Gå til innhold

Flymodus forbudt på fly


elvis!

Anbefalte innlegg

Dessverre har det ingenting med tekniske løsninger å gjøre. Det er forbudt med elektroniske enheter når flyet tar av og lander for at man umiddelbart skal hører instruksene besetningen gir hvis det skulle skje noe. Det er litt kjedelig at noe intreffer fordi en ikke har fått med seg instruksene fordi man sitter med hodetelefoner og ikke hører hva som skjer rundt en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som ennå ikke er blitt nevnt i denne tråden er at alle brannsensorene i et fly er svært følsomme, spesielt under take-off og landing.

 

En reiseleder jeg snakket med en gang hadde vært med på at en mobil sto påslått i bagasjerommet. Brannalarmen gikk og flyet måtte nødlande. Gjett om det ble billig...

 

EDIT: Staveleif

Endret av Bjerke
Lenke til kommentar
Hvis GSM sendere/mottakere er slått av, ser jeg ikke noe poeng å whine om å ha på telefonen i det hele tatt.

6675877[/snapback]

 

Tja... moderne telefoner har notepad/word.

De har GPRS samt 3G.

Kamera, og kanskje radio til og med.

Film og musikk?

 

Ser du tegningen?

6675884[/snapback]

 

Du har jo misforstått poenget - det han sier er jo at siden senderen/mottakeren er slått av skal det ikke være noen grunn for flykabin-betjeningen å sutre over at telefonen er på.

 

Du leser det som om det ikke er noen grunn til å ha telefonen påslått om man ikke kan ringe.

 

To litt forskjellige ting du. :)

Lenke til kommentar

Men da virker det som alle er enige :).

 

- Ikke bruk mobilen (flymodus eller ei) under take-off og landing.

 

- Om "flymodus" skrur av ALLE sendere og mottakere på telefonen din, så kan du bruke den til f. eks. å høre musikk, når lampen med "fest setebeltet" er slukket.

 

Problemet er vel at enkelte flyvertinner ikke skjønner hva flymodus er. Jeg ville prøvd å forklare de situasjonen, den er jo nå ikke noe farligere enn en iPod. Hva er det værste som kan skje?

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar

hele SE's P-serie har flymodus, eller "flightmode". da skrues antennen av, og all kommunikasjon brytes, inkludert bluetooth (ikke sikker på IR). GPRS skrues også av som jeg har forstått, men selve mobilen er på (duh), og en mobil uten antenne avgir jo noe så enormt med stråling, så det burde ikke være noe problem. men som sagt, flyvertinner er ikke akkurat skarpe...men de kunne ho likegjerne be folk om å åpne digitalurene og plukke ut batteriene får å skru dem av også. men gameboyen WTF?! kom sikkert etter en Simpsons-episode hvor Bart spillte på en, og da han skrudde den av etter ordre fra vertinnen, begynte flyet å styrte, og rettet seg opp da Bart skrudde GB'n på igjen. desverre forstår ikke de fleste at The Simpsons er ren fantasi...

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Herregud hvor mange teite innlegg det var her da.Er det ikke bare å respektere at

"sånn er det bare" og slutte å prøve å fundere seg ihjel på noe som ingen av dere likevel forstår eller respekterer?

 

Hvorfor er det påbudt med belte under avgang og landing?Hvorfor er det 60 km fartsgrense på mange veier?

 

Ta nå heller å respektere reglene!!

 

Ingen,og da mener jeg ingen har da vel behov for å sitte med ørepropper dyttet langt inn i hjernen akkurat når flyet skal lette og lande?Hvis dere har det så bør dere vurdere å heller bli på bakken...

Lenke til kommentar
Ingen,og da mener jeg ingen har da vel behov for å sitte med ørepropper dyttet langt inn i hjernen akkurat når flyet skal lette og lande?Hvis dere har det så bør dere vurdere å heller bli på bakken...

 

Det var da måte på til å være allvitende da!! Jeg er i så tilfelle unntaket til din regel for jeg har et ekstremt behov for å ha øreproppenne dyttet langt inn i ørene, spesielt under takeoff. Dette fordi jeg er livredd og flylydene gjør alt værre, MYE verre. Har vært med på en flytur hvor vi holdt på å styrte noen minutter etter takeoff, så det er et litt traumatisk punkt for meg, for å si det sånn. Men jeg ser ingen grunn til at min flyskrekk skal hindre meg i å reise. Helt idiotisk argument!

 

Tidligere fikk jeg bruke min walkman under takeoff og landing, men det får jeg ikke lenger. Nå har jeg funnet ut at 10 mg Sobril, 15 mg Vival og et glass vin gjør samme nytten, kanskje ikke så sunt for meg, men kanskje tryggere for meg og mine medpassasjerer?

 

Ellers så er jo grunnen til at folk har kjøpt mobil med flymodus at de ønsker å bruke den under flyturer. Vi har blant annet kjøpt mobil med MP3-spiller til vår datter som flyr jevnlig mellom sin mor og sin far.

 

Ellers fungerer min mobil også som mitt eneste kamera og MP3-spiller og derfor synes jeg også at det kunne være greit å bruke det under flyturene jeg er på. Når jeg er klar nok til å bruke de mener jeg ;)

Endret av lipo
Lenke til kommentar
Ingen,og da mener jeg ingen har da vel behov for å sitte med ørepropper dyttet langt inn i hjernen akkurat når flyet skal lette og lande?Hvis dere har det så bør dere vurdere å heller bli på bakken...

 

Det var da måte på til å være allvitende da!! Jeg er i så tilfelle unntaket til din regel for jeg har et ekstremt behov for å ha øreproppenne dyttet langt inn i ørene, spesielt under takeoff. Dette fordi jeg er livredd og flylydene gjør alt værre, MYE verre. Har vært med på en flytur hvor vi holdt på å styrte noen minutter etter takeoff, så det er et litt traumatisk punkt for meg, for å si det sånn. Men jeg ser ingen grunn til at min flyskrekk skal hindre meg i å reise. Helt idiotisk argument!

 

Tidligere fikk jeg bruke min walkman under takeoff og landing, men det får jeg ikke lenger. Nå har jeg funnet ut at 10 mg Sobril, 15 mg Vival og et glass vin gjør samme nytten, kanskje ikke så sunt for meg, men kanskje tryggere for meg og mine medpassasjerer?

 

Ellers så er jo grunnen til at folk har kjøpt mobil med flymodus at de ønsker å bruke den under flyturer. Vi har blant annet kjøpt mobil med MP3-spiller til vår datter som flyr jevnlig mellom sin mor og sin far.

 

Ellers fungerer min mobil også som mitt eneste kamera og MP3-spiller og derfor synes jeg også at det kunne være greit å bruke det under flyturene jeg er på. Når jeg er klar nok til å bruke de mener jeg ;)

6678934[/snapback]

Det finnes en million andre løsninger enn å måtte ha mobiltelefon.Dette blir for dumt.HØRSELVERN KANSKJE!

Lenke til kommentar

Grunnen til at GSM kommunikasjonen skal være skrudd av under flyturen er at når mobilen din er i luften, så vil den kunne få tilgang til mange flere sendere en om den er på bakken og har kun tilgang til den en sender om gangen.

I luften vil du få kontakt med 1-6 og gjerne mer sendere på bakken og vil da oppta la oss si 5 sendere ( det er så og så mange kanaler på hver sender)

 

Dette er ikke noe stort problem, FØR alle i flyet gjør akkuratt det samme, og alle i de 5 andre flyene som er innenfor 10 mil s omkrets gjør akkuratt det samme. Da begynner det å bli trangt om kanalene på bakkesenderene.

Vet ikke hvordan det er med 3G og EDGE

 

Og derfor har mobiler flymodus, for å skru av senderene og kunnne få bruke de andre funksjonene som f.eks spill, word og nettopp MP3.

 

Og det med takeoff-landing, der tror jeg det er bare for å være på den sikre siden, at hvis det skulle komme forstyrelser fra elektroniske enheter så vil det være katrastrofalt fordi flyet er så nærme bakken og vil slite med å kunne planlegge evt. nødlanding.

 

Men jeg tror at et fly har like stor sjangs for å bli rammet av støy og forstyrrelser som en 2006 modell bil i millionklassen.

Lenke til kommentar

Da jeg fløy for 14 dager siden, sto det i et sånt magasin på flyet at alt elektrisk utstyr skulle være slått av når fest setebeltet-lampen lyste, dvs under avgang og landing. Selv satte jeg å sendte ut gsm-signaler for full musikk under turen :p

Endret av Smallville
Lenke til kommentar

Reglene om totalforbud er vel mye fordi det skal være lettere å håndheve. Er jo mye jobb for personalet i flyet og gå rundt og sjekke om mobilen er i "fly modus". Da måtte de i såfall hatt full opplæring i alle mulige rare mobiltelefoner.

 

Når det er sakt, så vil jeg også si at det da burde være fult mulig i 2006 og bygge fly som ikke blir forstyrret av en liten mobiltelefon. Tror mye av frykten flyselskapene har er ubegrunnet, det er jo ikke bevist på noen måte at en mobil kan få et fly til å krasje.

Lenke til kommentar
Det som ennå ikke er blitt nevnt i denne tråden er at alle brannsensorene i et fly er svært følsomme, spesielt under take-off og landing.

 

En reiseleder jeg snakket med en gang hadde vært med på at en mobil sto påslått i bagasjerommet. Brannalarmen gikk og flyet måtte nødlande. Gjett om det ble billig...

 

EDIT: Staveleif

6677714[/snapback]

 

 

Dette er ikke noe stort problem, FØR alle i flyet gjør akkuratt det samme, og alle i de 5 andre flyene som er innenfor 10 mil  s omkrets gjør akkuratt det samme. Da begynner det å  bli trangt om kanalene på bakkesenderene.

Vet ikke hvordan det er med 3G og EDGE

6679354[/snapback]

Ah, en gang jeg fløy fra nord norge, så glemte jeg mobilen på, Under flyturen.. Jeg lever.

Lenke til kommentar
Reglene om totalforbud er vel mye fordi det skal være lettere å håndheve. Er jo mye jobb for personalet i flyet og gå rundt og sjekke om mobilen er i "fly modus". Da måtte de i såfall hatt full opplæring i alle mulige rare mobiltelefoner.

Tror nok det er dette som ligger bak et evt. totalforbud, ja.

Når det er sakt, så vil jeg også si at det da burde være fult mulig i 2006 og bygge fly som ikke blir forstyrret av en liten mobiltelefon. Tror mye av frykten flyselskapene har er ubegrunnet, det er jo ikke bevist på noen måte at en mobil kan få et fly til å krasje.

6679666[/snapback]

Nei, men det er heller ikke bevist det motsatte med 100% sikkerhet. Og det er vel derfor dette forbudet fortsatt gjelder. Det er tross alt bedre at 1 million ikke får høre favorittsangen under take-off og landing, enn at 150 stykker blir drept på grunn av en mobiltelefon.

 

I tillegg er vel mange av flyene som er i bruk nå, laget før det ble vanlig med mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Jeg fløy fra Oslo til Stavanger en gang. Satt i cockpitten hele flyturen fordi jeg kjente piloten. Glemte å skru av mobilen. JEG LEVER!

6679709[/snapback]

Og det er sånne ting man ikke skal si offentlig. ;)

 

Jeg tror det er fordi flyselskapene ikke "stoler på" mobil-produsentene, og tør ikke ta noen sjangser. De er jo faktisk ansvarlig for alt som kan skje under flyturen.

 

Kanskje litt vanskelig å forstå for alle data-og-mobil-nerdene her på forumet, men slik er reglene. ;)

Lenke til kommentar

Tullball! De 3 siste gangen jeg har fløyet nowegian har kapteinen oplyst om at telefonen kan være på om den står i flymodus, men skal skrues av under takeoff og landing. Ofte er ikke flyvertinnene/vertene oppdatert på denne fronten, og da er det bare be dem spørre kapteinen;)

 

Har aldri hørt noen flyselskap som har informert om dette før, så Norwegian er faktisk et skritt foran;) :thumbup:

Lenke til kommentar

For det første.

Flyvertinner er veldig oppdatert når det gjelder flymodus og slik.

Det er tross alt jobben deres, og rutinene oppdateres ganske ofte når det kommer noe nytt.

Jeg hørte forbud om mp3spillere på et fly lenge før jeg visste hva en mp3spiller var.

 

En annen grunn til mobilforbudet, er konsentrasjonen av folk.

Om èn eller en annen har på mobilen, så spiller det neppe noen trille.

Men når alle 250 stykker skal snakke i mobil samtidig, gjerne med litt dårlig dekning slik at sendestyrken på mobilen er på maks, så blir det en del signaler i lufta. Om man tar med i regnestykket at en del fly ikke er splitter nye, så KAN det utgjøre en risiko for det elektroniske utstyret.

Sjansen er liten, men en liten sjanse er nok til å forby det når utfallet kan bli et flyet faller ned og alle 250 dør.

Lenke til kommentar
Tullball! De 3 siste gangen jeg har fløyet nowegian har kapteinen oplyst om at telefonen kan være på om den står i flymodus, men  skal skrues av under takeoff og landing. Ofte er ikke flyvertinnene/vertene oppdatert på denne fronten, og da er det bare be dem spørre kapteinen;)

 

Har aldri hørt noen flyselskap som har informert om dette før, så Norwegian er faktisk et skritt foran;) :thumbup:

6679872[/snapback]

Daså, positivt det. ;) Andre opplever det kanskje annerledes da. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...