Gå til innhold

Flymodus forbudt på fly


elvis!

Anbefalte innlegg

Dessverre har det ingenting med tekniske løsninger å gjøre. Det er forbudt med elektroniske enheter når flyet tar av og lander for at man umiddelbart skal hører instruksene besetningen gir hvis det skulle skje noe. Det er litt kjedelig at noe intreffer fordi en ikke har fått med seg instruksene fordi man sitter med hodetelefoner og ikke hører hva som skjer rundt en.

6677541[/snapback]

 

Er det ulovlig å holde seg for ørene når fly tar av og lander?

 

Flyving er statistisk mer sikkert en aa kjoere bil, men naar det foerst gaar ille da gaar det riktig ille. Derfor er sikkerhet alltid nummer 1.

6686704[/snapback]

 

Kan si at jeg er litt enig i det. Hvis hjulene detter av på en bil, faller man 1/2 meter ned. Går man tom for bensin, kan man stoppe ved veien. Faller vingene av på et fly, er det langt ned. Går flyet tomt for bensin, er det riktig ille hvis man er midt over atlanterhavet. (Ikke spør meg hvorfor et fly plutselig bare skal gå tomt!)

 

På en annen side er piloter godt utdannet og gjør det samme hver dag. De andre som kjører bil bruker det som et privat transportmiddel. Ungdommer som er 18 og nettop har fått seg bil har ofte for god selvtillit og har lett for å teste seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen har behov for å bruke "mobilen" i flyet,du må jaggu være en viktigPer.Lover og regler er helt uinteressant å diskutere her,da må du heller bli politiker slik at du kan påvirke lovene som er satt.

 

Fortsatt like bastant..... Jeg anbefaler deg at du holder deg til å vite om hva dine behov er, hva andres er har du fint lite evne til å vite.

 

Og hva som er interessant å diskutere er vel opp til de som ønsker å diskutere det, ikke sant?

 

Forresten, tror du det er politikerne som har bestemt at mobilforbudet blir fjernet på flere og flere sykehus? Og at det er politikerne som bestemmer hva som skal skje med mobil og elektronikkforbudet på fly?!?

Lenke til kommentar
Grunnen til at GSM kommunikasjonen skal være skrudd av under flyturen er at når mobilen din er i luften, så vil den kunne få tilgang til mange flere sendere en om den er på bakken og har kun tilgang til den en sender om gangen.

I luften vil du få kontakt med 1-6 og gjerne mer sendere på bakken og vil da oppta la oss si 5 sendere ( det er så og så mange kanaler på hver sender)

 

Dette er ikke noe stort problem, FØR alle i flyet gjør akkuratt det samme, og alle i de 5 andre flyene som er innenfor 10 mil  s omkrets gjør akkuratt det samme. Da begynner det å  bli trangt om kanalene på bakkesenderene.

Vet ikke hvordan det er med 3G og EDGE

 

Og derfor har mobiler flymodus, for å skru av senderene og kunnne få bruke de andre funksjonene som f.eks spill, word og nettopp MP3.

 

Og det med takeoff-landing, der tror jeg det er bare for å være på den sikre siden, at hvis det skulle komme forstyrelser fra elektroniske enheter så vil det være katrastrofalt fordi flyet er så nærme bakken og vil slite med å kunne planlegge evt. nødlanding.

 

Men jeg tror at et fly har like stor sjangs for å bli rammet av støy og forstyrrelser som en 2006 modell bil i millionklassen.

6679354[/snapback]

Uff. For en uvitenhet.

I et fly 10-11 km over bakken, har du kontakt med... 0...basestasjoner.

Jeg flyr mye seilfly og ikke en gang der er det normalt med kontakt i litt høyde.

Basestasjoner "skyter" utover bakkenivå og bare litt oppover i høyden. Det er der folk er.

Lenke til kommentar

Jeg skal si meg enig i noe her men jeg så en gang et intervju med en kaptein i SAS og en norsk Boeing-ingeniør om akkurat dette. Den ENESTE tekniske grunnen til at det ikke er lov med mobiler i fly er brannsensorer som (tidligere nevnt) er EKSTREMT følsomme.

 

Det er altså ingen fare for at mobilen skal få flyet i bakken (hvis ikke piloten friker ut og får panikk!). Hvertfall ikke nå. I dag flys fly direkte fra stikka og til rorene med hydraulikk, sylindere med olje som presses inn og ut. Men en ny teknikk heter "Fly-by-wire". Det er mye brukt i nyere jagerfly og noen helt nye passasjerfly. Den går ut på at i stikka gis det en instruksjon inn i en datamaskin. Denne regner ut et eller annet og sender infoen videre til rorene som styrer flyet. Her kan kanskje en telefon få gjort litt skade kanskje...?

 

Men å høre på favorittsangen i en halvtime kan vel de fleste klare å unngå. Du får jo instrukser og div. under take-off...

 

Og forestill: 350 personer prater med kjæresten/kona/bestevenn/venninen. Fordi det er så mange som prater samtidig blir det vanskelig å høre og da prater folk høyere og høyere og høyere. Ddddddeilig å kjøre fly! Scenario?!

 

En annen ting er at antennene er på bakken og ikke, som mange tror, satelitter (ja off-topic jeg veit men vil bare oppklare). Det funker sånn at mobilen sender et signal til en antenne som sender signalet videre under bakken. Ved langdistanse brukes også satelitter som tar signalet fra en bakkestasjon og sender d til en annen.

 

Hvilke stygge signaler iPoden min skal sende ut? Wi-Fi? Tror nok ikke det nei, hvertfall ikke i 2006...

Endret av Overdrive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...