Gå til innhold

Guide: Effektiv PC-bruk


Anbefalte innlegg

Har ikke lest skikkelig igjennom enda men tror ikke jeg så noe om at det går an å definere egne hurtigtaster i windows for hver enkelt fil tror jeg?

6695034[/snapback]

Oioi ... det er utrolig mange år siden jeg satt og omdefinerte "hurtigtastene" for å omgjøre tastaturet for en invalid som bare kunne bruke en hand + en finger. Og jeg er helt sikkert ikke den eneste som har gjort (og gjør det) det.

6695086[/snapback]

 

Du skal få meg til å tro at det er lenge siden, for enhånds-tastaturer er ikke et nytt konsept.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke så veldig mye "pubertal Linux-faboyisme" som er ute og går desverre. Linux er bra til sitt bruk, Windows er bra til sitt bruk. For meg betyr det at daglig pc-bruk som surfing, musikkavspilling, nedlasting av dill og tekstbehandling osv så er det totalt likegyldig hva man bruker. For multimediaapplikasjoner stiller Windows milevis forran og for alt som er tekstbasert stiller unix-miljø forran.

 

 

Eg må berre komentere denne, sjølv om det er eit sidespor.

Det er ein myte at windows er milevis forran når det gjelder multimedia.

Gnu/linux støtter alle dei "store" audio/videoformata, og det er stort sett mindre problem med innstalasjon av codec i gnu/linux enn i windows. Det er eit bredt utvalg av avspillere for gnu/linux, allt ifrå "store GUI baserte, som automatisk henter albumcover/tekst, og oppdaterer last.fm, til dei enklaste cli programma som ikkje gjør anna enn å spele av ein enkelt fil.

Det er også fleire gode film/lyd og billedredigeringsprogram ute for gnu/linux.

Dette er ikkje eit anngrep på microsoft, men heller eit forsvar av F/OSS og da serleg gnu/linux

Tilbake til temaet

Jeg garanterer deg at jeg kan gjøre avansert filbehandling raskere i Total Commander og Windows enn deg i et Linux-shell. Selv om en bruker Windows kan man godt bruke tastaturet.

Etter min erfaring så er bash/zsh + mc meir effektiv enn det total commander er.

Og ein stor fordel med mc er at den ikkje er avhengig av å ha ein grafisk server, noko som er ein stor fordel ved t.d. ved arbeid på servere eller via ssh.

Lenke til kommentar
Bra guide

 

Foresten to hurtigtast kombinasjoner jeg pleier å bruke som du ikke tok med er disse:

CTRL + Insert : Kopier

Shift + Insert  : Lim inn

Jeg vet det er andre kombinasjoner som dekker det samme, men jeg har alltid brukt disse istedenfor.

6693243[/snapback]

 

Eller:

 

CTRL + c : Kopier

CTRL + v : Lim inn

 

trenger bare bruke 1 hånd. Den andre har jeg stortsett på musa :p

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at mitt nye trådløse sett fra Logitech (diNovo Notebook Edition) virker best og mer patent uten programmet som fulgte med. Dog fant Windows selv driverne. Har dunnet ut at det ga litt latency (hvorfor det?) og at programmet som kjørte i bakgrunnen brukte ressurser både her og der, og faktisk hver gang jeg trykket på tastaturet. Nå skal det sies at musen i settet ikke brukes siden det vanligvis bruker mere strøm.

 

Ellers var dette en veldig fin guide for effektiv bruk av PC med forskjellige hurtigtaster osv.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler på det sterkeste å ta i bruk mousegestures i opera! Det er praktisk, lettvindt og vanedannende. Dette er nesten hovedgrunnen til at jeg er trofast bruker av Opera idag.

Dette fungerer med at man holder bare høyre museknapp nede mens man fører musa i en bestemt retning, før man slipper knappen.

Fungerer også bra med mousepad..

 

Dette har fungert så godt at jeg har lastet ned StrokIt for windows der man lærer opp musbevelgelser til å gjøre oppgaver(altså samme funksjon som i opera, men nå i hele windows). Dette er ikke like enkelt å sette opp, men hvis man bruker litt tid på konfingen får man til det man vil. En meget effektiv bruk av windows.

http://www.tcbmi.com/strokeit/

 

 

....En helt annen ting jeg savner fra Xfree(linux/freebsd) er å kunne forandre vinduet med å holde inn ALT + bevege musen med Hø/Ve mustast(flytte/resize). Dette var jo genialt enkelt! Det er sikkert tre år siden jeg brukte det, men tar meg selv fortsatt i å forsøke denne metoden. Man kunne jo faktisk arbeide effektivt med vinduer uten ramme også. Vet noen om det finnes noe lignende for Windows??

Lenke til kommentar
Bra guide

 

Foresten to hurtigtast kombinasjoner jeg pleier å bruke som du ikke tok med er disse:

CTRL + Insert : Kopier

Shift + Insert  : Lim inn

Jeg vet det er andre kombinasjoner som dekker det samme, men jeg har alltid brukt disse istedenfor.

6693243[/snapback]

 

Eller:

 

CTRL + c : Kopier

CTRL + v : Lim inn

 

trenger bare bruke 1 hånd. Den andre har jeg stortsett på musa :p

6696470[/snapback]

Jeg bruker den og er bra blitt vant med den så det er vel de to som blir brukt. Kanskje en grunn til at jeg aldri har lært meg de du sier at jeg har kombinasjoner som fungerer for meg og jeg er ikke venstrehendt.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler på det sterkeste å ta i bruk mousegestures i opera! Det er praktisk, lettvindt og vanedannende. Dette er nesten hovedgrunnen til at jeg er trofast bruker av Opera idag.

 

Dette er jeg helt enig i. Mouse gestures er noe av det mest praktiske jeg har vært borti på lenge. Jeg bruker Firefox så mouse gestures er ikke innebygd, men en extension som heter All-in-one Gestures fikser biffen.

Lenke til kommentar

I innledningen nevner guiden "forebyggende mot muskelplager". Det savner jeg, en liten guide på hvordan man skal sitte, type "høyden på pulten skal være så høy i forhold til skuldrene osv." Fordi jeg får en del vondt i høyre skulder etter lange timer foran pc-skjermen. Eller hvis noen har en link, så hadde det vært hyggelig :)

 

Ellers fin guide, den hurtigtasten jeg bruker mest er hurtigveksleren på min MX1000 mus, type alt+tab, bare at det går mye fortere med en finger. Da slipper jeg å bruke startlinja, så den er fjernet og plass på skjermen er vunnet.

Lenke til kommentar
I innledningen nevner guiden "forebyggende mot muskelplager". Det savner jeg, en liten guide på hvordan man skal sitte, type "høyden på pulten skal være så høy i forhold til skuldrene osv." Fordi jeg får en del vondt i høyre skulder etter lange timer foran pc-skjermen. Eller hvis noen har en link, så hadde det vært hyggelig :)

...

6697958[/snapback]

Ingen link, bare en generell betrakting fra en som har brukt "data" mye siste 20 åra...

 

Selv om ergonomi forsåvidt er viktig er det *mye* viktigere å være i god form. Beste måten å unngå smerter i nakke, skuldre og armer på er å pumpe jern. Du trenger ikke pumpe deg stor heller, det holder lenge å pumpe seg sterk. :thumbup:

 

 

Innrømmer dog glætt at det ikke alltid er like lett å finne tid og motivasjon til å trene :(

Lenke til kommentar
Vil man effektivisere hvordan man bruker pc-en til nyttebruk og forhindre skader så er første steg å kaste windows. Alt av filbehandling f.eks er lettere i et bra tekstbasert skall.

6693963[/snapback]

 

Bråkjekke kommentarer som "å kaste windows" er så barnslig at jeg ikke har ord; måtte lese innlegget tre ganger før jeg skjønte at det ikke var en spøk eller ironi. At det kommer fra en med "hw" logo gjør ikke ting bedre. Noen kan jo ta det seriøst. Kom ikke her å påstå at det ikke lukter fanboyisme som noen påpekte.

 

Kanskje du ikke bruker windows optimalt? Kanskje det finnes et vell av alternativ (ergonomiske museduppedingser) som minimerer / eliminerer de tradisjonelle plagene assosiert med musebruk. Filbehandling som du nevner utgjør kanskje 0.01% av en gjennomsnittlig arbeidsdag og er kanskje det eneste eksempelet som kan gjøres lettere med skripting i spesielle tilfeller. Tradisjonell filbehandling som å dra en fil fra en mappe til en annen er lettere i et GUI (og da gjerne med ergonomiske hjelpemidler).

Lenke til kommentar
crownjewel: Som jeg nevnte så kan snarveiene hans være lettere for de som er venstrehendte og har musa på venstre side av tastaturet. Da ligger den ledige hånda naturlig nær hans snarveier. Ellers så er det jo litt smak og behag og hva man er vant til.

6696494[/snapback]

 

 

Smaken er som baken, var ment som en opplysning. Er fortsatt folk på jobben som beveger musa opp i edit menyen for å gjøre dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...