Gå til innhold

Windows Vista skaper jobber


Anbefalte innlegg

Har på følelsen at MS skyter seg i foten med M$Vista.

Hvis 50000 nye Vista-jobber er i nærheten av virkeligheten er saken klar:

gå over til LINUX. Det er jo M$-kundene som skal betale hyra til denne gjengen, hvem ellers??

6868228[/snapback]

det er selvsagt ikke dette man sikter til, men artikkelen til hw.no kan tolkes dithen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal prøve å tolke det litt mer positivt så kan man si at Vista er så bra/effektivt at det vil øke produktiviten til bedriften slik at man får behov for flere ansatte for å håndtere den økte omsettningen. Denne økningen i omsettning vil skape 50000 nye jobber.

 

Men jeg syntes at kommentaren om 50000 nye i support avdelingen var mye bedre :D

Lenke til kommentar
Hvis 50000 nye Vista-jobber er i nærheten av virkeligheten er saken klar:

gå over til LINUX. Det er jo M$-kundene som skal betale hyra til denne gjengen, hvem ellers??

6868228[/snapback]

Det vil nok kreve langt langt mere enn 50.000 jobber for å legge om dagens eksisterende Windows-løsninger til Linux istedet for til neste Windowsversjon.

6868246[/snapback]

Det vil ikke kreve 50.000 stillinger i tillegg til alle de som allerede finnes for å legge om til Linux. Akkurat under omlegging vil det kreve en del, men ikke på fulltid.
Lenke til kommentar
Om det trengs så mange nye jobber/stillinger så har tydeligvis Microsoft ikke gjort jobben sin. Og dette er ivertfall ikke positivt for bedriftene. Denne saken er egentlig latterlig.

6868230[/snapback]

MS mumlet tidligere noe til bedriftskunder om at Vista skulle øke effektiviteten og produktiviteten. Nå kommer altså selvmotsigelsen der de sier at bedrifter må ansette flere folk for å få utført jobben. "Valg"løftene brytes og sannheten kommer til syne. Kanskje på tide å velge noe annet?

Lenke til kommentar
Hvis 50000 nye Vista-jobber er i nærheten av virkeligheten er saken klar:

gå over til LINUX. Det er jo M$-kundene som skal betale hyra til denne gjengen, hvem ellers??

6868228[/snapback]

Det vil nok kreve langt langt mere enn 50.000 jobber for å legge om dagens eksisterende Windows-løsninger til Linux istedet for til neste Windowsversjon.

6868246[/snapback]

Det vil ikke kreve 50.000 stillinger i tillegg til alle de som allerede finnes for å legge om til Linux. Akkurat under omlegging vil det kreve en del, men ikke på fulltid.

6868330[/snapback]

 

Det vil nok kreves mye mye mer. Ikke skal bare bedriftene legge om til Linux, softwaren mange bedrifter er blitt avhengig av skal legges om. Og skal de ta i bruk ny software, så vil dette koste mye.. Veldig mye.

Med tanke på at opplæringen av brukene vil komme oppå dette, er jeg redd det blir mye billigere å oppgradere til Vista.

Lenke til kommentar
*offtopic*

 

Linux skal være så genialt - det er gratis, med tanke på dette er det jo merklig at ikke kunde massen stiger fortere for Linux?

6868372[/snapback]

 

Leste nettopp en artikkel noen harvard-folk skrev om emnet, og forklaringen er enkel: MS har et forsprang. Alt for mange har brukt MS lenge, så viktig custom-programvare er skrevet for Windows, opplæring er gitt for Windows, og folk har stort sett bare brukt Windows. Overgangskostnaden til Linux blir da en så stor engangskostnad at det på kort sikt blir billigere å oppgradere til neste versjon av Windows, selv om det på lang sikt er mye dyrere. :)

 

Og når det gjelder privat sektor; uvitenhet, fordommer og flokkmentalitet. "Hva, har ikke Linux MSN Messenger? Da gidder jeg i hvert fall ikke å bruke det!" - Tilfeldig fjortiss

Lenke til kommentar
Og når det gjelder privat sektor; uvitenhet, fordommer og flokkmentalitet. "Hva, har ikke Linux MSN Messenger? Da gidder jeg i hvert fall ikke å bruke det!" - Tilfeldig fjortiss

Ja, det er uvitenhet. Selv Solaris har mulighet for MSN gjennom Gaim, som er bundlet med Solaris. Og Solaris er en UNIX-versjon med SCO-kode, og brukes på svære serversystemer.

Linux skal være så genialt - det er gratis, med tanke på dette er det jo merklig at ikke kunde massen stiger fortere for Linux?

Igjen, uvitenhet av privat sektor. Man får vaner, og piratkopieringen er nok en bevisst strategi fra M$ sin side. Man setter en høy pris på et produkt, samtidig som man gjør det forholdsvis enkelt å privatkopiere, enda man setter på kopisperrer og aktiveringstjeneste. Noe kan kan kalle spill for galleriet. De som klarer å cracke dette systemet, blir stolte av hva de har klart, og vil fortsette å bruke Windows fremfor å lovlig laste ned og bruke andre alternativer, som GNU/Linux, BSD og UNIX (ja, UNIX, som i UNIX System V med kode fra SCO er også gratis, i form av Solaris). Og M$ gjør ikke noe med piratkopiering på privatmarkedet. Det får folk til å kreve Windows i de bedriftene og skolene de går på, noe som genererer virkelige store penger til M$. Hvis M$ hadde begynt med et tilsvarende hardkjør mot privatpersoner a'la RIAA, ville det slått tilbake på M$. Men bedrifter vil ha lisenser i orden, så M$ er sikret inntekter.

Lenke til kommentar
Linux skal være så genialt - det er gratis, med tanke på dette er det jo merklig at ikke kunde massen stiger fortere for Linux?

6868372[/snapback]

For bedriftsmarkedet er lisenskostnader fordelt på hver ansatt bare en dråpe i havet av totale kostnader. Om det koster 0,- pr. år pr. ansatt eller 1500,- for å ha oppdatert software spiller således ikke all verdens rolle når en ansatt (med utstyr, lokaler, sosiale kostnader, forsikringer +++) fort koster 5-600.000 alikevel. Og hvis en ansatt bruker mer enn noen timer på å venne seg til noe nytt (og det gjør nok de fleste som kun har brukt Windows eller OSX idag...) eller enda værre; stadig trenger support eller et kurs eller to så går man i minus for mange år fremover med en gang.

 

Kostnadsaspektet som bestandig trekkes frem i disse diskusjonene er for de fleste (bedrifter) irrelevant - Linux-miljøet hadde vært tjent på å fokusere på hva som eventuelt er bedre ved en Linux-plattform.

Lenke til kommentar

stigfjel: Mhm, Harvard-artikkelen jeg refererte påpekte faktisk også at piratkopiering var en viktig faktor for MS' fremtidige overlevelse, og spilte en ikke uvesentlig rolle i at MS nå har et tilnærmet monopol. :)

 

Vi får håpe på at kostnadene ved overgang til Vista blir store nok til at bedrifter begynner å se seg om andre steder, eller at overgangen til Vista blir smertefull nok til at de hopper av ved neste oppgradering.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Igjen, uvitenhet av privat sektor. Man får vaner, og piratkopieringen er nok en bevisst strategi fra M$ sin side. Man setter en høy pris på et produkt, samtidig som man gjør det forholdsvis enkelt å privatkopiere, enda man setter på kopisperrer og aktiveringstjeneste. Noe kan kan kalle spill for galleriet. De som klarer å cracke dette systemet, blir stolte av hva de har klart, og vil fortsette å bruke Windows fremfor å lovlig laste ned og bruke andre alternativer, som GNU/Linux, BSD og UNIX (ja, UNIX, som i UNIX System V med kode fra SCO er også gratis, i form av Solaris). Og M$ gjør ikke noe med piratkopiering på privatmarkedet. Det får folk til å kreve Windows i de bedriftene og skolene de går på, noe som genererer virkelige store penger til M$. Hvis M$ hadde begynt med et tilsvarende hardkjør mot privatpersoner a'la RIAA, ville det slått tilbake på M$. Men bedrifter vil ha lisenser i orden, så M$ er sikret inntekter.

6872118[/snapback]

Innertier :thumbup:

 

Jeg er også overbevist om at kopiering uten tillatelse er en viktig årsak til lillemyk sin suksess. Slik kopiering håper jeg tar slutt og at folk enten kjøper windows for en formue eller velger billigere eller gratis alternativer. Jo flere som bruker Linux jo mindre kan linux bli oversett av programvare- og spillmarkedet.

 

De som har fulgt med på utviklingen av ulike windowsutgaver det siste tiåret har sett at OSet vokser voldsomt og krever desto flere folk og mer utviklingstid mellom hver versjon. Det at de bygger videre på et OS der kildekoden er rimelig rotete (de stjålne kildekodebitene fra W2000 for noen år siden) og dermed har mange uoversiktlige hull vil bare øke jobben med å lage en ny versjon eksponensiellt med mengden kode. En del analytikere mener at MS er på vei mot sin egen apokalypse fordi nye versjoner av OSet blir for krevende å lage. De mener også at MS ikke vil henge med i det lange løp fordi folk og bedrifter ikke får lov til å bidra i utviklingsprosessen med hver sine kodesnutter som vil gjøre akkurat deres hverdag bedre. Noen går langt som å si at Vista trolig blir det siste suksessfulle OSet fra MS, men jeg tror at folk er så sirompa at de fleste henger med en generasjon etter det også. Personlig tenker jeg at Windows XP sansynligvis blir mitt siste OS fra MS og at Kubuntu vil overta på skrivebordet mitt (Med XP tilgjengelig om jeg absolutt skulle trenge det). Dette innlegget er skrevet i Kubuntu selv om jeg har både XP og en uferdig (gratis) Vista på maskina.

Lenke til kommentar
Det vil nok kreves mye mye mer. Ikke skal bare bedriftene legge om til Linux, softwaren mange bedrifter er blitt avhengig av skal legges om. Og skal de ta i bruk ny software, så vil dette koste mye.. Veldig mye.

Med tanke på at opplæringen av brukene vil komme oppå dette, er jeg redd det blir mye billigere å oppgradere til Vista.

6869573[/snapback]

Ja, bare å oppgradere fra en versjon til en annen av Office og Windows koster, forskjellen mellom W2k og Win XP er ikke stor, men litt opplæring skal til uansett. Jeg ser for meg det totale kaos dersom man gikk over til Linux, mange bedrifter ville måttet hatt ukelange kurs for mange ansatte. Tapt produktivitet er det som koster bedriftene mest, de tusenlappene i lisenspenger er smårusk. Tipper timekostnaden for en kontoransatt er vel fra 500kr(de lavest lønnede) og oppover, da er ikke tapt produktivitet tatt med, tar man med det kan man sikkert multiplisere dette beløpet flere ganger..

 

Det flere her glemmer er at ikke alle er oppvokst med data på den måten mange av oss er det og har derfor ikke den samme "instinktive" holdninge, dvs når en knapp er flyttet litt, en rute har andre farger etc, så er forvirrringen total for mange. Mange ansatte ville det antageligvis for bedriften vært billigere å fortidspensjonere, da de kanskje ville trengt opp til ett år å nå samme produktivitet. For mindre bedrifter kan kanskje dette være enklere enn for større organisasjoner, da ting ofte blir noe enklere dersom bedriften har en flat struktur og kontakten mellom de som drifter IT systemene og resten av bedriften er større..

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Det er riktig at det fins mange databrukere som har liten og veldig overfladisk kunnskap, og blir forvirret av små endringer i datasystemet. Faren min er et godt eksempel :p

 

Men det mange glemmer når de argumenterer mot GNU/Linux og andre alternative systemer, er at MS også gjør store endringer fra tid til annen. F.eks blir neste versjon av Office seende totalt annerledes ut enn dagens versjon. Jeg tror faktisk overgangen til OpenOffice vil være mindre drastisk enn til MS Office 2007. Vista blir jo også annerledes enn XP selv om det blir mest snakk om eyecandy og ikke altfor store endringer ellers i grensesnittet.

Lenke til kommentar
Det er riktig at det fins mange databrukere som har liten og veldig overfladisk kunnskap, og blir forvirret av små endringer i datasystemet. Faren min er et godt eksempel  :p

 

Men det mange glemmer når de argumenterer mot GNU/Linux og andre alternative systemer, er at MS også gjør store endringer fra tid til annen. F.eks blir neste versjon av Office seende totalt annerledes ut enn dagens versjon. Jeg tror faktisk overgangen til OpenOffice vil være mindre drastisk enn til MS Office 2007. Vista blir jo også annerledes enn XP selv om det blir mest snakk om eyecandy og ikke altfor store endringer ellers i grensesnittet.

6875029[/snapback]

 

Sant at office blir seende annerledes ut - men ettersom det faktisk ikke finnes noe bra alternativ til office (open office er ikke bra nok i mange bedrifter) så bruker man office. Som dessuten ikke koster all verden..

Lenke til kommentar
Sant at office blir seende annerledes ut - men ettersom det faktisk ikke finnes noe bra alternativ til office (open office er ikke bra nok i mange bedrifter) så bruker man office. Som dessuten ikke koster all verden..

6876109[/snapback]

Firmaer må selvfølgelig få lov til å bruke den softwaren de vil så lenge de betaler for den. Derfor mener jeg det i første rekke vil være viktig å gå over til OpenOffice (og annen fri programvare) i blant annet skolevesenet. I dag blir mange elever mer eller mindre tvunget til å bruke piratprogrammer :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det er riktig at det fins mange databrukere som har liten og veldig overfladisk kunnskap, og blir forvirret av små endringer i datasystemet. Faren min er et godt eksempel  :p

 

Men det mange glemmer når de argumenterer mot GNU/Linux og andre alternative systemer, er at MS også gjør store endringer fra tid til annen. F.eks blir neste versjon av Office seende totalt annerledes ut enn dagens versjon. Jeg tror faktisk overgangen til OpenOffice vil være mindre drastisk enn til MS Office 2007. Vista blir jo også annerledes enn XP selv om det blir mest snakk om eyecandy og ikke altfor store endringer ellers i grensesnittet.

6875029[/snapback]

MS lager forresten også kurs :)

Lenke til kommentar
Sant at office blir seende annerledes ut - men ettersom det faktisk ikke finnes noe bra alternativ til office (open office er ikke bra nok i mange bedrifter) så bruker man office. Som dessuten ikke koster all verden..

6876109[/snapback]

Firmaer må selvfølgelig få lov til å bruke den softwaren de vil så lenge de betaler for den. Derfor mener jeg det i første rekke vil være viktig å gå over til OpenOffice (og annen fri programvare) i blant annet skolevesenet. I dag blir mange elever mer eller mindre tvunget til å bruke piratprogrammer :thumbdown:

6876210[/snapback]

StarOffice er vel ganske likt OpenOffice men for bedrifter?

 

Skoler kan spare en god del på å gå over til OpenOffice, og pengene kan for eksempel brukes på nye maskiner til elevene.

 

ZyberZone: Ikke for å være pirkete, men kan du være spesifikk og si "MS Office" og ikke bare "office"? Så blir det ikke så lett misforstått. ;)

Lenke til kommentar

Diskusjonen bærer preg av at folk her tror bedrifter i Europa må ansette flere for å gjøre samme jobb med Vista. Det er selvfølgelig ikke riktig, og hvis det faktisk er slik dere har forstått det så må jeg le litt :)

 

Utrolig mye programvare i bruk i dag er skrevet utelukkende for W2K og XP. Man har benyttet statiske programdeler som knyttes utelukkende opp mot kjøremiljøet i dagens operativsystemer. Med endringene som kommer i Vista vil ikke denne programvaren uten videre kunne overflyttes. Dette samt implementering av bedriftsspesifikke systemer er det som kommer til å kreve arbeidskaft.

 

Det er altså IT-leverendørene som må ansette for å få unna volumet, ikke bedriftene som bruker Vista som må ansette flere for å gjøre unna samme arbeid. Vi så det samme ved overgangen fra 9x til NT og kommer sannsynligvis til å se det igjen neste gang Microsoft gjør en større endring i platformen, noe som er spådd allerede til etterfølgeren av Vista.

 

Å trekke Linux inn i dette er helt bak mål. Det er ikke først og fremst Microsoft sin feil at så mye programvare suger - det er utviklere som velger snarveier og utvikler applikasjonene sine spesiefikt for ett OS. Jeg ser f.eks. nærmest daglig programvare som får hikke når brukeren fratas administratorrettighetene. Applikasjoner av denne typen vil ikke være verd lagringsplassen i kr/MB når Vista dukker opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...