Jump to content
Sign in to follow this  
Delvis

Do eller Toalett

Recommended Posts

Hvorfor skal man alltid bruke navnet "Do" nå for tiden, istedet for det så mye mer tiltalende "Toalett"?

Feks i media:

Dagens VG

Sånn som i den artikkelen der "..født på do" ..høres ganske toskete ut :roll:

Når de sier "do" får jeg assosiasjoner om drittlukt, lort og stinkende toalettskåler..æsj :sick:

Mens Toalett derimot gir assosiasjoner om fine hygienske toaletter med såpe og godlukt etc..

utenfor bærum sier man ofte do skjønner du. og på bygda her jeg bor må man lære seg til dritt lukt for her gjødlses faktisk jorder med bæsj tro det eller ei. og her sier man dass også foresten.

"Er det no offentlig toalett her?"

"Faen, jeg må på dass!"

"Får jeg låne doen din?"

Kommer litt an på. Men hjemme heter det do. Bare offentlig toalett på kjøpesentre...eller er det dasser. Bruker dass også egentlig om det ikke er noen jeg ikke er komfortabel med grovere språkbruk hos.

Guest member-101642

Driter er et passende navn.

"Er her en offentlig driter noe sted?"

Hva med avtrede? :)

6743638[/snapback]

Eller WC?

6743684[/snapback]

Selvfølgelig...WC, det hadde jeg nesten glemt..selv om faktisk er det som står på min egen toalettdør :wee:

WC er 100 ganger bedre enn "do"

Alle disse andre lavmålske navnene som nevnes her, kan man putte en viss plass..det er på tide vi får litt mer stil og anstendighet tilbake i språket, istedet for all den vulgære dritten som spys ut :cool:

Pleier å si dass jeg da, når jeg skal snakke pent sier jeg do. Ja nå er jo jeg en skikkelig råtass også da :cool:

I jobbsammenheng (alltid noen som spør hvor doen/dassen/toalettet her), svarer jeg alltid med toalettet.

Hjemme erre "dass" som gjelder.