Gå til innhold

Kan lage prosessorer på 3000 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende! At man skulle komme seg på 3THz uten optikk var litt oppsiktsvekkende :) Spent på å se prototypen!

 

Slik jeg forstod det var dette en "nyttig" transistor-teknologi og ikke bare et spektakulært rekordforsøk på å vise en klokkefrekvens uten noen vesentlig nytte for å kunne utvikle en ny type CPU... Trodde folk hadde sytet ifra seg dette ifra tidligere artikler med "klokkefrekvensen sier ingenting" og ser like håpløst på alt som kommer..

 

Likevel tviler jeg jo sterkt på at elektoniske brikker kommer seg så langt.. Noen som har fått med seg hva stoff som blir brukt el.lig? Spent på om dette ikke er ren bløff.. Leser jo nesten hver uke om cpuer med hinsides klokkefrekvenser på NewScientist... :p

Lenke til kommentar

Av alle oppblåste teknologier er dette noe av det drøyeste jeg har sett på lenge. kommenterte tidligere i dag på ace's at de har en idè til en svitsj. De mangler kompatible lagringsenheter (DRAM/SRAM celle,flipflops osv.) de mangler kabling og det er ikke gitt noen forklaring på hvordan i helsikke det ene elektronet skal kunne styre kondensatoren på neste BDT.

 

I det heletatt dette renner foreløpig bort i alt saltet, men 10-20 år etter at de har fått på plass en prototype av en tilstandsmaskin så kan vi vel vente dette i masseproduksjon om det ikke kommer noe som er bedre og/eller enklere å lage.

Lenke til kommentar
OG til Simen1: Hvis signalet vil variere for fort og signalet "forskyves"  (antar du snakker om elektro-fysikkens lover osv) vil jeg minne på at det var ikke lenge siden de trodde at de aldri ville bryte 1ghz barrieren. Bedre ledere er en av svarene på dette spørsmålet. Er nok andre muligheter også.

6717098[/snapback]

Hvem var det som trodde at 1GHz ville bli umulig?

 

Uansett, det finnes en annen mulighet som du sier: Krympe avstanden mellom transistorene tilsvarende, altså med 1000 ganger. Siden brikkene er 2D og man samtidig må krympe like mye i X og Y-retning så betyr det en økt effekttetthet på 1 million ganger. Det vil også si at avstanden mellom transistorene blir på størrelsen med et enkelt atom. Med andre ord snakker vi om teknologi a lá Star Trek.

 

Dersom vi sier 10GHz blir situasjonen ennda mer kjennslig, siden lengste rette ledningstrekk bør være mindre enn ca. 3 mm med "tommelfinger regelen" så blir det fort vannskelig å route signalet fra A til B, siden svinger er bad og man ikke kan ha lengre rette ledere enn 3mm, helst kortere..

PS. Nå snakker du allerede om faseforskyvninger i signalet på en hel syklus. Signalet bør helst ikke mer enn 10 ut av fase før det begynner å bli vanskelig å få kretsene til å henge med.

 

3000GHz har en bølgelengde på 1 mikro-meter ca.... 1\10 av det, er ikke mye... Det er vel her man virkelig bør ha optiske busser, kanskje alle data busser og I\O til CPU'er må være optiske på for i det hele tatt å være praktisk mulig?

6717249[/snapback]

Husk at optikk ikke kan krympes til under bølgelengden på lys, noe elektronikken har passert for lenge siden. Dessuten har du allerede regnet med at signalet bres med lysets hastighet i det elektriske eksemplet ditt. Lys går nok dessverre ikke raskere enn lysets hastighet så man vil møte på de samme problemene med faseforskyvninger og avstander der. Siden optiske komponenter vil ta vesentlig større plass enn elektriske så vil man bare få ennå større problemer med avstandene, faseforskyvninger og klokkedistribusjon.

 

Tror det vil være mer overkommelig enn å lage en ren optisk computer (som jo vil skje en dag).

 

Ganske pseudo-teoretisk ja...men dere får skyte meg ned.

6717935[/snapback]

Hehe.. Det var vel akkurat det jeg gjorde like før innlegget ditt :p

 

Anders Jensen og CAT-scan: Jepp, dette er er vel et stjerneeksempel på fjæra som ble til ti høns.

Lenke til kommentar

OK, drøyer med å kjøpe AMD AM2 da.

 

Gjør som de andre oppover i tråden her, setter en hundrings på at den kommer når det nærmer seg jul. Ellers lager jeg bare noen selv i Cadence Virtuoso.

 

Vekk meg når jeg kan kjøpe de hos komplett.no.

Endret av awold
Lenke til kommentar
OK, drøyer med å kjøpe AMD AM2 da.

6720493[/snapback]

 

Tipper denne cpu-en lanseres likt med microsofts neste operativsystem ... (etter Vista)

6720612[/snapback]

Dere har virkelig høye forhåpninger. Les kommentaren til Anders_Jensen som tydligvis har sjekket ut kilden litt mer nøye enn oss andre. (Ikke at jeg trenger å sjekke kilden for å ta dette med en skipslast med salt. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det som regel det. Og dette høres svært usansynlig ut. Det lukter missforståelser av journalister lang vei.)

Lenke til kommentar
3000GHz har en bølgelengde på 1 mikro-meter

Hmm, sent på kvelden får jeg 3000 GHz til å gi en bølgelengde (for lys) på 0,1 millimeter. Men uansett må komponentene gjøres ekstremt små, for på én klokkesyklus blir det dermed umulig å kommunisere med noe som ligger lenger unna enn 0,1 mm, uansett om man bruker elektriske signaler eller lys.

Lenke til kommentar

Ja, en skal alltid ta slike nyheter med en stor klype salt. Men uansett hvor mye problematikk potensialet til denne teknologien innebærer, medfører likevel selv en marginal varmereduksjon betraktelig fremgang i utviklingen av mer ytelsessterke prosessorer. Når en dessuten inkluderer prosessorteknologier som har sprunget frem (knyttet til Intel Core 2 eksempelvis), kan dette muligens gi oss raskere prosessorer når tiden er inne.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også hvor det ble av de holografiske krystall harddiskene som var "rett rundt hjørnet" hehe...

 

Nei folk, vær realistiske. Kanskje dette er et stort steg i riktig retning (og kanskje det har lite/ingen praktisk relevans), men i uansett tilfelle så kommer det nok ikke 10Ghz prosessorer med det aller første, og langt mindre 3Thz. Ihverfall ikke av typen som faktisk utfører noe i nærheten like mye arbeid pr. klokkesyklus som prosessorene vi kjenner i dag.

 

hvis vi anntar at de i de hele tatt klarer å bygge en prosessor over 1Thz, så er det nok snakk om meeeeget enkle kretser i forhold til de vanvittig infløkte prosessorene som vi kjenner og bruker i dag.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vi har noe mye mer spennende foran oss.

 

1. Utvikling av god software utnyttelse av flerkjerne CPU'er. 2-4 kjerner.

2. God 64bit ytelse på desktop(elending pr i dag på under 8GB minne)

3. Videre utvikling av hardware virtualisering. I dag er vmware raskere.

4. Videre utvikling av hybrid harddisker, SSD osv.

 

Nyheter om 3THz transistor hastigheter intersserer meg nesten ikke i sammenligning. Er passe vant til luftboble nyheter siste 10 årene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3. Videre utvikling av hardware virtualisering. I dag er vmware raskere.

 

Xen er raskere enn vmware, og IBM's virtualisering med LPAR og lignende er godt moden teknologi ;)

 

Problemet med virtualisering på 'vanlig' (billig) pc hardware er redundans. Hvis en eller annen pci-enhet feiler kan hele pcibussen henge, og da tryner allt.

Endret av awold
Lenke til kommentar
3000GHz har en bølgelengde på 1 mikro-meter

Hmm, sent på kvelden får jeg 3000 GHz til å gi en bølgelengde (for lys) på 0,1 millimeter. Men uansett må komponentene gjøres ekstremt små, for på én klokkesyklus blir det dermed umulig å kommunisere med noe som ligger lenger unna enn 0,1 mm, uansett om man bruker elektriske signaler eller lys.

6720936[/snapback]

Helt umulig er det ikke, men det hele blir mye vanskeligere. F.eks har de fleste kommunikasjonsgrensesnittene for inter-chip komm., serlig FB-DIMM og PCIe opptil flere bits per lane in-flight. Dette kan også gjøres on-chip, men som vi så i P4 med Driver steg i pipelinen så er det ikke ønskelig med flere bits "hengende på linja", en setter altså inn driver steg i steden.

 

En annen ting er at en kan få plass til veldig mye innenfor 0,1mm, har ikke sjekka tallet men høres riktig ut. Om en lager et in-order CPU design så kan en også eliminere mange av de lange signalstrekkene fordi en stort sett bare får informasjon fra forrige pipeline steg og stort sett bare gir informasjon til neste steg. I tillegg kommer bypass til begynnelsen av eget pipeline steg og registerfila som en skal lese en plass i pipelinen og skrive til en annenplass (kanskje idè å legge pipelinen i en U rundt reg fila når den tid kommer?). Med Out-of-order design er det imidlertid stadig oppdatering av reservarion station steg i tillegg samt leting i svære instruksjons vindu som skal søkes i kontinuerlig. Med andre ord er dagens out of order en utdøende rase, men det er vel en annen diskusjon.

 

(Det er forresten utviklet en in-order pipeline som har mulighet til å finne andre instruksjoner å eksekvere der hvor konvensjonelle in-order pipelines får stall. Dermed forsvinner den siste fordelen til out-of-order design.Link)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
OK, drøyer med å kjøpe AMD AM2 da.

6720493[/snapback]

 

Tipper denne cpu-en lanseres likt med microsofts neste operativsystem ... (etter Vista)

6720612[/snapback]

Dere har virkelig høye forhåpninger. Les kommentaren til Anders_Jensen som tydligvis har sjekket ut kilden litt mer nøye enn oss andre. (Ikke at jeg trenger å sjekke kilden for å ta dette med en skipslast med salt. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det som regel det. Og dette høres svært usansynlig ut. Det lukter missforståelser av journalister lang vei.)

6720721[/snapback]

Og du tok tydeligvis ikke ironien i innleggene du siterte;) Ellers er jeg enig i at det lukter misforståelser...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...