Gå til innhold

1080p. Trenger vi det eller ikke. Info her

Straffa

Anbefalte innlegg

Skrevet
de fleste i norge har ikke 1080p. Men i USA er det mer utbredt og det vil bli mer og mer slike TVer å finne i årene fremover før PS4 kommer. Det er feilen med deg og mange andre. Dere tenker NÅ!! 2år drem i tid og hvordan den digitalen hverdagen er da er ikke spennende for dere. Prøv å se litt lengre frem. Så ser dere mer hva sony tenker på. Microsoft har til de grader tatt fatt i nuet. Men en konsoll har som regel 5-6års livsyklus.

En tv har da like lang syklus som en konsoll.

Tenk deg hvor kompleks spill er om 2år, ser du for deg at de kan kjøre i 1080p på de da relativt svake konsollene....

6702358[/snapback]

Nå sier jeg ikke at de som har kjøpt seg HDTV nå med 720p vil gå å kjøpe ny. Det er ikke det jeg snakker om. TVer har lengre syklus en konsoll. Det jeg tenker på er det som har en gammeld TV som skal byttes ut om noen år. De kjøper en for fremtiden. Altså en med støtte for 1080p.

Men ja. Hardwaren kan nok slite litt. Skal inrømme det. Sony kunne ha puttet mer memory i PS3en. Samme kunne 360en. Ram er ikke så dyrt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, 360en er litt svakere og ikke noe bedre stilt.

1080P gaming på konsoll blir nok i neste generasjon, og vil være en hype i denne gen.

Film derimot er jo mulig.

Skrevet
Dual RAMDAC er et resultat av at RSX er et noe modifisert PC part. Det betyr ikke at man kan kjøre to forskjellige spill på PS3 på hver sin skjerm.

Muligheten for dual output har dem tatt helt bort så vidt jeg vet.

6702252[/snapback]

De sa på E3 at de fjernet en av HDMI portene, men man har fremdeles to 1080P kapable output.

Jeg kan ikke finne noe på at de har fjernet noe mer enn den ene HDMI porten.

6702356[/snapback]

Må du ikke ha HDMI-port for å få 1080p? Er ikke dette grunnen til at den billigste versjonen ikke støtter 1080p, men bare 780p.

Du må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil, men gjør det uten å være så spydig som du pleier.

Skrevet
Sony kunne ha puttet mer memory i PS3en. Samme kunne 360en. Ram er ikke så dyrt.

6702449[/snapback]

Den minne typen dem bruker er nok nokså dyr. GDDR3@1,4Ghz og XDR@3,2GHz.

Skrevet (endret)
A: du ble ganske owned.

B: det er tydelig at du ikke er så saklig som du kanskje prøver å fremstå i denne posten.

C: de fleste i norge har ikke 1080p. Men i USA er det mer utbredt og det vil bli mer og mer slike TVer å finne i årene fremover før PS4 kommer. Det er feilen med deg og mange andre. Dere tenker NÅ!! 2år drem i tid og hvordan den digitalen hverdagen er da er ikke spennende for dere. Prøv å se litt lengre frem. Så ser dere mer hva sony tenker på. Microsoft har til de grader tatt fatt i nuet. Men en konsoll har som regel 5-6års livsyklus.  ;)

6702324[/snapback]

A: Bare det at du poster "du ble ganske owned" viser til din mentale alder.

B: Jeg har ikke fulgt med så mye angående HD teknologien så regnet med noen med mer peil ville svare her. Du er IKKE en av dem.

C: Hvorfor all den skryten om at PS3 har 1080p når du selv innrømmer at bruken av 1080p ikke vil ta i bruk før om mange år. Innen den tid har vi sikkert fått enda bedre oppløsning.

Endret av avanore
Skrevet
Dual RAMDAC er et resultat av at RSX er et noe modifisert PC part. Det betyr ikke at man kan kjøre to forskjellige spill på PS3 på hver sin skjerm.

Muligheten for dual output har dem tatt helt bort så vidt jeg vet.

6702252[/snapback]

De sa på E3 at de fjernet en av HDMI portene, men man har fremdeles to 1080P kapable output.

Jeg kan ikke finne noe på at de har fjernet noe mer enn den ene HDMI porten.

6702356[/snapback]

Må du ikke ha HDMI-port for å få 1080p? Er ikke dette grunnen til at den billigste versjonen ikke støtter 1080p, men bare 780p.

Du må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil, men gjør det uten å være så spydig som du pleier.

6702499[/snapback]

Jeg skal holde spydigheter unna. 1080P kan man kjøre via komponent, men jeg er usikker på om det gjelder for film da det skal visst være noe rettighetsbasert nedgradering med i bildet. MistaPi vet sikkert..

Skrevet
HDCP beskyttete filmer vil kreve en digital overføring iform av DVI eller HDMI ja.

6702541[/snapback]

Takker og bukker.. Så den vil fremdeles kunne kjøre oppløsninga gjennom komponent med unntak av HDCP beskyttede filmer.

Skrevet
HDCP beskyttete filmer vil kreve en digital overføring iform av DVI eller HDMI ja.

6702541[/snapback]

Takker og bukker.. Så den vil fremdeles kunne kjøre oppløsninga gjennom komponent med unntak av HDCP beskyttede filmer.

6702558[/snapback]

HDCP beskyttelse vil ikke komme i bruk før om maange år, derfor har ikke PS3 Konsoll 20gb HDMI, ikke HD dvd addon til xbox 360 heller

Skrevet
A: du ble ganske owned.

B: det er tydelig at du ikke er så saklig som du kanskje prøver å fremstå i denne posten.

C: de fleste i norge har ikke 1080p. Men i USA er det mer utbredt og det vil bli mer og mer slike TVer å finne i årene fremover før PS4 kommer. Det er feilen med deg og mange andre. Dere tenker NÅ!! 2år drem i tid og hvordan den digitalen hverdagen er da er ikke spennende for dere. Prøv å se litt lengre frem. Så ser dere mer hva sony tenker på. Microsoft har til de grader tatt fatt i nuet. Men en konsoll har som regel 5-6års livsyklus.  ;)

6702324[/snapback]

A: Bare det at du poster "du ble ganske owned" viser til din mentale alder.

B: Jeg har ikke fulgt med så mye angående HD teknologien så regnet med noen med mer peil ville svare her. Du er IKKE en av dem.

C: Hvorfor all den skryten om at PS3 har 1080p når du selv innrømmer at bruken av 1080p ikke vil ta i bruk før om mange år. Innen den tid har vi sikkert fått enda bedre oppløsning.

6702513[/snapback]

Vel vel vel. Må kanskje si at min mentale alder er ganske lav. Jeg hopper jo på alt det nye og låvpriser det på internett. Bruker time etter time på å finne filmer og informasjon på youtube om produkter for å vise at andre mener det samme som meg..... :roll:

Skryter jeg over at PS3 har 1080p. Nei, Jeg synes personlig det er markedsføringsgimmick og blir spennende og se om de klarer det de lover. Noe som de mest sansynlig vil.

Angående første inlegget ditt i denne tråden. (tror det er den der du quoter en eller annen fra et annet forum. sikkert et 360 forum siden du ikke poster link til kilde) (du har mange tråder. Ofte vanskelig å følge med i hvilken av de jeg er i) Det er en veldig nedlatene måte å formidle et budskap på. Å henvise til at persononen som formidler budskapet er så overlegen til dem som leser og motar det. Det er ganske dårlig retorikk. Siden mange da vil få et ganske anspent forhold og ikke tro på det han skriver pga han er så håven.

Jeg er egentlig for trøtt til å skrive så mye mer og du har irritert og kjedet meg ganske lenge nå.

Skrevet (endret)
Angående første inlegget ditt i denne tråden. (tror det er den der du quoter en eller annen fra et annet forum.

6702627[/snapback]

Det er tatt ut fra et annet forum ja. Ingen offisielt dette. Men det har en mening og derfor postet jeg det. Hvis du leser første linjen så spør jeg om dette kan stemme eller om det bare er vås.

Endret av avanore
Skrevet

Er helt utrolig hvordan folk reagerer her. Blir helt matt. Jeg skal ikke begi meg ut i spill-diskusjonen med 1080p - den interesserer meg mindre egentlig. Blir mest vent og se hva utviklerne får til.

Men - når det gjelder film/tv biten så stemmer det Avanore skriver - forutsatt at du har en TV som gjør de-interlacingen rimelig ålreit hvis HD-DVD spilleren/BlueRay spilleren sender signalet interlaced ut. Diskusjonen rundt 1080i/1080p - her må man skille mellom snørr og barter som det heter. Det er forskjell på matriale som er skutt interlaced (tv-produskjoner) og matriale som er progresivt (film produksjoner som er lagret progresivt 1920x1080 24 bilder per sek. på HD-DVD plata/BlueRay plata). Har man en spiller med 1080i ut så sendes likevel ALL informasjonen fra spilleren til TV'n som så setter det sammen igjen til hele bilder. I motsetning DVD eller matriale i dag som er lagret interlaced på skiva så får man IKKE ved de-interlacingen av HD matralen på tv'n/projektoren de forstyrrelsene man opplever i dag når man viser filmen progresivt på tv'n. Dette fordi det er "skutt" progresivt i utgangspunktet og lagret progresivt på plata. Det er bare overføringen som skjer interlaced, men det settes jo sammen igjen av framviseren. Og ja - jeg har kilde. Skal til og med klippe inn en bit her som forklarer det bedre på engelsk. :

In the last couple of days, several technical issues have been put to rest, at least for me. The first was the common accusation that the initial HD-DVD players like the Toshiba HD-A1 are deficient because they don't output "full 1080p" resolution, that they are "1080i only." I don't see this as a practical concern. All HD-DVD and Blu-ray discs will encode film-sourced material in full 1920x1080 progressive scan resolution at 24 frames per second, which is the film industry standard.

Unfortunately many folks are confusing 1080i acquisition with 1080i transmission. The primary reason we get interlacing artifacts in a 480i, 576i, or 1080i signal is that the frame was originally captured in interlaced format, with the odd scan lines and even scan lines being recorded at two different moments in time. When you reassemble two fields that are offset in time, you get jaggies, moire patterns, barber pole effects, and line twitter.

That is not true of either HD-DVD or Blu-ray film transfers since the image is scanned progressively from a film frame that represents a single moment in time.

Therefore we would expect to see none of the common evidence of deinterlacing when watching HD-DVD or Blu-ray movies that are being transmitted via 1080i. Our first look at HD-DVD in 1080i confirms this expectation. After hours of viewing three different HD-DVD movies there is simply no evidence of any artifact that might be attributed to the fact that the signal was transmitted in 1080i format. The picture is as clean, stable, and as artifact-free as it could be. There is no visible defect in the image that would be eliminated by switching to 1080p transmission. (By the way, the fact that all three of these particular HD-DVDs are in the video codec VC-1 is another factor that contributes to the pristine image quality.)

...All 1080 lines of picture information on the disc get to the projector either way with no interlacing artifacts

Mine uthevinger. Link til teksten over:http://www.projectorcentral.com/hd-dvd.htm

Og videre:

The truth is this: The Toshiba HD-DVD player outputs 1080i, and the Samsung Blu-ray player outputs both 1080i and 1080p. What they fail to mention is that it makes absolutely no difference which transmission format you use—feeding 1080i or 1080p into your projector or HDTV will give you the exact same picture. Why? Both disc formats encode film material in progressive scan 1080p at 24 frames per second. It does not matter whether you output this data in 1080i or 1080p since all 1080 lines of information on the disc are fed into your video display either way. The only difference is the order in which they are transmitted. If they are fed in progressive order (1080p), the video display will process them in that order. If they are fed in interlaced format (1080i), the video display simply reassembles them into their original progressive scan order. Either way all 1080 lines per frame that are on the disc make it into the projector or TV. The fact is, if you happen to have the Samsung Blu-ray player and a video display that takes both 1080i and 1080p, you can switch the player back and forth between 1080i and 1080p output and see absolutely no difference in the picture

Så, Avanore har min fulle støtte på film-biten. Resten driter jeg i. Dere kan spille med ørti HDMI utganger i 13000p fra Sony eller MS for meg. Men når det gjelder film/tv... les og tenk. Og nei, til han som kom med det over her et sted : Sony eier ikke hele hollywood og kommer til å tvinge filmbransjen til å spille inn 60 fps per sekund i film fordi det passer BlueRay. Det passer HD-DVD like mye hvis det var slik man skulle tenkt. Og TV standarden i USA har da vært 60hz i alle år. Men det blir veldig slitsomt for alle film-maskinene på kinonene verden over og gå over til ny standard, vanvittig dyre filmproduksjoner når filmmengden blir over dobbelt så mye osv.. Ingen som tenker noe her eller? Greit å være glad for å få ny spillmaskin til høsten, men gud bedre..

Dr Peedee

Skrevet
Det er tatt ut fra et annet forum ja. Ingen offisielt dette. Men det har en mening og derfor postet jeg det. Hvis du leser første linjen så spør jeg om dette kan stemme eller om det bare er vås.

Vi vil nok se at det er mye som er sant i dette inlegget, men det er tydelig krydret av xbox støtte :roll:

Skrevet
Ja, 360en er litt svakere og ikke noe bedre stilt.

1080P gaming på konsoll blir nok i neste generasjon, og vil være en hype i denne gen.

Film derimot er jo mulig.

6702469[/snapback]

Film mulig? Det er jo allerede en realitet! :) HD-DVD og BlueRay er allerde lansert i USA. Kommer hit om ikke så lenge.

Dr Peedee

Skrevet (endret)

Vi vil nok se at det er mye som er sant i dette inlegget, men det er tydelig krydret av xbox støtte :roll:

6702810[/snapback]

Er enig i det. Da jeg leste den så lurte jeg på om det er et poeng bak alt dette eller om det bare er rett og slett vås.

Samtidig sparer jeg til en plasma eller LCD og lurer på om jeg skal vente til 1080p eller gå får en 1080i

Endret av avanore
Skrevet

6702810[/snapback]

Er enig i det. Da jeg leste den så lurte jeg på om det er et poeng bak alt dette eller om det bare er rett og slett vås.

Samtidig sparer jeg til en plasma eller LCD og lurer på om jeg skal vente til 1080p eller gå får en 1080i

6702885[/snapback]

Film/TV biten har den posten (og du) rett i. Det har ingenting med xbox krydring p gjøre. Det er slik teknologien er.

Men når det gjelder spill i 1080p så får vi bare vente å se rett og slett.

Dr Peedee

Skrevet
Snip

6702803[/snapback]

Takk for innlegget ditt. Endelig et svar som gir meg informasjon hva som er forskjellen.

Var forresten på Elkjøp i dag og så på TV.

Får ikke bestemt meg for plasma eller LCD.

Jeg heller mot plasma, vet ikke hvorfor men sikkert fordi jeg ofte sitter hos en som har en 42" plasma og det ser råflott ut

Skrevet
Snip

6702803[/snapback]

Takk for innlegget ditt. Endelig et svar som gir meg informasjon hva som er forskjellen.

Var forresten på Elkjøp i dag og så på TV.

Får ikke bestemt meg for plasma eller LCD.

Jeg heller mot plasma, vet ikke hvorfor men sikkert fordi jeg ofte sitter hos en som har en 42" plasma og det ser råflott ut

6702923[/snapback]

"Trust your feelings, Luke..." Eller noe sånt. :) Jeg har det som skal være en ganske så ålreit LCD, men jeg innrømmer at på vanlige TV (SD TV) sendinger så synes jeg fatterns plasma er mere behagelig og har naturlige bilder. Men husk at en plasma på 42 tommer har 1024x768 oppløsning mot LCD'nenes 1366x768. Det kan jo være en forskjell ved PS3 og Xbox360 og PC bruk. Jeg synes 360'n og PC var best på LCD'n min.

Dr Peede

Skrevet (endret)
"Trust your feelings, Luke..." Eller noe sånt.  :)  Jeg har det som skal være en ganske så ålreit LCD, men jeg innrømmer at på vanlige TV (SD TV) sendinger så synes jeg fatterns plasma er mere behagelig og har naturlige bilder. Men husk at en plasma på 42 tommer har 1024x768 oppløsning mot LCD'nenes 1366x768. Det kan jo være en forskjell ved PS3 og Xbox360 og PC bruk. Jeg synes 360'n og PC var best på LCD'n min.

Dr Peede

6702945[/snapback]

Jeg også har fått det inntrykket av vanlig tv blir det nokså kornete firkantete hvis du skjønner hva jeg mener på LCD. Men igjen så har jeg ikke så peil, kun hva jeg har sett selv.

Endret av avanore
Skrevet
HDCP beskyttelse vil ikke komme i bruk før om maange år, derfor har ikke PS3 Konsoll 20gb HDMI, ikke HD dvd addon til xbox 360 heller

6702613[/snapback]

Javisst, dette var jeg ikke klar over. Visnok vil ikke HDCP bli brukt før tidligst 31. desember 2010.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...