Gå til innhold

Programtips: ScreenHunter


Anbefalte innlegg

Bruker selv GrabClipSave, synest det fungerer utmerket. Har massevis av funksjoner, og alt er gratis.

6710178[/snapback]

Prøvde GrabClipSave en tid, og den var bra. Men så fannt jeg den ikke igjen ??

Nå har jeg i bruk FastStone Capture 4.2 og FastStone Image Viewer 2.6 fra FastStone. Om det ikke er allverden; så er det ok. for den lille bruken jeg har.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv bruker jeg windows innebygde + mspaint for å ta alle mine screenshots. (shift/shift+alt+)printscr, wintast+r -> mspaint, shift+insert, ctrl+s.

6712281[/snapback]

Det er omtrent metoden jeg også har brukt, men jeg har paint på hurtigstartmenyen. Etter Ctrl-s velger jeg .png før jeg skriver filnavnet og trykker enter.

Lenke til kommentar

Med Gadwin blir alt enklere... dersom dere ønsker å være ineffektive så bare fortsett med [prt screen] og paint etc.... Enormt tungvint.

 

Er det ikke flere som er enige med at HWs anbefalinger av prg. ikke er HW.no verdig?

 

Noen som husker et visst "image resize" prg og "folder size" prg som ble anbefalt?

Helt ok... dersom det ikke fantes alternativer.... noe det finnes (som her ) flere av som er betraktelig bedre.

 

 

Skjerpings!

Endret av Okay
Lenke til kommentar
I tillegg har du shift+alt+printscreen som lar deg ta screenshots av aktive dialogbokser. Dvs en tredje måte å ta screenshots på.

Hva er forskjellen på en dialogboks og et vanlig vindu? Med andre ord; når bruker du shift-alt-printscreen?

6712505[/snapback]

Veldig godt poeng, jeg testa aldri at at alt+printscreen tok hele programmet eller aktive dialogboksen.

Ser ut som å være samme ulla. My bad.

(Mimrer bare tilbake til slutten av 90-tallet da jeg leste ei bok om innføring i windows. Kunne huske at der skulle være tre forskjellige komboer for å ta forskjellige skjermbilder)

Lenke til kommentar
Med Gadwin blir alt enklere... dersom dere ønsker å være ineffektive så bare fortsett med [prt screen] og paint etc.... Enormt tungvint.

 

6712912[/snapback]

 

Hm. Ineffektive? Velleh, tar meg ikke lange tiden å gjøre den kombinasjonen jeg nevnte. Det som tar lengst tid er vel tia det tar å flytte "godfingrene" prntscreen til der jeg skriver resten av kommandoene. Og kombinert med alle de andre tingene jeg må gjøre på maskineriet for at ting skal fungere.. peanuts :)

 

Og en fordel er der: Det vil funke på hver eneste Windowsboks jeg setter med ved. Uten å måtte installere ekstra programvare. Som tydligvis må ta ressurser for å fungere.

Jaja, hver sin smak.

Natti!

Lenke til kommentar
Er det ikke flere som er enige med at  HWs anbefalinger av prg. ikke er HW.no verdig?

 

Jeg synest det er meget bra at hardware.no har begynt å skrive mer om programvare, så jeg synest at vi istedenfor å klage bør komme med konstruktive forslag.

 

Det jeg savner mest er gruppetester av programvare lignende det de gjør av hardware. Først da vil man se hvilken programvare som bør anbefales og hvilken som bør frarådes.

 

Personlig savner jeg gruppetester av programvare som sammenligner gratis med komersielle programvare og som kan gi en seriøs konklusjon om hvorvidt et gratisprogram er bra nok for folk flest, eller om man i enkelte tilfeller heller bør gå for et program som koster noen penger, og om et program egentlig er et nisje produkt som kun passer for spesielt intereserte. Jeg har ingen problemer med å betale noen hundringser for et program dersom det gir meg funskjoner som jeg virkelig trenger.

 

ett annet aspekt slike tester kunne ta hensyn til er lisensering. Ofte er jeg interesert i å finne ut av hvilke gratis programmer som jeg kan bruke i bedriftssammenheng, mens mange såkalte "freeware" programmer kun er gratis for privat bruk.

Lenke til kommentar
Hm. Ineffektive? Velleh, tar meg ikke lange tiden å gjøre den kombinasjonen jeg nevnte. Det som tar lengst tid er vel tia det tar å flytte "godfingrene" prntscreen til der jeg skriver resten av kommandoene. Og kombinert med alle de andre tingene jeg må gjøre på maskineriet for at ting skal fungere.. peanuts :)

 

Og en fordel er der: Det vil funke på hver eneste Windowsboks jeg setter med ved. Uten å måtte installere ekstra programvare. Som tydligvis må ta ressurser for å fungere.

Jaja, hver sin smak.

Natti!

Den største fordelen er med programmer som dette kan du ta bilder fortløpende, uten avbrekk i det du driver med.
Lenke til kommentar

i det siste har det vært en god del anbefalinger av software her på forsidene, vel og bra det.

MEN problemet er at den programvaren dere anbefaler egentlig ikke er gratis; hvis man vil ha alle funksjonene.

(tror det er mange som meg som ikke vil ha annet enn fullversjon installert på sin data.)

Og i etterkant av alle disse software anbefalingene kommer det mange kloke innspill fra forumet som tyder på at dere ikke har tatt dere god nok tid til å se gjennom andre software før dere trykker artikkelen på forsiden. Ikke for å lansere en konspirasjons teori, men er dere betalt for å anbefale et dårligere software?

:p

Lenke til kommentar
Med Gadwin blir alt enklere... dersom dere ønsker å være ineffektive så bare fortsett med [prt screen] og paint etc.... Enormt tungvint.

 

Er det ikke flere som er enige med at  HWs anbefalinger av prg. ikke er HW.no verdig?

Bruker samme metode selv og den er MEGET effektiv(og tidssparende) når man skal screenshot av hele desktop'en eller enkelt vinduer, dessverre er det noe tungvidt å få rektangler, dvs man må editere etterpå. Trikset er å huske hurtigtastene :)

 

Ellers vil det alltid være slik at man har preferanser på programmer, nå har jeg ikke prøvd dette programmet, men det duger sikkert og ser brukervennlig ut. Det er også freeware(dersom ikke jeg leste feil), dersom det lever opp til det det lover, så synes jeg det høres ut som ett OK program. Har selv brukt en rekke slike tidligere, men de eneste brukenes jeg har funnet har vært shareware(stopper å funke etter x-antall ganger). Betyr ikke veldig mye om det er småting som ikke er helt OK, bare det gjør jobben. Det er bra at hw.no skriver litt, programmer.no hadde vel en guide over beste gratis programmer, kanskje hw.no kunne tatt dette ett skritt videre og laget en database med linker til de beste freeware programmene(sortert etter bruksområde)? På den måten kunne vi brukere også "tipset" og fortalt hva som var bra dårlig med de forskjellige programmene.

Lenke til kommentar
alt+prnt screen tar aktivt vindu prnt screen alene tar alt, har ikke hatt behov for mer =)

6709958[/snapback]

woho!! Visste faktisk ikke om alt+prt scr i windows!

Jeg har alltid brukt lang tid i photoshop for å klippe ut aktiv rute ... men nå er den tiden forbi ;)

 

Takker for tipset.

Godt at windows tilbyr slik funksjonalitet, så man slipper å installere crappy 3.partsvare

6711285[/snapback]

 

ctrl+a (merk alt)

ctrl+c (kopier merket område)

ctrl+n (nytt bilde)

ctrl+v (lim inn)

Lenke til kommentar
Er det ikke flere som er enige med at  HWs anbefalinger av prg. ikke er HW.no verdig?

 

Noen som husker et visst "image resize" prg og "folder size" prg som ble anbefalt?

Helt ok... dersom det ikke fantes alternativer.... noe det finnes (som her ) flere av som er betraktelig bedre.

 

 

Skjerpings!

6712912[/snapback]

Jeg kan kanskje være enig i at noen av programmene som har blitt anbefalt her på hw.no har bedre alternativer, men de har også anbefalt, etter min mening, glimrende programmer. Et eksempel på dette er Screamer Radio.

Lenke til kommentar
Rart ikke dette blir kommentert fra HWs side....
Takker for tipset.

Godt at windows tilbyr slik funksjonalitet, så man slipper å installere crappy 3.partsvare

Prøvd Gadwin?

 

Er WinZip, IZArc (anbefales btw) og 7-zip (Open Source) "crappy" i forhold til XPs egen glidelås?

6718186[/snapback]

Poenget med denne kommentaren var vel at han ønsket å holde seg unna 3dje partsprogrammer i størst mulig grad, dvs ikke installere en haug med programmer som dekker funksjonalitet som allerede finnes i Windows. For noen duger f.eks paint, mens andre med annet behov trenger Photoshop, det samme kan sies om Wordpad og Word. Jeg prøver alltid å legge inn færrest mulig programmer, da veldig mange programmer ligger i bakgrunnen og bruker systemressurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...