Gå til innhold

Intel-firekjerne blir Core 2 Quadro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når er det vi får se 1333MHz FSB?

6901207[/snapback]

Jeg antar det ikke er så veldig lenge til det kommer til Core 2-serien også siden det har vært tilgjengelig i flere måneder for Xeon 51xx-serien "Woodcrest". Woodcrest og Conroe er egentlig kliss like brikker, men de er testet på forskjellige måter, har fått ulik multiplier osv.

Lenke til kommentar
CAT-Scan: _TUNGE_ beregninger

 

thklinge: 1M vel

6901913[/snapback]

 

 

Aha.. Er det så imponerende da? Min Core 2 Duo E6400 tar den på 22sek, og da kjører den bare på 2,5 GHz.

6902309[/snapback]

 

Kremt dette er eit server system og kjører sansynligvis med ECC ram som ikkje er i nærheten av "gamer" minnet vi entusiaster ofte bruker i sytemene våre.

16 sek på eit server oppsett er meget imponerende !

Lenke til kommentar

oysfaerg: SuperPi er en entrådet applikasjon og vil yte likt på enkelt, dobbelt og firekjerne forutsatt at det ikke er noe som ligger i bakgrunnen og stjeler ressurser.

 

En annen ting er at superPi er en meningsløs ytelsetest fordi den bare tester en ørliten del av prosessoren (x87) og er et elendig mål fordi x87 helst ikke brukes i moderne programmer. Moderne programmer bruker SSEx i stedet for (noe som ikke var oppfunnet da SuperPi ble laget). I tillegg tester man et bruksmønster som er totalt irrelevant for 99,999999..% av brukere. Test heller med noe som har betydning for noen. F.eks de tunge beregningene dere gjør på jobben eller andre tunge beregninger som er vanlige for kundegruppen til disse maskinene.

Lenke til kommentar
oysfaerg: SuperPi er en entrådet applikasjon og vil yte likt på enkelt, dobbelt og firekjerne forutsatt at det ikke er noe som ligger i bakgrunnen og stjeler ressurser.

 

En annen ting er at superPi er en meningsløs ytelsetest fordi den bare tester en ørliten del av prosessoren (x87) og er et elendig mål fordi x87 helst ikke brukes i moderne programmer. Moderne programmer bruker SSEx i stedet for (noe som ikke var oppfunnet da SuperPi ble laget). I tillegg tester man et bruksmønster som er totalt irrelevant for 99,999999..% av brukere.  Test heller med noe som har betydning for noen. F.eks de tunge beregningene dere gjør på jobben eller andre tunge beregninger som er vanlige for kundegruppen til disse maskinene.

6904184[/snapback]

 

Simen1: Det trenger du ikke å fortelle meg, du kan ha ett 16-veis system uten å få noe bedre ytelse. Cluet mitt var bare at den var kjapp.

 

Og den yter LANGT bedre enn Opty 250-serveren vi hadde tidligere, over dobbelt så bra faktisk

Lenke til kommentar

Nei Nei Nei... Dette blir for mye... :ermm:

 

Hva skal jeg kjøpe denne gang?

 

Sist jeg kjøpte ble det en IntelD950, da viste jeg ikke om Core 2 som kom to måneder etterpå. Dritt var det også jeg ikke kunne oppgradere uten å måtte kjøpe nytt HK.

 

Hadde nå planer om å kjøpe Core 2 Duo E6700 og nytt HK i November, men vil jeg da kunne oppgradere til Quadro?

 

Eller ville det vært lønnsomt å ventet på Quadro?

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
oysfaerg: SuperPi er en entrådet applikasjon og vil yte likt på enkelt, dobbelt og firekjerne forutsatt at det ikke er noe som ligger i bakgrunnen og stjeler ressurser.

 

En annen ting er at superPi er en meningsløs ytelsetest fordi den bare tester en ørliten del av prosessoren (x87) og er et elendig mål fordi x87 helst ikke brukes i moderne programmer. Moderne programmer bruker SSEx i stedet for (noe som ikke var oppfunnet da SuperPi ble laget). I tillegg tester man et bruksmønster som er totalt irrelevant for 99,999999..% av brukere.  Test heller med noe som har betydning for noen. F.eks de tunge beregningene dere gjør på jobben eller andre tunge beregninger som er vanlige for kundegruppen til disse maskinene.

6904184[/snapback]

 

Simen1: Det trenger du ikke å fortelle meg, du kan ha ett 16-veis system uten å få noe bedre ytelse. Cluet mitt var bare at den var kjapp.

 

Og den yter LANGT bedre enn Opty 250-serveren vi hadde tidligere, over dobbelt så bra faktisk

6904216[/snapback]

 

Da kan du sikkert også si litt om hva den yter dobbelt så bra i, så blir ikke hele utsagnet ditt meningsløst. Det er dobbelt så mange kjerner, så hvis det er en parallellisert programvare (f.eks. database) sier det veldig lite, superpi har vi allerede snakket om (den får god plass i cache på woodcrest, men må kjøre fra RAM på Opteron).

Lenke til kommentar
SuperPi er en entrådet applikasjon og vil yte likt på enkelt, dobbelt og firekjerne forutsatt at det ikke er noe som ligger i bakgrunnen og stjeler ressurser.

6904184[/snapback]

Så det som er utslagsgivende i SuperPI sitt tilfelle ,er egentlig bare forskjellene i nanometer teknologien og antall GHz?

6913445[/snapback]

Antall nm har ikke noe å si. Det som har noe å si er hovedsaklig x87-delen av prosessoren og cache, evt, ram om ikke cachen er stor nok.

 

En lengre utgreiing om SuperPi og ytelse finner man i starten av SuperPi-tråden.

Lenke til kommentar
SuperPI er i og for seg uvesentlig, men geologiske utregninger, akustikkberegninger o.l. er noe helt annet. Og disse programmene tar med glede de kjernene de kan få.

6913054[/snapback]

 

Er det prosessernig av seismikk du prøver å si, eller tenker du på gridding for seg, og signalbehandling for seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...