Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 80, 90 og 100, hva er forskjellen og hvilken?


Aalton

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg sitter nå rett før tiden slår 18 for meg og vurderer bil-kjøp, men dette er jo ikke enkelt, og som dere ser har seg sett meg ut en Audi.

 

Lurer litt på hva forksjellene mellom Audi 80, 90 og 100 er. Såklart ser jeg det er ulike modeller, men de er veldig like i designet, kanksje noen små forandringer her og der, men hoved delean av designet er likt.

 

Jeg ser at audi 100 femfor Audio 80 og 90 har større motor, men er det flere forskjeller?

 

Audi 90 er en nyere versjon av Audi 80?

 

Og når man først skal kjøpe, hvilken lønner det seg å kjøpe? og hvilken modell?

Er det viktig å velge en spesill type motor?

 

hva er forskjellne? feil som går igjen?

 

 

Jeg legger ved at vi ikke skal ha en generel diskusjon mellom merker og hva som er best o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audi 80 90 og 100 (fra 1988-1997) er de mest pålitelige og solide bilene de har laget, alle hadde helgalvanisert karosseri (rust var ingen problem)

 

Audi 80 var mellomklassebilen til Audi, og de fleste modellene (med noen unntak) var ganske sparsommelig ustyrt, men det var et godt utvalg av motorer. 1.6 (75hk), 1,8 (90hk), 2.0 (90hk), 2.0E (115hk), 2.3E (136hk) (2.6E (150hk), 2.8E (174hk) og 1.9TDi (90hk)

 

Audi 90 var en "oppstasja utgave" av Audi 80 mao elektriske vinduer, aircontition, sportseter o.l var standard og du fikk ikke med de minste motorene kun 2.0E (115hk), 2.3E 10v (136hk) og 2.3E 20v (170hk)

 

Audi 100 var storbilen til Audi, de fleste var godt godt utstyrt men du fikk også ugaver strippet for det meste, motorutvalget var godt her også. 2.0E (115hk), 1.8 20v (125hk), 2.3E (136hk) 2.6E (150) 2.8E (174hk) 2.8E 30v (193hk), 1.9TDi (90hk), 2.5TDi (115hk) og 2,5TDi (140hk)

 

Disse hadde få problemer, slitte bremser og og dempere er ikke uvanlig,

clutchen er også viktig å sjekke da disse bilene blir kjørt mer "aktivt"

en tilsvarende biler av annet merke. Den motoren som gir mest pr.kr

er 2.3E motoren (gjeller samtlige) den går godt og gir en flott 5cyl golyd

når en gir etter. 1.8 og 2.0 motorene får bilen til å føles undermotorisert,

dette gjeller spessielt Audi 100 pga vekten og størrelsen.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Veldig godt svart, samtidig forklarende og du løste alle mine spørsmål.

 

Så je tror faktisk da en Audi 90 er noe for meg, innen de årsmodellene du nevner så må jeg spørre, siden jeg ikke har mer en ca 20 000 kr, hva får jeg for dette? Holder det til en Audi 90 med 2.2l motor?

 

Quatro, unødvendig luksus eller går bilen bedre med dette?

Lenke til kommentar

Quattro er bare et fancy Audi ord for 4WD, bilen går ikke bedre men

øker det naturlig nok fremkommeligheten på vinterstid, men du lever like

godt godt uten for å si det sån, men 20.000kr... vel du må nok lete litt for å

finne noe som ikke har gått jorda rundt et par ganger. får en god Audi 80 1,8s

for den prisen (Samme motoren som står i VW Golf 1.8) men forbikjøringer og

oppoverbakker å bli merkbart tyngre siden det tross alt er 46hk mindre i 1.8 motoren.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

jeg har dårlige erfaringer når det gjelder audi 100..

Påberegn mye reperasjoner hvis du hvil kjøpe denne modellen spesiellt når det gjelder girkasse og forstillingsdeler er veldig kjent. Har også hatt diverse motorproblemer men disse motorene sies å være skuddsikre så spørs hvor heldig du er.

Det posetive er at bilen er galvanisert (utenom bagasjeluka) men lakken har lett for å flasse av.

Lenke til kommentar
Quattro er bare et fancy Audi ord for 4WD, bilen går ikke bedre men

øker det naturlig nok fremkommeligheten på vinterstid, men du lever like

godt godt uten for å si det sån, men 20.000kr... vel du må nok lete litt for å

finne noe som ikke har gått jorda rundt et par ganger. får en god Audi 80 1,8s

for den prisen (Samme motoren som står i VW Golf 1.8) men forbikjøringer og

oppoverbakker å bli merkbart tyngre siden det tross alt er 46hk mindre i 1.8 motoren.

6761917[/snapback]

 

Quattro er nesten et must når man kjøper audi syntes nå jeg genialt 4wd system.

Lenke til kommentar
Audi 80 90 og 100 (fra 1988-1997) er de mest pålitelige og solide bilene de har laget, alle hadde helgalvanisert karosseri (rust var ingen problem)

 

Audi 80 var mellomklassebilen til Audi, og de fleste modellene (med noen unntak) var ganske sparsommelig ustyrt, men det var et godt utvalg av motorer. 1.6 (75hk), 1,8 (90hk), 2.0 (90hk), 2.0E (115hk), 2.3E (136hk) (2.6E (150hk), 2.8E (174hk) og 1.9TDi (90hk)

 

Audi 90 var en "oppstasja utgave" av Audi 80 mao elektriske vinduer, aircontition, sportseter o.l var standard og du fikk ikke med de minste motorene kun 2.0E (115hk), 2.3E 10v (136hk) og 2.3E 20v (170hk)

 

Audi 100 var storbilen til Audi, de fleste var godt godt utstyrt men du fikk også ugaver strippet for det meste, motorutvalget var godt her også. 2.0E (115hk), 1.8 20v (125hk), 2.3E (136hk) 2.6E (150) 2.8E (174hk) 2.8E 30v (193hk), 1.9TDi (90hk), 2.5TDi (115hk) og 2,5TDi (140hk)

 

Disse hadde få problemer, slitte bremser og og dempere er ikke uvanlig,

clutchen er også viktig å sjekke da disse bilene blir kjørt mer "aktivt"

en tilsvarende biler av annet merke. Den motoren som gir mest pr.kr

er 2.3E motoren (gjeller samtlige) den går godt og gir en flott 5cyl golyd

når en gir etter. 1.8 og 2.0 motorene får bilen til å føles undermotorisert,

dette gjeller spessielt Audi 100 pga vekten og størrelsen.

6760075[/snapback]

 

litt mer info

Audi 80 = dagens A4

Audi100 = dagens A6

(også Audi 200 som dagens A8)

Audi 90 var en "mellom" bil. Litt større en 80 og med 5cyl motor!

 

... Audi 80 kom også med en 2.0 140HK, men den paserer budsjettet ditt :)

Lenke til kommentar
jeg har dårlige erfaringer når det gjelder audi 100..

Påberegn mye reperasjoner hvis du hvil kjøpe denne modellen spesiellt når det gjelder girkasse og forstillingsdeler er veldig kjent. Har også hatt diverse motorproblemer men disse motorene sies å være skuddsikre så spørs hvor heldig du er.

Det posetive er at bilen er galvanisert (utenom bagasjeluka) men lakken har lett for å flasse av.

6762065[/snapback]

 

Motor/girkasse og understellsproblemer er *ikke* normalt på Audi 100/A6 laget mellom 1992-1997 du må ha fått en skikkelig blåmandagsutgave av arten.

Audi 100 er plaget av 2 ting: slitte bremser og støtdempere, det er det som

går igjen. De problemene du beskriver er forbeholdt Audi A6 laget fra 1998 og utover da Audi da begynte å bruke det berømte "multilink" understellet til VW.

Dessuten Audi 100 (92-97) er helgalvanisert og det er bagasjelokket også.

Bruktbilstatistikk og fakta for Audi 100/A6 (92-97) er hentet fra Bladet Motor

som er medlemsbladet til NAF.

 

 

litt mer info

Audi 80 = dagens A4

Audi100 = dagens A6

(også Audi 200 som dagens A8)

Audi 90 var en "mellom" bil. Litt større en 80 og med 5cyl motor!

 

... Audi 80 kom også med en 2.0 140HK, men den paserer budsjettet ditt

 

Audi 90 er ikke noe større en Audi 80, Audi 90 er rett å slett en bedre utstyrt Audi

80, de deler samme karosseri og det er kun noen kosmetiske forskjeller

sett utenifra. Audi 80 "Competition" med 140hk motor var laget i begrenset

opplag for å tilfredstille krav til deltakselse i div. rally. A8 var ikke arvtageren

til Audi 200 den var en påkostet utgave av Audi 100 akkurat som Audi 90

var en påkostet utgave av Audi 80. Forgjengeren til Audi A8 var Audi V8 som

var basert på en forlenget versjon av Audi 100 karosseriet men var produsert

som en egen platform.

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Audi 90 er ikke noe større en Audi 80, Audi 90 er rett å slett en bedre utstyrt Audi

80, de deler samme karosseri og det er kun noen kosmetiske forskjeller

sett utenifra. Audi 80 "Competition" med 140hk motor var laget i begrenset

opplag for å tilfredstille krav til deltakselse i div. rally. A8 var ikke arvtageren

til Audi 200 den var en påkostet utgave av Audi 100 akkurat som Audi 90

var en påkostet utgave av Audi 80. Forgjengeren til Audi A8 var Audi V8 som

var basert på en forlenget versjon av Audi 100 karosseriet men var produsert

som en egen platform.

6762284[/snapback]

 

svarte, bomma fælt ja!

MEN hoved forskjellen mellom 80 og 90 er at 90 kun ble levert med 5cyl motorer

Audi 90 faktablad

Lenke til kommentar
Motor/girkasse og understellsproblemer er *ikke* normalt på Audi 100/A6 laget mellom 1992-1997 du må ha fått en skikkelig blåmandagsutgave av arten.

Audi 100 er plaget av 2 ting: slitte bremser og støtdempere, det er det som

går igjen. De problemene du beskriver er forbeholdt Audi A6 laget fra 1998 og utover da Audi da begynte å bruke det berømte "multilink" understellet til VW.

Dessuten Audi 100 (92-97) er helgalvanisert og det er bagasjelokket også.

Bruktbilstatistikk og fakta for Audi 100/A6 (92-97) er hentet fra Bladet Motor

som er medlemsbladet til NAF.

 

:D Er nå ikke helt enig det jeg da..

Kan godt ta bilde av bagasjeluka til audi 100 93 mod 2,5 tdi her. full av rust så er garantert at den ikke er galvanisert.. men resten karosseriet er bra lakken flasser litt av men komer ikke rust på metallet.

Har også temmelig stort forbruk av bærekuler mener jeg verksted fyren sa hører i hvertfall dunk i humper.. Samt at girkassa er helt herpa ingen gir fungerer utenom 1,2 og 5

Og det er en bil som har gått 220000 og er meget godt holdt sendt til verksted for en minste ting. Så er ikke spesiellt fornøyd.

Lenke til kommentar

Har du hatt bilen siden den var ny? nei. Og der har vi også problemet. En bil går igjenom mye rart i sin levetid, mange ting som du ikke vet om eller oppdager på et senere tidspunkt, det er det som er risikoen med å kjøpe en bruktbil. Så å skjære alle Audi 100 over en kam pga dine dårlige opplevelser (eller et dårlig kjøp?) blir ikke riktig, det finnes mandagseksemplaerer av selv de beste bilene. Bakluka har mest sansylig vært omlakkert/gjennopprettet noe som gjør at galvaniseringen blir slipt bort, Er den bruktimportert? Dårlig/merkelig servicehistorie? Vært kolidert? Fått trikset KM stand? Kan du i det hele tatt garantere at opplysningene du sitter med om bilens forhistore er korrekt? nei :)

Lenke til kommentar

Den ble tysk importert i 95 kjøpt brukt gjennom merkeforhandler i tyskland og siden vært i familien.. Har ikke vært kollidert og km standen er riktig..

Ang bagasjeluka hvorfor er du så sikker på at den er galvanisert?? Mulig vi har vært uheldige å fått en luke som ikke er galvanisert men hvor stor skjanse er det 1 til 10000 muligens.

Ang girkassa så var det nesten helt umulig å få tak i en ny billig da det er et STORT problem at synkroniseringa går til gokk på disse kassene. Helt fakta her til og med snakket med firma som pusser opp disse.

Lenke til kommentar

Bakluka skal være galvaniset, Audi 100 (C4 karosseri) er

helgalvansiser og det gjeller både panser og bakluke, eneste

som kan føre til at det begynner å ruste er dype steinsprang

eller andre typer fysisk skade som går rett ned til metallet.

Audi 100 C3 (83-91) hadde delgalvanisert karosseri fra 87-91

noe som gjordet at dørene, bagasjelokk og panser kunne ruste

på disse. Uansett så vil jeg påstå Audien din ikke er representativ for majoriteten av audiene der ute, med tanke på statisikkene ført av

NAF/SB og informasjon fra de jeg kjenner som har Audi 100 av denne typen.

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt i avisen i går (Oppland arbeiderblad) og der hadde vi Audi 100 2.0E til 24 000 kr :)

Også er det mye til Audi 90 2.2E-biler å se på markedene rundt omkring, har kikket litt på autodb og motobørsen, men der er det mest "ring for pris"

 

Hva er prisantydningen til en god gjennomsnittlig Audi 90 2.2E som er glavanisert som dere sier og er i god stand, hva må jeg ut med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...