Gå til innhold

Hva treffer først? Lyset eller bilen?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

det logiske er jo det at hvis bilen eller fartøyet har en fart på nøyaktig den samme som lyset. så vi de kræsje i veggen samtidig.

 

Men så kan jo ikke selve lyset kræsje i en vegg da. det bre stopper.

 

det har vel noe med at lyset ikke kommer ut av bilen siden bilen går like fort som lyset.

 

Prøv selv. Stå på en tralle som har en fart som er like stor som utgangshastigheten som en stein som du kaster. du komemr ikke til å få den foran deg. så snart du "kaster" så vil den fare bakover med en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke samtidighet, så spørsmålet som sådan lar seg ikke besvare. Det er viktig å huske på referansepunkt.

 

Lyset har uansett lysets hastighet fra bilen, så føreren vil alltid kræsje i veggen etter at lyset har truffet den, sett fra førerens perspektiv.

 

En person som observerer vil se at begge har samme fart og bilen og lyset treffer veggen samtidig.

Lenke til kommentar
så snart du "kaster" så vil den fare bakover med en gang.

 

Det er ikke sant, denne steinen vil fortsette forover med grunnet lavere fremdrivt vil den gå saktere enn deg. Så det vil da si at du kjører fra steinen :)

6875700[/snapback]

 

Beklager får å ha utrykt meg feil. Jeg mente at den vil gå saktere.

 

Torbjørn: Den der vil jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Lyset vil nå først, lyktene er fast montert på bilen og beveger seg i samme hastighet som bilen.

 

Derfor blir forholdet lykter/bil 1/1

 

Og det er bilens lykter som er kilde til nevnte lys.

 

Derav kan en se at bilen nesten like godt kunne stå i ro.

 

Lyset vil derfor nå veggen før bilen.

 

Dette vil en tilskuer ikke se fordi en ikke kan se objekter i denne hastighet.

 

Ved økende akselerasjon med bilen vil lysets kilde øke med samme akselerasjon og lyskilden er vedvarende dvs ikke bare ett lysglimt.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Dette vil en tilskuer ikke se fordi en ikke kan se objekter i denne hastighet.

Eh? Først må du vel definere hva en "tilskuer" er og uansett er det en veldig tynn forklaring.

 

Det er nettopp ved å observere som en tilskuer det spennende skjer.

6877517[/snapback]

 

En tilskuer er en person i skikkelse av ett menneske, kan også være ett dyr, forutsetningen er at det har øyne som fungerer, bra nok?

 

Og siden ( det å se ting ) enten i bevegelse eller stillestående er avhengig av lys og bilen faktisk beveger seg raskere en lyset kan det ikke observeres med det blotte øye noe annet er ved målinger men dette bli noe annet enn å være tilskuer.

 

Det og sammenligne med en sten som blir kastet har ingen relevans her, fordi en da nøyaktig kan måle når steinen ble kastet og isolere dette tidspunkt dvs fastsette det i tid.

 

Når det gjelder som her nevnt bilens lys, vil dette være konstant, og en vil ikke da kunne angi ett tidspunkt for når lyset ble sendt fra lampen.

 

Har heller ikke sagt eller notert i min avatar at jeg besitter den absolutte sannhet.

 

Hvis du besitter muligheten for observere ting som kjører eller flyr fortere enn lyset innehar du evner ingen andre har.

 

Her var det en teoretisk tanke som ble luftet og som trådleder ville ha sannsynlige svar på.

 

Hva er da din teori?

 

Vanskeligere var det ikke :D

 

En annen mulighet er at det overhodet ikke vil lyse av bilens lykter? :dribble:

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Det er snakk om relativitetsteori i dette tankeeksperimentet. Jeg ser at det er en del som sier at det er logisk at lyset har bilens fart pluss den hastigheten som lyset blir "slengt" ut med. Men når det gjelder relativitetsteori så er det ikke så mye som er logisk før du har lært det. Jeg er selv ingen ekspert på området, men jeg kan litt. Jeg ser også at det er noen som har peilling her også. Siden det er relativitetsteori, så vil det si at vi oppfatter det forskjelligt(relativt) utifra hvor vi observerer hendelsen, som er nevnt tideliger.

Endret av torsteinvs
Lenke til kommentar
Det er snakk om relativitetsteori i dette tankeeksperimentet. Jeg ser at det er en del som sier at det er logiskt at lyset har bilens fart pluss den hastigheten som lyset blir "slengt" ut med. Men når det gjelder relativitetsteori så er det ikke så mye som er logiskt før du har lært det. Jeg er selv ingen ekspert på området, men jeg kan litt. Jeg ser også at det er noen som har peilling her også, siden det er relativitetsteori, så vil det si at vi oppfatter det forskjelligt(relativt) utifra hvor vi observerer hendelsen.

6877987[/snapback]

 

Ja og siden det ikke kan la seg observere med hjelp av øyne eller måleinstumenter avhengig av lys kan en jo lure på om det overhodet vil skinne lys ut fra lampene?

Lenke til kommentar
Ja og siden det ikke kan la seg observere med hjelp av øyne eller måleinstumenter avhengig av lys kan en jo lure på om det overhodet vil skinne lys ut fra lampene?

6878073[/snapback]

 

Jeg forsto ikke helt hva du mente der.Men det er snakk om et teoretisk eksperiment, der hva vi kan se og måle ikke har noe betydning.

Lenke til kommentar
Ja og siden det ikke kan la seg observere med hjelp av øyne eller måleinstumenter avhengig av lys kan en jo lure på om det overhodet vil skinne lys ut fra lampene?

6878073[/snapback]

 

Jeg forsto ikke helt hva du mente der.Men det er snakk om et teoretisk eksperiment, der hva vi kan se og måle ikke har noe betydning.

6878123[/snapback]

 

Lyskilden er jo lyktene, dvs pærene i bilens lykter, hvis de har en fart høyere en lysets hastighet ( samme som bilen de sitter montert i ) vil de da overhodet gjengi lys?

 

Er det ingen som er flinke med ligninger her, lysets hastighet er jo kjent, bilens hastighet kan jo settes til en fast hastighet høyere en lyset, lyskilden dvs pærene i lykta må settes likt med bilens hastighet, hva blir dette?

 

En masse rot? :)

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

:wallbash:

 

Kan man ikke slutte med det derre "bil kjører i lysets hastighet" tullet. Har i det siste lest for mye tull om det her temaet og det er ikke akkurat mye ny vrøvel som kommer frem, og siden det er UMULIG å få en bil opp i lysets hastighet blir dette bare spekulasjoner og teorier.

 

Det siest at lysets hastighet kjørt ut fra et objekt som reiser i lysets hastighet ikke dobler seg men holder seg konstant. Dvs at fra objektets ståsted reiser lyset i lysets hastighet men hvordan det ser ut fra en observatørs ståsted blir vel bare spekulasjoner.

 

Hvordan høres det ut i et fly som går gjennom lydmuren?

Lenke til kommentar
Det kan da vel ikke være vanskeligere en det?

Det er vanskeligere fordi fart (tid) er relativt. Lyset beveger seg med lysets hastighet sett fra både bil og observer. Dette betyr at fra bilens synspunkt fyker lyset frem med lysets hastighet uavhengig av hvilken hastighet den selv holder. Lyset treffer veggen først.

Fra veggens synspunkt beveger også lyset seg med lysets hastighet i forhold til seg selv, men det gjør også bilen.

Lyset og bilen treffer samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...