Gå til innhold

Core 2 Duo ute i bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig forksjellen på Core Duo og Core 2 Duo?

6768164[/snapback]

 

Bla. 4-issue bred pipeline istedenfor 3, kortere (14-stage pipeline) hvis jeg ikke tar feil, SSE4 og EM64T.

Ellers har du som vanlig også frekvens på CPU, cache-størrelse og antall overføringer per tidsenhet på bussen ("MT/s") som vil nok endre seg med tiden, ihvertfall førstenevnte - CPU-freq.

Edit: Også macro ops fusion og mulighet for å ta tre 64-bit integer operasjoner per klokkesyklus pluss annet jeg ikke husker.

Endret av corge
Lenke til kommentar
Thermal Design Power (TDP) på de nye prosessorene (34 W) er høyere enn på Pentium M ("Banias":6-22 W - 6-24.5 W og "Dothan": 7.5-21 W - 10.8-27 W), Core Solo (13.1-27 W) og Core Duo (13.1-31 W). LV og ULV prosessorer ikke tatt med. Ikke noe å hoppe i taket for dersom man er opptatt av støy og varme med andre ord.

 

* tallene er hentet fra wikipedia, feil kan forekomme som ved andre kilder

6765231[/snapback]

Synes ikke det ser så galt ut, som du selv sier så finnes det LV og ULV versjoner, regner med at det er noe sånt som er tatt med på Banias og Dothan, tviler litt på at standardversjonene har vært nede i 6W? 34 er jo også max da, og tipper den kjører på høyere frekvens enn dagens toppmodell i Core Duo serien, dvs jeg tipper denne også starter rundt 13W...

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forksjellen på Core Duo og Core 2 Duo?

6768164[/snapback]

 

Bla. 4-issue bred pipeline istedenfor 3, kortere (14-stage pipeline) hvis jeg ikke tar feil, SSE4 og EM64T.

Ellers har du som vanlig også frekvens på CPU, cache-størrelse og antall overføringer per tidsenhet på bussen ("MT/s") som vil nok endre seg med tiden, ihvertfall førstenevnte - CPU-freq.

Edit: Også macro ops fusion og mulighet for å ta tre 64-bit integer operasjoner per klokkesyklus pluss annet jeg ikke husker.

6768357[/snapback]

 

Ganske sikker på at pipelinen på conroe er lengre enn på yonah. SSE enhetene er vesentlig kraftigere (ca 2x), opptil 4mb L2 cache.

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt skal Dell levere Core 2 duo maskiner "nå". Noen som vet når vi kan kjøpe dette? Ser at noen ahr noen teorier her o.l., men noen som har noe mere håndfast? :) Vil ha XPS med C2D nå! :)

6769092[/snapback]

 

Virker som om Dell leverer Xps m1710 med core 2 duo i mange andre land, men fortsatt ikke i Norge. Sjekket jo forsåvidt bare Nederland selv, siden jeg vurderer å kjøpe en der når jeg flytter dit. Så i Norge får du den ikke med core 2 duo, men du gjør det i NL.

Lenke til kommentar

"The first versions of Core 2 Duo are completely backwards compatible with the Napa platform that Core Duo currently uses, and thus they share the same Socket-M interface. Unfortunately for Merom, Napa only supports a maximum of a 667MHz FSB and thus has almost 40% less bandwidth to the CPU than the desktop version, and is identical to what the fastest Yonah CPUs use. The problem with FSB limiting Merom like this is that Merom is a hungrier core (as we've seen by the table above) than Yonah, so it needs a faster FSB in order to truly stretch its legs. The tradeoff is that a faster FSB consumes more power, thus reducing battery life, not to mention that you'll need a "new" chipset to support the faster FSB."

 

Hentet fra AnandTech

 

Så jeg må altså vente til 2007 for at core 2 duo kan utnyttes fullt? Eneste grunn til å kjøpe den nå med napa hk må jo være at den har emt64.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar

Er det noen som har hørt om det vil komme billigversjoner med lavere FSB som støttes av eldre brikkesett (i855-, i852- og i915-serien).

 

Det kom jo slike billigversjoner av både Dothan, og Yonah så det er vel ikke helt utenkelig at Merom også vil komme i FSB-reduserte versjoner etter hvert?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en bærbar med Pentium M "banias" med i855PM brikkesett som kun støtter 400FSB. Jeg skulle gjerne oppgradert denne til dobbeltkjerne og 64bit dersom det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...