Gå til innhold

Hva blir fartsgrensen dersom det er slutt på 70?


Bearar

Anbefalte innlegg

At det er mulig å lage så mye diskusjon om et enkelt spørsmål. Alle som har vært gjennom trafikkopplæring og har lappen bør vite at fartsgrensen ALLTID øker til den neste generelle fartsgrensen når det er slutt på særskilt fartsgrense.  :yes:

 

(...)

6731481[/snapback]

 

Men kjære venn, er du virkelig sikker?

 

Når jeg er ferdig med 40-grensa gjennom sentrum og kommer ut på landeveien kjører jeg ikke i 50 fordi det var den første generelle fartsgrensa jeg fant. Da kjører jeg i 80 fordi jeg kjører utenfor tettbebygd strøk.

 

364_30.gif

 

Dette skiltet forteller at det er slutt på gjeldende fartsgrense, og 50/80-regelen gjelder.

 

Bare å diskutere videre, men skill gjerne mellom typiske ting (det er typisk/som regel 50-sone etter 30-sone) og teoretisk fakta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra "veien til førerkortet" fra siden rett før det sitatet du fant:

 

"Der det ikke er oppsatt fartsgrenseskilt, må du selv vurdere om det er tettbygd strøk eller ikke"

 

Jeg tolker det som at umiddelbart etter opphevelsesskiltet for spesielle fartsgrenser, går fartsgrensen opp til nærmeste generelle fartsgrense, men at man umiddelbart må begynne å vurdere "er jeg i tettbygd strøk?" etterhvert som man beveger seg nedover veien og tilpasse hastigheten deretter.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det er ikke den boken som bestemmer hva reglene er.

6737265[/snapback]

 

Du vil at alle mennesker som skal kjøre bil skal pugge alle lover?

 

Den boka er godkjent og da skal man også følge den.

 

Det er kanskje ikke Veien til førerkortet som bestemmer hvilke regler som skal følges, men det betyr ikke at det som står det er feil. Gjerne pek ut feilene du mener, klag og få det byttet.

Lenke til kommentar
Når du ser dette skiltet: 364_30.gif, så må du vurdere: "er jeg i tettbygd strøk?" isåfall 50KM/h, hvis ikke 80KM/h...

6713595[/snapback]

Når du ser dette er det slutt på 30km/t-grensen, og fartsgrensen går opp til neste nivå. Det er som sagt to hovedgrenser, 50 og 80, og da blir altså fartsgrensen 50.

 

Kan være jeg tar feil, men det var det jeg lærte av kjørelærer.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
§ 6. Fartsregler.

 

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til vegsjefen, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.

 

I trafikkregler gitt i medhold av § 4 kan det fastsettes nærmere bestemmelser om fartsgrenser, herunder om lavere fartsgrense for bestemte grupper av motorvogner.

 

Departementet kan gi særlige regler om fartsgrenser for område utenfor veg, eller på veg stengt for alminnelig ferdsel.

 

Departementet kan som forsøksordning sette lavere generelle fartsgrenser enn hva som er bestemt i andre ledd for bestemte områder og/eller for bestemte tider.

 

Fartsgrensene gjelder ikke for konkurranseskjøring som med politiets tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk.

 

Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49, 23 juni 1995 nr. 40 (i kraft 1 juli 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 573).

 

Jeg vet ikke om denne er komplett, men det står ingenting om noe automatisk skifte til høyere fartsgrense her... :)

Lenke til kommentar

Enig med MrLee her.

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t.

Når ei særskilt fartsgrense blir oppheva er det generelle fartsgrenser som gjelder, hvilket er 50 km\t i tettbygde strøk og 80 km\t utanfor.

 

Ofte blir generell fartsgrense etter ei 30-sone 50, sjeldan du går direkte til eit område der du kan kjøre i 80 km\t. Det blir også stort sett skilta når det er 50-soner som deretter blir oppheva.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Hetland: Det jeg også har lært....

 

Men da er det vel noen skilt som er feil rundt om kring?

 

Hvis jeg ikke husker feil så har vi i Tønsberg et sted der det er det 30-skiltet med sorte streker over og da tenkte jeg jo 50... men hvis du kommer fra en annen siden og kjører inn på veien er det 80-skilt.

Lenke til kommentar
Det er kanskje ikke Veien til førerkortet som bestemmer hvilke regler som skal følges, men det betyr ikke at det som står det er feil. Gjerne pek ut feilene du mener, klag og få det byttet.

6737432[/snapback]

Nå fikk jeg svar på epost fra sjefen sjøl, Leif N. Olsen. Han er Adm.Dir i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, som gir ut VTF. Han skriver: "Ja i praksis går en rett fra 30 til 80 når det område en kjører inn i ikke er tettbygd".

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg svar på epost fra sjefen sjøl, Leif N. Olsen. Han er Adm.Dir i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, som gir ut VTF. Han skriver: "Ja i praksis går en rett fra 30 til 80 når det område en kjører inn i ikke er tettbygd".

6763769[/snapback]

 

Det er jo egentlig dette som virker logisk, men i likhet med mange andre har jeg hittil trodd at det alltid øker til nærmeste basert på hva som stod i VTF.

 

Dette er jo langt fra den eneste feilen i VTF, men det er en annen diskusjon... :nei:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mener (noen av dere) at hvis man kjører forbi et skilt som opphever 30-sonen, er det 50 helt til det eksplisitt står 80? Det vil jo si at den generelle 80-grensen utfor tettbygd strøk ikke finnes?

 

Altså, hele poenget med å OPPHEVE fartsgrenser istedet for å skrive den nye grensen eksplisitt må jo være å slippe unødvendig mange skilt. Slik jeg ser det, vil det etter et skilt som opphever fartsgrensen være slik at fører er ansvarlig for å tolke om han kjører i eller utfor tettbygd strøk. Dette kan være praktisk på en lang strekning som for det meste går utfor tettbygde strøk, men innimellom passerer slike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...