Gå til innhold

Flymodus forbudt på fly


elvis!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På Norwegian-fly sier de at det er forbudt å bruke mobiltelefon, selv om den er slått på flymodus...

 

Hva skjer med verdenen da, tenker jeg...

 

Har noen noen ideer om hvorfor det er slik?

 

:w00t:

6675336[/snapback]

Sikkert fordi flyvertinner ikke akkurat er kjent for å være de skarpeste knivene i skuffen og de aner ikke hva flymodus med avslått radiodel er. Hønsehuene på Ryanair har i hvert fall ikke peiling.

Lenke til kommentar
Hvis GSM sendere/mottakere er slått av, ser jeg ikke noe poeng å whine om å ha på telefonen i det hele tatt.

6675877[/snapback]

 

Tja... moderne telefoner har notepad/word.

De har GPRS samt 3G.

Kamera, og kanskje radio til og med.

Film og musikk?

 

Ser du tegningen?

6675884[/snapback]

 

Vel, man får jo beskjed om å ta av alt elektronisk utstyr (cd-spiller, bærbar pc o.l.) under take-off å landing.. Og mobiltelefon er vel elektrisk utsyr uansett hvor mye flymodus du har den i.. Du kan ha den i flymodus 30000 fot over havnivå tenker jeg.

Lenke til kommentar

Hvorfor må man egentlig skru av alt?

 

Er det virkelig så høyeffekt stråling at det kan påvirke kablene som ligger i "veggene" på flyet?

 

Styring går via hydrolikk, så eneste er vel kommunikasjon som kan bli forstyrret.

Muligens noe elektronikk, men personlig trodde ikke jeg at små elektriske ting som ipod utgir nok strålig/effekt til å forstyrre/indusere en spenning i omgivende ledningsnett.

Lenke til kommentar
Hvis GSM sendere/mottakere er slått av, ser jeg ikke noe poeng å whine om å ha på telefonen i det hele tatt.

6675877[/snapback]

 

Tja... moderne telefoner har notepad/word.

De har GPRS samt 3G.

Kamera, og kanskje radio til og med.

Film og musikk?

 

Ser du tegningen?

6675884[/snapback]

Noo waaay, hva har jeg GÅTT GLIPP AV? :dribble:

 

 

:tease:

 

Nei, men sånn seriøst, gsm senderen kan ha effekt på radioen til pilotene. Pluss at det er MYE finelektronikk i et fly. Tenk om et fly skulle kræsja, fordi du satt med mobilen og ville så absolutt høre på siste backstreet boys sangen, eller britney spears siste coverlåt. Dæsken, den hadde vært kjip. :p

Lenke til kommentar
Hvis GSM sendere/mottakere er slått av, ser jeg ikke noe poeng å whine om å ha på telefonen i det hele tatt.

6675877[/snapback]

 

Tja... moderne telefoner har notepad/word.

De har GPRS samt 3G.

Kamera, og kanskje radio til og med.

Film og musikk?

 

Ser du tegningen?

6675884[/snapback]

Noo waaay, hva har jeg GÅTT GLIPP AV? :dribble:

 

 

:tease:

 

Nei, men sånn seriøst, gsm senderen kan ha effekt på radioen til pilotene. Pluss at det er MYE finelektronikk i et fly. Tenk om et fly skulle kræsja, fordi du satt med mobilen og ville så absolutt høre på siste backstreet boys sangen, eller britney spears siste coverlåt. Dæsken, den hadde vært kjip. :p

6676083[/snapback]

Nå er jo poenget med flymodus at GSM-senderen er AV da.

 

Fløy med Ryanair for noen uker siden, de sa ingenting om atjeg satt med mobilen i fanget og hørte musikk. Da var den i flymodus.

Lenke til kommentar

Hele greiene med at slikt utstyr ikke skal brukes i fly er vell mest en slik "for å være heeelt på den sikre siden greie". Akkurat slik det har vert og er på noen sykehus. Hvis man ikke kan lage et fly som ikke klarer å holde seg i luften pga jeg sitter å hører på ipoden min og spiller på mobilen, så fortjener det ikke å klare å fly heller :tease:

 

Nei, men det er vell en slik ting de sier for at flest mulig skal skru slikt av for å være helt sikre. Det har aldri vert noen som har sagt noe til meg noen gang ihvertfall.

Å det er sikkert heller ikke umulig for fly ingeniørene å lage flyene sikre for disse påvirkningene hvis det var absolutt helt nødvendig... :roll:

Lenke til kommentar
Ryanair er det eneste firmaet jeg har sett som har regle om at man kan ha på pc/mob osv etter take-off og landing

Satt med pcen i fanget under hele turen, men den var av når vi tok av men ellers på hele tiden=D De sa ingen ting=D

6676150[/snapback]

 

Er nok lov det, så lenge det ikke er når flyet tar av eller lander.. Nå er det vel forsket på at det faktisk ikke gjør noe om man bruker elektriske utstyr hvis jeg ikke husker feil, men at GSM forstyrrer. Man kan jo selv prøve å legge en mobil som ringer forsiden av en høyttaler.

 

Spørs om man for lov å bruke f.eks. iPod stort lengre etter terroravvergningen. I storbritannia har man jo nå midlertidig inført at man kun kan ha med seg lommebok, reisedokumenter og etlarannet andre nødvendige smågreier.. Sykt egentlig.

Lenke til kommentar

Vel, er det Siemens-mobiler dere snakker om, skal jeg forklare:

 

Flymodus er en profil som ligger i profil-lista. Når du slår på flymodus vil mobilen og alle alarmer slå seg av, helt til du manuelt slår på mobilen. Hvis en aktiv alarm skulle gå av på et bestemt tidspunkt, vil ikke mobilen slå seg på så lenge den er i flymodus.

 

Jeg har lest sikkerhentbrosjyrene i flyet noen ganger. I følge den er det ulovlig å bruke fjernstyrt bil, mobil eller Gameboy om bord i flyet. Men CD/MD-spiller, videokamera og laptop er lov å bruke når lampa for setebelte er av. :hmm: (Det jeg har skrevet her er fulgt til slik brosjyra viser det)

 

Det jeg har hørt i høytallerene er at alle elektroniske ennheter skal være slått av under take-off og landing, og ennheter med sendere skal være slått av fra når dørene lukkes til dørene åpnes.

 

Btw: Har merket at det brukes en gammeldags videospiller til å vise film på skjermene. En gang etter de hadde vist sikkerhetsvideoen, så jeg at den ble spolt tilbake. Filmen gikk baklengs i rakt tempo mens jeg så "støystrekene" på skjermen. Det vigtigste utsyret er toppmoderne, mens det ikke-så-viktige utstyret er fra forrige århundre. :D

Lenke til kommentar

Dette må gjelde bare på Norwegian fly-turer. Når jeg er ute og reiser, bruker jeg som oftest British Airways, og på første klasse, kan man både ha på flymodus og man kan få tilkobling til sattelitt internett på noen flyvninger.

 

EDIT: Men på de nyeste flyene finnes det jo telefoner i setet, så hvis du trenger telefon, er det jo ikke noe problem heller da. Men Norwegian er jo billig flyselskap uansett.

Spør deg selv. Hvorfor skal du så absolutt ha på mobiltelefonen under en kort flytur?

Endret av Alexanderhagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...