Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny trådløs router. 4port gigabit og printserver?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er dødslei av trådløst nettverk. Vi har nå en apple airport express. Denne har ikke kablet nettverk i tillegg, og jeg vil derfor kjøpe ny.

Finnes det en trådløs router som har gigabit-switch innebygget, og som kan brukes som printserver slik Airport Express kan det? Sistnevnte er et must, gigabit kablet ville vært veldig greit.

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

du kan jo se på denne:

 

D-Link Wireless 108G QoS Gigabit Office Router m/ USB

 

alternativ kan du gå for en trådløs router + Gigabit switch. Du får jo likevel ikke noe Gigabithastigheter ut av det trådløse. Samtidig ville alle maskiner som er kablet kunne kommunisere via Gigabit.

 

Følgende kombinasjon er interessant (og noe billigere).

 

D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless Router m/ QoS & USB

 

+

 

D-Link Switch 5P gigabit

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar

Nå er jeg jo ikke sikker på hva du mener med "Har en slik og en apple airport express fra før av", men jeg går ut it fra at du rett og slett mener at du har en trådløs router.

 

Hvis du vil ha Gigabit hastigheter mellom maskinene i ditt nettverk må du koble switchen med et (helst) Cat6 kabel (fåes kjøpt i envher data butikk, evt. Cat5E) inn i en av portene i din D-Link router. Fra switchen kabler du så til dine datamaskiner som skal være kablet.

Maskiner som skal ha trådløs lar du være i fred.

 

MEN, jeg håper ikke at du forventer høyere hastigheter til din kablete maskin mot internett - da skal du ha minst en 10 MBit linje ut mot internett før du merker noe forskjell til den trådløse forbindelsesn.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar
Nå er jeg jo ikke sikker på hva du mener med "Har en slik og en apple airport express fra før av", men jeg går ut it fra at du rett og slett mener at du har en trådløs router.

"slik" var en link til en 8-porters gigabitswitch ;) Og apple airport express er en trådløs router ja.

 

Hvis du vil ha Gigabit hastigheter mellom maskinene i ditt nettverk må du koble switchen med et (helst) Cat6 kabel (fåes kjøpt i envher data butikk, evt. Cat5E) inn i en av portene i din D-Link router. Fra switchen kabler du så til dine datamaskiner som skal være kablet.

Maskiner som skal ha trådløs lar du være i fred.

 

MEN, jeg håper ikke at du forventer høyere hastigheter til din kablete maskin mot internett - da skal du ha minst en 10 MBit linje ut mot internett før du merker noe forskjell til den trådløse forbindelsesn.

 

Hilsen,

bit

6789835[/snapback]

Jeg forventer ikke høyere hastigheter ut mot nettet, men jeg forventer å slippe trådløse dropouts, som jeg sliter med i dag.

Spørsmålet mitt er om dette vil fungere:

 

ADSL-modem - gigabit-switch - trådløs router.

hvordan skal maskinene som er koblet til switchen få internett uten router-funksjonalitet? Sånn som det er idag er jo brukernavn og passord lagret i den trådløse routeren.

Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

du kobler slik:

 

ADSL-modem - trådløs router - gigabit-switch

 

Maskinen du skal koble med kabel kobler du inn i switchen.

 

Hilsen,

bit

6789885[/snapback]

Les første post igjen, så ser du at den trådløse routeren ikke har andre kablede nettverksporter enn uplink... Dermed er det umulig å gjøre slik du sier.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

du har rett, jeg har nettopp gjort meg litt klokere ved å lese litt om denne "dingsen" fra Apple - unskyld meg, men dette var jo tragiske greier.

 

Stemmer da fungerer ikke det jeg antydet.

Du trenger enten en annen trådløs aksesspunkt som støtter WDS (som denne dingsen også skal kunne) ... eller du kjøper deg en "ORDENTLIG" DSL router med en gang. Da henviser jeg egentlig bare til min post fra kl. 15.22 igjen. Og da er nok den rimeligere routeren riktig for deg, siden du allerde har en Gigabit switch.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar
Er nesten helt sikker på at ZyXEL modemet har router-funksjonalitet. Å koble den, som du sier med modem-switch-trådløs, skal fungere utmerket. Det er slik jeg har koblet mitt nettverksutstyr hjemme, dog med NGT-modem.

6805001[/snapback]

Når vi kun hadde én pc tilkoblet nett, direkte til adsl-modemet, måtte vi logge på manuelt når vi skulle på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...