Gå til innhold

noob trenger hjelp med kjølepasta


Brian

Anbefalte innlegg

hei

 

bestilte en thermalthake big thypoon i dag, og da måtte jeg også ha med kjølepasta. Men jeg har aldri skifta cpu kjøler før. Er det noe som jeg bør huske, passe på eller noe annet når jeg monterer? Kjøpte en tube Artic Silver 5 termisk pasta, og på beskrivelsen stod blant annet dette:

 

Viktig: På grunn av den unike fasongen og størrelsen til sølvpartiklene i AS5 kan det ta opptil 200 timer å oppnå maksimal termisk ledeevne partikkel-til-partikkel og for kontaktflaten mellom prosessor og kjøler å oppnå maksimal termisk ledeevne. Prosessortemperaturen vil falle 2°C-5°C under denne "innkjøringsperioden".

 

hva mener de med det? vil ikke pastaen kjøle ordentlig før 200 timer?

 

setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe som jeg bør huske, passe på eller noe annet når jeg monterer?

Når det gjelder pastaen er det viktig å ha et tynt lag. Ledeevnen i pasta-metall er dårligere enn i metall-metall; pastaen er der kun for å erstatte små luftbobler pga dårlig kontakt. Ta et så tynt lag som mulig, pass på at det er jevnt spredt utover :)

 

Viktig: På grunn av den unike fasongen og størrelsen til sølvpartiklene i AS5 kan det ta opptil 200 timer å oppnå maksimal termisk ledeevne partikkel-til-partikkel og for kontaktflaten mellom prosessor og kjøler å oppnå maksimal termisk ledeevne. Prosessortemperaturen vil falle 2°C-5°C under denne "innkjøringsperioden".

Dette er mer skryt av AS5 og sølvpartikler enn det har praktisk innvirkning ;)

Lenke til kommentar
For å få et tynt lag over hele kjernen så er det fint å bruke f.eks et brukt viasat parabol kort.

 

Før du legger på ny pasta så må du å huske å rense bort det gamle. Har du ikke noe å rense med så kan du dra på byggmaker å kjøpe 1liter med "blå rens" som virker utmerket.

6830098[/snapback]

 

men når jeg skal rense bort det gamle, må jeg ta ut cpu'n da eller går det bra å rense den mens den står i sokkelen?

Lenke til kommentar
beste er at du renser den da den står i sockelen.. da er det mindre sjans for at du ødelegger pinnene.

6830412[/snapback]

 

har nå endelig fått kjøleren i hus, men jeg glemte selvfølgelig rensemiddel til å fjerne den gamle kjølepastaen. det skal jeg få fatt i imorgen forhåpentligvis. Men når det kommer til den rense greia, hvordan blir det med væske på cpu'n? må jo passe på slik at alt er tørt før jeg starter opp, går jeg utifra? og etter at jeg har hatt på kjølepastaen så er det bare å sette på kjøleren med en gang? beklager hvis det blir mange dumme spørsmål, vil bare få avklart det en gang for alle. PS. og kjøleren var DIGER! eller rettere sagt ENORM :D

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...