange er helt klart, og etter min mening for mange til å forsvare en pris på 6000kr. Nå kommer Sigma med en 18-200 med OS, så kanskje den blir et par tusen billigere og "like lite dårlig".. :cool:

Lenke til kommentar
Garanti gis av produsent, ikke myndighet.
Ikke nødvendigvis, hvis du sjekker garantibetingelsene så er det veldig mange betingelser for når produsenten gir garanti. Hvis betingelsene ikke er oppfylte så er det forhandleren som gir garanti etter gjeldende lover der forhandleren holder til.

 

Så det er ingen automatikk i at man får garanti i det hele tatt, det må man sjekke nøye før man kjøper.

Lenke til kommentar
Garanti gis av produsent, ikke myndighet.
Ikke nødvendigvis, hvis du sjekker garantibetingelsene så er det veldig mange betingelser for når produsenten gir garanti. Hvis betingelsene ikke er oppfylte så er det forhandleren som gir garanti etter gjeldende lover der forhandleren holder til.

 

Så det er ingen automatikk i at man får garanti i det hele tatt, det må man sjekke nøye før man kjøper.

6968053[/snapback]

Helt sant, feks der jeg jobber så er omtrent alt av garanti på butikken

Lenke til kommentar
Nå kommer Sigma med en 18-200 med OS, så kanskje den blir et par tusen billigere og "like lite dårlig"..  :cool:

6967177[/snapback]

Det er et spennende objektiv, men hvis det egentlig er den "gamle" 18-200, bare med bildestabilisator, så har jo ikke den fått spesielt gode kritikker. Både Sigma og Tamron 18-200 har jo blitt slaktet flere steder, og at en av de fikk EISA award synes jeg virker veldig rart. Tror de kun har tenkt på anvendeligheten, og ikke kvaliteten (mye rare avgjørelser av EISA-komiteen riktignok).

Lenke til kommentar

Så lenge objektivet ikke er å få fatt på i Norge og Europa så ser jeg ingen problem med å kjøpe fra Fotofokus eller direkte fra HK. Klart en har mer trøbbel viss noe skulle hende, men nå er vel ikke Nikon sine objektiver kjent for å feile heller da. Tror ikke en sjanser mye på å kjøpe dette i HK. Forøvrig så har jeg brukt dette objektivet en del selv og må si jeg er imponert. Bruker til daglig 17-55 f2.8 & 70-200 f2.8 og har ikke tenkt å kvitte meg med de, men er er veldig fornøyd med resultatene 18-200 gir.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...