Gå til innhold

Microsoft frir til Mozilla


Anbefalte innlegg

Så alle gratis-programmer som krever Windows er ikke gratis?!

6733487[/snapback]

 

Heh. Jo. De aller fleste gratisprogrammer som _kjører_ under Windows, krever på ingen måte at man har en gyldig Windowslisens. Kan ikke folk lære seg litt om lisensregler mm. før de poster tull?

Tusen takk for at du hjelper meg å oppklare dette :)

 

Bryr man seg ikke om lisenser, så spiller dette kanskje ingen rolle. Men ellers så har det stor betydning, f.eks hvis man vil kjøre et Windowsprogram i linux/unix via Wine. Internet Explorer krever nemlig alltid at man har en GYLDIG lisens på Windows, mens jeg har ennå til gode å se at freewareprogrammer fra andre leverandører krever noe slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så alle gratis-programmer som krever Windows er ikke gratis?!

6733487[/snapback]

 

Heh. Jo. De aller fleste gratisprogrammer som _kjører_ under Windows, krever på ingen måte at man har en gyldig Windowslisens. Kan ikke folk lære seg litt om lisensregler mm. før de poster tull?

 

IE er ikke, og har aldri vært, gratis. Ja, man kan laste det ned, men lovlig bruk tilsier at man skal ha en gyldig windowslisens - nå husker jeg ikke teksten ordrett, men jeg _tror_ også at det sies at man må ha en gyldig windowslisens som gjelder spesifikt for den windowsversjonen man ønsker å installere IE på.

 

Det er en vesensforskjell på det å kreve at man har en gyldig Windowslisens for å få lov til å bruke et program, og det å sette opp softwarespesifikasjoner som må møtes før man kan benytte et program - det er nemlig slett ikke samme tingen.

6739047[/snapback]

 

Ja, nå skjønte jeg hva du mente! Man må ha en "ekte Windows" for å få installert IE7 (og WMP11). Windows blir validert under installasjonen av disse programmene (men det er mulig å gå rundt denne sjekken). Har installert begge disse programmene på min test-partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...