Gå til innhold

anti - NRK - lisens


Hva mener du om kringkastingsavgiften?  

185 stemmer

  1. 1. Hva mener du om kringkastingsavgiften?

    • Få den vekk, finansier den via skatteseddelen.
      53
    • Få den vekk, de som vil ha får betale for NRK.
      103
    • Behold den.
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjern hele greia, per dags dato betaler vi enorme summer for et håpløst produkt man kanskje ikke er interessert i. Det blir som å gå på butikken å måtte betale for 100 kartonger melk selv om man bare er ute etter ferdigpizza.

 

Jeg kunne godt betalt en årlig sum til staten, men da krever jeg å få HD-signaler og annet snacks med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Statlig TV er etter min mening å betrakte som en del av velferdstilbudet i landet, og bør derfor finansieres via skatt. Da bør også programtilbudet tilpasses for at samfunnsnytten skal være størst mulig.

Alle som har spilt CIV vet at man må spandere litt for å underholde folket, hvis ikke blir det bare bråk.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke er et "brenne i helvete for evig og alltid" alternativ i pollen? Jeg føler virkelig ikke at jeg får uttrykt meg ordentlig :no:

 

NRK lisensen er ikke dyr og kanalen er grei nok selv om jeg så og så aldri ser på den, jeg hadde nok også kanskje betalt for å få inn NRK om jeg hadde valget om å ikke betale og ikke ha NRK eller betale og ha NRK.

 

 

Det jeg HATER er måten de TVINGER alle til å betale lisens, til og med de som bare har en videospiller som har mulighet til å ta in TV-signaler skal betale lisens, selv om man ikke nødvendigvis har TV. Snart må sannsynligvis de som har mobil eller internet også betale lisens.

 

NRK lisensen er ikke en lisens for å ha TV nei, og du kan ha TV som ikke har TV-tuner eller mulighet til å ta inn TV-signaler uten å betale lisens tror jeg... som det er med noen LCD-skjermer, spesielt til PC'er.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke er et "brenne i helvete for evig og alltid" alternativ i pollen? Jeg føler virkelig ikke at jeg får uttrykt meg ordentlig  :no:

 

NRK lisensen er ikke dyr og kanalen er grei nok selv om jeg så og så aldri ser på den, jeg hadde nok også kanskje betalt for å få inn NRK om jeg hadde valget om å ikke betale og ikke ha NRK eller betale og ha NRK.

 

 

Det jeg HATER er måten de TVINGER alle til å betale lisens, til og med de som bare har en videospiller som har mulighet til å ta in TV-signaler skal betale lisens, selv om man ikke nødvendigvis har TV. Snart må sannsynligvis de som har mobil eller internet også betale lisens.

 

NRK lisensen er ikke en lisens for å ha TV nei, og du kan ha TV som ikke har TV-tuner eller mulighet til å ta inn TV-signaler uten å betale lisens tror jeg... som det er med noen LCD-skjermer, spesielt til PC'er.

6771059[/snapback]

Hint: RF-modulator

Lenke til kommentar
Hvis NRK har en samfunnsmessig nyttig funksjon, så skal den finansieres over skatteseddelen. Hvis ikke, så skal den ikke finansieres offentlig noe mer enn andre norske TV-kanaler.

 

TV er en av samfunnest viktigste informasjonskanaler. Det er dermed direkte usolidarisk og med på å skape et reelt klasseskille (der fattige som ikke har råd til lisensen ikke får tilgang til viktig informasjon om samfunnet) å ha en lisens på TV.

 

Kutt lisensen nå!

6767788[/snapback]

 

Finansier NRK over statsbusjettet....

 

http://www.petitiononline.com/nrkbudsj/petition.html

Lenke til kommentar

Kast litt reklame på NRK så me blir kvitt denne lisensen. Eg ser så sjeldan på NRK at ein reklamesnutt mellom kvart program ikkje hadde plaga meg nevneverdig. Plagsomt er det alltid med reklame, men dei gangane eg ser mykje på NRK i ein periode (OL, VM osv...) skal eg heller overleve.

Lenke til kommentar
Hva er problemet.. registrer og bestill tven i en kompis eller foreldre sitt navn (forutsatt at de har en tv fra før). Da betaler du 0,- hele livet ditt i lisens.

Gled deg til den dagen du flytter igjen... Jeg betalte heller ikke men når jeg flyttet adresse så kom faenskapet igjen.!

 

Heter krinkastingsavgift og er der for å "vedlikeholde sendere osv" har jeg hørt...?

Hvor blir det av HDTV og gode greier.....? Betaler 2200kroner året for steinalderteknologi... Jeg klarer forøvrig ikke å betale avgiften til i overimorgen, så det kommer garantert en OVERPRISET purring...

 

Og hvorfor i h******* er denne avgiften på så mye.?

Like mye for å ha en tv som for å ha en bil på veiavgift jo.!

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Kast litt reklame på NRK så me blir kvitt denne lisensen. Eg ser så sjeldan på NRK at ein reklamesnutt mellom kvart program ikkje hadde plaga meg nevneverdig. Plagsomt er det alltid med reklame, men dei gangane eg ser mykje på NRK i ein periode (OL, VM osv...) skal eg heller overleve.

6772402[/snapback]

Skulle NRK vært reklamefinansiert måtte programtilbudet endres drastisk.

Hvem tror du for eksempel kunne tenkt seg snutten før Nyheter på tegnspråk, eller mellom distriktsnyhetssendingene på formiddagen? Tror du noen reklamefinansiert kanal hadde giddet å sende spørretimene fra Stortinget (som du kanskje ikke synes er så spennende, men som er meget nyttig i og med at det tilbyr en unik mulighet for politikere og politikkinteresserte landet rundt til å følge med)?

 

Jeg er redd behovet for nasjonalt forankret kommersielt fjernsyn her i landet er mer enn stilt, så med reklamefinansiering ville det nok spøkt for kanalens fremtid. NRK er der fordi staten ser et behov for å sikre noenlunde bredde og mangfold i kringkastingen, og at tilbudet skal være reklamefritt.

 

Jeg er som sagt for statlig finansiering av NRK, men da heller gjennom litt ekstra skatt enn en lisensordning som etter alt å dømme ikke fungerer særlig bra og vekker harme i befolkningen.

 

EDIT: La til litt

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

En kolega av meg fikk kontrollmann på døra hun. Vi ser du har TV og betaler NULL lisens FYFY.

 

Tv'n sto ikke i hennes navn, hun bodde hos sine besteforeldre, men hadde egen ingang og postkasse. Men unasett hva hun sa hjalp det ikke.

 

Han fyren var alt annet enn hyggelig.

 

Så det ble ikke noe morro ut av det

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
En kolega av meg fikk kontrollmann på døra hun. Vi ser du har TV og betaler NULL lisens FYFY.

 

Tv'n sto ikke i hennes navn, hun bodde hos sine besteforeldre, men hadde egen ingang og postkasse. Men unasett hva hun sa hjalp det ikke.

 

Han fyren var alt annet enn hyggelig.

 

Så det ble ikke noe morro ut av det

6774016[/snapback]

Da er hun jo ofte en egen husstand da...

Lenke til kommentar

Feil. Har kabel tv eg.. ingen problem. Visste du forresten at om lisenskontrolløren skulle ta deg så er det INGEN straff? Du må bare begynne å betale lisens.

6770175[/snapback]

 

Se hva nrk selv mener om saken:

http://www.nrk.no/lisens/3167973.html

Her henviser de til helt feil lov og påstår at strafferammen for å ikke betale lisensen er fengsel i 6 måneder :!:

Jeg har en mistanke om at dette er gjordt med vitende og vilje :mad:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så mye i mot NRK-lisensen, egentlig. Men jeg er enig i at statskanalen kanskje burde vært finansiert over skatteseddelen. I hvert fall delvis. Et kutt på mellom 25 til 50 % i kringkastningsavgiften kunne kanskje vært ideelt, og kompensert resten med midler fra staten. Men selv tar jeg ikke så tungt på det. NRK er den kanalen jeg ser definitivt mest på.

 

Det jeg er redd for er at man ved å fjerne kringkastningsavgiften til favør skattefinansiering bidrar til å legitimere enda flere kutt i bevilgningene til NRK ved en senere anledning, slik at vi til syvende og sist ender opp med en reklamefinansiert kanal som er nødt til å ty til kommersielle metoder for å overleve.

 

Det er finnes helt sikker de som vil prøve å fremstille meg som en hardbarka sosialist for å si noe slikt her inne, men det får så være. Debattkultur og unyanser til side så synes jeg faktisk at vi trenger statskanalen slik den fremstår i dag, og jeg er ikke så sikker på at det vil holde seg hvis vi skulle begynt å tukle med finansieringen.

 

Men det kommer vel kanskje an på hvordan man gjør det.  :)

6768449[/snapback]

 

Staten kunne gitt NRK like mange kroner pr. innbygger med lisensplikt av statsbudsjettet (eller f.eks. oljepenger, overskudd etc.) og NRK hadde fortsatt overlevd fett. Er vel kanskje 500-800 000 som betaler lisens i Norge idag. Det utgjør drøye 1,2 mrd. kroner. Det er lommerusk for Staten Norge.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Jeg er veldig for at vi skal ha en tildels uavhengig kanal. Men den bør finansieres over skatteseddelen - eller rett og slett direkte fra statsbudsjettet.

 

Slik det er nå så bidrar jo en student eller enslig som kanskje ser på TV 10 timer i uka like mye til NRK som en familie på fem som totalt 'bruker' 100 TV-timer i uka. Det synes jeg er feil; TV-lisens er en særs usosial avgift som rammer veldig skjevt.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Den eneste aspektet av loven som jeg synes er tåpelig er at hvis man er student med studielån så må man betale avgiften, selv om man bor hjemme. Det vil si at TV på gutterommet går ikke under samme avgift. Tvers igjennom tåpelig.

 

Ellers er det en skatt som alle andre skatter; ikke noe jeg har lyst å betale men ikke noe jeg aktivt prøver å unngå. Man bryter ikke loven fordi man er uenig, og mannen som sjekker huset ditt for mottakker er like misfornøyd med jobben sin som folk flest. Har dere noengang vurdert at han faktisk er gretten fordi folk hele tiden lyger og forteller at de ikke har TV, fordi de er uenig med avgiften?

 

Jeg vet ikke hvor folk har fått idéen om at folk med slike jobber på en eller annen måte har fortjent dritt slengt i trynet, men alle jobber krever ansatte. Respektér måten andre tjener penger til å brødfø familien sin, og betal avgiftene dere er pålagt å betale.

 

 

For en innstilling på folk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...