Gå til innhold

Film: Trymskvida - En filmatisering av Norrøn Mytologi


Anbefalte innlegg

Vi har jobbet med dette i snart 2 uker. Det er norsk prosjekt, VK1.

 

Historien går ut på at den norrønske guden Tor skal hente tilbake sin berømte hammer, Mjølner. For og gjøre det trenger han hjelp av Loke (spilles av undertegnede). Plotet går videre ut på at det er en orkelignende skapning kalt Trym, som har gjemt hammeren 8 mil under jorden, skal gifte seg med Tor.

 

Filmen varer ca 15min.

 

Jeg vil snart uploade filmen, så STAY TUNED.

post-12185-1157912924_thumb.jpg

post-12185-1157913021_thumb.jpg

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://files.filefront.com/Trymskvida_xvid...;/fileinfo.html

 

Her er filmen. LOZER: Du må se den første gangen sammen med meg!

 

edit: For og få rett opplevelse med aspect ratio, så se den i Windows Media Player 9/10/11, det funket best for meg. Vis jeg så den i MPC eller Winamp ble den strekt ut i kantene, derav dårligere kvalitet.

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar

Får samme problem jeg og. Ser ut som om det er et eller annet problem.. Har brukt filefront før til andre filer og da har det funket, kan hende det er et eller annet i systemet. Har uansett kontaktet support.

 

edit: Ser ut som det skal funke nå.

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at dere har brukt Howard Shores musikk fra Ringenes Herre-filmene. Det er ikke bra. Jeg forbinder de ulike temaene i musikken med hobbiter og annet, noe som leder fokuset vekk fra filmens innhold og rollefigurer spesielt. Mitt tips er å bruke mindre kjent musikk til slike filmer, komponere noe enkelt selv, eller spørre noen om å komponere musikk for dere.

 

Tittelen til filmen er nesten umulig å lese. Mørk grønn og svart skrift på svart bakgrunn gir elendig lesbarhet. Dette fører til irritasjon. Noe annet er at dere bør være konsekvente på bruken av norsk og engelsk. Noen ganger bruker dere engelsk språk i tekstene, andre ganger norsk. Dette er ikke bra.

 

Over til selve filmen. Plot først (storyen står jo ikke dere for). Vi ser at Tor legger seg ned og sover og at Trym stjeler hammeren hans. Tor oppsøker Loke som skal finne ut hvem som har stjålet hammeren hans. Loke oppsøker Trym som sier at han har stjålet hammeren og krever giftemål med Frøya for å levere den tilbake. Tor blir rasende når Loke meddeler ham om dette. Sammen spør de Frøya om hun vil gifte seg med Trym, noe hun illsint avslår. En kar (Heimdal(l)) foreslår at Tor skal kle seg ut som Frøya. Etter litt tvil går Tor med på det. Tor (utkledd som Frøya) og Loke reiser til Trym og eter. Trym syns Frøya spiser mye til kvinne å være, men når han nærmer seg, freser "hun" mot ham. Det blir gjort klart at Frøya vil se Mjølner, hammeren til Tor, og Trym går og henter den. Når Tor får tak i hammeren sin begynner han å slåss med Trym, som han dreper. Så drar Tor og Loke hjem.

 

Dette er beskrivelse om hva, over til hvordan. Anslaget er et tyveri som ikke er særlig anslående. Filmen gir ingen introduksjon til noen av karakterene. Vi lærer ingenting om Tor før hammeren hans blir stjålet, da han viser et enormt raseri over tapet. Han går som en hissig fyr gjennom resten av filmen, vi får intet innblikk eller noen sympati for ham. Trym gjør entré som en tyv, og deretter som en sta forhandler. Jeg får ikke noe inntrykk av ham som farlig. Hvorfor kan ikke bare Loke og Tor gå og presse ham til å få hammeren tilbake? Loke virker som en like "tøff" og "slu" karakter som Trym, så de er på en måte balansert når de først møtes. Men møtet viser en overraskende daff Loke i forhold til det han var da Tor først kom til ham med problemet sitt. Dette er altså konfliktopptrappingen, ettersom introduksjon og fordypning er så å si fraværende. Konfliktopptrappingen fortsetter, mer eller mindre:

 

Heimdal er bare et talerør for å få forslaget om å kle seg ut fram. Loke kunne gjort denne jobben like bra i denne filmen. Frøya var nødvendig å ha med som en logisk forklaring til hvorfor Tor i det hele tatt må kle seg ut. Hun var forsåvidt en helt grei, minikarakter. Plottet er ganske rett fram. Ingen tvister eller slikt som ville passet filmmediet bedre enn en 1000 år gammel bok. Vi ser visse forsøk: Problemet med at Tor spiser for mye som Frøya og at Trym vil se på henne. Dette er humoristisk framstilt, og det er bra, men ikke særlig spennende. Kampen på slutten er fattig framstilt. Bevegelser er for treige til å være ekte, og man ser at de ikke vil treffe hverandre. Dette er altså klimakset i filmen. Bedre klipping og lydeffekter ville gjort helheten bedre. Slutten er faktisk litt kul. Minner meg om typiske slutter på gamle krimserier der alt var i orden og vår helteduo gikk sammen mot horisonten. Sånn sett funker slutten på denne filmen greit nok.

 

Når vi er over på lyd og musikk igjen. Nesten hver scene blir avsluttet med fade ut av bildet og det samme gjelder musikken. Dette gjør at filmen mister helhetsfølelse. Det hadde vært MYE bedre om musikken fortsatte over scenene. Fade ut/inn brukes dessuten altfor mye i denne filmen, noe som videre ødelegger en helhetsfølelse. Lydeffektene er fraværende. Ikke bakgrunnslyden er alltid til stede, i en av de tidligste scenene forsvinner lyden (ikke musikken, men) i noen sekunder før den kommer tilbake. Lyden slutter også brått når en scene fader ut. Stemmene er tidvis uklare og lave. Stemmer skal alltid være klare nok og høye nok. Lydeffekter under f.eks. slåssing er overtydelig tatt fra noe annet. De passer dårlig inn. Lyden bør det jobbes mer med.

 

Når vi kommer til klipping og cinematografi har vi mye usagt. Det hender at en innstilling går fra én vinkel med halvnært til en annen vinkel med halvnært rett etter hverandre. Dette ser uheldig ut. Skal noe skiftes mellom slike innstillinger, må utsnitt i alle fall være med. 180-gradersregelen blir også brutt. F.eks. når Loke snakker med Trym. Vi ser Trym se til høyre mot Loke, får så å bli klippet over til at Loke ser mot høyre, til Trym! Dette skaper forvirring. Enkelte utsnitt holder også altfor mye tomrom over hodene, spesielt enkelte av Tor. Slikt gjør at man legger merke til det og irriterer seg. Planlegg vinkler og utsnitt nøyere, eller følg svært konkrete og grunnleggende regler.

 

Skuespillerprestasjonene var tidvis overdrevne og fattige. Tor er ikke troverdig når han er sint. Kutt for guds skyld ut å gjøre om stemmene deres på settet. Hvis dere absolutt må gjøre om stemmer, gjør det i etterproduksjonen med lydredigeringsprogrammer. Det høres bare dumt ut når Trym snakker som om han har en potet i halsen. Skuespill er noe dere må tenke mer over. Gjør det mer ekte, ikke mer teatralsk.

 

Rulleteksten på slutten varer i to minutter. To minutter av ca 15. Hvor lang tid skal man bruke på å fortelle at tre stk har lagd en film? Også har vi blandingen mellom norske tekster og engelske. Ja, dere har brukt engelske til "Directed by" og norske til fortellingen, men det er fremdeles irriterende.

 

Mise-en-scène og kostymer er greit. Eneste jeg savner er at location blir noe annet enn en skau snart. Tryms sted burde ha vært i en hule eller noe liknende.

 

Helheten er at filmen ikke gjør stort annet enn å presentere en eldgammel historie, med stjålen musikk, cheesy skuespill, dårlig lyd, suspekte overganger og merkelige utsnitt og varianter. Filmatisk sett gir denne filmen svært lite. Norskfaglig sett presenterer den nok denne historien på en temmelig ok måte.

 

Ble mye grilling her nå, men man lærer av sine feil og blir enda bedre neste gang. Det positive er at dere holder på og faktisk lager filmer, samt har forbedret dere siden filmer som den første i Star Wars-serien deres. Et råd jeg kan gi er å holde filmene til deres nivå, ikke ta dere vann over hodet. Stå på videre.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...