Gå til innhold

PC-en fyller år


Anbefalte innlegg

Nå som IBM modellen fyller 25 år så har det kommet ut En NY TinkPad (Folkens- Ut og kjøp!) Som vanlig bruker tinkpadden fort batteri men kjøper du deg en er du vel så smart og setter inn ett nytt bateri :hmm:

 

 

Tink padden er som regel vanlig i Buisness sonen men nå har Tinkpadden kommet ut i sterkere Modell. Nå er den aktiv til familier, jobb og skolen!

 

Hipp Hipp Hurra for IBM (er litt glad i IBM da :love: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brukte 8088-maskin og Tiki 100 på skolen - avanserte greier :D  På begynnelsen av 90-tallet kjøpte jeg en 386-25. 4MB RAM og 120MB HDD. Fungerte fint til Wolfenstein 3D og senere Doom.

6670991[/snapback]

 

Åå.. ja, det husker jeg! Tiki 100 hadde vi på skolen også.. men de var allerede da steingamle :p

Jeg kjøpte faktisk ikke pc før 486en kom da.. :roll:

Lenke til kommentar
Øyh! Noen som skal selge en slik gammel IBM? Ikke så nøye om han virker, emn må se ganske pen ut, med frintene i behold.

 

Begynner å forme seg en HTPC tank i hodet nå...

6670934[/snapback]

 

Har en IBM PS/2 mod.30 liggende i kjelleren hvis det er interessant.

286 cpu på noen få mhz (husker ikke nøyaktig)

2 MB RAM

20 MB HDD

1x5,25" FDD

1x3,5" FDD

EGA-Grafikk

6670962[/snapback]

 

Den må ha samme formen som den første IBM'en. Den er egentlig ganske sleek.

Brukte en sånn helt opp til 1995, med Pentium innmat!

Lenke til kommentar

Ikke for å være gledesdreper, men vi hadde da 3 tiki 100 på skolen(jeg er 24) og ca 3-4 386 i de tidlige år (4 klasse)?.

 

Dette er da vittelig ikke såååå gamle pc er, eller skjeldne for den saks skyld, tror jeg har både en tiki 100, 286, atari 2600, og et ukjent antall kommandore 64 liggende hjemme.

Lenke til kommentar
PCen ble oppgradert med mus på slutten av 80-tallet for å gjøre den til den ultimate spillemaskinen, altså til "snake" og et spill der man skulle skyte ned fallskjermhoppere med en kanon. Husker ikke navnet på det sistnevnte spillet men her er noe som ligner, bare at det er i farger og for mobiltelefoner

6670769[/snapback]

(sikker på at det ikke var nærmere 93/94?)

 

Er det "paratrooper" (para.exe elns var filnavnet), du mener? Mener jeg satt og spilte dette spillet i fem-seksårsalderen. I tillegg hadde jeg et kongespill, som handla om en gorilla og noen bananer, men jeg husker ikke noe mer fra det :(

Lenke til kommentar
Er det "paratrooper" (para.exe elns var filnavnet), du mener? Mener jeg satt og spilte dette spillet i fem-seksårsalderen. I tillegg hadde jeg et kongespill, som handla om en gorilla og noen bananer, men jeg husker ikke noe mer fra det :(

6672305[/snapback]

Gorillas.bas? Kanskje du også har prøvd Nibbles? Dei finnes sikkert i forskjellige versjonar, men eg spela desse mykje i Qbasic på ei gammal maskin med Windows 3.1 som etterkvart vart 3.11. Poenget var å skrive inn koordinater sånn at ein Gorilla kasta ei banan over på andre sida av skjermen på den andre Gorillaen. Dei sto på toppen av ein by.

 

Paratrooper var artig, med min begrensa alder var også det på omtalte PC.

Lenke til kommentar
Jeg hatet igrunn PC ganske mye og gjør det på en måte selv idag. Syndes så synd på Amiga og dens skjebne. Trist at dem surret det bort.

6672802[/snapback]

Hehe, ja, Amiga var jo temmelig teknisk overlegen, bare se på kvaliteten på f.eks. noen av demoene som fortsatt lanseres i dag, i tillegg til det avanserte GUI'et (for sin tid) i Workbench 1.3 (hadde en Amiga 500).

Lenke til kommentar
Jeg hatet igrunn PC ganske mye og gjør det på en måte selv idag. Syndes så synd på Amiga og dens skjebne. Trist at dem surret det bort.

6672802[/snapback]

Hehe, ja, Amiga var jo temmelig teknisk overlegen, bare se på kvaliteten på f.eks. noen av demoene som fortsatt lanseres i dag, i tillegg til det avanserte GUI'et (for sin tid) i Workbench 1.3 (hadde en Amiga 500).

6673668[/snapback]

 

Amiga var ikke påtenkt i 1981, så det er ikke så veldig sammenlignbart. Ifølge wikipedia (som alltid har rett:) startet de utviklingen i 1982, og begynte å selge maskiner i 1985. 4 år er en liten evighet i denne bransjen.

 

-oep

Lenke til kommentar
*mimre* Husker min 8088 med 4,77MHz, 640kiB ram og 10MB harddisk. Harddisken var i 5,25" format og var dobbelt så høy som en CD-rom. Skjermen var 12" sort/grønn monokron CRT. 5,25" floppystasjonen tok opp til 360kiB disketter.
Wow, jeg kan ikke huske å ha sett en så høy harddisk noengang. Maskinen kostet vel 50.000 eller deromkring? :!:

 

PCen ble oppgradert med mus på slutten av 80-tallet for å gjøre den til den ultimate spillemaskinen, altså til "snake" og et spill der man skulle skyte ned fallskjermhoppere med en kanon.
Jepp, gode gamle"Copyright-beskyttet materiale", Kos deg! :D

 

 

ps. jarmo was here ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...