Gå til innhold

Kobling av bevegelsessensor.


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har kjøpt en bevegelsessensor som skal kobles til enn lampe i garasjen. Ut fra sensoren kommer det 3 ledninger:

 

* En brun (som i følge instrukssjonspapiret kalles inn/L)

* En blå (null/N)

* En sort (ut/L)

 

I ledningen til lampa er det også 3 ledere:

 

* En brun

* En blå

* En grønn og gul.

 

 

Så hvordan skal jeg koble disse sammen for å oppnå funksjon?

 

Tusen takk for alle svar, men ingen takk til Clas Ohlson som ikke legger ved en forståelig bruksanvisning til dingsene sine. -)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...
...

 

Tusen takk for alle svar, men ingen takk til Clas Ohlson som ikke legger ved en forståelig bruksanvisning til dingsene sine. -)

 

(Beklager at jeg svarer på en eldgammel artikkel)

 

Siden du spør om sånne ting så har du tydeligvis ingen utdannelse innen dette elektrofaget.

Du har neppe lov å koble dette, så jeg ser ikke problemet med at Clas Olhson ikke legger ved denne dokumentasjonen.

Jeg er eleltriker, og den første beskrivelsen din gir en aldeles utmerket forklaring på hvordan det må kobles.

Hvis ditt hus brenner pga. en dårlig eller feil kobling er det ganske lett å finne ut hvor brannen startet. Du vil få en kraftig avkortning i forsikringsutbetalingen når ditt forsikringsselskap finner ut at du har gjort installasjonen selv.

 

La fagfolk gjøre jobben neste gang.

Lenke til kommentar
La fagfolk gjøre jobben neste gang.

 

Er helt enig med deg der,Spesielt hvis han må spørre om hvordan det skal kobles.

Men hvis denne oppkoblingen innebærer en stikkontakt stiller vel situasjonen seg litt anderledes angående bruk av autorisert innstallatør ?

 

På en annen side,så er det noen eletrikere som har autorisasjon som jeg aldri ville slippet innenfor husets fire vegger.

Lenke til kommentar

L inn

L Ut

N

 

Dette burde forklare det hele.

Og er du redd for brann kontakt en elektriker.

Viser det seg at huset brant grunnet arbeid elektrikeren gjorde vanker det full forsikringsutbetaling samt en pen regning i posten til den som utførte jobben.

Forsikringsselskapet vil ha igjen pengene sine om det er muliheter for det, og brudd på lover og forskrifter er slikt de går etter.

Opplegg på fast installasjon går inn under NEK 400 2006 134.1.1

Dette punktet finner man forresten igjen i alle NEK 400 versjonene.

Lenke til kommentar
...

 

Tusen takk for alle svar, men ingen takk til Clas Ohlson som ikke legger ved en forståelig bruksanvisning til dingsene sine. -)

 

(Beklager at jeg svarer på en eldgammel artikkel)

 

Siden du spør om sånne ting så har du tydeligvis ingen utdannelse innen dette elektrofaget.

Du har neppe lov å koble dette, så jeg ser ikke problemet med at Clas Olhson ikke legger ved denne dokumentasjonen.

Jeg er eleltriker, og den første beskrivelsen din gir en aldeles utmerket forklaring på hvordan det må kobles.

Hvis ditt hus brenner pga. en dårlig eller feil kobling er det ganske lett å finne ut hvor brannen startet. Du vil få en kraftig avkortning i forsikringsutbetalingen når ditt forsikringsselskap finner ut at du har gjort installasjonen selv.

 

La fagfolk gjøre jobben neste gang.

Det er berre dumt å bumpe ein så gammal tråd berre for å skrive det samme som står i 1000 andre trådar. Er greit nokk at han skulle ha hatt ein elektrikar til å gjort jobben men unødvendigt å poste i 2 år gammal tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...