Gå til innhold

Microsoft frir til Mozilla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sist jeg sjekket selger ikke MS internet explorer...det kommer da vitterlig gratis med WindowS? Og det selger de!

 

Så hvis de vil at Moz folka skal bli bedre kjent med WV er vel konklusjonen ganske logisk?

 

De vil selvsagt at alle populære programmer kjører bra på windows (og at OO folka får bedre forhold til Windows) og dermed beholde sin markedsposisjon som OS leverandør!...

 

ville blitt mer overrasket om de gjorde det samme for Open Office...

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
sist jeg sjekket selger ikke MS internet explorer...det kommer da vitterlig gratis med WindowS? Og det selger de!

6723099[/snapback]

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg kan ikke se noen som har påstått noe annet. Dog, finnes det lover i norge for bruken av ordet gratis i markedsføring. Det skal ikke betinge at man må kjøpe noe.

 

Edit: Itavisen skriver forresten i tillegg dette:

Årsaken er at Ramji mistenker at Mozillas spamfiltre sperrer for Microsoft-adresser…

6722455[/snapback]

Indirekte sier altså Ramji at Microsoft spammer? Det er i så fall en heftig innrømmelse ;)

Lenke til kommentar

Dette er da bare en av veldig, veldig, veldig mange "gode" ting Microsoft har gått over til å gjøre. Vi vil få se mer av slike "gode" handlinger frem over.

 

Ett eller annet har skjedd i MS de siste 2 årene som har fått selskapet til å drastisk skifte retning. Hele Live-ideen er et bra eksempel på dette. Betaer, gode produkter, gode ideer, AJAX-testing og hele pakka. Microsoft *vil* ikke kjøpe opp FX da de vil heller ha konkurransen. De ønsker ikke lengre å bli sett på som en big bad wolf.

 

Jeg tror ikke MS har noen slemme baktanker bak dette initiativet og forventer at de vil etterhvert også gå ut med kildekoden for flere produkter etter hvert også selv.

 

Jeg tror nok selv at Vista er for sent ute for å bli "reddet" av disse nytenkerne i Microsoft, men jeg kan banne på at neste OS fra MS kommer til å bli det mest geniale operativsystemet noen sinne utviklet...

Lenke til kommentar

Som sagt før her så kommer explorer til å følge med Vista, altså er ikke dette fordi MS vil ha konkurranse, men rett og slett fordi de vil at vista skal fungere stabilt også når det gjelder andre browsere som kundene velger å bruke. Med tanke på at explorer følger med operativsystemet og at FF er gratis er dette bare forsøk på å gi kundene til MS ett mest mulig stabilt opperativsystem, mest mulig uavhengig av hvilken browser du velger å kjøre.

Lenke til kommentar
sist jeg sjekket selger ikke MS internet explorer...det kommer da vitterlig gratis med WindowS? Og det selger de!

6723099[/snapback]

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg kan ikke se noen som har påstått noe annet. Dog, finnes det lover i norge for bruken av ordet gratis i markedsføring. Det skal ikke betinge at man må kjøpe noe.

 

Poenget er at microsoft ikke selger IE, men gir det vekk gratis. Konkurrenten Firefox er også gratis. Hvem av disse sluttbrukeren benytter bør derfor være irrelevant for microsoft da de ikke tjener penger på det uansett. De tjener altså like mye om brukeren kjører Firefox eller IE så lenge brukeren har kjøpt Windows. Derimot gir fornøyde brukere mer i kassa, derfor har de alt å tjene på at Firefox fungerer bra i Vista.

 

Dette er da sett fra et rent økonomisk synspunkt, men så lenge folk påstår microsoft kun tenker på penger og driter i alt annet så mener jeg dette absolutt er et relevant argument.

 

Edit: Itavisen skriver forresten i tillegg dette:

Årsaken er at Ramji mistenker at Mozillas spamfiltre sperrer for Microsoft-adresser…

6722455[/snapback]

Indirekte sier altså Ramji at Microsoft spammer? Det er i så fall en heftig innrømmelse ;)

6723205[/snapback]

Nå snakker du tøv. Hvordan kan du konkludere med at det er den mest troverdige forklaringen?

 

 

Når enkelte mennesker er så blendet av hat (ikke direkte rettet mot deg Simen1) at de ikke er i stand til å se en positiv handling bare fordi det tilfeldigvis er fra det hold de misliker så bør de kanskje forholde seg utenfor en ellers saklig debatt. Å dra ned debatten med usakligheter basert på oppspinn og fordommer gagner ingen, og spesielt ikke hw.no som opptrer som en seriøs nyhetsside.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
sist jeg sjekket selger ikke MS internet explorer...det kommer da vitterlig gratis med WindowS? Og det selger de!

6723099[/snapback]

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg kan ikke se noen som har påstått noe annet. Dog, finnes det lover i norge for bruken av ordet gratis i markedsføring. Det skal ikke betinge at man må kjøpe noe.

......

Edit: Itavisen skriver forresten i tillegg dette:

Årsaken er at Ramji mistenker at Mozillas spamfiltre sperrer for Microsoft-adresser…

6722455[/snapback]

Indirekte sier altså Ramji at Microsoft spammer? Det er i så fall en heftig innrømmelse ;)

6723205[/snapback]

Nå snakker du tøv. Hvordan kan du konkludere med at det er den mest troverdige forklaringen?

 

 

Når enkelte mennesker er så blendet av hat (ikke direkte rettet mot deg Simen1) at de ikke er i stand til å se en positiv handling bare fordi det tilfeldigvis er fra det hold de misliker så bør de kanskje forholde seg utenfor en ellers saklig debatt. Å dra ned debatten med usakligheter basert på oppspinn og fordommer gagner ingen, og spesielt ikke hw.no som opptrer som en seriøs nyhetsside.

6723571[/snapback]

 

Det er ikke bare tøv, det ville ikke være første gangen microsoft skulle komme med spam o.l. Tenker nå spesielt på windows genuine notification e.l.

 

Når det gjelder baktanker så kanskje microsoft hare lært seg at de ikke kan lage browsere :p

Lenke til kommentar
sist jeg sjekket selger ikke MS internet explorer...det kommer da vitterlig gratis med WindowS? Og det selger de!

6723099[/snapback]

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg kan ikke se noen som har påstått noe annet. Dog, finnes det lover i norge for bruken av ordet gratis i markedsføring. Det skal ikke betinge at man må kjøpe noe.

 

 

Nei, Internet Explorer er ikke gratis, ettersom en må ha Windows XP for å kjøre det, og Windows XP er ikke gratis. Det blir som å si at bilratt er gratis fordi de følger med bilen...

Lenke til kommentar

Jeg tror at hensikten med dette er slik som det står i teksten, og som andre har nevnt i diskjusjonen her, at de kun ønsker at en av de mest populære gratis applikasjonene skal fungere bra med Vista.

 

Det er i MS sin hensikt at mest mulig av eksisterende programmer vil virke med MS Vista, men siden de har gjort så mye endringer i Vista i forhold til eldre Windows utgaver er det mange eldre/Windows XP applikasjoner som ikke vil virke så bra. Da fjernes et av hovedargumentene mot å oppgradere til Vista, og mere penger i kassen til MS kan forventes.

 

Når Vista blir lansert kan vi også forvente at Windows XP for en sterkt begrenset, da kan det være mange som vil vurdere å heller gå over til Linux distribusjoner som er i kontinuerlig utvikling. Spesielt kan dette skje dersom favoritt applikasjonene ikke virker skikkelig i Vista.

 

I så måte er en håndstekning til applikasjonsutviklere, spesielt Open Source som ofte lager applikasjoner også for konkurrende OS som Linux og Mac OS, være et smart trekk. Vi vil også se sterk fremgang for applikasjons virtualisering for å kjøre inkompatible programmer i Vista (MS har kjøpt Softricity som er et særdeles interessant produkt)

Lenke til kommentar
Nei, Internet Explorer er ikke gratis, ettersom en må ha Windows XP for å kjøre det, og Windows XP er ikke gratis. Det blir som å si at bilratt er gratis fordi de følger med bilen...

6724164[/snapback]

Tidligere kunne man vel laste ned IE gratis til Mac/Linux. Vet ikke om man kan det enda. Ergo er vel IE gratis?

Lenke til kommentar
Tidligere kunne man vel laste ned IE gratis til Mac/Linux. Vet ikke om man kan det enda. Ergo er vel IE gratis?

6724745[/snapback]

Teknisk sett kan man gjøre det, men står det ikke i EULA'en (som selvfølgelig ingen normale mennesker gidder å lese :p ) at det kreves en Windows-lisens?

 

Da er man vel i en juridisk gråsone om man f.eks. installerer IE gjennom Wine i Linux.

Lenke til kommentar
Poenget er at microsoft ikke selger IE, men gir det vekk gratis. Konkurrenten Firefox er også gratis. Hvem av disse sluttbrukeren benytter bør derfor være irrelevant for microsoft da de ikke tjener penger på det uansett. De tjener altså like mye om brukeren kjører Firefox eller IE så lenge brukeren har kjøpt Windows. Derimot gir fornøyde brukere mer i kassa, derfor har de alt å tjene på at Firefox fungerer bra i Vista.

Du glemmer vendor lock-in, som våre venner i Microsoft alltid har vært meget glad i.

 

IE utvikles pr idag kun for Windows (har tidligere blitt utgitt for Mac og Solaris, men de versjonene er stoppet og for lengst utdaterte).

 

Ved at MS opprettholder en høy markedsandel for IE, kan også den horrible situasjonen med IE-only websider fortsette. Og dette betyr i praksis Windows-only. Men dette går ikke hvis IE mister helt grepet om browsermarkedet, og resultatet blir selvsagt et bedre og mer åpent WWW. Men det kan også være negativt for MS, fordi at browseropplevelsen plutselig blir like god uansett om brukerne sitter med Windows, Linux, MacOS X osv.

Lenke til kommentar
For en tøvete diskusjon. IE kan skaffes gratis til alle versjoner av Windows. Nei, Windows er ikke gratis, men hva har det med saken å gjøre?

 

Shell gir bort gratis isskraper til bil. Påtenkt bruk av denne fordrer dog at man har kjøpt seg en bil, men isskrapen er likefult gratis.

6732238[/snapback]

Sammenlikning blir gal, prøv denne isteden:

 

Shell-stasjonene setter opp et stort skilt hvor det står "Gratis bensin!", og kundene strømmer til. Men så står det med biteliten skrift "Du må Toyota for å få gratis bensin" :thumbdown:

 

Kort og godt blir det feil å si at IE er gratis. Tvert i mot er det et produkt man betaler for når man kjøper Windows. Det følger også med Windows, men MS lager en sjelden gang en ny versjon av IE som de legger ut for nedlasting. Denne kan sees på som en oppdatering eller tilleggsservice for betalende kunder av Windows. Hadde IE istedenfor vært lagt ut for fri nedlasting UTEN forpliktelser, kunne du sagt det var gratis.

Lenke til kommentar
Sammenlikning blir gal, prøv denne isteden

Sammenlikngen min er riktig den. Og sånn kan vi jo fortsette sirkelargumentasjonen...

 

Hadde IE istedenfor vært lagt ut for fri nedlasting UTEN forpliktelser, kunne du sagt det var gratis.

6732763[/snapback]

IE er lagt ut for fri nedlasting UTEN forpliktelser. Men seriøst, denne argumentasjonen får du fortsette med uten meg...

Lenke til kommentar
IE er lagt ut for fri nedlasting UTEN forpliktelser. Men seriøst, denne argumentasjonen får du fortsette med uten meg...

6732801[/snapback]

Hvis du leser "the fine print" så krever IE6 en gyldig windows lisens. Tviler på at det er noe annerledes med IE7. At det er teknisk mulig å kjøre browseren i andre OS vha Wine forandrer ikke det faktum at du da bryter lisensbetingelsene.

 

Ytterligere argumentasjon er unødvendig - produktet er ikke gratis.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
IE er lagt ut for fri nedlasting UTEN forpliktelser. Men seriøst, denne argumentasjonen får du fortsette med uten meg...

6732801[/snapback]

Hvis du leser "the fine print" så krever IE6 en gyldig windows lisens. Tviler på at det er noe annerledes med IE7. At det er teknisk mulig å kjøre browseren i andre OS vha Wine forandrer ikke det faktum at du da bryter lisensbetingelsene.

 

Ytterligere argumentasjon er unødvendig - produktet er ikke gratis.

6732854[/snapback]

 

Så alle gratis-programmer som krever Windows er ikke gratis?!

Lenke til kommentar
Så alle gratis-programmer som krever Windows er ikke gratis?!

6733487[/snapback]

 

Heh. Jo. De aller fleste gratisprogrammer som _kjører_ under Windows, krever på ingen måte at man har en gyldig Windowslisens. Kan ikke folk lære seg litt om lisensregler mm. før de poster tull?

 

IE er ikke, og har aldri vært, gratis. Ja, man kan laste det ned, men lovlig bruk tilsier at man skal ha en gyldig windowslisens - nå husker jeg ikke teksten ordrett, men jeg _tror_ også at det sies at man må ha en gyldig windowslisens som gjelder spesifikt for den windowsversjonen man ønsker å installere IE på.

 

Det er en vesensforskjell på det å kreve at man har en gyldig Windowslisens for å få lov til å bruke et program, og det å sette opp softwarespesifikasjoner som må møtes før man kan benytte et program - det er nemlig slett ikke samme tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...