Gå til innhold

Genuine Advantage brukket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å stjele er å ta noe eieren ikke kan få tilbake. Jeg tror ms lett kan trykke opp en ny papir-lapp med en lisens på. Hadde noen faktsik stjålet XP fra MS hadde de måttet begynt helt på nytt med utviklingen side de da ikke hadde hatt XP. Stor forskjell på stjeling og kopiering.

6859002[/snapback]

 

Så det er da ikke et tyveri om jeg bryter meg inn hos deg og stjeler dine eiendeler og jeg blir tatt dagen etter og du får tilbake dine ting :cry:

Det er nemmelig tyveri uansett så lenge du ikke har kjøpt eller fått et produkt på lovlig måte.

Men jeg skjønner jo at "programmvaretyver" prøver å lette sin samvittighet ved å kalle det nedlasting :nei:

Så lenge du laster ned et programm og bruker dette er det stjålet for hadde du ikke lastet det ned ulovlig så måtte du kjøpe det for å bruke det ikke sant ??

Lenke til kommentar
Vel akkurat når det gjelder denne artikkelen kunne det i det minste vært unnlatt å forkusere på at dette var noe for dem med piratkopier  :hmm:

For det Hardware.no her gjør er jo nettop å fokusere på at her er løsningen for dem som sitter på stjålet software  :no:

6856670[/snapback]

Tror ikke det er så mange som sitter på stjålet programvare. Hvem er dum nok til å stjele noe når det bare er å laste ned? Det er nemlig IKKE samme ting!

6857553[/snapback]

 

Ikke det??

Laster du ned ulovlig vare er du like stor tyv som den som la den ulovlige varen ut.

Heleri er like straffbart som tyveri.

Og jeg synest det er patetisk å påstå at ved å laste ned en ulovlig vare så har en ikke stjålet den :no:

6857926[/snapback]

Haha. Ny patetisk argumentasjon. Å sammenligne nedlasting med tyveri(og heleri) er det samme som å sammenligne kake og avføring.

Jeg er defintivt ingen tyv. Ingen har tapt penger på meg(annet enn staten kanskje :) ) Jeg har ikke råd til å betale for over 1000 cder og 500 dvder som jeg har lastet ned. Har du? Da er du isåfall rik.

 

Jeg hadde ikke kjøpt noe mer uansett om jeg ikke hadde lastet ned. Jeg kjøpte faktisk en dvd forige uke og har en samling større enn gjennomsnittet. CDer har jeg forøvrig ikke kjøpt på lenge, fordi det er så mye bry med ripping, konvertering, tagging osv.

 

Mye enklere å laste ned gratis. iTunes duger ikke, så gratis eller allofmp3 er de eneste alternativene. Da velger jeg gratis.

6858102[/snapback]

 

Og du bskylder andre for å være patetisk,samtidig presterer du en slik sammenligning :):)

Å stjele en vare fysisk eller å stjele den i form av å laste den ned blir den samme,du har nemmelig tillegnet deg en vare på ulovlig vis,ergo er det tyveri.

At det dog finnes mennesker som renser sin samvittighet (om den finns da) med at "neida jeg stjeler ikke jeg bare laster ned ulovlige kopier) er for meg underlig.

Dessverre er dette med på å senke grensene for hvor terskelen går,noe en også ser på statistikker over vold,hæreverk og ran/tyveri. :no:

 

Jeg har ikke råd til å betale for over 1000 cder og 500 dvder som jeg har lastet ned. Har du? Da er du isåfall rik.

 

Nei det har jeg ikke,men istedenfor å stjele dem har jag ca 200 som jeg har betalt for. Jeg har også 4 maskiner i huset ALLEmed egen lisens på eget eks av XP,jeg er fullt klar over at jeg kunne kjøpt et eks og glatt benyttet dette på alle 4 maskinene,men da hadde jeg jo stjålet 3 lisenser til en pris på rundt 14-1500 kroner pr stk.

Slikt mener altså du er greit :cry:

 

Så etter dine argumenter er jeg en tyv om jeg kommer hjem til deg og stjeler dine penger,men jeg er IKKE en tyv om jeg kommer meg inn på din konto via nettet og overfører dine penger til min konto,jeg har jo ikke fysisk stjålet noe da :!:

6858287[/snapback]

Jeg beskyldte ikke deg for å være patetisk, bare argumentasjonen din. Den argumentasjonen min med avføring og kake var ment å være patetisk, nesten på høyde med sammenligningen din av nedlasting og stjeling.

 

"At det dog finnes mennesker som renser sin samvittighet (om den finns da) med at "neida jeg stjeler ikke jeg bare laster ned ulovlige kopier) er for meg underlig."

- Dette kan bare tolkes som useriøst. Å stjele er ikke det samme som å laste ned. Ikke noe fysisk produkt forsvinner. Selgeren taper ingenting.

 

Jeg har akkurat som deg en stor dvdsamling. Som sagt større enn gjennomsnittet. Ingen kan si at jeg har "stjålet" fra filmbransjen, det er i tilfellet de som har stjålet fra meg, men å bevisst overprise filmene sine :D

 

Har ikke mer tid nå. Kommer tilbake i morgen tror jeg

Lenke til kommentar
Så det er da ikke et tyveri om jeg bryter meg inn hos deg og stjeler dine eiendeler og jeg blir tatt dagen etter og du får tilbake dine ting  :cry:
jo, det er DET som er tyveri, ikke pirat-kopiering. Greia er at MS har en helt annen situasjon når det gjelder deres produkter, enn det jeg har med mine eiendeler. MS taper minimalt hvis noen "stjeler" 1 kopi av XP. Hvis noen bøffer alt jeg har i huset blir jeg sittende på gulvet.
Lenke til kommentar
Jeg beskyldte ikke deg for å være patetisk, bare argumentasjonen din. Den argumentasjonen min med avføring og kake var ment å være patetisk, nesten på høyde med sammenligningen din av nedlasting og stjeling.

 

"At det dog finnes mennesker som renser sin samvittighet (om den finns da) med at "neida jeg stjeler ikke jeg bare laster ned ulovlige kopier) er for meg underlig."

- Dette kan bare tolkes som useriøst. Å stjele er ikke det samme som å laste ned. Ikke noe fysisk produkt forsvinner. Selgeren taper ingenting.

 

Jeg har akkurat som deg en stor dvdsamling. Som sagt større enn gjennomsnittet. Ingen kan si at jeg har "stjålet" fra filmbransjen, det er i tilfellet de som har stjålet fra meg, men å bevisst overprise filmene sine  :D

 

Har ikke mer tid nå. Kommer tilbake i morgen tror jeg

6859171[/snapback]

 

Jasså så de har stjålet fra deg fordi du synest at deres pris er for høy og dermed har du piratkopiert 1000 vis av deres ting, det var dagens :cry:

Nei en trenger ikke rense sin savittighet om en betaler for seg og kjøper det en har råd til og lar resten ligge :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Så det er da ikke et tyveri om jeg bryter meg inn hos deg og stjeler dine eiendeler og jeg blir tatt dagen etter og du får tilbake dine ting  :cry:
jo, det er DET som er tyveri, ikke pirat-kopiering. Greia er at MS har en helt annen situasjon når det gjelder deres produkter, enn det jeg har med mine eiendeler. MS taper minimalt hvis noen "stjeler" 1 kopi av XP. Hvis noen bøffer alt jeg har i huset blir jeg sittende på gulvet.

6859190[/snapback]

 

Javel,men du sa da vitterligen noe annet :)

Selvsagt er det tyveri det dere driver med og ikke stjeler dere bare fra feks MS,men dere stjeler også fortjenesten til den/de butikkene som selger disse.

Om du skal ha feks XP på din maskin koster denne 13-1400 kr ergo stjeler du jo dette ved å piratkopiere for om du ikke stjal det måtte du jo betale for det, det er tross alt levebrødet til mange mennesker vi her snakker om.

Regner med at du hadde blitt hoppende glad om du oppfant en programmvare og oppdaget dagen etter at denne kunne lastes ned gratis på nett fordi en eller annen uerlig fjomp hadde lagt den ut der.

Og dette patetiske med at det og det firmaet har så mye penger er jo rett og slett bak mål.

 

MS taper minimalt hvis noen "stjeler" 1 kopi av XP.

 

Feil , for det handler ikke om en,det handler om den du eventuelt stjal,den kompisen din stjal,den naboen din stjal osv osv,på verdensbasis snakker vi her om hundretusener ja muligens millioner.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Denne tråden sklir litt ut nå, så jeg kan "følge opp" litt... :)

(Vi har forøvrig denne diskusjonen om "nedlasting er greit" kontra "nedlasting av lisensiert programvære er tyveri/heleri" jevnlig.

Begge parter argumenterer for harde livet og terper på de samme vinklingene.)

 

"Nedlasting er greit... Det er ingen som taper på det.. Jeg ville ikke kjøpt det uansett...<bla-bla-bla>"

 

"Nedlasting er det samme som tyveri"...<bla-bla-bla>

 

Jeg synes også det er greit å ha mine egne regler... Sålenge jeg kan gjøre det jeg har lyst til.. og sålenge min egen overbevisning sier meg at det jeg gjør ikke er til skade for andre.. ja.. så gjør jeg det... F.eks. "aktiviteter som kvalifiserer til pallespikring på Ilseng noen uker".. :)

 

OK.. det var bare for å føye til mer søppel i denne tråden.. som nå kan flyttes til OT-baren... "krangle-tråder-om-ulike-livssyn"... elns.

Lenke til kommentar
OK.. det var bare for å føye til mer søppel i denne tråden..

 

Er det søppel å prøve å få folk til å innse at det en ikke har ervervet seg på ærlig vis ikke tillhører en?

Desverre er det slik at flere og flere synest slike holdninger er greit,noe som gjennspeiler seg på de fleste negative statistikker i Norge :hmm:

Lenke til kommentar
Vel akkurat når det gjelder denne artikkelen kunne det i det minste vært unnlatt å forkusere på at dette var noe for dem med piratkopier  :hmm:

For det Hardware.no her gjør er jo nettop å fokusere på at her er løsningen for dem som sitter på stjålet software  :no:

6856670[/snapback]

Tror ikke det er så mange som sitter på stjålet programvare. Hvem er dum nok til å stjele noe når det bare er å laste ned? Det er nemlig IKKE samme ting!

6857553[/snapback]

Helt korrekt, kamerat. *highfive*
Lenke til kommentar
OK.. det var bare for å føye til mer søppel i denne tråden..

 

Er det søppel å prøve å få folk til å innse at det en ikke har ervervet seg på ærlig vis ikke tillhører en?

Desverre er det slik at flere og flere synest slike holdninger er greit,noe som gjennspeiler seg på de fleste negative statistikker i Norge :hmm:

6859815[/snapback]

 

Du kan godt argumentere mot det moralske forfall. Men å gjøre det ved å bruke feil begreper og løgn gjør ikke at dine argumenter blir tatt veldig seriøst.

Jeg er klar over at du personlig mener at det er tyveri, men jeg tror du oppnår mere ved å ta i betraktning Nork lov på området i steden for det du selv ønsker skulle være Norsk lov. Det er takk og pris en viss forskjell.

Lenke til kommentar
OK.. det var bare for å føye til mer søppel i denne tråden..

 

Er det søppel å prøve å få folk til å innse at det en ikke har ervervet seg på ærlig vis ikke tillhører en?

Desverre er det slik at flere og flere synest slike holdninger er greit,noe som gjennspeiler seg på de fleste negative statistikker i Norge :hmm:

6859815[/snapback]

 

Det er ikke nødvendig å kalle det stjeling for å påpeke at du mener det er umoralsk (og at det er ulovlig), kopiering er ikke det samme som stjeling. Men det kan da godt være umoralsk for det, hærverk er heller ikke det samme som stjeling, men det er allikevel både umoralsk og ulovlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
OK.. det var bare for å føye til mer søppel i denne tråden..

 

Er det søppel å prøve å få folk til å innse at det en ikke har ervervet seg på ærlig vis ikke tillhører en?

Desverre er det slik at flere og flere synest slike holdninger er greit,noe som gjennspeiler seg på de fleste negative statistikker i Norge :hmm:

6859815[/snapback]

 

Du kan godt argumentere mot det moralske forfall. Men å gjøre det ved å bruke feil begreper og løgn gjør ikke at dine argumenter blir tatt veldig seriøst.

Jeg er klar over at du personlig mener at det er tyveri, men jeg tror du oppnår mere ved å ta i betraktning Nork lov på området i steden for det du selv ønsker skulle være Norsk lov. Det er takk og pris en viss forskjell.

6860348[/snapback]

 

Hvor er det jeg lyver??

Så norsk lov støtter ulovlig nedlasting av programmvare,nei jeg tror ikke det. :)

 

 

Det er ikke nødvendig å kalle det stjeling for å påpeke at du mener det er umoralsk (og at det er ulovlig), kopiering er ikke det samme som stjeling

 

Pr definisjon er alt du har tillegnet deg på uerlig vis et tyveri,laster du ned ulovlig matriale så har du tillegnet deg noe på uerlig vis,ergo er det stjålet :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
lovlig nedlasting av programmvare,nei jeg tror ikke det.  :)

 

 

Det er ikke nødvendig å kalle det stjeling for å påpeke at du mener det er umoralsk (og at det er ulovlig), kopiering er ikke det samme som stjeling

 

Pr definisjon er alt du har tillegnet deg på uerlig vis et tyveri,laster du ned ulovlig matriale så har du tillegnet deg noe på uerlig vis,ergo er det stjålet :hmm:

6860808[/snapback]

 

Hvilken definisjon er det du sikter til her? Det er ikke slik norske lover bruker begrepet.

 

AtW

Lenke til kommentar
lovlig nedlasting av programmvare,nei jeg tror ikke det.  :)

 

 

Det er ikke nødvendig å kalle det stjeling for å påpeke at du mener det er umoralsk (og at det er ulovlig), kopiering er ikke det samme som stjeling

 

Pr definisjon er alt du har tillegnet deg på uerlig vis et tyveri,laster du ned ulovlig matriale så har du tillegnet deg noe på uerlig vis,ergo er det stjålet :hmm:

6860808[/snapback]

 

Hvilken definisjon er det du sikter til her? Det er ikke slik norske lover bruker begrepet.

 

AtW

6860844[/snapback]

 

Jeg vet at norsk lov ikke sorterer dette under tyveri desverre,det er å håpe at dette blir endret da den moralske tilbakemeldingen slikt gir er negativ, det viser seg desverre at terskelen for kriminelle handlinger stadig synker og det er vel neppe tvil om at piratkopiering som en daglidags og jengs godtatt "kriminell handling" er med på å senke denne.

Lenke til kommentar

Jeg vil hevde at det er tvil om at piratkopiering er med på å senke terskelen for kriminelle handlinger. Jeg er ikke en gang klar over at terskelen for kriminelle handlinger synker. Ja, jeg ser du skriver det, men uten en eller annen statistikk/rapport om dette gidder jeg ikke engang å tenke over det.

 

Når det gjelder piratkopiering så nekter jeg å tro at bare fordi jeg i min ungdom piratkopierte en og annen film, et par pc-spill (les: over 100), og gav Windows 98SE CD'er til venner og kjente over en lav sko (ca. 50,- pr. stk.), så har jeg endt opp som kriminell. Faktisk kjenner jeg ingen som har endt opp som kriminell (da sikter jeg her til andre, og mer alvorlige, lovbrudd enn piratkopiering) pga. piratkopiering. Vil faktisk gå så langt som å hevde at mange kriminelle ikke piratkopierer fordi de ikke er smarte nok til å gjøre det. Derfor raner de folk, gjør innbrudd, raner pengetransporter og dreper hverandre.

 

Nå kommer du jo så klart til å si at de som piratkopierer er kriminelle, men legg da merke til at jeg ikke har sagt at de ikke er det, men de er, i alle fall i mine øyne, mindre kriminelle enn de som bryter seg inn i en bil og tar med seg alt som er av verdisaker.

 

Bare en liten tanke til slutt:

En 13-åring som laster ned Adobe Photoshop fra nettet, "stjeler" ikke fra Adobe. Hvorfor? Om han ikke hadde lastet det ned, ville ikke Adobe fått solgt Photoshop til ham uansett - photoshop er for dyrt for den 13-åringen (eller en normal 20-åring for den saks skyld). Men faktisk er det meget mulig at Adobe kommer til å tjene på ham 10-12 år senere da han jobber i en bedrift og overtaler de til å kjøpe inn photoshop fordi det er et mye bedre verktøy enn det bedriften bruker, eller bedriften kjøper en ekstra lisens til photoshop for at han skal kunne bruke det lovlig. Derimot tror jeg gjerne at Microsoft taper, folk kopierer windows til seg selv, og bruker gjerne noe de synes er mer stabilt til servere, eller så kopierer de windows server 2003 også ;)

Lenke til kommentar
Pr definisjon er alt du har tillegnet deg på uerlig vis et tyveri,laster du ned ulovlig matriale så har du tillegnet deg noe på uerlig vis,ergo er det stjålet  :hmm:

 

Jeg vet at norsk lov ikke sorterer dette under tyveri desverre

 

Du er tydeligvis litt uenig med deg selv her, hehe. Men det er pr definisjon, i hvert fall juridisk sett, IKKE tyveri ;) At du personlig velger å kalle det tyveri er jo en annen sak, og det skal du gjerne få lov til, hvis du vil.

Lenke til kommentar
Pr definisjon er alt du har tillegnet deg på uerlig vis et tyveri,laster du ned ulovlig matriale så har du tillegnet deg noe på uerlig vis,ergo er det stjålet  :hmm:

 

Jeg vet at norsk lov ikke sorterer dette under tyveri desverre

 

Du er tydeligvis litt uenig med deg selv her, hehe. Men det er pr definisjon, i hvert fall juridisk sett, IKKE tyveri ;) At du personlig velger å kalle det tyveri er jo en annen sak, og det skal du gjerne få lov til, hvis du vil.

6861599[/snapback]

 

En definisjon av en sak trenger ikke ha noe med loven å gjøre,det kan feks være en definisjon på vanlig folkesikk,eller på hvordan en bør forholde seg til andres eiendeler.

Desverre er det slik i dag at respekten for det som hører andre til er tilnærmet lik null :nei:

Lenke til kommentar
En definisjon av en sak trenger ikke ha noe med loven å gjøre,det kan feks være en definisjon på vanlig folkesikk,eller på hvordan en bør forholde seg til andres eiendeler.

Desverre er det slik i dag at respekten for det som hører andre til er tilnærmet lik null  :nei:

6861625[/snapback]

 

Nettopp. Og som sagt, at ulovlig nedlasting av software er tyveri, er din helt personlige definisjon, som for eksempel ikke deles av lovverket. Blant annet. That's all I'm saying :)

Lenke til kommentar
Hvor er det jeg lyver??

Så norsk lov støtter ulovlig nedlasting av programmvare,nei jeg tror ikke det.  :)

 

Nork lov støtter ikke ulovlig nedlasting av kopibeskyttet materiale. Men dette heter ikke tyveri i følge Norsk lov om du nå enn aldri så mye skulle ønske det.

Når jeg poengterer at det virker som at du farer med løgn så er det fordi det virker på meg i alle fall som om du prøver og poengtere at brudd på opphavsrett er tyveri i følge Norsk lov, noe det ikke er. Og det er derfor jeg mener du skyter deg selv litt i foten i forhold til å bli tatt mere seriøst.

 

Forøvrig ønsker jeg ikke å gå inn i en diskusjon rundt piratkopiering utover definisjonen som er ganske soleklar da dette er diskutert til døde opptil flere ganger og det virker som om man ikke en gang kan bli ening om at man er uenig.

Lenke til kommentar
lovlig nedlasting av programmvare,nei jeg tror ikke det.  :)

 

 

Det er ikke nødvendig å kalle det stjeling for å påpeke at du mener det er umoralsk (og at det er ulovlig), kopiering er ikke det samme som stjeling

 

Pr definisjon er alt du har tillegnet deg på uerlig vis et tyveri,laster du ned ulovlig matriale så har du tillegnet deg noe på uerlig vis,ergo er det stjålet :hmm:

6860808[/snapback]

 

Hvilken definisjon er det du sikter til her? Det er ikke slik norske lover bruker begrepet.

 

AtW

6860844[/snapback]

 

Jeg vet at norsk lov ikke sorterer dette under tyveri desverre,det er å håpe at dette blir endret da den moralske tilbakemeldingen slikt gir er negativ, det viser seg desverre at terskelen for kriminelle handlinger stadig synker og det er vel neppe tvil om at piratkopiering som en daglidags og jengs godtatt "kriminell handling" er med på å senke denne.

6861426[/snapback]

 

Og jeg spør igjen: hvilken definisjon er det da du sikter til? Synes du det gir feil moralsk tilbekmelding at mord ikke er sortert under tyveri? Eller at svindel ikke er sortert under tyveri? Hvorfor mener du at det gir gal moralsk tilbakemelding at kopiering har et eget begrep, som ikke faller inn under tyveri?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...