Gå til innhold

14" Tablet, oppløsning & skjermkort! Hva annet?


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp av dere som har tablet, eller har brukt det, eller vet mye om det :)

 

Jeg har lenge siklet på en 13,3" eller 14,1" (fordi de er mindre enn 15,4", men større enn 12,1") Men har syntes de har hatt for dårlig oppløsning på 1280×800, og dårlig integrert skjermkort (les: ikke Vista klart)

 

Her om dagen så jeg to tablet maskiner som hadde 14,1" skjermer, ok oppløsning og ok skjermkort fra Toshiba:

 

Toshiba Tecra M7-115

12 491 kr

1440 x 900 (NVIDIA Quadro NVS 110M)

 

Toshiba Tecra M4

7 720 kr

1400 x 1050 (NVIDIA GeForce Go 6200 TE)

 

Jeg lurer egentlig på om dette er gode kjøp, og om det er verd penga..

 

Hva får man vanligvis i klassen under 8 000 kr?

Fujitsu Siemens Amilo Pro V3505 7 838,-

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

- Core Duo T2300 1600 MHz

- 1024 MB ram

- 80 GB harddisk

- Intel GMA 950

- 15,4" skjerm

- 1280 x 800 oppløsning

- DVD +/-RW

- B 35.5 x D 25.5 x H 3.4 cm Vekt 2.7 kg

VS

Toshiba Tecra M4 Tablet 7 720,-

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

- Pentium M 1733 MHz (Hvor mye dårligere enn Core Duo?)

- 512 MB ram (ca 500 for 512 MB ekstra!)

- 60 GB harddisk (tja, kommer til å bruke ekstern disk for lagring!)

- NVIDIA GeForce Go 6200 64MB (Vista ready?)

- 14,1" skjerm (positivt kun hvis selve maskina er fysisk mindre enn 15,4"!)

- 1400 x 1050 oppløsning (digg med høyere oppløsning!)

- DVD / CD-RW combo (trenger ikke DVD brenner)

- B 32.8 x D 29 x H 3.8 cm Vekt 2.9 kg (større og tyngre maskin, men mindre skjerm?!)

 

 

Hva får man vanligvis i klassen under 13 000 kr?

LG T1 Express Dual 12 436,-

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

- Core Duo T2400 1833 MHz

- 1024 MB ram

- 60 GB harddisk (ikke så ok med 4200rpm)

- Intel GMA 950 (argh, why, why?)

- 14,1" skjerm

- 1440 x 900 oppløsning (wow, like bra skjerm som på Toshiba M7)

- DVD +/-RW

- B 33.4 x D 24.0 x H 2.2 cm Vekt 1.9 kg (mye mindre enn Toshiba M7)

VS

Zepto Znote 6314W 11 990,-

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

- Core Duo T2400 1833 MHz

- 1024 MB ram

- 80 GB harddisk (helt ok)

- NVIDIA Go 7600 512 MB

- 14,1" skjerm

- 1280 x 768 oppløsning

- DVD +/-RW

- B 34.1 x D 24.7 x H 2.7 cm Vekt 2.3 kg

VS

Toshiba Tecra M7-115 12 491,-

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

- Core Duo T2300 1600 MHz

- 512 MB ram (500 kr for å oppgradere, no biggie)

- 80 GB harddisk (helt ok)

- NVIDIA Quadro NVS 110M 128 MB (aka GF Go 7300)

- 14,1" skjerm

- 1440 x 900 oppløsning

- DVD +/-RW

- B 34.8 x D 26.0 x H 3.9 cm Vekt 2.8 kg (litt stor for å være 14,1")

Det jeg egentlig trenger hjelp til er å velge, tablet eller ikke..

Kan dere komme med noen pros and cons som jeg ikke har tenkt på?

 

Til dere som har tablet, hva bruker dere deres tablet til?

Er det veldig lurt å ha touchscreen / tegnescreen på en bærbar?

 

Hva hadde dere gjort og hvorfor?

 

EDIT: La til priser

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tablet-funksjon kjøper du bare dersom du har bruk for det. Eksempel synes noen det er greit å bruke til studier, bla. som en erstatning for notatblokk under forelesninger. Dette er smak og behag, selv synes jeg penn og analog notatblokk er overlegent til notater, og bruker pc'en til resten av arbeidet. Dessuten kan tablet være kjekt om du studerer ett eller annet der du vil få behov for å tegne på frihånd. Dersom du ikke vil møte noen av disse situasjonene er nok tablet bortkastet, det koster tross alt en del ekstra i forhold til en vanlig bærbar med samme specs.

 

(Når det er sagt er jeg imidlertid imponert over pris kontra specs på Toshiba Tecra M4 - SXGA+ er etter min mening den optimale oppløsningen på en bærbar-skjerm, og du får også ett skjermkort som ligger ett par divisjoner over integrerte kort).

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Tablet-funksjon kjøper du bare dersom du har bruk for det. Eksempel synes noen det er greit å bruke til studier, bla. som en erstatning for notatblokk under forelesninger. Dette er smak og behag, selv synes jeg penn og analog notatblokk er overlegent til notater, og bruker pc'en til resten av arbeidet. Dessuten kan tablet være kjekt om du studerer ett eller annet der du vil få behov for å tegne på frihånd. Dersom du ikke vil møte noen av disse situasjonene er nok tablet bortkastet..
Takk for gode råd, jeg studere faktisk Japansk for øyeblikket, og derfor tenkte jeg kanskje på at det var greit å notere tegn og annet med tablet-funksjonen..

 

...det koster tross alt en del ekstra i forhold til en vanlig bærbar med samme specs.

 

(Når det er sagt er jeg imidlertid imponert over pris kontra specs på Toshiba Tecra M4 - SXGA+ er etter min mening den optimale oppløsningen på en bærbar-skjerm, og du får også ett skjermkort som ligger ett par divisjoner over integrerte kort).

Du motsier deg selv litt, eller missforstår jeg? Betaler man virkelig så mye ekstra for tablet-fuksjonaliteten?

 

Og, ja det spørs seg om du foretrekker høy oppløsning på skjerm og et bedre skjermkort (i dette tilfelle umulig å oppgradere), eller CPU (vanskelig å oppgradere) og minne (som alltids kan oppgraderes for en billig penge)

 

EDIT: Masse!

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

motsier ikke meg selv :p tablets koster mer i forhold til specs, men Tecra M4 gir relativt mye for pengene til tablet å være, var det jeg mente. CPU er ikke vanskelig å oppgradere, men kan koste litt. Pentium M740 som sitter i Tecra'en er en god og kraftig prosessor, og når skjermkortet bare er ett Geforce Go 6200 vil ikke prosessoren bli flaskehalsen uansett.

Lenke til kommentar

Når du nevner flaskehals, så er vel det i forhold til spill?

 

Tenker ikke så mye på spill, vil bare ikke at det integrerte skjermkortet skal bruke av både prosessor og minne! Dessuten vil jeg ha "Vista ready" PC.. Kanskje ikke noe vits å kjøpe før Vista kommer uansett?

 

EDIT:

Hadde vært morsomt med en tablet ja datating, greit å bare ha prøvd det liksom.. Og når det ikke koster mer, så er det kanskje like greit å kjøpe tablet. Eneste man "taper" i den prisklassen er Core Duo, er det ikke? ..og DVD-brenner! Hvem brenner DVD's uansett?

 

8 lapper med porto mener du?

Så flink til å gi deg selv rabatt, eller får du den for 7,5 lapper?

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Det er ikke helt sikkert, men Intel sitt integrerte GMA950 skal støtte Vista Aero helt finfint det. Finnes pre-alfa drivere eller no, og folk har fått GMA950 til å kjøre Aero med disse.

 

Som notatblokkerstatter funker tablet supert for min del. Jeg bruker ikke notatblokk til noe som helst lengre. Studerer fysikk på universitet, og gjør alt av notater og oppgaveløsning på tableten. Ellers har jeg ikke noen særlige råd til deg, vi har ganske forskjellige prioriteter. Jeg satset på en liten og kraftig en med 12.1" skjerm. Har sett kommentarer om at de med høyere oppløsning kan være litt uresponsive med penn (men det er bare kommentarer jeg har lest i forbifarten, vet ikke om det er et faktisk problem eller ikke).

 

Hvis du lurer så har jeg en tc4400 med CoreDuo og 2 GiB RAM, batterilevetid i overkant av 5 timer (maks), men som sagt så er den ganske forskjellig fra det du leter etter.

Lenke til kommentar

Litt synd det er så dårlig oppløsning på HP TC4400, ellers virket alt bra.

 

Takk for tilbakemelding, bra at noen har god erfaring med tablet. Store sjanser for at jeg kjøper meg en Tablet nå..

 

Har gått bort i fra M4, mange som sier som deg, at den er for stor og tung å bruke som tablet!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...