Gå til innhold

Kvantitet over kvalitet?


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen.

 

Jeg har nå vært medlem av HW.no siden mars 2003 og prøver å hjelpe så godt jeg kan og synes at forum er et meget nyttig verktøy. Jeg påberoper meg på ingen måte et monopol på kunnskap og har lest mange nyttige svar her.

 

Men det som plager meg ofte, er at det finnes mange som synes at antall egene innlegg er viktigere en kvaliteten i svarene de etterlater seg.

 

De som spør om hjelp her har et behov som ikke dekkes av:

- svar som inneholder spørsmål som for lengst er besvart av andre i tråden

- svar som åpenbart er helt irrelevant

- svar som inneholder flere 3 bokstavers forkortelser en Wikipedia har lagret

- svar som gjentar svar som ble lagt inn tidligere av andre

- svar som er så dårlig forklart at en lekman har null sjanse til å gjennomføre det som ble skrevet (hadde den som spør den type kompetanse for å gjennomføre dette, hadde han antagelig ikke hatt behov for å spørre i første omgang).

 

Videre burde den som ber om hjelp til slutt markere tråden som "løst" i emnefeltet slik at man ikke bruker mye tid på å lese ting som man ikke lenger trenger hjelp til.

Uten å være alt for kravstor hadde det også vært fint med et enkelt "takk skal du ha" helt til slutt og en tilbakemelding om man faktisk har funnet riktig løsning.

 

På andre forum får man tildelt poeng for svar som har vært til hjelp - slik at ikke volumen på aktivitet men kvaliteten på svarene vises.

 

Kommentarer?

 

Hilsen,

bit

Endret av bitcowboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns godt man kan innføre et poengsystem som beskrevet over. Alle som får hjelp eller veiledning gjennom forumet kan gi poeng til den det gjelder. Enten poeng som takk for hjelp, eller poeng som anerkjennelse på høyt kunnskapsnivå, eller begge deler.

 

Negative poeng tror jeg ikke bør innføres. I de tilfeller man har lyst til å gi noen negative poeng får man heller vurdere om man skal rapportere tilfellet til en moderator, eller bare la det være.

 

Postcount kan da godt bli? I hvert fall med et poengsystem for høy kunnskap, så man klart ser at vedkomne med ørtentusen poster og masse kunnskapspoeng faktisk har noe å komme med.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Hadde dette som forslag i tråden der man kunne komme med forslag og ønsker til nye funksjoner i forumet. Fikk et par tre poster med respons, men det forsvant helt i mengden av andre poster i tråden.

 

Jobber mye med LabVIEW fra National Instruments, og på deres forum har man et stjerne-karakter system. "Karakteren" til tråden vises ved siden av emnet i listene, slik at om man leter etter svar i et søk så kan man ungå de emnene som ikke har så bra svar eller ikke er løst og heller lese de med mange stjerner. Alle som er logget inn kan gi posten en karakter.

 

Over tid bygger man seg opp en karakter under avataren også, som viser gjennomsnittet eller noe slikt, av alle ens egne poster.

 

De (National Instruments) bruker ikke bb eller hva det heter det forum-systemet som Hardware bruker, så det kan være at vi ikke -kan- få et slikt system.?

Lenke til kommentar
Heisann alle sammen.

 

Jeg har nå vært medlem av HW.no siden mars 2003 og prøver å hjelpe så godt jeg kan og synes at forum er et meget nyttig verktøy. Jeg påberoper meg på ingen måte et monopol på kunnskap og har lest mange nyttige svar her.

 

Men det som plager meg ofte, er at det finnes mange som synes at antall egene innlegg er viktigere en kvaliteten i svarene de etterlater seg.

Absolutt og jeg tviler ikke på at jeg kanskje selv noen ganger har gjort noe slikt og det i så tilfelle bare å unnskylde for jeg synes selv at det er noe som ikke bør forekomme. Du virker forøvrig som en veldig fornuftig fyr ;)

 

- svar som inneholder spørsmål som for lengst er besvart av andre i tråden

Dette kan være et problem ja, men det kommer jo noe an på om svaret skiller seg markant ut fra andre svar på samme spørsmål. Og det kommer også an på om dette er en av de "store trådene" (noe jeg generelt er imot) da spørsmål der har en egenskap til å bli spurt igjen på grunn av at det ikke er så lett å finne svar på tidligere stilte spørsmål som går på det samme. Om svaret derimot står i førsteinnlegget er det ikke noe som burde bli spurt om, og det kan da ikke forsvares.

- svar som åpenbart er helt irrelevant

Jeg har ikke opplevd dette så mye. Eller tenker vi da på spørsmål ala: "Hvor mange katter har du?" i for eksempel en tråd om hardwarekomponenter?

 

- svar som inneholder flere 3 bokstavers forkortelser en Wikipedia har lagret

Dette er meget plagsomt ja.

 

- svar som gjentar svar som ble lagt inn tidligere av andre

Dette er også noe som brukere bør unngå, spesiellt om tråden ikke er særlig lang.

 

Videre burde den som ber om hjelp til slutt markere tråden som "løst" i emnefeltet slik at man ikke bruker mye tid på å lese ting som man ikke lenger trenger hjelp til.

Uten å være alt for kravstor hadde det også vært fint med et enkelt "takk skal du ha" helt til slutt og en tilbakemelding om man faktisk har funnet riktig løsning.

Dette er jeg enig i og har selv et par ganger foreslått dette, men har ikke blitt så gdt hørt. Jeg synes også at førsteinnlegget til slutt bør fylles med informasjon om problemet og hvordan det ble løst og hva som ikke virket.

 

På andre forum får man tildelt poeng for svar som har vært til hjelp - slik at ikke volumen på aktivitet men kvaliteten på svarene vises.
Ja, og dette er tatt opp mange ganger på dette forumet før. Men er det par helt klare negativ ting med dette da det kan føre til en god del misbruk.

"Jeg liker ikke han, han hjalp meg jo med problemet mitt, men jeg likern jo ikke. Så da gir jeg ikke han poeng!" og andre misbruk.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke brukt tid på å gi andre karakterer. Da ville jeg kanskje ikke fått så mange selv heller.

 

Jeg mener jeg får nok karakterer ellers i livet, både i jobb, utdanning, osv. En real tilbakemelding er mer verdt for meg enn en karakter.

 

Selv uten karaktersystem tror jeg at jeg har god oversikt over hvem som svarer godt i de forskjellige forumene. Hvis man er veldig nysgjerrig på om du fikk et godt eller dårlig svar, så er det bare å spørre mer, eller se på historikken. Dårlige svar forsvinner ikke om den som poster har dårlige karakterer.

Endret av Gilbert
Lenke til kommentar

Hei alle,

 

takk for kommentarene så langt. Jeg tror faktisk at denne diskusjonen kunne være nyttig, selv om det ikke fører til at vi får et "poeng" eller annet karaktersystem.

Hvis alle leste denne tråden og de som gjenjkente seg selv litt, endret adferd ville en jo allerede har oppnådd mye.

 

Karaktersystemet er ikke ment å gi "DEG" en karakter, det er bare en bi-effekt. Men de som søker hjelp ville muligens fått et inntrykk av hva de kan eventuellt forvente seg.

 

Hvis innleggene konsekvent hadde vært markert med "løst" og eventuell en kort oppsummering (fra trådstarteren) over hva som hjalp ville man over tid også bygge en kvalitativ mye bedre kunnskapsdatabase.

 

Jeg synes at en bør kunne forvente seg en slik tilbakemelding alene pga. trådstarteren antagelig har fått serviceytelser (på frivillig basis, jeg vet) som tilsier at han antagelig ville ha måtte betalt ganske dyr for dette hos et supportcenter. Da er det et minimum å dele løsningen med felleskapet.

 

I tillegg ville det muligens være enklere å finne løste saker slik at antall gjentagelser med samme spørsmål ble mindre.

 

Jeg personlig svarer ikke på tråder med mer en 10 svar - jeg orker rett og slett ikke å lese alt dette (utenom) at jeg selv har vært med på å legge inn flere svar.

Jeg regner rett og slett med, at når diskusjonen er kommet så langt at noen kan hjelpe.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar

I hovedsak er det to forskjellige tråder på et forum, spørsmålstråder og diskusjonstråder. Hva med å pålegge folk å markere disse bedre, feks at alle spørsmålstråder har Q: emne og når de har fått tilfredstillende svar så skriver de Q/A: emne ?

Eventuelle andre løsninger som bruker samme prinsippet?

Lenke til kommentar

Poengsystem på dette forumet kan vi glemme, da mesteparten av det som skrives her ikke er spørsmål/svar, men diskusjon. Dette er ikke et supportforum, det ligger i navnet at her diskuterer man, og da kommer man sjeldent frem til et fasitsvar. Poengsystemet vil gjøre at radikale meninger blir nedstemt, at tråder som omhandler hva som er bra med 360 blir nedstemt av Playstation fanboys (erstatt gjerne med wii, AMD,Intel, nvidia, osv) og folk blir demotivert av at ingen av meningene deres aksepteres. Samtidig vil det mindretallet som faktisk gidder å stemme bestemme hvordan tråder prioriteres.

 

Postcount og lang faretid er ikke en sikret vinner, men når postcounten er høy innenfor en spesiell kategori så viser det en interesse (og evt forståelse) for emnet, som gjør at det ligger litt mer bak svaret enn om en som registrerte seg igår kommer med løsningen. Det er kanskje trist, men det er sånn det fungerer, og det er ikke så gale. La postene tale for seg selv.

Lenke til kommentar

Hei SteffyBoy,

 

i og for seg enig med deg når det gjelder diskusjon vs. supportforum. Men det jo faktisk slik at mange spør om konkret hjelp - som krever konkrete svar for å få løst.

 

Her kan en diskusjon være nyttig - men det foregår tilnærmet ikke.

 

Det er ikke mulig å se om postcounten er innenfor en spesielle kategori - ikke engang når man går inn i den enkeltes profil - der ser man bare den kategorien hvor man har vært mest aktiv.

 

Som du selv sier så er postcount og lang faretid ikke en siker vinner, men når postcounten er høy innenfor en spesiell kategori så viser det en interesse (og evt forståelse) for emnet. Du har klart å legge inn 5758 innlegg i løpet av under 3 år (10 ganger så mange som meg 8-)).

 

De fleste av dem under OT-baren - jeg går ut i fra at du er mest interessert i det og har forståelse for hva det måtte være som diskuteres der.

 

Ville du selv har sagt at ditt innlegg her derfor har mindre tyngde / eller gyldighet for det?

 

Jeg ville nok ikke vurdert det slik - dessuten ville jeg vanligvis ikke ha sjekket profilen for den type informasjon heller.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...